2019-06-06, 15:23
Medlem
Ambelains avatar
För att få den Perfekta svampen krävs det mer än att bara fräsa den i sin panna ...

Tyvärr verkar de flesta - inklusive restaurang-kockar - ha vissa svårigheter med det.
De liksom de flesta andra.

Som jag förstått det så, mer eller mindre, häller de flesta bara ner svamparna i stekpannan, och hoppas på det bästa.
Men problemet med det är ju att svampen inte kan bli "rätt tillagad" så.
Ju fler svampskivor som ligger i pannan samtidigt, ju större risk för att det börjar koka istället för att steka, och man går miste om det läckraste med svampen - stekytan (karamellisering).

Dessutom så uppnår svampen, efter en viss tid på järnet, rätt "konsistens" och den börjar suga åt sig smakämnena i Smöret och den får en helt ny, unik, karaktär och smak pga det.
Och det går helt enkelt inte om man steker för kort tid, för då har porerna ännu inte hunnit öppna sig.

För att försöka komma runt det problemet (med den uteblivna stekytan) så fuskar kockarna genom att bara fräsa på som allra hastigast.
Och uppnår på så sätt aldrig den Perfektion som svampen kräver.

För att få rätt slutresultat, så Måste man - utan genvägar - låta varje svampskiva få eget utrymme i pannan, med jämt och lagom avstånd till närmaste granne.
Varje svampskiva måste få sin tid på varje sida, och varje vändning måste skötas lika samvetsgrant som vore det en kotlett man stekte.

Det kräver alltså odelad uppmärksamhet, för svampen får varken stekas för länge, eller för kort tid.
Blir det för länge så riskerar svampen att bli uttorkad och hård, förkolnad nästan (blir oätlig), och om det är för lite tid så blir den helt enkelt inte färdig.

---

Hur ofta får man smaka Rätt stekta svampar på restaurang ?
Vad jag vet så är det inte ofta iaf.
Kanske är det bara på de riktigt snordyra Michelin-restaurangerna som det ens går att hitta denna respekt för råvarorna ... jag vet inte ?

Hur många av Er här brukar ge svampen den tid den kräver ???
Eller är det bara att slänga ner den i pannan, och hoppas på det bästa ... så att säga ???

Finns det ens någon här som har smakat Rätt Stekta svampar någon gång, och alltså vet hur det ska, Bör, smaka (och se ut) ???

Eller ... är jag bara allt för krävande ?

Visst finns det trots allt en gräns mellan "snobbism" och att ha Höga krav, men ändå.
Jag vill att svampen ska vara på bästa möjliga sätt, och jag vill inte se det som "snobbism" (eftersom det ju ändå är mitt sinne för smak som sätter gränserna och inte något "identitetsskapande" beteende).

---

Hur steker NI er svamp ?

Har ni kommit underfund med det bästa sättet att steka den ?
Har ni kanske egna metoder, egna krav ???

För mig är svampen närmast något Heligt.
Att äta en maträtt som kräver stekt svamp utan att laga till stekt svamp, det är ju som att kasta bort hälften av smakupplevelsen - tycker jag ...
Citera
2019-06-06, 15:34
Medlem
grungewhores avatar
Jag rostar alltid svampen
Citera
2019-06-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
För att få den Perfekta svampen krävs det mer än att bara fräsa den i sin panna ...

Tyvärr verkar de flesta - inklusive restaurang-kockar - ha vissa svårigheter med det.
De liksom de flesta andra.

Som jag förstått det så, mer eller mindre, häller de flesta bara ner svamparna i stekpannan, och hoppas på det bästa.
Men problemet med det är ju att svampen inte kan bli "rätt tillagad" så.
Ju fler svampskivor som ligger i pannan samtidigt, ju större risk för att det börjar koka istället för att steka, och man går miste om det läckraste med svampen - stekytan (karamellisering).

Dessutom så uppnår svampen, efter en viss tid på järnet, rätt "konsistens" och den börjar suga åt sig smakämnena i Smöret och den får en helt ny, unik, karaktär och smak pga det.
Och det går helt enkelt inte om man steker för kort tid, för då har porerna ännu inte hunnit öppna sig.

För att försöka komma runt det problemet (med den uteblivna stekytan) så fuskar kockarna genom att bara fräsa på som allra hastigast.
Och uppnår på så sätt aldrig den Perfektion som svampen kräver.

För att få rätt slutresultat, så Måste man - utan genvägar - låta varje svampskiva få eget utrymme i pannan, med jämt och lagom avstånd till närmaste granne.
Varje svampskiva måste få sin tid på varje sida, och varje vändning måste skötas lika samvetsgrant som vore det en kotlett man stekte.

Det kräver alltså odelad uppmärksamhet, för svampen får varken stekas för länge, eller för kort tid.
Blir det för länge så riskerar svampen att bli uttorkad och hård, förkolnad nästan (blir oätlig), och om det är för lite tid så blir den helt enkelt inte färdig.

---

Hur ofta får man smaka Rätt stekta svampar på restaurang ?
Vad jag vet så är det inte ofta iaf.
Kanske är det bara på de riktigt snordyra Michelin-restaurangerna som det ens går att hitta denna respekt för råvarorna ... jag vet inte ?

Hur många av Er här brukar ge svampen den tid den kräver ???
Eller är det bara att slänga ner den i pannan, och hoppas på det bästa ... så att säga ???

Finns det ens någon här som har smakat Rätt Stekta svampar någon gång, och alltså vet hur det ska, Bör, smaka (och se ut) ???

Eller ... är jag bara allt för krävande ?

Visst finns det trots allt en gräns mellan "snobbism" och att ha Höga krav, men ändå.
Jag vill att svampen ska vara på bästa möjliga sätt, och jag vill inte se det som "snobbism" (eftersom det ju ändå är mitt sinne för smak som sätter gränserna och inte något "identitetsskapande" beteende).

---

Hur steker NI er svamp ?

Har ni kommit underfund med det bästa sättet att steka den ?
Har ni kanske egna metoder, egna krav ???

För mig är svampen närmast något Heligt.
Att äta en maträtt som kräver stekt svamp utan att laga till stekt svamp, det är ju som att kasta bort hälften av smakupplevelsen - tycker jag ...

Till att börja med tycker jag att det är stor skillnad beroende på vilken svamp vi pratar om, champinjoner kan jag äta råa och har inget emot de är dåligt stekta. Dåligt stekta kantareller dock är helt oätliga i mitt tycke. När det kommer till kantareller håller jag med om att den metoden du nämner funkar bäst. Champinjoner dock steker jag på medeltemperatur en längre tid och låter ytan komma i efterhand.
Citera
2019-06-06, 16:02
Medlem
Grollarens avatar
Jag häller ner all svamp i en stekpanna. Så mycket det går utan att det ramlar över. Sen steker jag dem utan något smör eller sånt tills den har släppt vattnet, vattnet har avdunstat och smakerna återvänt in i svampen. Därefter i med riktigt smör, vitpeppar och salt och steks tills de fått en lätt krispig yta.
Oftast är det bara en fjärdedel så mycket svamp kvar i pannan då eftersom den krymper så mycket.
Har bara fått fantastiska murklor på restaurang. Inget annat har varit något vidare.
Citera
2019-06-06, 16:04
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plharmony
Till att börja med tycker jag att det är stor skillnad beroende på vilken svamp vi pratar om, champinjoner kan jag äta råa och har inget emot de är dåligt stekta. Dåligt stekta kantareller dock är helt oätliga i mitt tycke. När det kommer till kantareller håller jag med om att den metoden du nämner funkar bäst. Champinjoner dock steker jag på medeltemperatur en längre tid och låter ytan komma i efterhand.
Just champinjoner måste man vända som med kotletter.

Man lägger dem, som skivor (tunt skurna) i pannan.
Inte för många - det måste finnas mellanrum så de kan andas.

Och så låter man de ligga och fräsa.
Tills det är dags att vända sida på dem.
Fast först saltar och pepprar man.

Sen vänder man sid när de blivit klara,
och låter andra sidan fräsa.
Sen tar man sista snabba fräset genom att vända tillbaka en tredje gång - bara några få sekunder bara.
Och så tar man upp dem från pannan.

Perfekta att ha som garnityr.
De ser väldigt vackra ut när de blivit rätt stekta, och är lagom tunna.
Den färgen är något av det mest "kom-och-sluka-mig" som finns.

Och doften ...
Den doften är något som står i en klass för sig själv.

---

Som jag skrev i förra inlägget så går det helt enkelt inte att få till samma perfekta resultat om man bara häller i skivorna rakt ner i pannan och sen bara rör om.
Då blir de på sin höjd kokta.
Man måste visa varje enskild liten skiva den respekt den kräver.
Aldrig "röra" alltså. Adlrig bara röra runt som om det vore ... köttbullar ... eller nåt

---

Kantareller gillar jag faktiskt inte.
Så jag lagar aldrig kantarell.

Den allra bästa svampen är förresten den Stolta fjällskivlingen.
Citera
2019-06-06, 16:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag häller ner all svamp i en stekpanna. Så mycket det går utan att det ramlar över. Sen steker jag dem utan något smör eller sånt tills den har släppt vattnet, vattnet har avdunstat och smakerna återvänt in i svampen. Därefter i med riktigt smör, vitpeppar och salt och steks tills de fått en lätt krispig yta.
Oftast är det bara en fjärdedel så mycket svamp kvar i pannan då eftersom den krymper så mycket.
Har bara fått fantastiska murklor på restaurang. Inget annat har varit något vidare.
Du ska inte göra det - hälla ner alla i en enda röra.

Testa nästa gång med att bara steka ... en (om den är stor) svamp.
En lagom stor champinjon kan du skiva i tex 12 - 15 skivor (om vi inte räknar de små kanterna).

Lägg dem, skivorna, nu en och en i pannan.
Låt fräsa till den sidan är klar (lyft och titta om du är osäker).
Sen vänder du samtliga en och en åt gången (du får lov att skynda dig så att det inte ska bli ojämt).

Sen steker du bottensidan av skivorna.
Salta och peppra (både vit- och svartpeppar).
Smör måste det naturligtvis vara du steker i.

Sen är dina skivor färdiga.

Lyft upp dem och lägg på det du vill.
Te på en pizza.
Eller varma mackan.
Eller varför inte på burgaren.
Eller på ostgratinerad pasta med sås.
Citera
2019-06-06, 16:19
Medlem
Citat:

Nja, tycker grollarens låter bättre. Även om jag oftast bryter efter färg men innan crisp.
Senast redigerad av hodde 2019-06-06 kl. 16:21. Anledning: tillägg
Citera
2019-06-06, 16:22
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Det här är enligt mig 100% rätt metod.

Har t.o.m. sett TV-kockar som går i med smöret direkt...
Citera
2019-06-06, 16:27
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Du ska inte göra det - hälla ner alla i en enda röra.

Testa nästa gång med att bara steka ... en (om den är stor) svamp.
En lagom stor champinjon kan du skiva i tex 12 - 15 skivor (om vi inte räknar de små kanterna).

Lägg dem, skivorna, nu en och en i pannan.
Låt fräsa till den sidan är klar (lyft och titta om du är osäker).
Sen vänder du samtliga en och en åt gången (du får lov att skynda dig så att det inte ska bli ojämt).

Sen steker du bottensidan av skivorna.
Salta och peppra (både vit- och svartpeppar).
Smör måste det naturligtvis vara du steker i.

Sen är dina skivor färdiga.

Lyft upp dem och lägg på det du vill.
Te på en pizza.
Eller varma mackan.
Eller varför inte på burgaren.
Eller på ostgratinerad pasta med sås.

Tack för tipset
Min teknik jag beskriver använder jag på kantareller, och den tog mig 20 år att komma på så den behåller jag nog. Kantarellperfektion
Men jag ska prova ditt tips på champinjoner. Jag äter LCHF så dina mattips kan jag tyvärr inte använda, men mycket champinjoner äter jag.
Citera
2019-06-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax

Har t.o.m. sett TV-kockar som går i med smöret direkt...

Inte nödvändigtvis fel bör nämnas, men sällan nödvändigt eller att det tillför något.
Citera
2019-06-06, 16:31
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Inte nödvändigtvis fel bör nämnas, men sällan nödvändigt eller att det tillför något.

Jag har hört någonstans att fettet hindrar smakerna från att traska tillbaka in i svampen medan vattnet avdunstar. Så jag skulle nog kalla det fel att ha smör i direkt. Men jag är ju ingen kändis tv kock
Citera
2019-06-06, 17:15
Medlem
Citat:
Jag har hört någonstans att fettet hindrar smakerna från att traska tillbaka in i svampen medan vattnet avdunstar. Så jag skulle nog kalla det fel att ha smör i direkt. Men jag är ju ingen kändis tv kock

Inte jag heller.

Jag har gjort det några gånger på blöt svamp när jag inte haft tid till att passa till 100%, för att minska risken för fastbränning och det blir inte dåligt iaf.

Men främst är väl smör rätt trevligt direkt om svampen är lite torrare, jag tycker det blir mycket bra. Alternativet är ju att pytsa i mer vätska först, men det är brottsligt om det exempelvis är de tidiga knubbiga sommarkantarellerna. Stänga in smaker med fett, är ju sällan fel.

Förresten, Ambelain, käkar du mest "råkostsvamp"? Tänker champinjoner och stoltisar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in