Citat:
Ursprungligen postat av
KlausStein
Jo, jag förstod det, ville bara ge min åsikt i frågan.
Ärligt talat, jag kan inte relatera till många av de personer som skriver här som antingen oroar sig för att bli bedragna av kvinnor som tvingar på dem ett barn de inte vill ha, eller pratar om rättigheter respektive skyldigheter kring frågan. Man undviker många problem om man bara har en tidshorisont som sträcker sig längre än ett par dagar. Det betyder självklart inte att man kan planera sig förbi alla problem, men istället för att gasta om mäns rätt till abort (vilket inte kommer leda någonstans) så kan man helt enkelt undvika att sätta sig i den sitsen från första början.
Ja så är det. Precis som att kvinnan också i de flesta fall kan undvika att hamna i situationen (förutom vid våldtäkt).
Kärnan i problemet är väl att det hycklas. Man vill kunna leva precis hur som helst men inte behöva ta ansvar för några konsekvenser.
Sedan har det ju alltid funnits rättshaverister, allt ska vara exakt lika och rättvist, alldeles oavsett om det är bra eller dåligt. Ordet rättvisa är märkligt egentligen, var har folk fått ifrån att saker och ting ska vara "rättvist"?
Det har det väl aldrig varit menar jag. Det kan aldrig bli exakt lika mellan män och kvinnor eftersom att vi helt enkelt är olika kroppsligt.
Och tittar man i resten av världen...rättvist? Då kan vi lika väl börja diskutera hur rättvist det är att vi är födda i Sverige och har det bra, jämfört med gatubarnen i Indien. Till exempel.