2019-06-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det går under knivlagen (andra farliga föremål)
Dit hör batong, yxa, tillhyggen, mejslar etc.
Jag förstår att du inte gillar personer som rättar dig. Men när tom säljarna skriver ut att den inte får användas eller bäras allmänt utan endast förvaras som ett samlingsobjekt.
Detta för att det är ett tjänsteredskap som enligt FAP /polisens föreskrifter endast får bäras och nyttjas i tjänst av personal som utbildats i självskydd och expanderbar batong som har en befattning där batong ingår i sin tjänsteutövning/befogenhet och utrustning.
Du är totalt mupp i denna frågan.

https://www.svd.se/nya-trenden-tusentals-batonger-beslagtas-av-tullen

LAGTEXT:
Det är förbjudet att inneha föremål som faller under knivlagen på allmän plats (se 1 § första stycket lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen)). Knogjärn och batong är sådana föremål faller in under knivlagen, eftersom de genom sin konstruktion är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. De är typiskt sett avsedda för våldsanvändning och har därför inte något annat naturligt legitimt användningsområde.

Men eftersom du är totalt efterbliven så hjälper det föga.

Så nu hävdar du till och med att man inte får använda dem ens i sitt hem? Sen är privata butiker ingen auktoritet när det kommer till juridik och deras yttranden är lika mycket friskrivning som den typ av egorunkande som du själv håller på med när du vitt och brett skryter om att du minsan har sugit tillräckligt mycket kuk hos polismyndigheten för att få tillstånd att ha en metallpinne att slå 18åringar med när de vill köpa sin första öl.

Fap:en gäller polis och annan uniformerad personal. Den reglerar inte brukandet av batong hos civila människor.

Batonger får inte föras in utan införseltillstånd. Vad exakt tror du att den länken bevisar? Eller sitter du och flåsar argsint och skriver "batonger är olagliga" i sökfältet? Jag kan tänka mig att ditt bräckliga lilla ego håller på att sprängas när din pissiga "utbildning" inte alls gör dig så speciell som du försöker intala dig själv.

"Brott mot liv och hälsa". Hur exakt menar du att det är ett brott mot liv att hälsa att använda en batong för att slå en kniv ur näven på en person som attackerar dig? Jag menar om du hade varit en vanlig människa och inte den halvgud till securitas pmc officer du egentligen är.

Citat:
Ytterligare en säljare som hänvisar till att det är ett brott att ha på allmän plats.
Rekommenderar att du läser den lagtext som finns gällande knivlagen.

https://www.tacstore.se/kategori/licensfria-teleskopbatonger

Återigen så är det en privat butik. Om min lokala icahandlare hävdar att det är 18års gräns på lättöl, betyder det att det stämmer och att lagen ska förbises för "öhh butiker säger att det är olagligt" Jag har läst både lagen och förarbetena och många juridiska artiklar om ämnet. Du har fel, och hade du haft någon som helst kunskap om hur det svenska rättsväsendet fungerar så hade du inte bett mig läsa lagen utan förarbeten, du vet, den där länken jag postade som du uppenbarligen inte klarar av att läsa. För att sporra dig lite så kanske du kan hitta något som ger dig befogenhet att spöa skiten ur nästa 14åring du ser köra moppe på en parkeringsplats.

Citat:
https://lagen.nu/prop/1989/90:129#sid12

Vägledande för tillämpningen av den föreslagna regleringen av förbud mot innehav av kniv bör normalt kunna vara om det är fråga om ett sådant knivinnehav som typiskt sett ökar risken för våldsanvändning i samhället. Det torde i praktiken inte vara några särskilda svårigheter att urskilja dessa fall, och polisen bör givetvis i överensstämmelse med allmänna principer i tveksamma fall avstå från att ingripa. Över huvud taget bör knivförbudet tillämpas med förnuft och generositet, så att det inte med fog kan uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga sfären. Med en sådan praktisk tillämpning kan det enligt min mening inte resas invändningar mot förbudet från rättssäkerhetssynpunkt.

Med gatustrids- vapen avses här knogjärn, batonger, kaststjämor och andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. 1 förarbetena till knivlagen (prop. 1987/88:98 s. 17) ges ytterligare exempel på sådana föremål som omfattas av förbudet. Det rör sig sålunda också om sådana föremål som karatepinnar, strypsnaror, rivhandskar, skarpslipade mejslar, blydaggar, s. k. precisionsslangbågar, morgonstjämor, kedjor som har försetts med handtag samt ölburkar som har fyllts med cement. Ytterliga- re exempel är tunga metallbälten, som är konstruerade för att kunna användas som slagvapen förutom som bälten.

Mitt förslag innebär således att förbudet beträffande gatustridsvapen kommer att sammanfalla med det utvidgade förbudet mot innehav av knivar och liknande föremål, vilket betyder att det kommer att gälla även inom skol- områden.

De undantagsbestämmelser som jag tidigare har behandlat bör formellt gälla också gatustridsvapen, även om bestämmelserna i praktiken kommer att få ett väsentligt snävare tillämpningsområde i fråga om dessa. Det torde endast vara i sällsynta fall och under speciella omständigheter som det kan komma i fråga att tillämpa undantagsbestämmelsema när det gäller förbudet mot att på allmän plats inneha gatustridsvapen, dvs. karatepinnar, kaststjär- nor, knogjärn och andra föremål som är avsedda för att skada andra och som i realiteten saknar legitimt användningsområde.

Ni har ju själva i tråden noterat hur värdelösa teleskopsbatonger är för att tillfoga både skada och smärta, till skillnad från den klassiska batongen. Lagen skrevs dessutom i ett skede där teleskopsbatonger bör ha varit rätt nytt på marknaden.

Det är inte svårt för en Svensson att hävda sin rätt att bära en teleskopsbatong som självförsvarsmedel då den dels har en väldigt begränsad effekt, men också är ett väldigt defensivt vapen jämfört med de många andra trubbiga gatustridsvapnen som nämns. Den har fler syften än ohämmat våld, till skillnad från t,ex ett knogjärn.

Jag tar gärna en länk på att teleskopsbatonger undantagits förbud mot saluhållande och överlåtelse till personer under 21år, tillsammans med motiviering eller referens till lagrum.

Citat:
Också s. k. gatustridsvapen, dvs. sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa, omfattas av förbudet i första stycket. Dessa föremål har behandlats i den allmänna motiveringen (avsnitt 2.2) och omfattas också av förbudet enligt 2 5 mot överlåtelse till personer under 21 år och saluhållande
Citera
2019-06-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Om jag hade varit kriminell så hade jag väl inte brytt mig om det var olagligt? Därtill så har jag ingen önskan om att bära batong eller något annat vapen. Vad som stör mig är tuppiga snutar och dörrvakter som tror att de står över vanligt folk.

I länken jag postade. Jag vet att du bara tafsar fulla brudar på pattarna och boxar alkisar men du kan väl åtminstonne försöka att läsa? Jag skiter högaktningsfullt i att du är tjenis med din lokala snut, varken polisen eller du har rätt här.

Polisen anmälar upprättan om allting de inte gillar. Det betyder inte att de har rätt. Hur många jägare kan inte vittna om nekade inköpstillstånd på jaktvapen som godkänts av nvv?

Jag vet vad jag pratar om. Läs min länk. Nämndemän som inte har en jävla aning om vilka lagar de ska döma efter är inget bevis på hur lagen ursprungligen skrevs och motiverades.

Utbildning för att bära I TJÄNSTEN. Tror du att man får smäll på fingrarna för att man inte har genomgått polisens årliga kompetensprov om man som licensinnehavare tvingas skjuta i nödvärn?

Bärandet av batonger regleras i knivlagen, inte vapenlagen. Det är heller inget lagkrav att just asp inte får säljas till privatpersoner, men jag förstår inte varför du tror att det är det enda märket. Är du också någon låtsassnut?

Vilket sammanhang som helst. Fram med lagstöd som förbjuder nyttjandet av asp (eller vilket märke man nu önskar).

Juristen svarar:

https://lawline.se/answers/knogjarn-och-batong-brott-mot-knivlagen

Huvudregeln är att det är förbjudet att inneha föremål som faller under knivlagen på allmän plats (se 1 § första stycket lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen)). Knogjärn och batong är sådana föremål faller in under knivlagen, eftersom de genom sin konstruktion är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. De är typiskt sett avsedda för våldsanvändning och har därför inte något annat naturligt legitimt användningsområde.

Du är så ute och cyklar. Ge dig nu och lägg ner.
Citera
2019-06-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Juristen svarar:

https://lawline.se/answers/knogjarn-och-batong-brott-mot-knivlagen

Huvudregeln är att det är förbjudet att inneha föremål som faller under knivlagen på allmän plats (se 1 § första stycket lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen)). Knogjärn och batong är sådana föremål faller in under knivlagen, eftersom de genom sin konstruktion är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. De är typiskt sett avsedda för våldsanvändning och har därför inte något annat naturligt legitimt användningsområde.

Du är så ute och cyklar. Ge dig nu och lägg ner.

Känns det jobbigt när batongen inte når genom skärmen? Inte ens det du citerar stödjer ditt påstående ditt drägglande mongo.
Citera
2019-06-05, 22:20
Medlem
Citat:
Känns det jobbigt när batongen inte når genom skärmen? Inte ens det du citerar stödjer ditt påstående ditt drägglande mongo.

Kan vi bena ut från början vad det är du vill ha sagt?

Börja om från start liksom..

Du hävdar att det är tillåtet att gå runt med en teleskopbatong?

Jag tror du torskar om polisen tar dig! Som knivlagen används och är tänkt att användas gissar jag så får du inte gå runt med föremål som är avsedda att skada andra människor med. En batong har väl ingen annan användning?
Senast redigerad av Macke85 2019-06-05 kl. 22:22.
Citera
2019-06-05, 22:24
Medlem
Varför skulle man klara sig om polisen hittar en teleskopbatong i jackfickan när man går runt på allmän plats?
Citera
2019-06-06, 01:30
Medlem
HRTs avatar
I landet Narnia får man ha svärd, du lever inte i verkligheten. Jag antar att du trollar för så här dumma individer finns bara inte som vägrar fatta.
Har inte sagt att man inte får köpa dem, man får köpa och förvara dem i hemmet.
De får inte bäras på allmän plats, de faller in under lagen om knivförbud och andra farliga föremål.
Säljare är skyldiga att informera när man säljer varor som det finns restriktioner på.
Ett Ex är fyrverkerier.
För ca 10-15 år sedan sålde inte säkerhetsbutiker skyddsvästar, handfängsel eller batonger annat än till utbildad och behörig personal. Det var önskemål från polisen och branschen att bus inte skulle kunna köpa av seriösa handlare. Man fick visa upp ID kort, Ordningsvaktsförordnande eller att man var personskyddsväktare. För ca 15 år sedan hade inte väktare tillstånd att bära varken fängsel eller expanderbar batong men det ändrades.
Nu får man köpa som myndig, att ha hemma som typ prydnad, samlarobjekt.
Så fort du tar den med dig på stan i bilen bryter du mot lagen.
Domar och åtal finns i mängd på detta.
Du har fått både länkar till polisen vad de säger, vad butikerna säger, vad lagen om farliga föremål säger och sett domar där idioter trott att det varit ok.
Jag förstår att du tycker det ska va rätt, men det gör det inte lagligt för du känner så.
Jag skulle vilja ha vapen för eget skydd, men min licens tillåter inte bärande privat. Däremot skulle jag jobba i ett auktoriserat bevakningsföretag med ex personskydd finns möjligheter till pistol.

Vissa hotade kvinnor har fått spray, överfallslarm och en handfull har licens på pistol i skyddssyfte. Allmänheten har fortfarande inte de rättigheterna eftersom det krävs tidigare mordförsök för att få till något sånt och beviljas ytterst sällan.
Jag tror inte du varken vill eller kan ta in informationen här ger dig. Det ger mig huvudvärk och du får fortsätta trolla du borde bli omyndigförklarad
Citera
2019-06-06, 01:32
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Varför skulle man klara sig om polisen hittar en teleskopbatong i jackfickan när man går runt på allmän plats?

Vi har o göra med en individ som inte begriper helt enkelt trots överbevisad.
Vill inte, kan inte metodiken känns igen.
Citera
2019-06-06, 03:00
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeandfreaky
HRT är garanterat en transportledare inom kriminalvården,.. alternativt del av kriminalvårdens insatsstyrka..
Jag är beredd att hålla med om tolkningen av huruvida man får ha yxa i bilen tex...
Det får man , har haft brandyxa flera gånger i bilen. Och blivit stannar,. Inga problem. . Jag är rädd för skogsbränder vadå då.. helt ok.. ändå har jag våldsdomar sen innan,..
Däremot en aktiv missbrukare som håller på med kriminalitet ,där tar dom alltid allt som kan vara brottsligt..
Saken är att hrt har ett väldigt onyanserat tänkande , typiskt pliten.. såna kan inte förstå att varje beslut en polis ska göra måste det ena vägas mot det andra och ibland även det tredje..
Riktiga världen är dynamisk , anstalts miljön är statisk,.. då behövs det robotar inte tänka de människor..

Ja man kan få ha yxa i bilen förutsatt att det finns något som styrker ett ev användningsområde
Den får INTE ligga framme i bilen, utan i bagage utrymmet. Det skall finnas ev trovärdig motivering och ja här spelar individen roll när polisen tolkar lagen. När det gäller batong så gäller inte det.
Det vi pratar om är att gå med den på stan. Där är lagen kristall klar.
Jag har aldrig jobbat inom kriminal vården, men JA jag är emot kriminellt slödder som beväpnar sig olagligt. Eftersom handlingen att stoppa på sig det i syfte att använda till det som den är tänkt till är förbjudet undantag för utbildad o behörig personal.
Citera
2019-06-06, 04:13
Medlem
Det förvånar mig att en sådan rättskaffens och ärlig människa är vaken på denna sena timme...
Har du gått utanför dörren sista åren??
Du menar att du känner sådan samhörighet med det du ser så du är beredd att riskera, liv och trygghet.
Det vore konstigt om inte folk beväpnade sig idag..
Hur kan du avgöra vad som är rätt och fel idag, när lagarna som reglerar detta samhället skrevs i det förra?
Eller är det enbart det anala i att det är förbjudet som gör att du är sådan??
Är ärligt talat väldigt nyfiken och förumdrad
Citera
2019-06-06, 04:17
Medlem
Det finns faktiskt fakta att utläsa i denna tråden om expanderbar batong.
Det blir en konstig form av induktion,

Expanderbar batong är väldigt effektivt vapen, så effektivt att de med sämst förmåga väljer just det vapnet..

När du inte duger, använd batong.. Expanderbar
Citera
2019-06-06, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Kan vi bena ut från början vad det är du vill ha sagt?

Börja om från start liksom..

Du hävdar att det är tillåtet att gå runt med en teleskopbatong?

Jag tror du torskar om polisen tar dig! Som knivlagen används och är tänkt att användas gissar jag så får du inte gå runt med föremål som är avsedda att skada andra människor med. En batong har väl ingen annan användning?

Jag hävdar att man KAN bära batong inom lagens råmärken. Jag hävdar inte att det är accepterat av polis och rättsväsende eller att vem som helst kan bära en batong var som helst. Precis som man kan bära kniv kan man bära batong. För de flesta människor och på de flesta platser kommer det vara svårt, men det finns juridiskt utrymme i lagen för att bära batong för självförsvar. Det finns inget absolut förbud mot att bära någonting. Allt handlar om person och omständigheter.

Citat:
I landet Narnia får man ha svärd, du lever inte i verkligheten. Jag antar att du trollar för så här dumma individer finns bara inte som vägrar fatta.
Har inte sagt att man inte får köpa dem, man får köpa och förvara dem i hemmet.
De får inte bäras på allmän plats, de faller in under lagen om knivförbud och andra farliga föremål.
Säljare är skyldiga att informera när man säljer varor som det finns restriktioner på.
Ett Ex är fyrverkerier.
För ca 10-15 år sedan sålde inte säkerhetsbutiker skyddsvästar, handfängsel eller batonger annat än till utbildad och behörig personal. Det var önskemål från polisen och branschen att bus inte skulle kunna köpa av seriösa handlare. Man fick visa upp ID kort, Ordningsvaktsförordnande eller att man var personskyddsväktare. För ca 15 år sedan hade inte väktare tillstånd att bära varken fängsel eller expanderbar batong men det ändrades.
Nu får man köpa som myndig, att ha hemma som typ prydnad, samlarobjekt.
Så fort du tar den med dig på stan i bilen bryter du mot lagen.
Domar och åtal finns i mängd på detta.
Du har fått både länkar till polisen vad de säger, vad butikerna säger, vad lagen om farliga föremål säger och sett domar där idioter trott att det varit ok.
Jag förstår att du tycker det ska va rätt, men det gör det inte lagligt för du känner så.
Jag skulle vilja ha vapen för eget skydd, men min licens tillåter inte bärande privat. Däremot skulle jag jobba i ett auktoriserat bevakningsföretag med ex personskydd finns möjligheter till pistol.

Vissa hotade kvinnor har fått spray, överfallslarm och en handfull har licens på pistol i skyddssyfte. Allmänheten har fortfarande inte de rättigheterna eftersom det krävs tidigare mordförsök för att få till något sånt och beviljas ytterst sällan.
Jag tror inte du varken vill eller kan ta in informationen här ger dig. Det ger mig huvudvärk och du får fortsätta trolla du borde bli omyndigförklarad

Jaja, du är jättespeciell som får bära knivväst och batong. Rena rama rambo. Väktare är precis som poliser, du har värde och allt det där.

Du gav mig inte länken till lagändringen om batonger. Fram med den nu. Dina domar om fyllon och pundare som springer runt med batong/kniv/skruvmejsel hör inte till debatten. Inte heller dina "kollegors" uttalanden. Polisen varken stiftar eller tolkar lagar.

Citat:
HRT är garanterat en transportledare inom kriminalvården,.. alternativt del av kriminalvårdens insatsstyrka..
Jag är beredd att hålla med om tolkningen av huruvida man får ha yxa i bilen tex...
Det får man , har haft brandyxa flera gånger i bilen. Och blivit stannar,. Inga problem. . Jag är rädd för skogsbränder vadå då.. helt ok.. ändå har jag våldsdomar sen innan,..
Däremot en aktiv missbrukare som håller på med kriminalitet ,där tar dom alltid allt som kan vara brottsligt..
Saken är att hrt har ett väldigt onyanserat tänkande , typiskt pliten.. såna kan inte förstå att varje beslut en polis ska göra måste det ena vägas mot det andra och ibland även det tredje..
Riktiga världen är dynamisk , anstalts miljön är statisk,.. då behövs det robotar inte tänka de människor..

Tack. Precis vad jag menar. Det finns juridiskt utrymme för att bära allting som knivlagen behandlar, och ju längre ner på farlighetsskalan det hamnar desto friare ska det vara enligt förarbetet.

Det är inte det samma som att man aldrig någonsin kan bli dömd för att bära föremålet.

Citat:
Ja man kan få ha yxa i bilen förutsatt att det finns något som styrker ett ev användningsområde
Den får INTE ligga framme i bilen, utan i bagage utrymmet. Det skall finnas ev trovärdig motivering och ja här spelar individen roll när polisen tolkar lagen. När det gäller batong så gäller inte det.
Det vi pratar om är att gå med den på stan. Där är lagen kristall klar.
Jag har aldrig jobbat inom kriminal vården, men JA jag är emot kriminellt slödder som beväpnar sig olagligt. Eftersom handlingen att stoppa på sig det i syfte att använda till det som den är tänkt till är förbjudet undantag för utbildad o behörig personal.

Lagen är verkligen inte kristallklar, uppenbarligen har du inte läst min länk eller mina citat. Du får ha en jävla fällkniv i fickan UTAN att specificera anledning så länge som du inte är känd av polisen eller rör dig i en miljö där det finns en förhöjd risk för våld. Typ krogmiljön. Sven Svensson som har en fickkniv för att det är behändigt bryter inte mot någon lag även om det får dig att se rött när han inte behöver en pissig utbildning som du och dina kollegor till hustrumisshandlare och möp:ar.

Citat:
Det förvånar mig att en sådan rättskaffens och ärlig människa är vaken på denna sena timme...
Har du gått utanför dörren sista åren??
Du menar att du känner sådan samhörighet med det du ser så du är beredd att riskera, liv och trygghet.
Det vore konstigt om inte folk beväpnade sig idag..
Hur kan du avgöra vad som är rätt och fel idag, när lagarna som reglerar detta samhället skrevs i det förra?
Eller är det enbart det anala i att det är förbjudet som gör att du är sådan??
Är ärligt talat väldigt nyfiken och förumdrad

Det sjuka är ju att det inte är förbjudet, bara hårt reglerat. Han är en jävla nolla som tror att han är special forces för att han jobbar som krogvakt.
Citera
2019-06-06, 08:03
Medlem
Citat:

Ditt tjocka pannben som förhindrar dig att ta in fakta gör det meningslöst att diskutera med dig, trots att du får så mycket fakta mot dig och från personer som kan området.

Hoppas precis som andra i tråden att du trollar, för annars får du söka hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in