Citat:
Det går under knivlagen (andra farliga föremål)
Dit hör batong, yxa, tillhyggen, mejslar etc.
Jag förstår att du inte gillar personer som rättar dig. Men när tom säljarna skriver ut att den inte får användas eller bäras allmänt utan endast förvaras som ett samlingsobjekt.
Detta för att det är ett tjänsteredskap som enligt FAP /polisens föreskrifter endast får bäras och nyttjas i tjänst av personal som utbildats i självskydd och expanderbar batong som har en befattning där batong ingår i sin tjänsteutövning/befogenhet och utrustning.
Du är totalt mupp i denna frågan.
https://www.svd.se/nya-trenden-tusentals-batonger-beslagtas-av-tullen
LAGTEXT:
Det är förbjudet att inneha föremål som faller under knivlagen på allmän plats (se 1 § första stycket lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen)). Knogjärn och batong är sådana föremål faller in under knivlagen, eftersom de genom sin konstruktion är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. De är typiskt sett avsedda för våldsanvändning och har därför inte något annat naturligt legitimt användningsområde.
Men eftersom du är totalt efterbliven så hjälper det föga.
Dit hör batong, yxa, tillhyggen, mejslar etc.
Jag förstår att du inte gillar personer som rättar dig. Men när tom säljarna skriver ut att den inte får användas eller bäras allmänt utan endast förvaras som ett samlingsobjekt.
Detta för att det är ett tjänsteredskap som enligt FAP /polisens föreskrifter endast får bäras och nyttjas i tjänst av personal som utbildats i självskydd och expanderbar batong som har en befattning där batong ingår i sin tjänsteutövning/befogenhet och utrustning.
Du är totalt mupp i denna frågan.
https://www.svd.se/nya-trenden-tusentals-batonger-beslagtas-av-tullen
LAGTEXT:
Det är förbjudet att inneha föremål som faller under knivlagen på allmän plats (se 1 § första stycket lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen)). Knogjärn och batong är sådana föremål faller in under knivlagen, eftersom de genom sin konstruktion är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. De är typiskt sett avsedda för våldsanvändning och har därför inte något annat naturligt legitimt användningsområde.
Men eftersom du är totalt efterbliven så hjälper det föga.
Så nu hävdar du till och med att man inte får använda dem ens i sitt hem? Sen är privata butiker ingen auktoritet när det kommer till juridik och deras yttranden är lika mycket friskrivning som den typ av egorunkande som du själv håller på med när du vitt och brett skryter om att du minsan har sugit tillräckligt mycket kuk hos polismyndigheten för att få tillstånd att ha en metallpinne att slå 18åringar med när de vill köpa sin första öl.
Fap:en gäller polis och annan uniformerad personal. Den reglerar inte brukandet av batong hos civila människor.
Batonger får inte föras in utan införseltillstånd. Vad exakt tror du att den länken bevisar? Eller sitter du och flåsar argsint och skriver "batonger är olagliga" i sökfältet? Jag kan tänka mig att ditt bräckliga lilla ego håller på att sprängas när din pissiga "utbildning" inte alls gör dig så speciell som du försöker intala dig själv.
"Brott mot liv och hälsa". Hur exakt menar du att det är ett brott mot liv att hälsa att använda en batong för att slå en kniv ur näven på en person som attackerar dig? Jag menar om du hade varit en vanlig människa och inte den halvgud till securitas pmc officer du egentligen är.
Citat:
Ytterligare en säljare som hänvisar till att det är ett brott att ha på allmän plats.
Rekommenderar att du läser den lagtext som finns gällande knivlagen.
https://www.tacstore.se/kategori/licensfria-teleskopbatonger
Rekommenderar att du läser den lagtext som finns gällande knivlagen.
https://www.tacstore.se/kategori/licensfria-teleskopbatonger
Återigen så är det en privat butik. Om min lokala icahandlare hävdar att det är 18års gräns på lättöl, betyder det att det stämmer och att lagen ska förbises för "öhh butiker säger att det är olagligt" Jag har läst både lagen och förarbetena och många juridiska artiklar om ämnet. Du har fel, och hade du haft någon som helst kunskap om hur det svenska rättsväsendet fungerar så hade du inte bett mig läsa lagen utan förarbeten, du vet, den där länken jag postade som du uppenbarligen inte klarar av att läsa. För att sporra dig lite så kanske du kan hitta något som ger dig befogenhet att spöa skiten ur nästa 14åring du ser köra moppe på en parkeringsplats.
Citat:
https://lagen.nu/prop/1989/90:129#sid12
Vägledande för tillämpningen av den föreslagna regleringen av förbud mot innehav av kniv bör normalt kunna vara om det är fråga om ett sådant knivinnehav som typiskt sett ökar risken för våldsanvändning i samhället. Det torde i praktiken inte vara några särskilda svårigheter att urskilja dessa fall, och polisen bör givetvis i överensstämmelse med allmänna principer i tveksamma fall avstå från att ingripa. Över huvud taget bör knivförbudet tillämpas med förnuft och generositet, så att det inte med fog kan uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga sfären. Med en sådan praktisk tillämpning kan det enligt min mening inte resas invändningar mot förbudet från rättssäkerhetssynpunkt.
Med gatustrids- vapen avses här knogjärn, batonger, kaststjämor och andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. 1 förarbetena till knivlagen (prop. 1987/88:98 s. 17) ges ytterligare exempel på sådana föremål som omfattas av förbudet. Det rör sig sålunda också om sådana föremål som karatepinnar, strypsnaror, rivhandskar, skarpslipade mejslar, blydaggar, s. k. precisionsslangbågar, morgonstjämor, kedjor som har försetts med handtag samt ölburkar som har fyllts med cement. Ytterliga- re exempel är tunga metallbälten, som är konstruerade för att kunna användas som slagvapen förutom som bälten.
Mitt förslag innebär således att förbudet beträffande gatustridsvapen kommer att sammanfalla med det utvidgade förbudet mot innehav av knivar och liknande föremål, vilket betyder att det kommer att gälla även inom skol- områden.
De undantagsbestämmelser som jag tidigare har behandlat bör formellt gälla också gatustridsvapen, även om bestämmelserna i praktiken kommer att få ett väsentligt snävare tillämpningsområde i fråga om dessa. Det torde endast vara i sällsynta fall och under speciella omständigheter som det kan komma i fråga att tillämpa undantagsbestämmelsema när det gäller förbudet mot att på allmän plats inneha gatustridsvapen, dvs. karatepinnar, kaststjär- nor, knogjärn och andra föremål som är avsedda för att skada andra och som i realiteten saknar legitimt användningsområde.
Vägledande för tillämpningen av den föreslagna regleringen av förbud mot innehav av kniv bör normalt kunna vara om det är fråga om ett sådant knivinnehav som typiskt sett ökar risken för våldsanvändning i samhället. Det torde i praktiken inte vara några särskilda svårigheter att urskilja dessa fall, och polisen bör givetvis i överensstämmelse med allmänna principer i tveksamma fall avstå från att ingripa. Över huvud taget bör knivförbudet tillämpas med förnuft och generositet, så att det inte med fog kan uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga sfären. Med en sådan praktisk tillämpning kan det enligt min mening inte resas invändningar mot förbudet från rättssäkerhetssynpunkt.
Med gatustrids- vapen avses här knogjärn, batonger, kaststjämor och andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. 1 förarbetena till knivlagen (prop. 1987/88:98 s. 17) ges ytterligare exempel på sådana föremål som omfattas av förbudet. Det rör sig sålunda också om sådana föremål som karatepinnar, strypsnaror, rivhandskar, skarpslipade mejslar, blydaggar, s. k. precisionsslangbågar, morgonstjämor, kedjor som har försetts med handtag samt ölburkar som har fyllts med cement. Ytterliga- re exempel är tunga metallbälten, som är konstruerade för att kunna användas som slagvapen förutom som bälten.
Mitt förslag innebär således att förbudet beträffande gatustridsvapen kommer att sammanfalla med det utvidgade förbudet mot innehav av knivar och liknande föremål, vilket betyder att det kommer att gälla även inom skol- områden.
De undantagsbestämmelser som jag tidigare har behandlat bör formellt gälla också gatustridsvapen, även om bestämmelserna i praktiken kommer att få ett väsentligt snävare tillämpningsområde i fråga om dessa. Det torde endast vara i sällsynta fall och under speciella omständigheter som det kan komma i fråga att tillämpa undantagsbestämmelsema när det gäller förbudet mot att på allmän plats inneha gatustridsvapen, dvs. karatepinnar, kaststjär- nor, knogjärn och andra föremål som är avsedda för att skada andra och som i realiteten saknar legitimt användningsområde.
Ni har ju själva i tråden noterat hur värdelösa teleskopsbatonger är för att tillfoga både skada och smärta, till skillnad från den klassiska batongen. Lagen skrevs dessutom i ett skede där teleskopsbatonger bör ha varit rätt nytt på marknaden.
Det är inte svårt för en Svensson att hävda sin rätt att bära en teleskopsbatong som självförsvarsmedel då den dels har en väldigt begränsad effekt, men också är ett väldigt defensivt vapen jämfört med de många andra trubbiga gatustridsvapnen som nämns. Den har fler syften än ohämmat våld, till skillnad från t,ex ett knogjärn.
Jag tar gärna en länk på att teleskopsbatonger undantagits förbud mot saluhållande och överlåtelse till personer under 21år, tillsammans med motiviering eller referens till lagrum.
Citat:
Också s. k. gatustridsvapen, dvs. sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa, omfattas av förbudet i första stycket. Dessa föremål har behandlats i den allmänna motiveringen (avsnitt 2.2) och omfattas också av förbudet enligt 2 5 mot överlåtelse till personer under 21 år och saluhållande