2019-06-08, 01:22
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Så i ett random hyreshys i en bättre del av Linköping finns det alltså minst två oberoende personer boendes där man inte höjer på ögonbrynen om nån försöker spränga bort halva huset för att komma åt dem?

Om du har tillgång till lexbase så kan du se flera boenden på ådalagatan 1 Linköping som förekommer i brottsregistret.

Bara skriva på Eniro vilka som bor på ådalagatan 1.
Citera
2019-06-08, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Hörde att det surrades om Bandidos. De har inte varit vita på 20 år.

Det är jag väl medveten om.
Citera
2019-06-08, 01:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
C4 är en ickeriktad laddning. Den ger lika mycket tryck åt alla håll. Om den demolerar en balkong 15m bort, så kommer den ge ett fint hål i marken där den detonerade. Det här kan man beräkna om man orkar. Men om det inte finns en mindre krater vid området för detonation så är det inte möjligt att det var C4.

Men återigen, jag har sett för lite bilder för att kunna säga något konklusivt.

Jag har inte heller sett tillräckligt för att vara tvärsäker på nåt sätt. Och nån sprängexpert är jag inte i vilket fall.

Är osäker exakt var på bilderna explosionen har varit? Men marken verkar ju inte oskadad, även om det inte är en stor krater. Och skadorna på balkongerna är ju i de "mjukare" delarna, dvs plåtsidor och balkongdörr. Jag kan tänka mig att ett antal kilo dynamit skapat en tryckvåg som gett dessa skador uppåt utan att nödvändigtvis gräva upp en krater. Särskilt inte om marken var asfalt, betong, eller liknande.
Citera
2019-06-08, 01:26
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Om du har tillgång till lexbase så kan du se flera boenden på ådalagatan 1 Linköping som förekommer i brottsregistret.

Bara skriva på Eniro vilka som bor på ådalagatan 1.

Nej, har inte Lexbase. Kan tänka mig att det bor småskurkar lite här och var. Men här hade ju personen jag citerade hittat två oberoende storskurkar i samma hus.

Har vi nu så många grova brottslingar i landet att man inte ens kan smälla av 5 kg dynamit på slumpmässig plats längre utan att ta kål på några av dem?
Citera
2019-06-08, 01:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Det är rätt mycket förödelse i huset snett till vänster. Massor av trasiga fönster samt inglasade balkonger som är helt pulvriserade. Nu hittar jag inte någon bild på detta, men fönster var trasiga långt upp på byggnaden.

Jag hittade en bild där man ser förödelsen upp till första våningen. Det är ganska mycket glas på marken.

https://postimg.cc/3kf6GYXJ

Är det där alltså bakom cykelstallet och de bilder man såg från Expressen?

I sådant fall är det klart att det var en stor tryckverkan och i princip inget splitter. Skulle vilja se cykelstallet för att kunna se hur vad jag gissar var point of origin. Är det svärta kring det nära kan det vara dynamit, annars inte.
Citera
2019-06-08, 01:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag har inte heller sett en massa bilder. Men om man inte gräver ner laddningen eller lägger något massivt över den så får man nog ingen större krater?

Enklaste förklaringen känns fortfarande som C4/sprängdeg/dynamit.

Betvivlar att sprängladdningen legat mot mark. Det hade nog synts spår av när laddningen va så kraftig.. En Vespa med packbox vore väl lämpad för ändamålet, utan att väcka några misstankar. Ditkörd under morgonen eller natten. +Tidsutlösning eller fjärrutlösning med mobil.
Citera
2019-06-08, 01:33
Medlem
Gissar på amoniumnitrate eller dylika, runt ett ton försvann från en lantbrukskola för ett tag sedan och har inte återfunnits.
Citera
2019-06-08, 01:35
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det där alltså bakom cykelstallet och de bilder man såg från Expressen?

I sådant fall är det klart att det var en stor tryckverkan och i princip inget splitter. Skulle vilja se cykelstallet för att kunna se hur vad jag gissar var point of origin. Är det svärta kring det nära kan det vara dynamit, annars inte.

Det är ett hus längre ner på samma gata fast andra sidan.

Här är ett par högupplösta närbilder från epicentrum.

https://postimg.cc/WqjbwsPC

https://postimg.cc/WDnhbqGH
Citera
2019-06-08, 01:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Betvivlar att sprängladdningen legat mot mark. Det hade nog synts spår av när laddningen va så kraftig.. En Vespa med packbox vore väl lämpad för ändamålet, utan att väcka några misstankar. Ditkörd under morgonen eller natten. +Tidsutlösning eller fjärrutlösning med mobil.

Har sett mest bilder på lite avstånd. Svårt att säga från dem hur svårt skadad marken är.

Men Vespa med packbox är ju en fiffig ide. Tror inte nödvändigtvis man måste krångla till det med fjärrutlösning eller liknande. Några meter ihoprullad krutstubin räcker för att ta sig därifrån.
Citera
2019-06-08, 01:41
Medlem
Det bor 7 personer i en av lägenheterna på Ådalagatan 1 och två av dem förekommer i diverse narkotikabrott, olaga hot, bedrägeri, grov stöld osv. Misstänker en koppling till dem.
Citera
2019-06-08, 01:43
Medlem
Kan nån posta adressen, istället för massa jävla bilder.
Dem har vi redan sett
Citera
2019-06-08, 01:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Vad händer med personerna som bodde där? FN-tält med tre måltider?

Det brukar vara hotell/vandrarhem/camping i första hand om man inte har anhöriga man kan bo hos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in