2019-06-07, 16:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du menat att bara för att Aluminium som metall är vanlig på jorden, så ska alla aluminiumprodukter vara jättebilligt...? Tja, en läskburk är ju jättebillig, men inte en avancerad monocoque i Alu, eller påkostad ram till en superbike, hur kan det komma sig tror du? Finns det skillnader mellan dessa produkter som påverkar priset...?

Samma sak med Apples stöd jämfört med andra stöd. Det kan finnas skillnader i material (ja all Aluminium är inte exakt lika...) i tillverkningsprocedur, leder fästen etc etc. som påverkar priset.
Varje inlägg du skriver bevisar att det är Apples kunder som själva står för marknadsföringen och prissättningen, och att 10k är rätt pris för denna kundkategori för en putsad aluminiumram. Marknaden bestämmer.

Det finns någon slags naturlag att kunder som betalat extra mycket för sina produkter är extra nöjda. Jag använder den i min egen webb-butik, fungerar 100%, de som klagar är alltid de som köpt något billigt. Någon som vet vad den heter?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-07 kl. 16:49.
Citera
2019-06-07, 16:52
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Hur menar du att din Volvo-jämförelse skulle ha minsta relevans...?
Jag har visat exempel på andra fästen etc som har feta prislappar från andra tillverkare inom detta segment, fast det inte verkar vara mycket mer än en pressad plåt med lite hål i men ändå kostar 2500-3000kr.

Att Apple tar bra betalt vet vi väl, men kollar man upp detta stöd så är det flera saker som förklara att det inte är nåt billigt krafs utan lär kosta en del att tillverka, och så vill man ha en vinst med såklart. En annan sak är att produkter inom detta segment inte sälja i närheten av samma antal än vanliga datorskärmar och stöd, vilket även det kan påverka priset rejält.
Jag tillstår att det är en haltande liknelse, men vad jag menar är att när man köper en produkt, framförallt i högre prisklasser, så är det rimligt att ha vissa förväntningar. Till exempel att en dyr bil levereras med aluminiumfälgar och inte plåtfälgar t.ex, eller kommer med hjul ö.h.t. Men fine, jag förstår att inte alla produkter inte alltid inkluderar allt, men jag tycker det ändå är en orimlig prissättning.

Vad gäller att Apple tar högre priser så var det lite det jag syftade på i trådstarten när jag skrev om prisstegringar. Ja, jag är väl införstådd om att Apple är dyrare. Jag skriver detta på min Macbook och jag har även en iPhone. Jag är en av de som är beredd att betala extra för de saker Apple (traditionellt) erbjudit, lösningar som magsafe, trackpaden i glas, retina-skärm m.m. Eller bara att få en i mitt tycke gedigen byggd dator i metall. Och så uppfattar jag det att många andra som väljer Mac/Apple också resonerar, de är beredda att betala premium-priserna. Vad jag menar med prisstegring är att det som Apple erbjuder inte längre står i proportion till priserna, något jag ffa känt både på iPhone- och Mac-sidan när jag funderat på att uppgradera mig.

Hur bra eller väl prissatt denna skärmen låter jag vara osagt då jag inte har någon djupare kunskap där än att jag löst förstår varför och "att" sådana här skärmar kan vara dyra. Att ett vanligt stöd som varken erbjuder någon som helst estetik eller funktion däremot kostar många gånger mer är för mig bara absurt. Och jämförelsen att andra tillverkare är likadana håller inte enligt mig. Redan vid prisnivåerna 2500-3000 kr är det definitivt en dyr produkt för ett stativ. Vid 3-4 gånger det priset så har jag svårt att ta det för annat än absurt.
Senast redigerad av Joomla 2019-06-07 kl. 16:55.
Citera
2019-06-07, 16:52
Avstängd
Det är i såna här fall som det märks vilket klientel som huvuddelen av flashbacks användare kommer ifrån.
Apple tjänar snuskigt mycket pengar och är en av de tre rikaste företagen i världen och vad gäller likvida medel ("war chest") så är dem det rikaste.
De skulle inte tjäna såna pengar om de inte har en kundkrets som för det mesta är nöjda - eller tom mycket nöjda, med deras produkter, det är fakta.

Vad gäller bildskärmsstativet så har den ett tilltaget pris ja, men kundkretsen är inte konsumenter utan film- och musikstudios där kostnaden är försumbar utslaget på avskrivningar och arbetstimmar. Jag kan lova att XDR-skärmen inte kommer sälja så bra om Apple hade tvingat dessa företagskunder att också slänga upp 999 dollar för ett stativ när de själva ofta har egna montage- och stativlösningar.
Senast redigerad av BWisser 2019-06-07 kl. 16:54.
Citera
2019-06-07, 17:00
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är i såna här fall som det märks vilket klientel som huvuddelen av flashbacks användare kommer ifrån.
Apple tjänar snuskigt mycket pengar och är en av de tre rikaste företagen i världen och vad gäller likvida medel ("war chest") så är dem det rikaste.
De skulle inte tjäna såna pengar om de inte har en kundkrets som för det mesta är nöjda - eller tom mycket nöjda, med deras produkter, det är fakta.

Vad gäller bildskärmsstativet så har den ett tilltaget pris ja, men kundkretsen är inte konsumenter utan film- och musikstudios där kostnaden är försumbar utslaget på avskrivningar och arbetstimmar. Jag kan lova att XDR-skärmen inte kommer sälja så bra om Apple hade tvingat dessa företagskunder att också slänga upp 999 dollar för ett stativ när de själva ofta har egna montage- och stativlösningar.
Den intressanta frågan är ju: använder majoriteten av professionella användare Apple? Jag tror knappast det. Värde är såklart subjektivt men folk som lägger dessa priser på Apple måste erkänna för sig själva att de betalar 30 % (minst) extra för mjukvara och inget annat.
Citera
2019-06-07, 17:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Den intressanta frågan är ju: använder majoriteten av professionella användare Apple? Jag tror knappast det. Värde är såklart subjektivt men folk som lägger dessa priser på Apple måste erkänna för sig själva att de betalar 30 % (minst) extra för mjukvara och inget annat.
Men väldigt lite för support och serverlicenser.

På min arbetsplats är vi ca 100 klienter. Tre kör Windows och resten Apple.

Men nu är vi kanske offtopic.

Edit: 30 % mer för mjukvara? Där tror jag du tänker fel. Alla uppdateringar och uppgraderingar av macOS är fria. Mjukvaror som vi använder är i stort desamma som windowsfolk använder. Och som jag skrev innan – inga licenskostnader för att använda server. Så här kommer den professionella Apple-användaren billigt undan. Om vi däremot pratar hårdvara och ren prestanda har du nog rätt. Men det har jag redan svarat på innan min edit.
peace
Senast redigerad av system 2019-06-07 kl. 17:24.
Citera
2019-06-07, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HC47

Jag vet inte vad du menar med professionella användare men inom musik- och filmindustrin är det en klar majoritet som använder Apple-produkter.
Citera
2019-06-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Det du länkar är ett paket med tre olika tillbehör, varav ena är armen du nämner, vilken är samma som jag syftar på som "smart" i mitt inlägg.

Den kostar $725 för sig själv och är mer tekniskt avancerad än bara ett stöd.

https://www.red.com/dsmc2-red-evf-mount

Hur vet du att det handtaget är mer tekniskt avancerat än Apples stöd? Har du jämfört dem live?

Apples stöd ska sannolikt tåla mer vikt än den armen du visar, den har också snabbläste, den kan höjas/sänkas vinklas utan verktyg och stannar i lämna läge utan att låsa nåt. Det kräver rätt avancerade leder och jox och är alltså inte bara en vanlig bit Alu med vanligt gångjärn i var ände. Utan den lilla Alu-biten mellan stöd och skärm är full med sinnrik finmekanik för att få detta att fungera som tänkt och hålla många år. Dessutom kan skärmen vridas från landskapslagen till porträttläge.

Allt detta sammantaget visar att det handlar om betydligt mer än bara ett enkelt statiskt stöd av enklare snitt och material.
Citera
2019-06-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det något speciellt hål som Apple har patent/ensamrätt på, och därför kan kränga skärmfästen för 10.000:-
?

Ingen aning, men det verkar vara en egen lösning. Oavsett vilket så är det betydligt mer än bara ett skärmfäste man får för de 10K, och det vet du, så varför tramsa...?

Vesa-adaptern är då mer av ”bara” ett skärmfäste, men då kostar det betydligt mindre med, ca 2000kr, men med snabbläste för haka på/av samt fortfarande möjlighet till att vrida till porträttläge.
Citera
2019-06-07, 18:10
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Jag kan lova att XDR-skärmen inte kommer sälja så bra om Apple hade tvingat dessa företagskunder att också slänga upp 999 dollar för ett stativ när de själva ofta har egna montage- och stativlösningar.
Nu får företagskunderna slänga upp 199 för vesa-fästet lik förbannat. Men det spelar såklart ingen roll det heller. Kostnaden skickas vidare till kund iallafall.

Jag förstår inte varför det här ens är en grej, förutom att trolla på internet. Det är ju som att Svensson skulle gå upp i limningen för att Volvo lastvagnar tar styvt betalt för sina lastbilar.
Citera
2019-06-07, 18:10
Medlem
Citat:
Du vet uppenbarligen inte vad du babblar om. Vare sig skärmen eller dess stöd riktar sig till normala användare utan till rena proffsanvändare, och de skiter fullständigt i status utan det är prestanda och livslängd som är det absolut primära.
Proffs struntar möjligen i status men inte i budgeten.
Citera
2019-06-07, 18:11
Medlem
Har den QI, usb 3, rgb?
Citera
2019-06-07, 18:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ingen aning, men det verkar vara en egen lösning. Oavsett vilket så är det betydligt mer än bara ett skärmfäste man får för de 10K, och det vet du, så varför tramsa...?

Vesa-adaptern är då mer av ”bara” ett skärmfäste, men då kostar det betydligt mindre med, ca 2000kr, men med snabbläste för haka på/av samt fortfarande möjlighet till att vrida till porträttläge.

Jag vet faktiskt inte varför Apple tramsar med att sälja skärmställ/skärmfästen för 10.000:-
Det får du fråga Apple om. En ekonomiskt vettig människa köper inte ett skärmfäste för 10.000:-
Går säkert att fixa med ett vanligt VESA+adapter. Adaptern behöver nog inte vara särskilt komplicerad.

Fattar faktiskt heller inte varför skärmen inte är 8K utan bara 6K. Men det är väl en sidofråga som inte direkt har med "fästet" att göra. Skärmen har fått bra recensioner, stället verkar många skratta åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in