Citat:
Ursprungligen postat av
Reda
Nej jag vet inget mer än att en ljudbang från en Gripen är tuffa grejer. Men du som är så kunnig kan väl förklara för mig varför en ljudbang är fullständigt utesluten i detta fallet? Varför är tegelpannor på taket drabbade av en förmodad explosion på marken?
Nej en ljudbang från Gripen är inte så häftig, det handlar om luft som flyttas. Nu kommer jag göra en idiot referens men kolla på när Mythbusters gjorde prov med en F18. Som har en mycket större smäll då det handlar om area och hastighet vid sonicboom.
Sedan om det vore en Gripenpilot som gjort detta skulle det ha hörts lång väg innan och försvarsmakten eller Saab skulle ha pudlat direkt. Dom har restriktioner och tror inte saab vill bråka med linköpingsborna.
Sen om man har sett och jobbat med explosioner så vet man om tryckvågor och verkan i material.
Smällen kan ligga på en stabil mark och endast spridas uppåt, utan större krater.
Kraften har således gått genom huset och skakat takpannorna, samt att lufttrycket som blir skakar om dom med.
Fönsterna skakade i svärföräldrarna hus ca 2 km från platsen så truckvågen av luft var enorm.