Citat:
Ursprungligen postat av
sazed
Försöker förklara det enkelt. Alla seriösa fotografer har problem med skärmar och köper både en och två svindyra skärmar under sin karriär. Med en vanlig billig Benq skärm kan ett foto se visa sig se ut hur som helst på ljusare eller mörkare partier som man bearbetat när man tittar från andra datorer. Det är rent gissningsarbete. Med en vettig skärm ser jag skillnad i de mörkaste mörka nyanserna och de ljusaste ljusa och om något skiljer sig åt så är det inte pga. att jag inte kunnat göra ett bra jobb utan t. ex kundens skärm. Kör jag tryck blir det i regel perfekt. Sånt är särskilt viktigt när man sysslar med "riktigt stora bilder" så som rörlig bild.
Smärtgränsen för mig just nu är en Eizo ColorEdge CG318-4K för typ 45k, billigare än så har jag inte hittat utan att jag märkt en rejäl skillnad på kvalitet. Med det sagt är det precis sånt här trams som gör att jag håller mig borta från Apple. Om de vill ha 10k för ett stöd, vad kommer de vilja pressa mig på härnäst? Går inte att lita på företaget eller deras produkter.
Det är ingen som tvingar dig att köpa stödet, du kan köpa Vesa-adaptern och sen det billigaste Vesa-fästet-stödet, eller göra ett eget stöd.
Om nu Apples skärm t ex skulle vara säg 5 gånger bättre än din skärm och kosta bara 25K mer ink stöd, så skulle det väl snarare ses som en bra deal sett till att du får en skärm som jämförs med andra skärmar för flera hundra tusen kr, för ca 50% högre pris än de 45K du betalat för den nuvarande.
För egen del hade jag noterat att stödet kostade 10K, men tänkt, vad fan, jag slipper köpa en referensskärm för 300K plus moms utan kan slippa undan med i jämförelse ynka 70K med stöd och all. Och istället imponeras över att Apple fått till sådana prestanda etc för ett så mycket lägre pris än konkurrenterna.