• 1
  • 2
2019-06-07, 21:25
Medlem
I katastrof filmer med båtar så ser man ibland stora vågar som sväljer båtar.
Hur vanligt är detta att det händer eller finns det inte stora vågar som på film.

När det gäller båtkatastrofer så kan inte jag minnas att någon båt har blivit svald av en våg.
Oftast beror det på mänskliga misstag ex grund, åker in i saker likt ett isberg, bogvisir mm.
Ni som är kunniga inom båtlivet. Hur vanligt är det med stora vågor som man ser på film och finns det något knep?

Är det möjligt att en stor lyxkryssare kan vältas av en våg som ex filmen Poseidon från 2006.
Den handlade om en stor lyxbåt som blir översköljd av en jättevåg så den sjunker.
Citera
2019-06-07, 22:07
Medlem
4yoonlys avatar
Finns ju otaliga båtar säkerligen över 2000 år som gått sönder pga av vågor. Vart ett tag sedan men minns en dokumentär som berättade hur en vågor tog en riktigt stor "tanker" och helt enkelt bröts i 2 två bitar... av stora vågor.

Svald av en våg beror väl lite på storleken men att båtar sjunker pga av stora vågor finns massor av exempel.

Knep... bygg en båt som är "ubåts"lik... du kan stänga in mer luft/bärighet än vad som kan få den att sjunka...

Var inte filmen Perfect Storm ex. byggd på en riktigt händelse?
Andrea Gail?

---edit

Är det vanligt var din titel... hmm.. kanske inte svarade på det...
Idag är det nog ganska ovanligt...
Senast redigerad av 4yoonly 2019-06-07 kl. 22:10.
Citera
2019-06-07, 22:37
Medlem
Våghöjden på havet kan man vanligtvis få via prognoser och mätningar från mätstationer. Dock är detta medelhöjden. I vissa områden på havet eller nära kusten ökar vågorna i storlek på grund av hur djupet förändras (vilket t.ex. utnyttjas av surfare).

Sen finns det ett fenomen som kallas jättevågor, eller monstervågor. Rogue Waves på engelska. Vågor som plötsligt kan dyka upp och som är betydligt högre än omgivande vågor. De kan vara otroligt höga och samtidigt branta! Dessa vågor har sjömän vittnat om i alla tider, men vetenskapen har inte trott dem, eller iaf trott att de varit ytterst sällsynta. Men via kvantfysik har man insett att det inte är så ovanligt som man tidigare trott. Havsströmmars inverkan finns med i ekvationen. Detta gör att på vissa hav uppkommer dessa jättevågor oftare än på resten av haven. T.ex. sydost om Sydafrika, där många fartyg förlist.

Jag såg en kort dokumentär om detta på Youtube häromveckan, vilket är varför jag råkar veta lite om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=2ylOpbW1H-I
Sevärd!
Senast redigerad av suppose 2019-06-07 kl. 22:42.
Citera
2019-06-07, 22:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Finns ju otaliga båtar säkerligen över 2000 år som gått sönder pga av vågor. Vart ett tag sedan men minns en dokumentär som berättade hur en vågor tog en riktigt stor "tanker" och helt enkelt bröts i 2 två bitar... av stora vågor.
Det krävs inga jättehöga vågor för att det ska ske, räcker med rätt avstånd mellan vågor.
Tänk dig att toppen av vågorna ligger på för och akter medans mitten av fartyget ligger i vågdalen så böjs hela fartyget som ett U, några sekunder senare har du toppen av vågen i mitten medans för och akter ligger i vågdalen så böjs fartyget åt andra hållet, när belastningen är högre än skrovet tål så sker detta.
https://youtu.be/TSw57xmQ0Ds?t=10

Nästan 300 meter långt containerfartyg som flexar i vågorna.
https://www.youtube.com/watch?v=rHlEXn37dVg

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Är det möjligt att en stor lyxkryssare kan vältas av en våg som ex filmen Poseidon från 2006.
Den handlade om en stor lyxbåt som blir översköljd av en jättevåg så den sjunker.
Iallafall i originalet så är det en tsunami högre än fartyget, tsunamis så höga är inte särskilt vanliga speciellt inte långt ute på öppet hav så det är mycket osannolikt men inte omöjligt.
Citera
2019-06-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Svald av en våg beror väl lite på storleken men att båtar sjunker pga av stora vågor finns massor av exempel.

Knep... bygg en båt som är "ubåts"lik... du kan stänga in mer luft/bärighet än vad som kan få den att sjunka...

Var inte filmen Perfect Storm ex. byggd på en riktigt händelse?
Andrea Gail?

---edit

Är det vanligt var din titel... hmm.. kanske inte svarade på det...
Idag är det nog ganska ovanligt...

Just när det gäller din ide att bygga ubåts lik. Den ideen har jag varit inne på också i över 20 år. Jag förstår inte varför man inte bygger båtarna där den inre delen blir en ubåt eller om man bygger säkra rum på båtar ifall skeppet sjunker.

Japp, det stämmer den filmen hade jag glömt bort men den var bygg på sann historia om jag kommer ihåg rätt.

Känns om det är extremt ovanlig när det gäller stora båtar borde vara mer vanlig med små. Inget man hör om alla fall och eftersom jag inte är sjöman så har jag noll koll på om det är vanligt eller inte.
Citera
2019-06-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Våghöjden på havet kan man vanligtvis få via prognoser och mätningar från mätstationer. Dock är detta medelhöjden. I vissa områden på havet eller nära kusten ökar vågorna i storlek på grund av hur djupet förändras (vilket t.ex. utnyttjas av surfare).

Sen finns det ett fenomen som kallas jättevågor, eller monstervågor. Rogue Waves på engelska. Vågor som plötsligt kan dyka upp och som är betydligt högre än omgivande vågor. De kan vara otroligt höga och samtidigt branta! Dessa vågor har sjömän vittnat om i alla tider, men vetenskapen har inte trott dem, eller iaf trott att de varit ytterst sällsynta. Men via kvantfysik har man insett att det inte är så ovanligt som man tidigare trott. Havsströmmars inverkan finns med i ekvationen. Detta gör att på vissa hav uppkommer dessa jättevågor oftare än på resten av haven. T.ex. sydost om Sydafrika, där många fartyg förlist.

Jag såg en kort dokumentär om detta på Youtube häromveckan, vilket är varför jag råkar veta lite om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=2ylOpbW1H-I
Sevärd!

Dom nämnde det i filmen också gällande rogue waves.
Extremt ovanlig och dom är inte helt hundra på varför men jag läste om att det har tydligen att flera vågar blir en stor våg tillslut. Väldigt länge så var det en fiskeskröna men som dom tydligen fick bevis för 1975.
Citera
2019-06-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det krävs inga jättehöga vågor för att det ska ske, räcker med rätt avstånd mellan vågor.
Tänk dig att toppen av vågorna ligger på för och akter medans mitten av fartyget ligger i vågdalen så böjs hela fartyget som ett U, några sekunder senare har du toppen av vågen i mitten medans för och akter ligger i vågdalen så böjs fartyget åt andra hållet, när belastningen är högre än skrovet tål så sker detta.
https://youtu.be/TSw57xmQ0Ds?t=10

Nästan 300 meter långt containerfartyg som flexar i vågorna.
https://www.youtube.com/watch?v=rHlEXn37dVg

Iallafall i originalet så är det en tsunami högre än fartyget, tsunamis så höga är inte särskilt vanliga speciellt inte långt ute på öppet hav så det är mycket osannolikt men inte omöjligt.

LÄste om vågor på 30 meter och dom stora fartygen klarar max av 15 m vågor.
Obehagligt men sällsynt verkar det som.
Citera
2019-06-07, 22:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Sen finns det ett fenomen som kallas jättevågor, eller monstervågor. Rogue Waves på engelska. Vågor som plötsligt kan dyka upp och som är betydligt högre än omgivande vågor. De kan vara otroligt höga och samtidigt branta! Dessa vågor har sjömän vittnat om i alla tider, men vetenskapen har inte trott dem, eller iaf trott att de varit ytterst sällsynta.
Såg en dokumentär om det för flera år sen rätt intressant, flera mindre vågor kan i vissa situationer slås ihop till en större våg, ibland är det bara en jättevåg ibland kan det vara par tre stycken.

Deadliest catch har filmat ett par stycken genom åren, kolla youtube

En dokumentär jag sett tog upp ett fartyg som råkade ut för en rogue wave nere vid antarktis, de räkna ut att vågens kraft mot fartyget låg över 100 ton och vågen träffade ändå nästan rakt framifrån.
Citera
2019-06-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Såg en dokumentär om det för flera år sen rätt intressant, flera mindre vågor kan i vissa situationer slås ihop till en större våg, ibland är det bara en jättevåg ibland kan det vara par tre stycken.

Det kan tydligen också bli en "vägg". Alltså en väldigt bred våg. Medan de flesta andra jättevågor bara bildas i en punkt, som tur är.

Om jag förstod killen i mitt länkade klipp (15 min) rätt kan det varit (var det?) en jättevåg som sänkte Titanic.
Citera
2019-06-08, 02:06
Medlem
På frågan "hur vanligt" så kan man nog komma rätt nära med en per år i genomsnitt sedan andra världskriget i hela världens handelsflottor. Delvis beror det ju på att det var många fler och mindre fartyg på långa distanser under 40-/50-/60-talen, men tillräckligt nyss för att ombordanställa ska berätta om pappa/morbror/farfar som....

Stora enstaka vågor mot moderna kryssningsfartyg är knappast ett hot att räkna med, men det är inte ens tre månader sedan Viking Sky (byggd 2017, 220 m) var illa ute pga väder o. vind.
I kombo med andra problem som orsak iofs., men så är det ju nästan alltid när olyckor verkligen sker.
(FB) Fartyget Viking Sky med 1300 passagerare i sjönöd utanför Norges kust. 2019-03-23

Och 2015 hittades 80-meters-fartyget MV Cemfjord flytande upp-och-ner med besättningen försvunnen efter att ha rapporterats saknad utan nödsignaler. Det var strax norr om Skottland där havsströmmar möter tidvattenvågor på ett otrevligt sätt
(FB) Nordsjön: Lastfartyg uppochned. 8 besättningsmän saknas

Kryssningsfartyg är knepiga att göra "ubåts-lika" eftersom en stor del av poängen är att PAX ska kunna ströva runt utan att behöva hantera 200kg-dörrar hela tiden.

På en stor oljetanker finns nog möjlighet att ha tillräckligt med "döda" luftutrymmen för att komma upp i tillräcklig flytkraft. Men det kräver också att hela skrovet är alldeles helt just när detta behövs.

För malmfartyg , biltransporter och containerbåtar är det nog helt otänkbart att göra tillräckligt stora lufttäta utrymmen pga lastens egen vikt.

Och nej, Titanic sänktes inte av någon våg - Det var nästan kav lugnt både vid olyckan och under större delen av livbåtshanteringen dygnet efter. Lugnt plus tidvis dimma.
Citera
2019-06-08, 02:12
Nej, det är väldigt ovanligt. Det kan naturligtvis hända i enstaka undantagsfall men då måste omständigheterna vara speciella. I de absolut flesta fallen där det går vågor på sjön, där följer båten också med vågornas rörelse utan att kapsejsa.
Citera
2019-06-08, 03:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Rogue waves kan indirekt sänka skepp också, en våg hög nog att slå in i bryggan så elektroniken vattenskadas, även om det finns en nödbrygga så tar det tid att få över kritiska funktioner, vågor som träffar ett fartyg i sidan med precis rätt frekvens kan få ett fartyg att kapsejsa.
Rogue wave som träffar bulklastfartyg i sidan kan få lasten att skifta så fartyget blir instabilt.
Rogue waves kan krossa lastluckor så vatten läcker in och leder till instabilitet.

Det man ska tänka på är att vi har flera hundra års erfarenhet att bygga fartyg så även om man råkar ut för en rogue wave så är chansen god att man klarar sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in