2019-06-07, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Du kan svara på dessa frågor:

1) Vem eller vilka utgör den auktoritet som avgör vad som är goda skäl?
2) Vem eller vilka utgör den auktoritet som har tolkningsföreträde och merbestämmanderätt och därför avgör vilka skäl som ska förkastas?

Jag har inte sagt att enda skälet är att Gud säger det. Jag skrev att det bästa skälet är att Gud säger det. Ser du skillnaden?
Jag har också angett ett skäl (naturen) vilket du, som envåldshärskare i tråden har förkastat. Därmed anser du att jag ska sluta lyssna på Gud och börja lyssna på dig. Du vill själv vara auktoriteten för religiösa.

Det har jag redan gjort. Att du inte förstår argumenten eller att du förkastar dem gör dig antingen till dum eller auktoritär. Vilket är det?

Varför skulle sekulär etik vara överlägsen? För att du säger det? Vilket skämt! Särskilt när din kritik mot religiös etik är att man lyssnar på en auktoritet. Du klagar för att du själv vill vara den auktoriteten.

Nej, varför ska det bytas ut?
Nu ställde jag ett exempel. Svara på det istället. Vilka ska ge vika? Alla världens muslimer eller alla världens bögar?

Och du sa du är regelutilitarist.

Ingen sann muslim vill ha bögar i sin omgivning. I muslimska länder har man dödsstraff för bögar. Sluta slingra dig.
Lyckoforskning är bara ett sätt för dig att försöka krypa ifrån din svarsbörda. Om man ska mäta lycka kommer man utgå från vad människor faktiskt tycker. Och då vet du vad svaret blir.

Varför förminskar du muslimers lidande av homofili till att kalla det muslimers minskande av lycka? Du är oärlig i ditt anförande. Dessutom ska du som utilitarist ta hänsyn till konsekvenserna av de regler du vill ställa upp. Muslimer anser att homofili ger dåliga konsekvenser. Har du missat hur muslimer motsätter sig att deras barn undervisas om homofili i skolan bla?
Många bögar har blivit sexuellt utnyttjade som barn av bögpedofiler. Se här tex:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8wJBXr/jonas-gardell-blev-valdtagen
Om en heterosexuell person utnyttjar ett barn, betyder det att heterosexualitet är fel?

Om en grupp människor är olycklig för att det finns muslimer, ska då islam förbjudas?
Vilka ska ge vika?
Citera
2019-06-07, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om en heterosexuell person utnyttjar ett barn, betyder det att heterosexualitet är fel?

Om en grupp människor är olycklig för att det finns muslimer, ska då islam förbjudas?
Vilka ska ge vika?
Men snälla, ansträng hjärnan nån gång.

Det är inte jag som är utilitaristen här, eller hur?
Jag försökte påvisa absurditeten i ts etiska ställningstagande. Hur kan du ha missat det?

Varför sitter du och gör onödiga kommentarer för?
Man behöver ju inte skriva kommentarer bara för att skriva nånting...
Citera
2019-06-07, 11:05
Medlem
Citat:
Men snälla, ansträng hjärnan nån gång.

Det är inte jag som är utilitaristen här, eller hur?
Jag försökte påvisa absurditeten i ts etiska ställningstagande. Hur kan du ha missat det?

Varför sitter du och gör onödiga kommentarer för?
Man behöver ju inte skriva kommentarer bara för att skriva nånting...
Är det jobbigt att få sina egna argument mot sig?
Citera
2019-06-07, 11:21
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Du kan svara på dessa frågor:

1) Vem eller vilka utgör den auktoritet som avgör vad som är goda skäl?
2) Vem eller vilka utgör den auktoritet som har tolkningsföreträde och merbestämmanderätt och därför avgör vilka skäl som ska förkastas?

Jag har inte sagt att enda skälet är att Gud säger det. Jag skrev att det bästa skälet är att Gud säger det. Ser du skillnaden?
Jag har också angett ett skäl (naturen) vilket du, som envåldshärskare i tråden har förkastat. Därmed anser du att jag ska sluta lyssna på Gud och börja lyssna på dig. Du vill själv vara auktoriteten för religiösa.

Det har jag redan gjort. Att du inte förstår argumenten eller att du förkastar dem gör dig antingen till dum eller auktoritär. Vilket är det?

Varför skulle sekulär etik vara överlägsen? För att du säger det? Vilket skämt! Särskilt när din kritik mot religiös etik är att man lyssnar på en auktoritet. Du klagar för att du själv vill vara den auktoriteten

1) Därför att religiös etik vilar på irrationell grund. Att så är fallet har du själv påvisat eftersom du ännu inte levererat några hållbara motargument.

2) Huruvida jag vill vara en auktoritet är irrelevant till frågan. Typiskt argument av misstänkliggörande. Istället för att kritisera argumentet kritiserar du eventuell intention av personen som formulerat argumentet istället för att kritisera argumentet. Det enda som är relevant är om mina argument är hållbara.

3) Din brist på sakliga argument visar varför din religion är underlägsen sekulär etik.

Citat:
Nej, varför ska det bytas ut?
Nu ställde jag ett exempel. Svara på det istället. Vilka ska ge vika? Alla världens muslimer eller alla världens bögar?

Jag har redan gett svar på frågan: muslimer bör acceptera homosexuella i samhället. Däremot är det upp till varje muslim om de själva vill ingå i samkönade relationer eller dylikt. Det är inte upp till staten att bestämma.

Citat:
Och du sa du är regelutilitarist.

Ingen sann muslim vill ha bögar i sin omgivning. I muslimska länder har man dödsstraff för bögar. Sluta slingra dig.
Lyckoforskning är bara ett sätt för dig att försöka krypa ifrån din svarsbörda. Om man ska mäta lycka kommer man utgå från vad människor faktiskt tycker. Och då vet du vad svaret blir.

1) ’No true scotsman’ felslut därmed ogiltigt argument.
2) Lyckoforskning är snarare ett sätt att faktiskt mäta lycka till skillnad från att göra vilda gissningar (som du gör) till vad som gör människor lyckliga.
3) Det finns inget belägg för att muslimer – eller för den delen någon annan – blir olyckliga av att leva i ett samhälle med homosexuella. Om det var sant skulle muslimer inte flytta till sverige som är ett av världens mest öppna länder för homosexualitet.

Citat:
Varför förminskar du muslimers lidande av homofili till att kalla det muslimers minskande av lycka? Du är oärlig i ditt anförande. Dessutom ska du som utilitarist ta hänsyn till konsekvenserna av de regler du vill ställa upp. Muslimer anser att homofili ger dåliga konsekvenser. Har du missat hur muslimer motsätter sig att deras barn undervisas om homofili i skolan bla?
Många bögar har blivit sexuellt utnyttjade som barn av bögpedofiler. Se här tex:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8wJBXr/jonas-gardell-blev-valdtagen

1) Därför att det saknas belägg för att muslimer blir olyckliga av att homosexualitet accepteras i samhället.

2) Att muslimer påstår att homofili ger dåliga konsekvenser måste med nödvändighet uppföljas av fakta – vilket saknas.

3) Den lycka som muslimer eventuellt skulle förlora om homosexualitet accepteras i samhälle måste sättas i kontrast till den olycka som orsakas gentemot homosexuella om de inte accepteras i samhället. En utilitarist mäter inte enbart uppgången av lycka i en handling; utan lika väl lidande som uppstår i en handling.

4) Det saknas evidens för att homosexuella generellt har blivit utnyttjande. Din referens till Aftonbladet håller inte. Det är anekdotisk bevisföring. Sådan bevisföring kan inte ligga till grund för att dra slutsatser om populationen. Det är ett statistiskt felslut.

Två frågor till dig:

1.) Vilken metaetisk grund vilar din etik på? Hur avgör du vad som är moraliskt och omoraliskt? Inom utilitarism är det lycka respektive olycka som ligger till grund för att avgöra om en handling är omoralisk eller omoralisk. Hur ser din ut gällande din tolkning av Islam?

2.) Vilket är ditt argument till att homosexualitet är omoraliskt, utöver att Gud säger det (logiskt felslut) och att det är onaturligt (logiskt felslut)?
Citera
2019-06-07, 11:45
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Och hur menar du att det överhuvudtaget är möjligt att tala om t.ex. (ii) och (v) utan att ta hänsyn till sanningsbegreppet? Utan sanning faller ju hela den klassiska logiken.

Jag tror inte att logik är ett tillräckligt villkor för sanning. Logiska utsagor kan som exempel ibland motsättas av fakta. Se mitt svar nedan gällande diskussionen om homosexualitet. Även definitionen av begrepp vi använder påverkar sanningshalten.

Citat:
Varför skall man acceptera en sådan godtycklig uppdelning? Är det verkligen förnuftigt? Är det inte bättre med ett system som kan redogöra för båda fallen, d.v.s. både tydligare fall (t.ex. mord) och oklarare gränsfall, exempelvis fall där det föreligger ett etiskt dilemma? Att bortförklara etisk praxis med att "vardagsetik" inte är så noga låter i mina öron närmast absurt. Tvärtom, det är ju just i vardagsfallen som etiken är som mest relevant!

Jag skulle nog säga att den är förnuftig.

De flesta av oss använder etik på en intuitiv nivå. De flesta av oss tenderar att följa den etik som för tillfället gäller i samhället. Det finns säkerligen kognitiva skäl till detta. Men också ett praktiskt skäl: det tar mycket tid om vi skall överväga varje litet beslut vi gör i vardagen genom långa kalkyler. Om jag skulle göra en utilitaristisk kalkyl för varje beslut i mitt liv skulle jag inte göra annat. Däremot är det ingen tvekan om att människor också använder den kritiska nivån; ibland kan vår intuition säga att något verkar vara fel med en uppfattning och då undersöker vi den kritiskt istället för att enbart godta den.

Min uppfattning är att vardagsetiken förvisso skulle kunna bestå av utilitaristiska kalkyler, men att vi till stor del måste förhålla oss till enklare regler. Dessa regler bör enligt mig vara lagar och förordningar (baserade på utilitarism kalkyler) samt enklare regler, som att vi icke skall ljuga, etc. Där har deontologisk etik en fördel i vardagen: den är enklare att tillämpa i vardagen men däremot är den inte bra på att anpassas till olika situationer - vilket jag skulle hävda utilitarism är - men då är uppkommer problemet även om utilitairsm är anpassningbar kräver det enormt mycket tid och tanke av oss för att kunna tillämpas.

Citat:
Okej. Personligen är jag tveksam till de flesta sorters konsekvensetiska system.

Ja, för och nackdelar med alla. För mig förefaller utilitarism ha minst nackdelar. En generell nackdel med icke-konsekvensetiska system är att de inte tar hänsyn till hur människor faktiskt påverkas av beslut.

Citat:
Jag menar att man kan argumentera hållbart för i princip vad som helst. Diskussionen om premisserna är mer relevant än själva argumentet.

Man skulle t.ex. kunna ge ett resonemang i stil med detta (med reservation för att jag hittar på det i skrivande stund och inte har tänkt igenom det i detalj):

1. Mänsklig existens är att föredra framför mänsklig icke-existens.
2. Reproduktivt sex leder till ökad mänsklig existens.
3. Reproduktivt sex är därför att föredra framför icke-reproduktivt sex.
4. Om homosexualitet (icke-reproduktivt sex) upphöjdes till allmän lag skulle detta (på sikt) leda till total mänsklig icke-existens.
5. Heterosexualitet är därför att föredra framför homosexualitet.

Men jag misstänker att du skulle invända mot den första premissen.

Här vill jag invända igen. Jag tror nämligen att det är möjligt att både ha kakan och äta den, dvs. att följa ett helt igenom förnuftigt etiskt system och samtidigt lämna utrymme för det irrationella i att blint följa "den gudomliga befallningen". Kan eventuellt återkomma angående detta.

Jag accepterar premiss (1), (2) förhåller mig tveksam till premiss (3) och förkastar premiss (4).
Skälet till detta är:
Premiss (3) verkar förutsätta att sex alltid bör ske i reproduktivt syfte vilket jag inte är enig om.
Premiss (4) är induktivt falsk. Studier påvisar att homosexuella utgör 3-10% av befolkningen men för att erhålla en medelmåttlig hållning låt oss anta 5%. Om alla homosexuella upphöjde det till allmän lag att ingå i en samkönad relation (som därmed inte alstrar barn), är det en statistisk omöjlighet att denna futtiga procentuella andel skulle ta död på mänskligheten. Om alla heterosexuella upphöjde det till allmän lag att ingå i samkönade relationer uppkommer direkta motsägelser vilket jag tror diskvalificerar tesen. Det andra skälet till att premissen är falsk är att det i nuläget är möjligt att alstra barn oberoende av sexuell läggning. Som även om premiss (4) var sann skulle provrörsbefruktning vara möjlig för i syfte att rädda mänskligheten.

Kort och gott, tvivlar jag på att acceptans av homosexualitet kommer att döda mänskligheten. Speciellt i åtanke att jorden just nu är överbefolkad.

Du har däremot rätt om att enbart logik kan rättfärdiga absurda slutsatser. Tag följande:

P1 Gud har endast en son.
P2 Guds son är odödlig.
P3 Arepo är Guds son.
Alltså, är Arepo odödlig.

Om P1, P2, och P3, är sanna, följer slutsatsen logiskt. Frågan är hur vi vet att de är sanna. Vi kan argumentera med ytterligare logiska argument. Eller kan vi omkullkasta slutsatsen med ett, enda simpelt argument: ett induktivt argument, nämligen: vi kan testa om Arepa är odödlig. Om inte, faller i vart fall premiss P2.
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-06-07 kl. 11:53.
Citera
2019-06-07, 12:08
Medlem
jipeesss avatar
även utalitaristisk etik ger väl utrymme för att straffa oskyldiga om det gagnar majoriteten..?
Citera
2019-06-07, 14:39
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Eutyfrons dilemma påminner sig här. Jag är också villig att hålla med om att etik inte kan härröra från gud allena..

varför inte?
härör den då från något som är mer upphöjt och överordnat en maximalt upphöjd, allsmäktig normgivare/myndighet/person (=gud),
eller något underordnat denne?
Citera
2019-06-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
varför inte?
härör den då från något som är mer upphöjt och överordnat en maximalt upphöjd, allsmäktig normgivare/myndighet/person (=gud),
eller något underordnat denne?
Hälsa, välmående, lycka. Detta står över de gudar jag fått presenterad för mig.
Citera
2019-06-07, 15:32
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Hälsa, välmående, lycka. Detta står över de gudar jag fått presenterad för mig.

men vad är det som legitimerar och karaktäriserar upphöjdhet/överordnande?
Citera
2019-06-07, 16:08
Medlem
Citat:
men vad är det som legitimerar och karaktäriserar upphöjdhet/överordnande?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men när jag pratar om moral så är det hälsa, välmående, lycka, och liknande saker jag menar. Dessa mål avgör mina moraliska beslut. Ibland är det lätt, ibland är det svårt.
Citera
2019-06-07, 17:31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men när jag pratar om moral så är det hälsa, välmående, lycka, och liknande saker jag menar. Dessa mål avgör mina moraliska beslut. Ibland är det lätt, ibland är det svårt.

frågan är om det du (eller vemsomhelst) framhåller som något upphöjt och värt att eftersträva,
själv har tillskrivit detta dess legitimitet eller giltighet,
eller om den är självständig och oberoende av dig eller någon människa öht,

isf är denna etik/moral inte upphöjt, inte ens jämlik, utan i själva verket underordnad din vilja,
och "god" om och när du anser det..
Citera
2019-06-07, 17:35
Medlem
Citat:
frågan är om det du (eller vemsomhelst) framhåller som något upphöjt och värt att eftersträva,
själv har tillskrivit detta dess legitimitet eller giltighet,
eller om den är självständig och oberoende av dig eller någon människa öht,

isf är denna etik/moral inte upphöjt, inte ens jämlik, utan i själva verket underordnad din vilja,
och "god" om och när du anser det..
Olika påstådda gudars moral är i samma sits tills respektive gud bevisas existera. Det finns mycket mer belägg för att människor existerar än att gudar existerar. Något som inte existerar kan inte vara upphöjt eller normen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in