Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det har i alla fall stått i tråden att polisen sagt att explosionen skedde utomhus. Utomhus kan möjligen inkludera cykelförrådet men det är som sagt totalt otätt, bara tre väggar så där ansamlas inte gas så det blir farligt.
Jag minns en olycka för några år sedan då en skåpbil exploderade efter att där läckt ut acetylen men det blev inte såhär häftigt och man hade ju sett resterna av bilen i så fall.
Ja, jag tittade på denna bilden:
https://pbs.twimg.com/media/D8cyBHSX...name=4096x4096
Nu kan jag ingenting om pyroteknik, bombteknik och sprängteori, men sett till hur husets fönster etc. är deformerade inåt verkar det uppenbart att explosionen/detonationen skett utanför huset.
Detta måste vara huvudorsaken till att inga dödsfall och allvarliga skador uppkom.
Men jag tolkar ditt inlägg som att det inte är troligt att säg, en konventionell skåpbil med ett gassvetsrack (acetylen+inertgas) parkerat ca 2 m från porten, skulle kunna orsakat detta, om gas läckt ut i bilen och detonation skett av någon anledning?
Så i form av konventionella olyckor, vilka scenarier återstår?
Konstruerad sprängladdning?
Meteoritnedslag?
En 25 L plastdunk med någon liter bensin kvar i botten, men fylld med bensinångor?
Någon som laddar batterier i sluten miljö (knallgas/vätgas)?
Känns inte som att man kan uppnå denna sprängkraft av oaktsamhet/ren slarvighet.
Konstgödselbomb?
Rötgas (Svavelväte) i avloppssystemet, fettavskiljare, oljeavskiljare?