2019-06-05, 10:05
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka111
Mina tomtar, 15 k innan skatt? Ja inga somhelst, problem. 4-5 timmar om dagen, om du är seg. Annars snabbare. Vill du inte skatta? Öppna konto utomlands, finns app bank i UK. Tack hej. Hur svårt är det?

Hört talas om AEOI?
2019-06-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Hört talas om AEOI?

Googlade det nu.

Så bank anställda i utlandet ska sitta och gå igenom konton med småsummor och sedan ska dom rapportera till skatteverket som i sig ska avvara personal som går igenom igen på sitt håll och sedan drar igång en process? Det låter troligt.
2019-06-06, 02:18
Medlem
Det verkar vara mycket hög belastning där jag jobbar just nu, så många kåta män som belastar köerna i bägge chattsystemen så att man hinner inte jobba genom alla, hoppas att det inte reflektera alldeles för dåligt på företaget, vill inte bli av med jobbet.
Men det är så lustigt om man tänker efter att alla dessa kåta män tror att de pratar med en kvinna på andra sidan, när i verkligen pratar dem med en ung man som har aldrig haft sex förut.
2019-06-06, 08:34
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Googlade det nu.

Så bank anställda i utlandet ska sitta och gå igenom konton med småsummor och sedan ska dom rapportera till skatteverket som i sig ska avvara personal som går igenom igen på sitt håll och sedan drar igång en process? Det låter troligt.

Nu är kanske systemen är lite med avancerade än att anställda behöver leta igenom dessa saker manuellt men ja, AEOI är AEOI.
2019-06-06, 09:06
Medlem
Citat:
Nu är kanske systemen är lite med avancerade än att anställda behöver leta igenom dessa saker manuellt men ja, AEOI är AEOI.

Ok, ja om du säger att det föreligger stor risk att skatteverket får nys om pengar du får in på ett utländskt konto så kan jag inte argumentera mot det. Men logiken säger mig att det är osannolikt. Jag befinner mig utanför Europa så jag är lugn i vilket fall.
2019-06-06, 09:35
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ok, ja om du säger att det föreligger stor risk att skatteverket får nys om pengar du får in på ett utländskt konto så kan jag inte argumentera mot det. Men logiken säger mig att det är osannolikt. Jag befinner mig utanför Europa så jag är lugn i vilket fall.

AEOI gäller så gott som alla länder om du tror att AEOI bara är innanför Europa.

Det är ett ganska så världsomspännande avtal med ett fåtal länder som står utanför men som då blir svartlistade mer eller mindre.

Sen har vissa länder undantagsregler enligt vissa parametrar men det orkar jag inte gå in på här.
2019-06-06, 11:36
Medlem
Citat:
AEOI gäller så gott som alla länder om du tror att AEOI bara är innanför Europa.

Det är ett ganska så världsomspännande avtal med ett fåtal länder som står utanför men som då blir svartlistade mer eller mindre.

Sen har vissa länder undantagsregler enligt vissa parametrar men det orkar jag inte gå in på här.

Ok, då inväntar jag böteslappen från skatteverket då.
2019-06-09, 04:51
Medlem
Har sökt jobb som chattoperatör nu och har lite funderingar gällande att skatta; fungerar det att använda sig av företag som exempelvis frilansfinans hos dessa utländska bolag?

Förövrigt börjar jag fundera på om det är värt det om man nu skattar korrekt, vad jag förstått så går det åt 50% av lönen till skatt och diverse avgifter och då är det genast bra mycket sämre betalt än ett vanligt jobb.

Någon här som faktiskt skattar och kan säga om det ändå lönar sig?
2019-06-09, 20:02
Medlem
Jag körde lönen in på nordea kontot i ett år, inte ett pip. Haft lönen in på utländskt konto i 1.5 år nu, inte ett pip. En vän har fått lönen in på svenskt konto i ett halvår, inte ett pip, nu utländskt konto 1 år, inte ett pip. Är det värt risken för att slippa slänga bort tusenlappar varje månad så att afghaner kan få ta körkort osv, ja det tycker jag nog...
2019-06-10, 11:18
Medlem
Dem utländska bankerna skall endast rapportera taxeringsbara inkomster till Skatteverket(t ex lön från företag, eller ränta på aktier, husförsäljning) och står det inte på ert kontoutdrag, att en privatperson, har överfört pengarna??

Finns ingen skatt för gåvor, eller ifall man spelar med en kompis och delar på spelvinster t ex.

Anar banken att det kan vara en inkomst måste dem fråga dig först och sedan besluta om dem ska gå vidare.
2019-06-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capitanogaliano86
Dem utländska bankerna skall endast rapportera taxeringsbara inkomster till Skatteverket(t ex lön från företag, eller ränta på aktier, husförsäljning) och står det inte på ert kontoutdrag, att en privatperson, har överfört pengarna??

Finns ingen skatt för gåvor, eller ifall man spelar med en kompis och delar på spelvinster t ex.

Anar banken att det kan vara en inkomst måste dem fråga dig först och sedan besluta om dem ska gå vidare.

Låter ju rimligare, dom kan väl inte flagga för alla överföringar per automatik. Och sedan måste ju en fysisk person ändå avgöra om det är värt att utreda.
2019-06-10, 18:04
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capitanogaliano86

Nej.

Du får nog Googla upp AEOI.

Finns inga krav mig veterligen att det skall vara inkomster, etc utan det rapporteras balans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in