2019-06-08, 13:44
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Ja men det var konstgödsel han tillverkade den av

Plus att Breivik hämtade 150 kilo aluminium på Schenker i Karlstad för att boosta smällen. Breivik har bland annat framställt ämnet Diazodinitrophenol (DDNP) för att använda som så kallad primärladdning till konstgödsel.
Citera
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry
Så ni pajaser som säger att det inte kan vara 20 kg fast att bombexperten nämnde just den siffran när han jämförde och att Breivik nästan hade ett ton PLUS att ni måste ha sett bilder på handgranatsattacker i Malmö och då sett att även om entredörren blir sprängd så klarar sig sidorna precis bredvid, HUR FAN TÄNKER NI?

Jag har tidigare skrivit 20-40kg (kanske mer).
Citera
Medlem
Laddningens placering.

Skylten med väjningsplikt landar pekande mot hamngatan, taket till cykelstallet på andra sidan hamngatan, snett upp till vänster, cyklarna i cykelstallet landar vid vänstra balkongen.
Enligt pilarna på denna skiss:

https://ibb.co/252gtWL

Utifrån detta är min gissning att sprängladdningen placerades rätt nära trottoaren, ganska långt från huset alltså. GM behöver då inte ens stiga ur bilen, bara köra upp en kortis på trottoaren, om man transporterar sig med bil.

Om man är ute efter att döda någon specifikt så verkar det ju som ett märkligt tillvägagångssätt.
Att man får slut på verksamheten i huset är ju däremot rätt säkert.

Tidpunkten är verkar också aningen märklig. Extremt stor risk att oskyldiga drabbas. Det verkar så galet att inte ens kriminella skulle göra detta. Alternativt är det yngre kriminella personer som helt saknar konsekvenstänkande.

Eventuellt kan detta tyda på att det skulle vara ett sabotage mot fastighetsägaren Stångåstaden. Alltså snarare någon slags galning/rättshaverist.
Citera
2019-06-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry
Så ni pajaser som säger att det inte kan vara 20 kg fast att bombexperten nämnde just den siffran när han jämförde och att Breivik nästan hade ett ton PLUS att ni måste ha sett bilder på handgranatsattacker i Malmö och då sett att även om entredörren blir sprängd så klarar sig sidorna precis bredvid, HUR FAN TÄNKER NI?

Inte större än 20 kg sa experten men större än en handgranat.
Citera
2019-06-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inte större än 20 kg sa experten men större än en handgranat.

Och att det var avancerade sprängmedel som använts som inte vem som helst har tillgång till!
Citera
2019-06-08, 13:47
Medlem
Enzymes avatar
Det konstiga är valet av tidpunkt. Vill man undvika vittnen så är det väl inte smart att välja en tid då många är vakna och ganska många dessutom är lediga. Föremålet måste ha placerats där väldigt kort innan det small.

Den stora förödelsen är lättare att förklara om det handlar om folk som inte har koll på sprängämnen. Jag blev själv förvånad när man gjorde lumpen över hur mycket det small av bara 125 gram sprängdeg.
Citera
2019-06-08, 13:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, nej och åter nej. Eftersom SAAB Aerospace har en mycket stor anläggning med fabrik och flygfält (som bland annat används för testflyg av Gripen och kringutrustning) mindre än en kilometer ifrån detonationsplatsen, och dessutom Helikopterbataljonen som håller till en halvmil därifrån - så skulle det upptäckts ganska omgående och rikslarm hade utfärdats omgående.

Suck. Gång på gång har det i tråden upprepats att detonationen skedde rakt på en gjuten betongplatta, som var basen till cykelskjulet. En explosion som sker helt öppet ovanpå en sådan skrapar som bäst bara på ytan av själva betongen.
Jag har sett en bild från detonationsplatsen där det ser misstänkt ut som en krater. Vet dock inte hur man lägger in bilder här...
Citera
2019-06-08, 13:49
Medlem
Citat:
Laddningens placering.

Skylten med väjningsplikt landar pekande mot hamngatan, taket till cykelstallet på andra sidan hamngatan, snett upp till vänster, cyklarna i cykelstallet landar vid vänstra balkongen.

Utifrån detta är min gissning att sprängladdningen placerades rätt nära trottoaren, ganska långt från huset alltså. GM behöver då inte ens stiga ur bilen, bara köra upp en kortis på trottoaren, om man transporterar sig med bil.

Om man är ute efter att döda någon specifikt så verkar det ju som ett märkligt tillvägagångssätt.

Tidpunkten är verkar också aningen märklig. Extremt stor risk att oskyldiga drabbas. Det verkar så galet att inte ens kriminella skulle göra detta. Alternativt är det yngre kriminella personer som helt saknar konsekvenstänkande.

Eventuellt kan detta tyda på att det skulle vara ett sabotage mot fastighetsägaren Stångåstaden. Alltså snarare någon slags galning/rättshaverist.

Dom kanske inte ville döda någon utan bara skaka om och skrämma vederbörande ordentligt. Om det handlar om en skuld kanske dom vill ha vederbörande vid liv kanske!
Citera
2019-06-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenneM
Och att det var avancerade sprängmedel som använts som inte vem som helst har tillgång till!

Vad menar du med avancerade sprängmedel? Jag tror inte heller på någon hemmagjorde bomb. 5 kg dynamit räcker antagligen väl för detta.
Citera
2019-06-08, 13:51
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Min teori om ljudbang från ett flygplan blir mer och mer trolig.

En ljudbang över tätbebyggt område i fredstid låter omöjligt då civil flygning med överljudsfart endast tillåts över hav eller obebyggda områden på grund av risken för skador och obehag.
Citera
2019-06-08, 13:51
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Laddningens placering.

Vart kommer denna bild ifrån? Har du en utan dina sträck, vill gärna ha den.
Explosionen har skett rakt nedanför den korta pilen, det syns tydligt.
Citera
2019-06-08, 13:52
Medlem
Citat:
Vad menar du med avancerade sprängmedel? Jag tror inte heller på någon hemmagjorde bomb. 5 kg dynamit räcker antagligen väl för detta.

Högexplosivt som typ c-4. Det har en detonations hastighet på 8100 meter per sekund. Snabb tryck våg . Eller nått annat högexplosivt ämne skulle jag gissa på !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in