2019-06-07, 14:13
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp...då är det en bomb då.
Det vore ju toppen om den oidentiteta fläcken på väggen är ett fd basement beard som nu då då avslutat sin karriär.
Citera
2019-06-07, 14:14
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja aftonbladet skrev det. Vill inte länka till den tidningen dock.
Polisen utreder brott, det innebär inte att man vet att brott har begåtts. Tröskeln är ganska låg för att inleda förundersökning.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
109 st förstörda hem.....

Man ser lätt framför sig hur mkt hemförsäkringarna kommer att öka nu!

”Bombskadetillägg”?
”Ja tack”

Det går åt rätt håll det här nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
*dri*n K*str*ti som legat och tryck hos släkt i Linköping ett tag, och nu small det.

Rimligaste förklaring än så länge. Det bor en K*str*ti precis där vid korsningen Ådalagatan/Hamngatan.
Citera
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja aftonbladet skrev det. Vill inte länka till den tidningen dock.

Aftonbladet skriver i sin huvudartikel gällande det inträffande:

"Detonationen ska ha skett utomhus. Polisen arbetar utifrån huvudteorin att en brottslig gärning ligger bakom, även om man inte utesluter att det rör sig om en olycka, säger polisens presstalesperson Åsa Willsund i Aftonbladet TV."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Ja, där ligger vi nog närmare sanningen. Dom flesta har lite svårt att greppa vilka mängder det krävs för att få till den här typen av skador om detonationen skett utomhus. T.om. balkongerna längst upp är bra tilltufsade, det krävs en laddning utöver det vanliga. Bara att man har den mängden av sprängämne till sitt förfogande är anmärkningsvärt.

Antingen någon med tillgång till civilt sprängämne eller någon form av importerad historia. Vi får väl se, om nu polisen klarar av att lösa detta. Märkligt, hade haft mer förståelse om t.ex. kronofogden haft sina lokaler där eller någon annan myndighet som tenderar att dra på sig ovänner..Kan tänka mig att statens drängar svettas något nu i Linköping, farbror staten lär ligga på hårt och vilja se en lösning på detta omgående. Det ser helt enkelt inte bra ut i välfärdslandet Sverige att man skall behöva oroa sig för att få sitt boende sprängt numera.

Om det ligger någon sanning i expressens bilder "före och efter" så har hela cykelskjulet, en ganska stabil träbänk och alla buskarna i rabatten blåst bort. Det behövs något rejält för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Absolut så är det ju så, har själv både lilla terroristens kokbok och anarkistens kokbok, något jag lusläste vid 13-15års ålder. Gav mig kunskap i att tillverka gift bomber vilket jag även praktiserade under dessa år, dock utan skador. Detta är ju inget nytt, jag vill gå så långt att påstå att alla födda före 1990 och som läst kemi på grundskolnivå klarar att skapa en bomb i klass med Brejvik.

Jaja, utan tvekan! Tvivlar på att detta rör sig om konstgödsel dock. Känns mer som en tryckkokare eller något sådant.
Citera
2019-06-07, 14:15
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En elcykel vars batteri exploderat verkar det varit. Den stod på laddning inne i cykelförrådet vars tak blåste iväg åt helvete.
Snälla var tyst om sådant du inte har koll på. En elcykel hade aldrig skapat denna kraft.
Citera
2019-06-07, 14:17
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Är nog första smällen på tio år jag läser om, där jag inte omedelbart spårat in på gänguppgörelser eller islamister. Är det sprängmedel med i bilden, så är det alldeles för mycket som inte stämmer in på mönstret, exempelvis att laddningen måste varit på tok för stor

De nazistiska sprängdåd som ägde rum i Göteborg häromåret där var bomberna inte lika stora, men vilken grupp som är den skyldiga visar sig nog i efterhand, men det är definitivt en ovanlig sak med just storleken på bomben!

Finns det någon på adressen som har en hotbild mot sig?
Finns det kopplingar till andra sprängdåd i trakterna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Menar du att man hamnar på intensiven med skärsår och hjärnskakning? Tänker att det ska till lite mer omfattande skador än så.
Jag har missat biten om "intensiven".

Att folk ligger kvar på sjukhus har jag hört.

"Två kvar på sjukhus".

https://unt.se/nyheter/omvarld/flera-skadade-i-kraftig-explosion-i-linkoping-5329314.aspx

"Tre patienter åkte ambulans till Universitetssjukhuset med lättare skador. De har splitterskador och sårskador. Två patienter är kvar, säger Kim Berg, medicinskt ansvarig vid Region Östergötland, vid en pressträff."
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En elcykel vars batteri exploderat verkar det varit. Den stod på laddning inne i cykelförrådet vars tak blåste iväg åt helvete.

Och blåste ut rutor på en hel byggnad nigger pls.
Citera
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Min gissning är att någon har fixat hemma. Det har gått snett och de har kastat ut föremålet från fönstret. Exploderar i luften.

Ja, jag får också för mig att det kan ha smällt i luften. Det borde finnas någon slags krater annars, och jag har då inte sett något på bilderna.

Kan inte sätta fingret på exakt vad, men något i bilderna påminner faktiskt om sådant man sett på bilderna från explosionen i Halifax 1917.

Edit: men hutta ut genom fönstret, näee. Om det var en bomb, så skulle den vara för stor för att vara hanterbar på det viset, och dessutom tycker jag de tämligen jämna skadorna över hela fasaden - man ser inget tydligt "epicentrum" eller vad man ska kalla det - tyder på att det smällt på ett visst avstånd.
Senast redigerad av Falukropp 2019-06-07 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in