2019-06-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lottalakej
Du menar att varmvattnet i rören har exploderat?

Lite bilder på diverse gasflaskor som exploderar.

https://www.youtube.com/watch?v=e1h1ItL_pzk

Så de kan vi nog avskriva.

Googla ångexplosion, fjärrvärmemedia är trycksatt och ligger på ca 120 grader vilket exploderar om det kommer ut i atmosfärstryck.
Citera
2019-06-07, 13:27
Medlem
jj_6s avatar
Kan det vara uzbekrelaterat? Inte länge sedan stora mängder kemikalier beslagtogs från några uzbeker som hade uppenbara avsikter att bygga bomber.
Citera
2019-06-07, 13:27
Medlem
Drozds avatar
Polisen ska ha förstärkt säkerheten på akutmottagningarna. Ger ju en hint åt ett visst håll....

Våra importgangstrar arbetar som vanligt professionellt och diskret och löser sina tvister utan att dra till sig onödig uppmärksamhet...

Ett rent jävla mirakel att ingen oskyldig strök med i den smällen givet tidpunkten och läget!
Senast redigerad av Drozd 2019-06-07 kl. 13:40.
Citera
2019-06-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Tidigare inlägg talar om att taket till cykelskjulet flugit in i skyltfönstret på bilskolan. På någon bild i flödet ska man visst kunna se delar av plåttaket där.

I så fall har bomben förmodligen varit inne i cykelskjulet och varit stark nog att få hela taket att lyfta över huset Ådalagatan 1 och landa på andra sidan Hamnvägen, i trafikskolans skylfönster.

Som jag bedömer det från Google Maps är det inte möjligt att delar från skjulet kan flyga raka vägen bredvid huset på Ådalagatan 1 och träffa skyltfönstret utan de måste ha gått över huset.

Vilket inte alls är orimligt med tanke på den mängd bråte som ligger ute på hamngatan på bilderna.

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/92079a98-1ffe-45d9-9145-637df960a69b?fit=crop&h=825&q=50&w=1100&e39fac75

Ca 5 meter söder om bilskolan har taket landat.
Citera
2019-06-07, 13:28
Medlem
okok1s avatar
Kom det fram om bombgruppen hade hittat sprängmedel?
Citera
2019-06-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
32-årige vänsterextremistens grupp från Taberg? Om man nu ska spekulera hej vilt. Inte långt ifrån heller.

Altså.. taberg är ändå en bit bort.

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Det brann i en lägenhet så bomben har väl smällt där.

Inte säkert, kan ju antänt något på vägen, eller något i lägenheten som gick sönder och därmed antändes.

Skulle det ha smällt innuti en lägenhet, hade du inte haft den typen av förstörelse utanpå.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Borde man inte hitta rester av muslimen typ ett ben eller något?

Jag skrev ju att det INTE var en självmordsbombande mussla. Jo hade en självmordsbombare smällt sig själv så hade man nog hittat likdelar och blod, därför tror jag inte det var en självmordsbombare, möjligen en mussla som råkat sätta igång sin bomd för tidigt och tagit sig bort från platsen.

Gissar ändå på "naturlig" orsak eller kriminalitet/gäng
Citera
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Funderar på om det kan vara en explosion underifrån, från ledningar under mark eller dylikt. Ingen verkar ju ha sett själva explosionen och inget ser bränt ut...

Sen var nån där blixtsnabbt och fyllde igen hålet menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Skulle faktist kunna vara en meteorit. Men då borde man se en rätt din krater någonstans. Kanske upptäcks snart. Det är fullt möjligt men även brottslig gärning är så klart även möjligt. Men jävligt konstigt ställe att smälla på isåfall. Kanske gått snett vid tillverkning av bomb, men då borde vi ha minst en död tänker jag.

Ja, kan ha varit en meteorit eller två helikoptrar som fraktade en blåval och vajern brast men då hade man sett valfett sprejat på husfasaden
Citera
2019-06-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För tionde djävla gången: Nej det är inte en för stor explosion för att vara orsakad av läckande gas. Glo här för helvete, hela huset utraderat till följd av gasläcka: https://abcnews.go.com/US/dead-17-injured-fiery-explosion-north-carolina-officials/story?id=62296156

Men som jag sagt flera gånger så är det inte troligt att det var någon gasexplosion i detta fall om det skedde utomhus vilket polisen säger var fallet. Gasexplosion kan i stort sett uteslutas pga. de rådande omständigheterna, inte pga. kraften i explosionen.

Vet man att explosionen skedde utomhus nu? Jag har inte hängt med här.
Nu har jag ingen statistik eller uppfattning om gasolyckor i Sverige, men jag vill ha det till att olyckor med gas är sällsynta i Sverige.

En vanlig skåpbil med en eller två tuber av svetsgas, typ acetylen, borde kunna orsaka en smäll av den här magnituden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vem är han den tatuerade med pattarna i ljusblå T-shirt, andra från höger i bild, på presskonferensen?
Tror han var beredskapsman från räddningstjänsten.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ibland händer det att en meteor exploderar i atmosfären innan den når marken. Visst kan detta vara långsökt. Men om man tittar på förödelsen och hur det ser ut, så verkar det samtidigt inte finnas någon bra förklaring till denna explosion ännu?
Ja, kanske detta var en first ever happening! Not.
Jag har följt en del av det där med meteoritrisker, och jag VET att det här inte var en meteorit. Jag förstår att de som inte satt sig in i det rätt så obskyra ämnet kan spekulera om det, men släpp det. Det här orsakades av människor, inte av naturen.

Citat:
Det var flera timmar sedan detta hände, och man vet fortfarande ingenting?
Svensk polis vet ju aldrig någonting. Inte offentligt i alla fall. Man kan hoppas på att de döljer hemliga spaningsuppgifter, men jag blir allt mer övertygad om att de döljer sin okunskap genom att låtsas hålla det hemligt som de inte har en aaaning om.
Senast redigerad av Fri 2019-06-07 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in