Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hur menar du att din Volvo-jämförelse skulle ha minsta relevans...?
Jag har visat exempel på andra fästen etc som har feta prislappar från andra tillverkare inom detta segment, fast det inte verkar vara mycket mer än en pressad plåt med lite hål i men ändå kostar 2500-3000kr.
Att Apple tar bra betalt vet vi väl, men kollar man upp detta stöd så är det flera saker som förklara att det inte är nåt billigt krafs utan lär kosta en del att tillverka, och så vill man ha en vinst med såklart. En annan sak är att produkter inom detta segment inte sälja i närheten av samma antal än vanliga datorskärmar och stöd, vilket även det kan påverka priset rejält.
Jag tillstår att det är en haltande liknelse, men vad jag menar är att när man köper en produkt, framförallt i högre prisklasser, så är det rimligt att ha vissa förväntningar. Till exempel att en dyr bil levereras med aluminiumfälgar och inte plåtfälgar t.ex, eller kommer med hjul ö.h.t. Men fine, jag förstår att inte alla produkter inte alltid inkluderar allt, men jag tycker det ändå är en orimlig prissättning.
Vad gäller att Apple tar högre priser så var det lite det jag syftade på i trådstarten när jag skrev om prisstegringar. Ja, jag är väl införstådd om att Apple är dyrare. Jag skriver detta på min Macbook och jag har även en iPhone. Jag är en av de som är beredd att betala extra för de saker Apple (traditionellt) erbjudit, lösningar som magsafe, trackpaden i glas, retina-skärm m.m. Eller bara att få en i mitt tycke gedigen byggd dator i metall. Och så uppfattar jag det att många andra som väljer Mac/Apple också resonerar, de är beredda att betala premium-priserna. Vad jag menar med prisstegring är att det som Apple erbjuder inte längre står i proportion till priserna, något jag ffa känt både på iPhone- och Mac-sidan när jag funderat på att uppgradera mig.
Hur bra eller väl prissatt denna skärmen låter jag vara osagt då jag inte har någon djupare kunskap där än att jag löst förstår varför och "att" sådana här skärmar kan vara dyra. Att ett vanligt stöd som varken erbjuder någon som helst estetik eller funktion däremot kostar många gånger mer är för mig bara absurt. Och jämförelsen att andra tillverkare är likadana håller inte enligt mig. Redan vid prisnivåerna 2500-3000 kr är det definitivt en dyr produkt för ett stativ. Vid 3-4 gånger det priset så har jag svårt att ta det för annat än absurt.