2019-06-07, 11:04
Medlem
Steinarrs avatar
Hur kan så många ryssar ha råd att åka utomlands?

Det är ju ryssar precis överallt. Spelar ingen roll vart man åker. Vart man än hamnar så är det så in i helvete med Ivans.
Senast redigerad av Steinarr 2019-06-07 kl. 11:06.
Citera
2019-06-07, 11:14
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Låt oss titta på vad som egentligen frågades i undersökningen. Det var om man har råd att:

"покупать каждому члену семьи две пары удобной и подходящей по сезону обуви (по одной на каждый сезон)"

Svenska: "köpa varje medlem av familjen TVÅ par bekväma och för säsongen passande skor (varje år)"

Eftersom det var "för säsongen passande" tolkar jag det som 2 par sommarskor, 2 par höst- och vår-skor, samt 2 par vinterskor, till varje familjemedlem, varje år. De skall dessutom vara bekväma. För vår familj innebär det 24 par skor om året.

Skönt med ett klargörande, och ännu skönare vore det om alla höll sig till ämnet.
Man undrar lite vad TS:en syfte med tråden var när han satte rubriken till:
"Ekonomisk katastrof i Ryssland: Ryssar har inte råd med att köpa skor"
Citera
2019-06-07, 11:17
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pk-slakt
Hur många svenskar har råd att köpa nya skor? Jag skulle behöva ett par, jag har dock annat att prioritera.

Så nej, jag "har inte råd". Sedan tror jag inte "vanliga" ryssar springer runt i billiga kina plast skor som gemene "rik" västerlänning gör..

Exakt. Det verkar finnas många med guldskedar i rumpan i denna tråd jag hade också behövt nya skor. Men jag har massa annat också som måste prioriteras.
Citera
2019-06-07, 11:21
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFullGrek
Går inte att jämföra. Har du varit inne på ett ryskt statligt sjukhus någon gång? Deras ”vård” består av läkare med köpta doktorstitlar, sjuksköterskor som hittats på den lokala skvallerbänken och själva byggnaden är som hittad ur tv-serien Chernobyl.

Instämmer helt. Jag var i Ryssland förra sommarn i en mindre ort 150 km från Moskva och fick en matförgiftning efter att ha ätit på en lokal restaurang. Jag fick komma på en statlig infektionssjukhus och skit det var en chock. Byggnaden från 30 talet bokstavligen höll på att kollapsa, helt genomrutten, toaletten var i princip obefintlig, sjuksköterskan sålde toalettpapper, vård finns inte, en läkare kom och vi pratade om Sverige ditt han ville flytta jobba, jag fick ingen vård för det inte fanns några läkemedel övh, patienten måste köpa allting själv på en privat apotek vid sjukhuset. En KATASTROF.
Citera
2019-06-07, 11:24
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hur kan så många ryssar ha råd att åka utomlands?

Det är ju ryssar precis överallt. Spelar ingen roll vart man åker. Vart man än hamnar så är det så in i helvete med Ivans.

Det är ukrainare. Ryssar slutade resa utomlands efter 2014 när rubel rasade mot dollar/euro.
Citera
2019-06-07, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Bakom fina fasaden av ganska lyckad Kremlins propaganda utomlands, finns det en annan Ryssland där vanliga ryssar har inte råd med att köpa det basala nödvändiga - skor. Det hjälper inte att Putin är förvånad kring nyheten som kommer direkt från ryska statliga statistikbyrån. Det hjälper inte heller att Putin beordrade en granskning av byrån, visst kan man köra med en witch hunt efter femte kolumnare och kanske kommer man att hitta och sätta ditt "boven", men det kommer inte hjälpa ryssar som går i trasiga skor.

Katastrof? Har Putins Ryssland gått in i samma fälla som Gorbatjevs Sovjet gjorde och kollapsade? Varför kan inte ryska staten ordna en fungerande ekonomi? Är det ett öde?

https://www.themoscowtimes.com/2019/04/04/official-poll-shows-russians-too-poor-to-afford-shoes-puzzling-kremlin-a65083

Official Poll Shows Russians Too Poor to Afford Shoes, Puzzling Kremlin

An official survey on the extent of economic hardship that Russians currently face — including their inability to afford new shoes — has left the Kremlin scratching its head.

An extensive State Statistics Service, or Rosstat, survey said that four-fifths of Russian families had a hard time making ends meet — and one-third of households could not afford to buy a second pair of shoes.

Det här är ju bara bullshit. Ryssland går ju som tåget och blir bättre och bättre.

Visst är det forfarande mycket problem och olika råvarupriser och marknader går upp och ned osv, vilket självklart påverkar ekonomin.

Men kom ihåg att det är världens största land med väldigt stor befolkning och har levt under kommunism i 90 år. Men de har haft en enorm ekonomisk tillväxt senaste decenniet och utvecklas väldigt fort. Arbetslösheten har sjunkit drastiskt och de har aldrig haft det bättre tidigare.

Putin har gjort det otroligt bra.
Senast redigerad av redlineoffside 2019-06-07 kl. 11:29.
Citera
2019-06-07, 11:38
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Folk som öppnar företag måste betala mutor till tjänstemän och gangsters. Helt meningslöst land att driva företag i. Putins folk har inte gjort något för att ändra på detta.

Jag var i Ryssland förra sommarn och ryssar brukade skoja:

- Vad kostar en privat företag i Ryssland?
- Det kostar väl lika mycket som att muta en lokal åklagare
Citera
2019-06-07, 11:53
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Det är ukrainare. Ryssar slutade resa utomlands efter 2014 när rubel rasade mot dollar/euro.

Tror du på det, eller trollar du bara?
Om rubeln rasade, vad hände då med ukrainska valutan? Dess värde mot USD är 25% jmf med 2014.
Det är ingen hemlighet att löner och pensioner är klart högre i Ryssland.
Citera
2019-06-07, 11:57
Medlem
Citat:
Jag var i Ryssland förra sommarn och ryssar brukade skoja:

- Vad kostar en privat företag i Ryssland?
- Det kostar väl lika mycket som att muta en lokal åklagare

Som sagt, Putin är inte problemet. Problemet är snarare Olga och Ivan, vare sig de är banditer, horor, suputer, korrupta tjänstemän etc. Putin gör så gott han kan för att stärka landet. Han är en renlevnadsman, välutbildad, som tränar sport, dricker inte och eftersträvar discplin. Putin kan inte rå för att folk i Ryssland är efterblivna idioter som inte gör som han gör.

Ukraina å andra sidan som närmar sig väst, är ett dekadent skitland med judiska oligarker vid rodret som försätter landet i ekonomisk kollaps.
Citera
2019-06-07, 12:00
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Tror du på det, eller trollar du bara?
Om rubeln rasade, vad hände då med ukrainska valutan? Dess värde mot USD är 25% jmf med 2014.
Det är ingen hemlighet att löner och pensioner är klart högre i Ryssland.

Det handlar inte om det. Ukrainare har inget annat val än att flytta till Europa och ta vilket skitjobb som helst.
Citera
2019-06-07, 12:01
Medlem
Citat:

Snacka om dåligt trollande.

Det är ryska medborgare som reser överallt.

Ukraina är ett fattiga bajsland, vars kvinnor jobbar på bordeller i Berlin, Amsterdam och Alanya.

Sen kan man ju undra hur ryssen gnäller om att han inte kan köpa skor, men har råd att resa och shoppa överallt. Snacka om dåliga prioriteringar i fylleruset.
Citera
2019-06-07, 12:08
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Som sagt, Putin är inte problemet. Problemet är snarare Olga och Ivan, vare sig de är banditer, horor, suputer, korrupta tjänstemän etc. Putin gör så gott han kan för att stärka landet. Han är en renlevnadsman, välutbildad, som tränar sport, dricker inte och eftersträvar discplin. Putin kan inte rå för att folk i Ryssland är efterblivna idioter som inte gör som han gör.

Ukraina å andra sidan som närmar sig väst, är ett dekadent skitland med judiska oligarker vid rodret som försätter landet i ekonomisk kollaps.

Putin kan väl höja lönerna till ryska lärare, riva ner gamla sovjetiska byggnader, bygga nya fräsha moderna skolor, göra det ekonomisk möjligt för ryska elever att göra klassresor utomlands till EU, modernisera högskolan och allmänt investera i folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in