2019-06-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Tror han syftar på https://www.red.com/DSMC2-RED-EVF-Mount-Pack vilket är en liten arm som fästs på kameran. Kostar 12 000 kr. Men tror inte att detta pris avskräcker någon. De organisationer som lägger hundra tusentals kronor per dator bryr sig knappast om ett stativ som kostar 10k extra.

Det du länkar är ett paket med tre olika tillbehör, varav ena är armen du nämner, vilken är samma som jag syftar på som "smart" i mitt inlägg.

Den kostar $725 för sig själv och är mer tekniskt avancerad än bara ett stöd.

Citat:
The DSMC2® RED EVF Mount offers the lowest profile and cable-free configuration option for mounting the DSMC2 RED EVF (OLED) to your DSMC2 BRAIN®. This robust "smart" mount takes advantage of integrated circuitry for direct camera mounting and features a ± 300° rotation range, providing the optimal viewing angle in any situation.
https://www.red.com/dsmc2-red-evf-mount
Citera
2019-06-07, 12:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det finns inte hål för Vesa.

Det är ett mindre runt hål mitt back där en adapter passar, som gör att skärmen lätt kan häktas på/av för t ex transport mellan olika studios eller projekt etc. Samma fästpunkt på skärmen gäller alltså fär både Vesa-adaptern och stödet.

Är det något speciellt hål som Apple har patent/ensamrätt på, och därför kan kränga skärmfästen för 10.000:-
?
Citera
2019-06-07, 12:46
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Kollar man runt vad tillbehör kan kosta till andra produkter inom det proffssegment som denna skärm hör hemma i, så kommer man att se att de ca 10K som Apple vill ha för stödet inte alls är nåt att himla med ögonen över. Gör man det så lär man himla med ögonen närmast konstant om man kikar runt på priser för grunkor och tillbehör i detta segment.

Kolla t ex vad RED tar för tillbehör, eller Sony.....

https://www.red.com/productcategory/Displays

https://pro.sony/en_FI/products/rack-mount-kits/mb-529
https://www.cnet.com/products/sony-m...-mounting-kit/

Så de som inte har så bra koll på vad priser helt normal ligger på i detta segment, överraskas såklart när Apple tar ca 10K för ett stativ, för de har ju stativpriser från folks normala datorer och skärmar i tankarna, eller att de normalt alltid ingår för de skärmar som vanligt folk normalt köper.

Men igen, Apples alternativ inom detta segment är en skärm som med stativ kostar ca 70K, vilket blir ett totalpris som gör att alla konkurrenter är Många gånger vare sig mer eller utan stöd. Och då känns det väl lite märkligt att klaga på att priset skulle vara för dyrt....

Ja men kuta och köp nån av de konkurrerande skärmarna då, och kanske få ett stöd med i paketet för 300K och var glad att du sparade pengar på stödet...

Tror du missar poängen lite.

Spelar ingen roll om man köper en Koenigsegg eller en Opel, om man ska betala extra för att en vattenflaska ska ingå så ska det kosta runt en tjuga i båda fallen. Totalsumman får det vara enorm skillnad på, men en sak som kostar 20 kr kan inte säljas för 5000 bara för paketet där den ingår är dyrt.

Bättre att sälja skärmen, där fot alltid ingår, för 70 000 än att göra så här.
Citera
2019-06-07, 13:11
Medlem
Joomlas avatar
Jag sa ingenting om vad skärmen kostar men mig veterligen är det den dyraste skärmen som Apple har sålt. Jag skulle förvänta mig att de flesta vanliga konsumenterna likt mig själv, som inte har koll på detta sortiment av proffsskärmar, skulle höja på ögonbrynen åt priser i dessa nivåer. Men ändå så är det inte skärmarna som fått så mycket uppmärksamhet på internet utan specifikt stativet.

Hur billig eller bra skärmen än är så har jag mycket svårt att se hur det motiverar att ett stativ ska kosta 9000 kr. Ponera att Volvo lanserar en ny modell för 1 kr men du måste även köpa specialtillverkade fälgar för 499 999 kr.
Citera
2019-06-07, 14:00
Medlem
Huvudmans avatar
Rolig reaktion i videon.

Men Apple är smarta, de vet att deras konsumenter och följeslagare är trendmänniskor. Människor som hellre pungar ut 4000 kronor extra på en produkt, bara för att den har ett märke som är populärt. De kan sälja vilken smörja som helst till vilket pris som helst, lammen kommer öppna plånböckerna och följa efter ändå.
Citera
2019-06-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Vad som gör dessa skärmar unikt? Högre frekvens? Högre skärmupplösning?
Försöker förklara det enkelt. Alla seriösa fotografer har problem med skärmar och köper både en och två svindyra skärmar under sin karriär. Med en vanlig billig Benq skärm kan ett foto se visa sig se ut hur som helst på ljusare eller mörkare partier som man bearbetat när man tittar från andra datorer. Det är rent gissningsarbete. Med en vettig skärm ser jag skillnad i de mörkaste mörka nyanserna och de ljusaste ljusa och om något skiljer sig åt så är det inte pga. att jag inte kunnat göra ett bra jobb utan t. ex kundens skärm. Kör jag tryck blir det i regel perfekt. Sånt är särskilt viktigt när man sysslar med "riktigt stora bilder" så som rörlig bild.

Smärtgränsen för mig just nu är en Eizo ColorEdge CG318-4K för typ 45k, billigare än så har jag inte hittat utan att jag märkt en rejäl skillnad på kvalitet. Med det sagt är det precis sånt här trams som gör att jag håller mig borta från Apple. Om de vill ha 10k för ett stöd, vad kommer de vilja pressa mig på härnäst? Går inte att lita på företaget eller deras produkter.
Citera
2019-06-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag sa ingenting om vad skärmen kostar men mig veterligen är det den dyraste skärmen som Apple har sålt. Jag skulle förvänta mig att de flesta vanliga konsumenterna likt mig själv, som inte har koll på detta sortiment av proffsskärmar, skulle höja på ögonbrynen åt priser i dessa nivåer. Men ändå så är det inte skärmarna som fått så mycket uppmärksamhet på internet utan specifikt stativet.

Hur billig eller bra skärmen än är så har jag mycket svårt att se hur det motiverar att ett stativ ska kosta 9000 kr. Ponera att Volvo lanserar en ny modell för 1 kr men du måste även köpa specialtillverkade fälgar för 499 999 kr.

Hur menar du att din Volvo-jämförelse skulle ha minsta relevans...?
Jag har visat exempel på andra fästen etc som har feta prislappar från andra tillverkare inom detta segment, fast det inte verkar vara mycket mer än en pressad plåt med lite hål i men ändå kostar 2500-3000kr.

Att Apple tar bra betalt vet vi väl, men kollar man upp detta stöd så är det flera saker som förklara att det inte är nåt billigt krafs utan lär kosta en del att tillverka, och så vill man ha en vinst med såklart. En annan sak är att produkter inom detta segment inte sälja i närheten av samma antal än vanliga datorskärmar och stöd, vilket även det kan påverka priset rejält.
Citera
2019-06-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Försöker förklara det enkelt. Alla seriösa fotografer har problem med skärmar och köper både en och två svindyra skärmar under sin karriär. Med en vanlig billig Benq skärm kan ett foto se visa sig se ut hur som helst på ljusare eller mörkare partier som man bearbetat när man tittar från andra datorer. Det är rent gissningsarbete. Med en vettig skärm ser jag skillnad i de mörkaste mörka nyanserna och de ljusaste ljusa och om något skiljer sig åt så är det inte pga. att jag inte kunnat göra ett bra jobb utan t. ex kundens skärm. Kör jag tryck blir det i regel perfekt. Sånt är särskilt viktigt när man sysslar med "riktigt stora bilder" så som rörlig bild.

Smärtgränsen för mig just nu är en Eizo ColorEdge CG318-4K för typ 45k, billigare än så har jag inte hittat utan att jag märkt en rejäl skillnad på kvalitet. Med det sagt är det precis sånt här trams som gör att jag håller mig borta från Apple. Om de vill ha 10k för ett stöd, vad kommer de vilja pressa mig på härnäst? Går inte att lita på företaget eller deras produkter.

Det är ingen som tvingar dig att köpa stödet, du kan köpa Vesa-adaptern och sen det billigaste Vesa-fästet-stödet, eller göra ett eget stöd.

Om nu Apples skärm t ex skulle vara säg 5 gånger bättre än din skärm och kosta bara 25K mer ink stöd, så skulle det väl snarare ses som en bra deal sett till att du får en skärm som jämförs med andra skärmar för flera hundra tusen kr, för ca 50% högre pris än de 45K du betalat för den nuvarande.

För egen del hade jag noterat att stödet kostade 10K, men tänkt, vad fan, jag slipper köpa en referensskärm för 300K plus moms utan kan slippa undan med i jämförelse ynka 70K med stöd och all. Och istället imponeras över att Apple fått till sådana prestanda etc för ett så mycket lägre pris än konkurrenterna.
Citera
2019-06-07, 15:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Säger mer om Apples kunder än om Apple.

Eller så är det början till slutet, girigheten fick ett ansikte och kunderna stack.
Citera
2019-06-07, 15:12
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Apple är ej och har aldrig varit för professionella användare. Ingen som använder apple är något annat än hobby-användare

Årets mest verklighetsfrånvända inlägg.
Citera
2019-06-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Säger mer om Apples kunder än om Apple.

Eller så är det början till slutet, girigheten fick ett ansikte och kunderna stack.

Nä, inlägg som du nu skrev säger mer om hur lite folk förstår om vare sig Apple deras kunder eller det segment just dessa Appleprodukter som tråden handlar om riktar sig till.

Det handlar alltså om ren proffsanvändning på högsta nivå, filmproduktion i Hollywood, Pixar, TV-produktion etc etc. Dessa kunder skiter i status utan det är prestanda etc som gäller.

En annan sak är att t ex Google, Nasa, Pixar, IBM m fl har tiotusentals Mac inom sina företag (siffran 40-50 tusen har nämnts för bara Google) och menar folk som du att dessa förtag inte har personal på inköpsavdelningar etc som kan ställa seriösa kravspecifikationer och se vad som finns på marknaden och passar dem...?
Citera
2019-06-07, 15:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nä, inlägg som du nu skrev säger mer om hur lite folk förstår om vare sig Apple deras kunder eller det segment just dessa Appleprodukter som tråden handlar om riktar sig till.

Det handlar alltså om ren proffsanvändning på högsta nivå, filmproduktion i Hollywood, Pixar, TV-produktion etc etc. Dessa kunder skiter i status utan det är prestanda etc som gäller.

En annan sak är att t ex Google, Nasa, Pixar, IBM m fl har tiotusentals Mac inom sina företag (siffran 40-50 tusen har nämnts för bara Google) och menar folk som du att dessa förtag inte har personal på inköpsavdelningar etc som kan ställa seriösa kravspecifikationer och se vad som finns på marknaden och passar dem...?
Aha, det är rejäla prestanda i stålröret.

Ditt eget inlägg visar att det inte är apple som satt priset på stålröret, det är kunderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in