2019-06-07, 15:32
Medlem
Jag får ofta träningsvärk, fast inte den där träningsvärken från helvete man kan få i början utan en ganska behaglig träningsvärk som mer gör att man mest känner av musklerna lite dovt.
Citera
2019-06-07, 15:48
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Måste man alltid få träningsvärk för att få någon form av bekräftelse att man tränat rätt och att musklerna nu håller på att byggas upp.

Eller räcker det med att man bara tränat med andra maskiner/vikter, så kan man helt vara säker på att reda där har man tränat rätt för uppbyggnad av muskler och spelar inte alls någon roll om man får träningsvärk eller inte.

Tack för svar!

Inte alltid.

Men om du aldrig får träningsvärk och tränar och tränar fastnar du på en platå.

Viktigt att tänka på kost och sömn.

Det är då du bygger.

När du tränar bryter du ned.

Sedan skiljer sig det där från person till person.

Om du får mycket träningsvärk och ofta kan det bero på saker som tandköttsinflammation, sjukdom, dålig kost och för lite sömn och för lite återhämtning.
Citera
2019-06-07, 19:12
Medlem
Killer-queens avatar
Vad ni bänkar får ni ta i journalerna. Varning om fortsatt jidder.
Citera
2019-06-07, 22:06
Nej, träningsvärk är inget kvitto på effektiv träning. Träningsvärk uppkommer nästan uteslutande vid excentriska kontraktioner, inte vid koncentriska. Så enkelt är det.

Träningsvärk är ett nödvändigt ont ibland men ska aldrig vara målet med träningen. Det som att träna gitarrspel och tro att valkiga fingertoppar är det viktiga. Det är en bieffekt av träningen bara.
Citera
2019-06-07, 23:16
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, träningsvärk är inget kvitto på effektiv träning. Träningsvärk uppkommer nästan uteslutande vid excentriska kontraktioner, inte vid koncentriska. Så enkelt är det.

Träningsvärk är ett nödvändigt ont ibland men ska aldrig vara målet med träningen. Det som att träna gitarrspel och tro att valkiga fingertoppar är det viktiga. Det är en bieffekt av träningen bara.

Effektiv träning för vad? Bygga muskler?Du har fel. Och vad fan har valkiga fingertoppar, gitarrspel, med att bygga muskler och göra+

Hade en klasskamrat som ursäktade sig med att inte bygga muskler. Just för att bygga muskler gav träningsvärk. En kille som spelar gitarr i ett stort svenskt heavy metal band i idag.

Fråga "Barbaren " eller vad han kallar sig. Han vet ju allt om mitt ursprung-

Senast redigerad av PingPongZong 2019-06-07 kl. 23:19.
Citera
2019-06-08, 09:27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Effektiv träning för vad? Bygga muskler?Du har fel. Och vad fan har valkiga fingertoppar, gitarrspel, med att bygga muskler och göra+

Hade en klasskamrat som ursäktade sig med att inte bygga muskler. Just för att bygga muskler gav träningsvärk. En kille som spelar gitarr i ett stort svenskt heavy metal band i idag.

Fråga "Barbaren " eller vad han kallar sig. Han vet ju allt om mitt ursprung-

För att öka muskelmassan så är träningsvärk inget måste eller något man behöver sträva efter. Eller missförstod jag ditt inlägg kanske?
Citera
2019-06-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Jag har testat de flesta sätt och träna, och kört tungt. Både sett till kg och antal repetitioner. 5reppare var något jag fastnade för tidigt när jag började träna. Och är så jag tränar nu i basövningar. Kör 5 +- 1 repetition. 3-4 sådana set. Efter 2set där jag tar av 30-40kg och kör max repetitioner till absolut failure. Inte riktigt stronglifts, det är ju 5x5. Men en slags kombination 5reppare och maxreppar set.

Sedan har jag tränat set i perioder där det är 3 repetitioner +- 1 repetition. Ren styrka, alltså styrka i 1-rep max , tycker jag man bygger bäst när man tränar med vikter som är så tunga så man bara orkar 3 repetitioner. Sen ska man ju ibland om man verkligen är ute efter styrka testa 1-2-rep max.

Med +- efter så menas att jag använder mig av vikter som jag kan göra 5 repetitioner med. Men kan jag göra 6 repetitioner så gör jag det. Om det bara blir 4 repetitioner så är det ok, men bara om det är i sista setet. Lika är det i första seten. Speciellt om det blir 6 repetitioner i fler set. Då kör man 2.5kg tyngre i nästa träningspass.

Jag är inte mycket för följa något speciellt träningsprogram som någon annan har. Men jag har väl alltid "snott" en del från dom. Redan innan dom fanns. Stronglifts 5x5 ska väl vara ett "modernt" sätt att träna likt Reg Park gjorde. Med lite förändringar. Reg Park var naturligtvis rejält innan min tid. Han var ju t.o.m. Arnolds förebild och inspiration.

Jim Wendler. Hört talas om han innan. Men att han var så jävla brutalt stark i bänk och knäböj visste jag inte. 306kg bänk och 453kg knäböj. Bänkade nästan lika mycket som han marklyfte ( 317 kg ).

Du har tränat tungt. Rejält tungt. Du skrev i första tråden att du inte tycker det sliter mycket att träna tungt. Kanske jag missförstod dig då min erfarenhet är att kroppen tar mer stryk av tung träning. Jag har testat att köra tungt och sedan avsluta med att köra lättare till failure och mina ben blir snabbt övertränade av det (ca 3 månader) . Tror jag behöver en deload var 4e vecka med ett sådant upplägg, men nu vågar jag inte testa igen då jag inte orkar med mer strul.

Jag har börjat träna Stronglifts nu efter att ha kört lite mer avancerade upplägg.

Har du alltid kört tungt eller har du periodiserat lätt med tung träning. Tex 2 månader träning likt Stronglifts och 2 månader högreps blandat med sparsam tungt träning för att återhämta kroppen.
Citera
2019-06-08, 14:57
Medlem
Melange5738s avatar
Jag tror den gyllene medelvägen är den bästa, d.v.s köra lite för hårt ibland och lägga de flesta träningpassen balanserade i mitten när man bara blir lite svullen och lätt öm. Lyssna på vad kroppen säger istället för vad egot säger.
Citera
2019-06-08, 16:33
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror den gyllene medelvägen är den bästa, d.v.s köra lite för hårt ibland och lägga de flesta träningpassen balanserade i mitten när man bara blir lite svullen och lätt öm. Lyssna på vad kroppen säger istället för vad egot säger.

Är nog sant men är inte lätt att följa. Skulle tro att de flesta som tränar väldigt mycket är ovanligt envisa och har mer disciplin än många vilket leder till att man inte gärna ställer in träningspass.

Lyssna på vad kroppen säger är svårt också, man vet inte riktigt vad man ska tro många gånger.. Är ju ofta så att det kan kännas som kroppen säger att man inte bör träna en dag men man kör ändå och passet visar sig gå riktigt bra. Det var "falsk alarm" så att säga.

Sen får då i varje fall jag dåligt samvete och mår skit om jag ställer in träning. Är väl ett tecken på att man är för träningstokig och behöver slappna av lite men det är som det är, svårt förändra sig.
Citera
2019-06-08, 16:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Är nog sant men är inte lätt att följa. Skulle tro att de flesta som tränar väldigt mycket är ovanligt envisa och har mer disciplin än många vilket leder till att man inte gärna ställer in träningspass.

Vaddå "ställa in träningspass"? Det jag menar är att kanske inte köra det där extra settet med fem extra kilo varje gång när man börjar bli öm vilket för mig är hela skillnaden mellan att ha träningsverk och inte.

Citat:
Lyssna på vad kroppen säger är svårt också, man vet inte riktigt vad man ska tro många gånger.. Är ju ofta så att det kan kännas som kroppen säger att man inte bör träna en dag men man kör ändå och passet visar sig gå riktigt bra. Det var "falsk alarm" så att säga.

Säger väl mer om dig själv och din självinsikt. Om jag inte vill gå och träna är det inte min kropp som säger ifrån, det är egot. Om jag är sjuk så brukar mitt ego säga att gå och träna iaf oavsett vad kroppen säger.
Citera
2019-06-08, 18:09
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
För att öka muskelmassan så är träningsvärk inget måste eller något man behöver sträva efter. Eller missförstod jag ditt inlägg kanske?

Jag är 100% övertygad om att träningsvärk är ett tecken på muskelskador. Och det är absolut något jag strävat efter sedan jag började träna. Är ju faktiskt dessa skador som leder till att musklerna växer sig större och starkare. Och det får man främst genom excentrisk träning, den fasen man håller emot vikten. Många vet inte ens om att det faktiskt är excentriska delen som verkligen ger mest skador. Skador som sedan repareras, muskeln blir större och starkare. Ett riktigt bra träningspass ger mig fördröjd träningsvärk/muskelvärk i 48-72 timmar efter jag har fysiskt belastat mina muskler. Men bara för träningsvärken är borta så är det inte dags att träna. Se på hur bodybuilders tränar. Folk säger att dom återhämtar sig överlägset bättre än 99.9% av de vanliga gymmarna. Dom trycker i sig enormt med AAS, äter, sover, ja lever 100% med inriktning bygga muskler. Ändå tränar dom varje muskelgrupp en gång i veckan. Lyssna på Dorian Yates vad han säger om vila, träningsvärk. Likadant med dom flesta framgångsrika bodybuilderna. Mer träning och oftare är nästan aldrig rätt. Träna hårdare inte oftare. Träningsvärk ska man få. Hur tränad man än är så kan man pressa den egna kroppen till sin bristningsgräns. Självklart kan dom pressa sina kroppar hårdare än en nybörjare. Mer belastning, bättre utförande, större muskler skadas. Inte bara mer mat behövs, mer vila behövs,

Jag tror ju på det här. Tycker det verkar självklart. Men säger inte att jag har rätt. Kan ju finnas folk som verkligen får resultat på att träna på sitt speciella sätt. Arnold tränade ju på ett helt annat sätt vad gäller vila. Och han var bäst på sin tid. Coleman tränade även han med färre vilodagar än andra. Jag är dock mer inne på Dorian Yates hårda träningsstil. Gillar hans krossa musklerna totalt sedan vila. Han tränade ju med 7dgr vila mellan träning av olika muskelgrupperna. Han säger väl idag att 5 dagar mellan träning för samma muskler. Och det tycker nog jag med. 5dgr vila. Så jag kör nu.

Vilan behövs för att få träningsvärk. Och träningsvärk är viktigt för mig.

Och en annan sak med Dorian. Han säger ju att dom flesta som tränar för att bygga muskler, tränar för mesigt. Även dom som står på Mr O scenen. Folk som säger att dom aldrig får träningsvärk. Då säger han: Jag lovar att vem det än är, som säger sig inte kunna få träningsvärk. Jag kan ge han så mkt träningsvärk så han inte kan gå på flera dagar. Det var så hårt han tränade. Så brutal träningsvärk efter varje pass så han kunde inte göra annat än ligga i sängen, gick bara upp för äta, gå på toaletten osv.

Dorian Yates och Chris Cormier tränar ben.

https://youtu.be/iJt_AJ80N_I?t=526

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du har tränat tungt. Rejält tungt. Du skrev i första tråden att du inte tycker det sliter mycket att träna tungt. Kanske jag missförstod dig då min erfarenhet är att kroppen tar mer stryk av tung träning. Jag har testat att köra tungt och sedan avsluta med att köra lättare till failure och mina ben blir snabbt övertränade av det (ca 3 månader) . Tror jag behöver en deload var 4e vecka med ett sådant upplägg, men nu vågar jag inte testa igen då jag inte orkar med mer strul.

Jag har börjat träna Stronglifts nu efter att ha kört lite mer avancerade upplägg.

Har du alltid kört tungt eller har du periodiserat lätt med tung träning. Tex 2 månader träning likt Stronglifts och 2 månader högreps blandat med sparsam tungt träning för att återhämta kroppen.

Jag tränar tungt i perioder. Är inne i en sådan, Juni, Juli, Aug. Gillar inte köra under 5 repetitioner. Men jag gillar droppa av vikt i sista seten. Och det är tufft på ett annat sätt träna "lättare". Speciellt om man failar i den lyftande delen och får hjälp eller cheatar upp, för att sedan köra excentriskt. Biceps är ju ultimat för cheata och köra excentriskt. Likaså press bakom nacken. Ja jag kör bakom nacken. Maxdjupt. Där kan man verkligen faila totalt. Är underbart med pumpkänslan och smärtan.

Jag började ju som 13åring och träna. Och då jävlar kördes det tungt... Tungt för mig i den åldern. Inte inte tungt i kilo för en vuxen. Aldrig någonsin någon uppvärmning. Var mest 2-3-4-5 repetitioner, ibland 0 repetitioner. Viljan var starkare än själva styrkan. Men redan från början så fick jag bra kontakt med musklerna trots tunga vikter. Och något jag tyckte var konstig var att jag alltid hade träningsvärk i latsen av bänkpress... Det fick mig att börja träna pull ups jävligt mkt.
Citera
2019-06-08, 19:22
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå "ställa in träningspass"? Det jag menar är att kanske inte köra det där extra settet med fem extra kilo varje gång när man börjar bli öm vilket för mig är hela skillnaden mellan att ha träningsverk och inte.

Säger väl mer om dig själv och din självinsikt. Om jag inte vill gå och träna är det inte min kropp som säger ifrån, det är egot. Om jag är sjuk så brukar mitt ego säga att gå och träna iaf oavsett vad kroppen säger.

Ok kanske missförstod vad du menade. Min kommentar var angående att lyssna på kroppen. Jag har tex knän som är halvrisiga. Smärta och skit som kommer och går. Varit ofta så före ett pass att jag stått och vägt om jag kan törs belasta knäna men brukar i princip alltid bita ihop och köra ändå. Brukar gå bra för det mesta men har hänt det blivit rejält värre efteråt, någon gång kommer jag väl skada mig skulle jag tro. Var typ sånt jag menade med att det är svårt veta vad man ska tro när det kommer till att lyssna på kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in