2019-06-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Du är dum i huvudet och vet inget om sonicboom. Så sluta sprid skit.
Nej jag vet inget mer än att en ljudbang från en Gripen är tuffa grejer. Men du som är så kunnig kan väl förklara för mig varför en ljudbang är fullständigt utesluten i detta fallet? Varför är tegelpannor på taket drabbade av en förmodad explosion på marken?
Citera
2019-06-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Nya tider då? Någon alternativ media som får dig att tro (och hoppas) att muslimer spränger hus i Linköping. Det har med organiserad brottslighet att göra, säger farbror polis.
De två uttalanden du citerade hade ingen koppling. Det ena var en gissning på att detta helt enkelt var ett terrordåd mot civila bostadshus, och det andra på att antal bombningar i Malmö kan sprida sig till andra städer. Däremot inte alls sagt att bomberna i Malmö kommer från muslimer.
Citera
2019-06-07, 18:45
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Majorna: Explosion – stor polisinsats i Kungsstens industriområde...

för att en granat hittades 4 min gång våhg genom ett natur område som bara gick till en moske i gbg i år...

https://www.expressen.se/gt/misstankt-handgranat-hittad-stor-polisinsats/
Hur är att hitta en granat i närheten av en moské jämförbart med att på riktig spränga sönder delar av ett hyreshus mitt i stan bara för att det finns en moské en kilometer bort?
Citera
2019-06-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Kan någon förklara för mig hur detta inte kan klassas som ett terrorbrott?
Händelsen saknar både terrorister och terrormotiv.

Citat:
Det är ett urskiljningslöst sprängdåd med tiotals skadade civila.
Det gör det inte till ett terrorbrott. Det är för det andra en riktad attack.

Citat:
Vad sysslar SÄPO med?
De jobbar i det tysta precis som de ska. De går antagligen igen precis alla som bor i byggnaden, kollar telefonloggar osv.

Citat:
I ett riktigt land är det livstids fängelse på sånt här.
Vilket land då blir det livstid för det här?

Du kanske ska läsa på om svensk lag och praxis innan du kommer med yttringar om vad straffet blir i det här fallet.
Citera
2019-06-07, 18:47
Medlem
Värsta är att det finns personer här ute i sverige som har tillgång till det där sprängmedlet dom använt nu idag. känns lite som att man bara sitter och väntar på nästa smäll..

Hoppas dom får fram information om vem eller vilka som ligger bakom..
Citera
2019-06-07, 18:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Så du menar att ingen hade ringt in förrän efter 3min? Eller plockar du 8:59 från luften

Osäker på vad det betyder att polisen ”larmades”? Är det när 112 svarar, eller är det när 112 har fått en bild av situationen och polisens ledningscentral tagit del av det? Vet inte.

Förekommer också att det är kö till 112.
Citera
2019-06-07, 18:48
Avslutad
Bandidos - skicka mig ett PM så skickar jag anonymt ut i tråden, beskriv gärna er känsla av att vara GM i media
Citera
2019-06-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Mycket spekulation ang. krater.
Vittnen och media har varit rätt så tydliga med att man inte sett någon krater.

Dock så tycker jag att den spekulativa bilden verkar vara rätt spot on baserat på hur det såg ut på platsen. Det har ju länkats många bilder och video från platsen, som jag klickat på sedan jag började läsa tråden i förmiddags.

Som sagt, cykelförrådtakets nedslagsplats ger en rätt bra indikation om var bomben måste smällt. Och twitter-bilden stämmer rätt bra med var jag själv tänkt mig att bomben torde ha exploderat, baserat på bilder och filmer från platsen.
Citera
2019-06-07, 18:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Inga mellanting, tex supersoniska?
Inga mellanting.
Citera
2019-06-07, 18:50
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nej jag vet inget mer än att en ljudbang från en Gripen är tuffa grejer. Men du som är så kunnig kan väl förklara för mig varför en ljudbang är fullständigt utesluten i detta fallet? Varför är tegelpannor på taket drabbade av en förmodad explosion på marken?

Nej en ljudbang från Gripen är inte så häftig, det handlar om luft som flyttas. Nu kommer jag göra en idiot referens men kolla på när Mythbusters gjorde prov med en F18. Som har en mycket större smäll då det handlar om area och hastighet vid sonicboom.

Sedan om det vore en Gripenpilot som gjort detta skulle det ha hörts lång väg innan och försvarsmakten eller Saab skulle ha pudlat direkt. Dom har restriktioner och tror inte saab vill bråka med linköpingsborna.

Sen om man har sett och jobbat med explosioner så vet man om tryckvågor och verkan i material.
Smällen kan ligga på en stabil mark och endast spridas uppåt, utan större krater.

Kraften har således gått genom huset och skakat takpannorna, samt att lufttrycket som blir skakar om dom med.

Fönsterna skakade i svärföräldrarna hus ca 2 km från platsen så truckvågen av luft var enorm.
Citera
2019-06-07, 18:51
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad

Skämt och sido.

*Skämt åsido. Ska du kämpa för Sverige och våra talesätt, se till att få dem rätt. Ignorant.
Citera
2019-06-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej en ljudbang från Gripen är inte så häftig, det handlar om luft som flyttas. Nu kommer jag göra en idiot referens men kolla på när Mythbusters gjorde prov med en F18. Som har en mycket större smäll då det handlar om area och hastighet vid sonicboom.

Sedan om det vore en Gripenpilot som gjort detta skulle det ha hörts lång väg innan och försvarsmakten eller Saab skulle ha pudlat direkt. Dom har restriktioner och tror inte saab vill bråka med linköpingsborna.

Sen om man har sett och jobbat med explosioner så vet man om tryckvågor och verkan i material.
Smällen kan ligga på en stabil mark och endast spridas uppåt, utan större krater.

Kraften har således gått genom huset och skakat takpannorna, samt att lufttrycket som blir skakar om dom med.

Fönsterna skakade i svärföräldrarna hus ca 2 km från platsen så truckvågen av luft var enorm.

Du verkar kunnig, har du funderat på hur körskolan kan ha fått sig en sån smäll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in