2019-06-07, 14:24
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ja, jag får också för mig att det kan ha smällt i luften. Det borde finnas någon slags krater annars, och jag har då inte sett något på bilderna.

Kan inte sätta fingret på exakt vad, men något i bilderna påminner faktiskt om sådant man sett på bilderna från explosionen i Halifax 1917.

Sedan att någon skulle spränga av en bomb själv klockan 9 på dagen låter väldigt riskfyllt. Många människor i rörelse m.m. Jag känner att det är något som har gått snett.

På denna bild ser det ut som att de största skadorna är på våning 2 & 3. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7237497
Citera
2019-06-07, 14:25
Medlem
Det är ju också tänkbart att någon har placerat ut bomben på fel adress.
Citera
2019-06-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinkpinne
Det är helt omöjligt att smällen varit inkapslad på något sätt. En inkapslad smäll sprider inte en tryckvåg som käns 15 kilometer bort, eller mer.
Såg någon reporter som påstod att tryckvågen kändes på 3 mils avstånd.
Jag ställer mig frågande till de uppgifterna dels pga skadorna samt i vilken riktning tryckvågen verkar ha rört sig men även då det är ett tätbebyggt område fullt med hus så tryckvågen inte kan vandra obehindrat i lägre nivåer.
Det är alltid någon som, tycker sig ha känt av detta på ett orimligt avstånd, kanske kändes det även av i riksdagshuset fast på ett annat sätt.
Citera
2019-06-07, 14:26
Medlem
Tror också på hemmamek som gått fel och att man fick panik och kastade ut är en av möjligheterna

Är det någon som känner till vilka som bor på adresserna runt? har vi någon rolig typ som möjligtvis gillar att sitta själv och läsa om kvällarna. Förslagsvis en rellativt ung man som ganska nyligen flyttat hemifrån som är lite udda på ett eller annat sätt. Lite som geniet som samlade ihop radiativt material som han kokade i en kastrull hemma i köket.

Inget egntigt uppsåt att ställa till det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Framförallt skulle man ju sett resterna av bilen/bussen i så fall och några sådana finns inte på platsen, vi kan därför vara helt säkra på att det inte var någon bil/buss som sprängdes.

25 l plastdunkar med en liten skvätt bensin i har jag sprängt många och det blir ju inte heller särskilt kraftig explosion. Gas kan absolut ge såhär kraftig smäll men förutsättningarna för att det skulle ske utomhus i detta fall ter sig väldigt osannolika. Jag lutar åt en sprängladdning.

Det håller jag med om. Det finns, på det material jag fått se, inget spår av några fordonsrester, skrot eller annat. Nu vet jag inte hur mycket som skulle finnas kvar av en ensamt, upprätt stående gastub med acetylen som ställts på gatan och sprängts med ex. en hjälpladdning, men det känns onekligen som en sprängladdning utan kraftigt material som lämnar rester.
Citera
Medlem
-nickname-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wollakosota
Rimligaste förklaring än så länge. Det bor en K*str*ti precis där vid korsningen Ådalagatan/Hamngatan.

Ja, i lägenheten vid bortsprängda cykelstället. Våning ett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En elcykel vars batteri exploderat verkar det varit. Den stod på laddning inne i cykelförrådet vars tak blåste iväg åt helvete.

Nej omöjligt gå och köp ett 18650 lipo batteri och bryt upp det. Sörj för god ventilation då det kommer att börja brinna när syret får kontakt med litiumet gasen är inte god för din hälsa men tror inte det gör någon större skillnad i ditt fall. Tänk om eller varför inte prova att tänka.
Citera
Medlem
grey.eagles avatar
Kan inte trycket letat sig in i ventilationen o därigenom åsamkat skadorna på taket?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om man tömmer en 16 kg gasoltub i ett rum med minst 100 m³ luftvolym utan att gasen försvinner från rummet och sedan tänder på får man en explosion med energi motsvarande över 100 kg dynamit.

En halv kaffekopp bensin blandat med rätt mängd luft i gasform = 1/2 kilo dynamit.
Citera
2019-06-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag tror inte på något terrordån. Känns långsökt muslimer skulle smälla av en bomb på en tom gata vid några hyreshus. Märkligt val av mål.

Jag gissar på krigande blattar. Det sprängs hela tiden. Handgranater kastas in i lägenheter och sprängladdningar detoneras utanför butiker och liknande. Det eskalerar hela tiden.
Varför blattar, gängkriminella är nästan till 100 % svenska ynglingar och de brukar vara dem som kastar handgranater.
Citera
Medlem
Fittsparks avatar
Jag misstänker gasolflaska i det bortblåsta förrådet.
Citera
Medlem
Bristen på övervakningsfilmer är störande, i Oslo/Boston/Stockholm gick det ganska snabbt att identifiera typ av explosion och tillhörande delar.

Här har vi en jävla smäll och ingen som noterat ett bilvrak, stålkulor/spik eller liknande - vi har noll information efter 6 timmar. Frustrerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in