2019-06-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
*dri*n K*str*ti som legat och tryck hos släkt i Linköping ett tag, och nu small det.
Välplanerat i sådant fall. 3 pers häktades i dag för senaste skjutningen mot honom.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jaså det är din teori? Smällare?

"Explosionen var så pass kraftig att tryckvågorna kändes på minst en mils avstånd."
Ungefär som Breiviks bomb med andra ord.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7237496

Tror man allvarligt en smällare gör dessa skador och dessutom orsakar en tryckvåg är man troligen rätt rökt i skallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Tids skillnaden mellan Lidköping händelsen , och att folk andats gas i köpcentrum i Jönköping , Kanske skulle denna eventuella bomb detonera i ett köpcentrum i Lidköping? Kanske skulle denna eventuella bomb fraktas med cykel?
(vet man om det saknas någon person i Lidköping?).
Håll ordning på städerna
Citera
2019-06-07, 14:09
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xfk
Men vem fan skulle transportera en bomb med cykel från Linköping för att spränga den i ett köpcentrum Lidköping? Cykla 22 mil med en bomb på pakethållaren

Alla pengar gick till bomben, fanns inte ett öre kvar till bensin, så det fick bli cykel istället
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Vad är det som inte stämmer, tycker du?

Skärsår och hjärnskakning. Kanske någon bruten handled hos någon som blåstes omkull av tryckvägen.

Räcker inte det?

Menar du att man hamnar på intensiven med skärsår och hjärnskakning? Tänker att det ska till lite mer omfattande skador än så.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Varför inte spränga igår då? På nationaldagen? Hade ju sagt lite mer så att säga..
Var väl köpcentrum stängda. .,antar jag.
Citera
Medlem
Glöm inte SR mycket bra bilder där... Vi kan i alla fall utesluta att det smällt inne på Bilskolan då det står kvar grejer i fönstret och det ser ut som att glas tyckts inåt.

Tycker just nu att det ser ut som att det smällde i höjd med andra våningen två tre metar utanför fasaden. Alternativt nere vid porten en bit utanför. Något som är kraftigare än en vanlig handgranat. Direkt på marken så får ju smällen en konliknade verkan så vetisjutton...

OBS en vild spekulation från min sida

Citera
Medlem
Citat:

"Explosionen var så pass kraftig att tryckvågorna kändes på minst en mils avstånd."

Men läs istället... Klart som fan att det inte rör sig om en smällare... Ironi någon?
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hehe, ja, alltså jag sitter inte på mer expertis än man får av några års tonårspyromani, men på en av SR:s bilder syns det tydligt att murverket kring ett flertal fönster gått åt skogen också. Smällen tog mer än tunnplåt, glas och trä.

Tycker fasaden ser ut att ha påverkats av ansenlig kraft över stor yta. Min killgissning är betydligt högre än din
Jag tänker stridsvagnsmina. Har sådana projektiler som skjuts iväg? Mycket krut har de nog iaf.
Citera
2019-06-07, 14:10
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litehemlig
Håller helt med dig.
Mina 5 cent lutar åt 50kg, give or take.
Oslo 2011 gissade jag på +500kg direkt vid smällen och fick nästan rätt. Men den gången var jag bara 350m från regjeringskvartalet.

Ja, där ligger vi nog närmare sanningen. Dom flesta har lite svårt att greppa vilka mängder det krävs för att få till den här typen av skador om detonationen skett utomhus. T.om. balkongerna längst upp är bra tilltufsade, det krävs en laddning utöver det vanliga. Bara att man har den mängden av sprängämne till sitt förfogande är anmärkningsvärt.

Antingen någon med tillgång till civilt sprängämne eller någon form av importerad historia. Vi får väl se, om nu polisen klarar av att lösa detta. Märkligt, hade haft mer förståelse om t.ex. kronofogden haft sina lokaler där eller någon annan myndighet som tenderar att dra på sig ovänner..Kan tänka mig att statens drängar svettas något nu i Linköping, farbror staten lär ligga på hårt och vilja se en lösning på detta omgående. Det ser helt enkelt inte bra ut i välfärdslandet Sverige att man skall behöva oroa sig för att få sitt boende sprängt numera.
Citera
2019-06-07, 14:10
Medlem
Citat:

Kan intyga detta, familjen som befann sig i vår villa 14 km bort kände av tryckvågen.
Citera
2019-06-07, 14:11
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om någon hade burit på det som exploderade hade den personen fått skrapas bort från husväggarba.

Ja ingen lär ju knappast ha burit på det när det exploderade, men möjligt att man kan ha ställt ifrån sej det en stund för att gå och kolla nått och att det exploderade då under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in