2019-06-07, 13:39
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Måste det bli ett hål då?

Det är ju helt tydligt en tryckvåg som orsakat alla förvridna balkonger och fönster. En underjordisk explosion som stannat nere i marken utan hål hade möjligen kunnat rasera huset, men hade inte endast gjort åverkan på massa lösöre, balkonger, tegelpannor, stuprör etc som i detta fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Som van amatörgissare är min gissning att 10 kilo trotyl eller motsvarande inte räcker för att göra denna typ av skada man kan se på bilderna förutsatt att detonationen har skett utomhus. Du får minst dubbla den mängden.

Håller helt med dig.
Mina 5 cent lutar åt 50kg, give or take.
Oslo 2011 gissade jag på +500kg direkt vid smällen och fick nästan rätt. Men den gången var jag bara 350m från regjeringskvartalet.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trelleborg70
Pressträffen gav fler frågor än svar! Världens sämsta ljud och skarpt förnekande deltagare! Allvar, vet ingen inblandad vad som kan ha hänt? Eller dom vågar inte säga rakt ut vad som hänt? 2 st svårt skadade kvar på sjukhuset, lyckades dom till slut klämma ur sig! Känns inte som en kriminell uppgörelse mellan gäng, tycker mer det känns lite terror relaterat, faktiskt!

Detta. Först framstod det som att ingen var allvarligt skadad, och sedan kröp det fram att två behöver intensivvård.

Edit: SVT sänder presskonferensen om och om igen istället för analyser och intervjuer; är alla på semester som vanligt när det verkligen gäller?
Senast redigerad av Passepartout 2019-06-07 kl. 13:42.
Citera
2019-06-07, 13:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trelleborg70
Pressträffen gav fler frågor än svar! Världens sämsta ljud och skarpt förnekande deltagare! Allvar, vet ingen inblandad vad som kan ha hänt? Eller dom vågar inte säga rakt ut vad som hänt? 2 st svårt skadade kvar på sjukhuset, lyckades dom till slut klämma ur sig! Känns inte som en kriminell uppgörelse mellan gäng, tycker mer det känns lite terror relaterat, faktiskt!
Det är normalt. Svensk media och myndigheter skiter i byxan när något allvarligt inträffar. Det tar tid att vakna ur den dvala de normalt befinner sig i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Poliser på plats för att skydda skadade på sjukhusen. Samtidigt menar polisen att det inte finns någon hotbild. Öh..?

Den kan ju va mot journalister också. Dom kan ju va rätt hänsynslösa...
Dvs att låta dom få vara ifred. Lär ju va hyfsat chokade.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Vet man att explosionen skedde utomhus nu? Jag har inte hängt med här.
Nu har jag ingen statistik eller uppfattning om gasolyckor i Sverige, men jag vill ha det till att olyckor med gas är sällsynta i Sverige.

En vanlig skåpbil med en eller två tuber av svetsgas, typ acetylen, borde kunna orsaka en smäll av den här magnituden?
Det har i alla fall stått i tråden att polisen sagt att explosionen skedde utomhus. Utomhus kan möjligen inkludera cykelförrådet men det är som sagt totalt otätt, bara tre väggar så där ansamlas inte gas så det blir farligt.

Jag minns en olycka för några år sedan då en skåpbil exploderade efter att där läckt ut acetylen men det blev inte såhär häftigt och man hade ju sett resterna av bilen i så fall.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om det hände en fredag runt klockan 9 så är det konstigt att ingen varit ute i området eller sett något konstigt. Det är iallafall en klämdag så många är också lediga.
Jag får känslan av att om det nu var en bomb så måste den ha varit antingen tidsinställd eller fjärrutlöst.
Känns som en väldig kraftig smäll så det är inget man bara åker förbi och hivar ut från bilfönstret.

Vart har Löfvén tagit vägen? Borde inte vår statsminister säga några väl valda ord till folket.
Citera
Medlem
Det mesta pekar väl åt en bomb placerad i syfte att skada eller sända ett mycket hårt meddelande men samtidigt så känns tidpunkten (i dagsljus) och styrkan ovanlig för den typens angrepp. Brukar vara mindre laddningar och mer riktat - en dörr eller så på sin höjd som förstörs (och sen givetvis lite fönsterrutor som går sönder av tryckvågen).

Meteorit låter osannolikt.

Bomb från flygvapnet som släppts fel? Känns också osannolikt då de brukar ha bra koll på sina saker.

En artilleri-granat som sköts helt fel? Är det några pågående övningar? Finns det skjutfält för artilleri i närheten?

Men det lutar nog mest åt uppgörelse i undre världen - men det är en otrolig upptrappning i så fall eller så var det klåpare som tog hela sprängmedel-förrådet istället för en liten mängd.
Citera
2019-06-07, 13:41
Medlem
az-Zarqawis avatar
Det finns absolut ingenting som pekar på terrordåd, varken islamistiskt eller högerextremt. Varför skulle de spränga sin bomb utanför ett bostadshus istället för någon plats med hög koncentration av människor de betraktar som sina fiender?

Antingen är det en olyckshändelse, vad nu det skulle kunna varit.
Mer sannolikt är kanske ett attentat riktat mot EN av lägenheterna, typ kriminell uppgörelse eller liknande, och där attentatsmännen gravt överdimensionerade bomben.
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Finns det gas i huset så är det sannolikt en gas explosion.
Nån som bor eller bott där som kan bekräfta?!
Stryk gas. Det finns inte gas i husen. Källa kommunala bostadsbolaget som äger husen.
Det var inte gas för det finns inte gas i huset. Inte gas. Repetera.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B3rt3l
Då måste det finnas en hotbild. Polis dementerar det dock.

Dom kan ju faktist skydda dom skadade mot annat än brott. Typ media och nyfikna Svenssons.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Den här tattueringsstudion som ska ha fått skador.
Vad är det för några som driver den?
Jag känner dom båda privat och deras första lokal dom öppnade i utsattes för mordbrand för inte alls länge sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in