2019-06-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv

Lol.

Håll dig till ämnet nu, tack.
Citera
2019-06-08, 00:08
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Vilket skulle bevisas!

Kontrollfråga två:
Har mannen skyldigheter gentemot barnet, pappamånader, försörjning, vara närvarande vid de olika milstolparna i barnets liv osv?

Vad skulle bevisats?

Om inte mannen vill ha barnet och kvinnan väljer att behålla det ändå så anser jag inte att pappan har skyldighet att närvara nej. Jag skulle aldrig själv kräva det. Är det så att mannen i fråga är ett så pass stort stolpskott att han inte vill ha med sitt barn att göra så har barnet det bättre utan den så kallade pappan.
En pappa handlar mer om att finnas där och faktiskt agera pappa än vad det handlar om spermien som förenades med ägget.

Läget är dock annorlunda ifall de två partnerna har varit sambo eller gifta och bestämt sig för att skaffa barn, och så skiter det sig när barnet är nyfött. Då är det ingen som friskrivs från någonting.

Nu vill jag ha svar på vad du själv tycker?!
Citera
2019-06-08, 00:13
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Typ som i Spårlöst då där "familjen" återförenas.

Typ som i svensk lagstiftning gällande föräldrar som adopterat bort barnet. Kan du inte åtminstone låtsas vara normal med någorlunda läsförståelse någon gång?
Citera
2019-06-08, 00:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag tycker inte att juridisk abort är försvarbart utom vid våldtäkt, om man med våldtäkt menar en sexuell handling som (i det här fallet) kvinnan utför mot mannens vilja, och att barnet kommer till som ett direkt resultat av den handlingen. Sånt är såklart svårt att bevisa varför det absolut bästa en man, liksom en kvinna, kan göra är att fullständigt skita i vilka juridiska rättigheter och skyldigheter man har och istället fokusera på risk, chans, möjligheter och konsekvenser.

Bör jag ligga med en för mig relativt okänd kvinna jag precis träffat? Bör jag vara i ett förhållande där vi har radikalt olika syn på familjebildning? Bör jag supa mig full och tappa omdömet ute på krogen, speciellt om jag vet att jag har dålig impulskontroll?

För mig är ansvar viktigt, och jag har låg sympati med de som inte tar sitt varför jag generellt redan från början är skeptiskt inställd när folk börjar prata om rättigheter. När det dessutom finns ett barn med i bilden så bör även dess bästa tas hänsyn till.

Ja, kvinnor har också ett egenansvar, och nej, de bör inte skaffa barn med ovilliga män. Men för barnets bästa är det bättre att "straffa" männen som inte tog sitt ansvar än "kvinnorna". Rent socialt straffar båda parter ändå ut sig själva.

Jag håller helt med om att de två vuxna som har sex bär ansvaret och bör ta konsekvenserna. Det är ju som så att om man vill gardera sig mot graviditet så kan kondom användas, och om mannen nu är fullständigt livrädd för att graviditet skulle uppstå så får han ju se till att ha kondom för sin egen skull.

När man diskuterar med folk här är det dock många som är glada för att omedelbart lägga ansvaret på någon annan än dem själva. Jag bemötte ett inlägg ur den synvinkeln, jag försökte byta perspektiv. Jag kan se själva nyttan med juridisk abort ur en rättviseaspekt men det är omöjligt att sätta det i system eftersom att för många skulle bli påverkade av det, och inte minst barnen själva. Det är nog en lagstiftning vi aldrig behöver oroa oss för ska träda i kraft!
Citera
2019-06-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag håller helt med om att de två vuxna som har sex bär ansvaret och bör ta konsekvenserna. Det är ju som så att om man vill gardera sig mot graviditet så kan kondom användas, och om mannen nu är fullständigt livrädd för att graviditet skulle uppstå så får han ju se till att ha kondom för sin egen skull.

När man diskuterar med folk här är det dock många som är glada för att omedelbart lägga ansvaret på någon annan än dem själva. Jag bemötte ett inlägg ur den synvinkeln, jag försökte byta perspektiv. Jag kan se själva nyttan med juridisk abort ur en rättviseaspekt men det är omöjligt att sätta det i system eftersom att för många skulle bli påverkade av det, och inte minst barnen själva. Det är nog en lagstiftning vi aldrig behöver oroa oss för ska träda i kraft!

Juridisk abort är bättre än att kvinnan skaffar barn på egen hand med tanke på att barnen lättare kan träffa sin pappa ifall de vill göra det.
Citera
2019-06-08, 00:33
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22

Jo, jag förstod det, ville bara ge min åsikt i frågan.

Ärligt talat, jag kan inte relatera till många av de personer som skriver här som antingen oroar sig för att bli bedragna av kvinnor som tvingar på dem ett barn de inte vill ha, eller pratar om rättigheter respektive skyldigheter kring frågan. Man undviker många problem om man bara har en tidshorisont som sträcker sig längre än ett par dagar. Det betyder självklart inte att man kan planera sig förbi alla problem, men istället för att gasta om mäns rätt till abort (vilket inte kommer leda någonstans) så kan man helt enkelt undvika att sätta sig i den sitsen från första början.
Citera
2019-06-08, 00:35
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Juridisk abort är bättre än att kvinnan skaffar barn på egen hand med tanke på att barnen lättare kan träffa sin pappa ifall de vill göra det.

Nej det håller jag inte med om.
Citera
2019-06-08, 00:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Ärligt talat, jag kan inte relatera till många av de personer som skriver här som antingen oroar sig för att bli bedragna av kvinnor som tvingar på dem ett barn de inte vill ha, eller pratar om rättigheter respektive skyldigheter kring frågan. Man undviker många problem om man bara har en tidshorisont som sträcker sig längre än ett par dagar. Det betyder självklart inte att man kan planera sig förbi alla problem, men istället för att gasta om mäns rätt till abort (vilket inte kommer leda någonstans) så kan man helt enkelt undvika att sätta sig i den sitsen från första början.

Ja så är det. Precis som att kvinnan också i de flesta fall kan undvika att hamna i situationen (förutom vid våldtäkt).
Kärnan i problemet är väl att det hycklas. Man vill kunna leva precis hur som helst men inte behöva ta ansvar för några konsekvenser.
Sedan har det ju alltid funnits rättshaverister, allt ska vara exakt lika och rättvist, alldeles oavsett om det är bra eller dåligt. Ordet rättvisa är märkligt egentligen, var har folk fått ifrån att saker och ting ska vara "rättvist"?
Det har det väl aldrig varit menar jag. Det kan aldrig bli exakt lika mellan män och kvinnor eftersom att vi helt enkelt är olika kroppsligt.
Och tittar man i resten av världen...rättvist? Då kan vi lika väl börja diskutera hur rättvist det är att vi är födda i Sverige och har det bra, jämfört med gatubarnen i Indien. Till exempel.
Citera
2019-06-08, 01:56
Medlem
Citat:
Typ som i svensk lagstiftning gällande föräldrar som adopterat bort barnet. Kan du inte åtminstone låtsas vara normal med någorlunda läsförståelse någon gång?

Det är ju exakt samma sak. -.-
Citera
2019-06-08, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

En man som begår abort vill ju helt klart inte ha något med barnen att göra, så vad skulle poängen med juridisk abort då vara förutom att män skulle spara några tusenlappar åt sig själva?

Svenska män måste vara de snålaste i hela världen.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2019-06-08 kl. 02:01.
Citera
2019-06-08, 02:19
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

Det leder till en sak i alla fall.
Friheten att själv få välja, precis som kvinnan har.
Citera
2019-06-08, 02:21
Medlem
Citat:
En man som begår abort vill ju helt klart inte ha något med barnen att göra, så vad skulle poängen med juridisk abort då vara förutom att män skulle spara några tusenlappar åt sig själva?

Svenska män måste vara de snålaste i hela världen.

Han vill kanske vara fri från ansvar men träffar gärna barnen när de blir äldre, det viktigaste enligt dig verkar vara att mannen ska vara en plånbok och betala en massa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in