Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
För att öka muskelmassan så är träningsvärk inget måste eller något man behöver sträva efter. Eller missförstod jag ditt inlägg kanske?
Jag är 100% övertygad om att träningsvärk är ett tecken på muskelskador. Och det är absolut något jag strävat efter sedan jag började träna. Är ju faktiskt dessa skador som leder till att musklerna växer sig större och starkare. Och det får man främst genom excentrisk träning, den fasen man håller emot vikten. Många vet inte ens om att det faktiskt är excentriska delen som verkligen ger mest skador. Skador som sedan repareras, muskeln blir större och starkare. Ett riktigt bra träningspass ger mig fördröjd träningsvärk/muskelvärk i 48-72 timmar efter jag har fysiskt belastat mina muskler. Men bara för träningsvärken är borta så är det inte dags att träna. Se på hur bodybuilders tränar. Folk säger att dom återhämtar sig överlägset bättre än 99.9% av de vanliga gymmarna. Dom trycker i sig enormt med AAS, äter, sover, ja lever 100% med inriktning bygga muskler. Ändå tränar dom varje muskelgrupp en gång i veckan. Lyssna på Dorian Yates vad han säger om vila, träningsvärk. Likadant med dom flesta framgångsrika bodybuilderna. Mer träning och oftare är nästan aldrig rätt. Träna hårdare inte oftare. Träningsvärk ska man få. Hur tränad man än är så kan man pressa den egna kroppen till sin bristningsgräns. Självklart kan dom pressa sina kroppar hårdare än en nybörjare. Mer belastning, bättre utförande, större muskler skadas. Inte bara mer mat behövs, mer vila behövs,
Jag tror ju på det här. Tycker det verkar självklart. Men säger inte att jag har rätt. Kan ju finnas folk som verkligen får resultat på att träna på sitt speciella sätt. Arnold tränade ju på ett helt annat sätt vad gäller vila. Och han var bäst på sin tid. Coleman tränade även han med färre vilodagar än andra. Jag är dock mer inne på Dorian Yates hårda träningsstil. Gillar hans krossa musklerna totalt sedan vila. Han tränade ju med 7dgr vila mellan träning av olika muskelgrupperna. Han säger väl idag att 5 dagar mellan träning för samma muskler. Och det tycker nog jag med. 5dgr vila. Så jag kör nu.
Vilan behövs för att få träningsvärk. Och träningsvärk är viktigt för mig.
Och en annan sak med Dorian. Han säger ju att dom flesta som tränar för att bygga muskler, tränar för mesigt. Även dom som står på Mr O scenen. Folk som säger att dom aldrig får träningsvärk. Då säger han: Jag
lovar att vem det än är, som säger sig inte kunna få träningsvärk. Jag kan ge han så mkt träningsvärk så han inte kan gå på flera dagar. Det var så hårt han tränade. Så brutal träningsvärk efter varje pass så han kunde inte göra annat än ligga i sängen, gick bara upp för äta, gå på toaletten osv.
Dorian Yates och Chris Cormier tränar ben.
https://youtu.be/iJt_AJ80N_I?t=526
Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Du har tränat tungt. Rejält tungt.

Du skrev i första tråden att du inte tycker det sliter mycket att träna tungt. Kanske jag missförstod dig då min erfarenhet är att kroppen tar mer stryk av tung träning. Jag har testat att köra tungt och sedan avsluta med att köra lättare till failure och mina ben blir snabbt övertränade av det (ca 3 månader) . Tror jag behöver en deload var 4e vecka med ett sådant upplägg, men nu vågar jag inte testa igen då jag inte orkar med mer strul.
Jag har börjat träna Stronglifts nu efter att ha kört lite mer avancerade upplägg.
Har du alltid kört tungt eller har du periodiserat lätt med tung träning. Tex 2 månader träning likt Stronglifts och 2 månader högreps blandat med sparsam tungt träning för att återhämta kroppen.
Jag tränar tungt i perioder. Är inne i en sådan, Juni, Juli, Aug. Gillar inte köra under 5 repetitioner. Men jag gillar droppa av vikt i sista seten. Och det är tufft på ett annat sätt träna "lättare". Speciellt om man failar i den lyftande delen och får hjälp eller cheatar upp, för att sedan köra excentriskt. Biceps är ju ultimat för cheata och köra excentriskt. Likaså press bakom nacken. Ja jag kör bakom nacken. Maxdjupt. Där kan man verkligen faila totalt. Är underbart med pumpkänslan och smärtan.
Jag började ju som 13åring och träna. Och då jävlar kördes det tungt... Tungt för mig i den åldern. Inte inte tungt i kilo för en vuxen. Aldrig någonsin någon uppvärmning. Var mest 2-3-4-5 repetitioner, ibland 0 repetitioner.

Viljan var starkare än själva styrkan. Men redan från början så fick jag bra kontakt med musklerna trots tunga vikter. Och något jag tyckte var konstig var att jag alltid hade träningsvärk i latsen av bänkpress... Det fick mig att börja träna pull ups jävligt mkt.