2019-06-05, 06:50
Medlem
DeMo_Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Håller med! Äter själv 1 kg fettrikt kött om dagen ungefär och min kropp har aldrig mått bättre. Min hy är mycket fräschare, har förlorat allt överflödigt fett, ser vältränad ut hela tiden utan att behöva träna speciellt ofta, har ett jämnt blodsocker hela dagen alltså inga toppar och dalar. Listan kan göra lång. Köttätande har även räddat mig från kronisk värk och magbesvär.

Jag äter däremot grönsaker till mina måltider, inga stora mängder med det jag tål och kan hantera. Mår bra av det, har experimenterat i 2 år ungefär. Vissa människor mår bättre helt utan grönsaker så det är nog individuellt vad man tål. Däremot är kött något alla bör äta, det är vår huvudföda i naturen och har alltid varit det.

Socker är människans största fiende idag. På 1700 talet åt man 0.4kg sockerarter per år per person. På 1800 talet ökade det till 4kg om året och nu på 2000 talet äter en person ca 50kg om året!! Det är galet. Vi är inte anpassade för att hantera alla kolhydrater. Idag är 5% av Sveriges befolkning diabetiker! En sjukdom som var sällsynt bara för några hundra år sen. Vi får även massvis med cancer som man vet livnär sig på socker! Vi är överviktiga och sjukdomar idag har blivit normaliserade, det är en pandemi.

Genom att äta det vår kropp mår bäst av, kött, hålls kroppen yngre och friskare. I många grönsaker och baljväxter finns lektiner som förgiftar en om man inte har ett skydd mot lektinerna. Kött innehåller inte någon antinutrient som växter gör och stressar därför inte kroppen då vi bryter ner och tar upp köttets näring bäst av alla livsmedel.

Hoppas fler får upp ögonen för detta.

Ska ge det ett ärligt försök, men kan man inte ha sås till köttet? Vilka kötter äter du?
Vilka grönsaker äter du då? Jag gillar att äta det mesta grönt men mest broccoli
Citera
2019-06-05, 07:22
Medlem
Ganska lätt till måttlig träning är det som gäller efter 30 och det har jag sagt i en annan tråd. Hård träning är förödande för kroppen efter 30 och alldeles för många tränar för hårt. Intensitets och intervallträning är enbart för eliten.
Citera
2019-06-05, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ganska lätt till måttlig träning är det som gäller efter 30 och det har jag sagt i en annan tråd. Hård träning är förödande för kroppen efter 30 och alldeles för många tränar för hårt. Intensitets och intervallträning är enbart för eliten.

Helt fel. Högintensiv träning är det enda som gäller för äldre om de vill förbättra Hälsan. Pulsen måste vara hög och musklerna ansträngda. Självklart har människor olika toleransnivå beroende på hur tränade och gamla de är. För vissa är att gå upp för en trapp jobbigt. Man ska heller aldrig överträna eller göra det extremt.

NTNU universitetet i Trondheim har forskat väldigt mycket på detta och gjort program för äldre med stor framgång.

Att träna lugnt däremot hjälper nästan ingenting och kan slita på kroppen mer än det gör nytta.
Citera
2019-06-05, 10:50
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Håller med! Äter själv 1 kg fettrikt kött om dagen ungefär och min kropp har aldrig mått bättre. Min hy är mycket fräschare, har förlorat allt överflödigt fett, ser vältränad ut hela tiden utan att behöva träna speciellt ofta, har ett jämnt blodsocker hela dagen alltså inga toppar och dalar. Listan kan göra lång. Köttätande har även räddat mig från kronisk värk och magbesvär.

Jag äter däremot grönsaker till mina måltider, inga stora mängder med det jag tål och kan hantera. Mår bra av det, har experimenterat i 2 år ungefär. Vissa människor mår bättre helt utan grönsaker så det är nog individuellt vad man tål. Däremot är kött något alla bör äta, det är vår huvudföda i naturen och har alltid varit det.

Socker är människans största fiende idag. På 1700 talet åt man 0.4kg sockerarter per år per person. På 1800 talet ökade det till 4kg om året och nu på 2000 talet äter en person ca 50kg om året!! Det är galet. Vi är inte anpassade för att hantera alla kolhydrater. Idag är 5% av Sveriges befolkning diabetiker! En sjukdom som var sällsynt bara för några hundra år sen. Vi får även massvis med cancer som man vet livnär sig på socker! Vi är överviktiga och sjukdomar idag har blivit normaliserade, det är en pandemi.

Genom att äta det vår kropp mår bäst av, kött, hålls kroppen yngre och friskare. I många grönsaker och baljväxter finns lektiner som förgiftar en om man inte har ett skydd mot lektinerna. Kött innehåller inte någon antinutrient som växter gör och stressar därför inte kroppen då vi bryter ner och tar upp köttets näring bäst av alla livsmedel.

Hoppas fler får upp ögonen för detta.

Bra inlägg. Tyvärr är det ju "vegantrenden" som dominerar nu, och alla andra ska hatas enligt dem. Enligt dem är "mättat fett" boven och kött "ger cancer" osv osv. Går att hitta massa belägg för vad de säger genom köpta forskare och WHO/Livsmedelsverket som hjärntvättar dem med sin fejkade världsbild.

Hur som, vad äter du för kött? Har svårt för fett i kött så brukar tillsätta sås/smör istället, men bra med tips
Citera
2019-06-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
Ska ge det ett ärligt försök, men kan man inte ha sås till köttet? Vilka kötter äter du?
Vilka grönsaker äter du då? Jag gillar att äta det mesta grönt men mest broccoli

Härligt, testa i 30 dagar minst! Jag är inte jätte strikt så jag äter sås till och kryddar mitt kött, saltar det dock inte. Vissa mår bättre med salt, vissa utan. Äter all typ av kött men gärna det som är rikt på fett som biff, högrevsfärs, fet fisk, karré med mera. Broccoli tål jag inte rått, med kokt funkar fint. Nästan alla andra grönsaker tål jag som tur är. Ät på men se till att kött är basen på din tallrik.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Bra inlägg. Tyvärr är det ju "vegantrenden" som dominerar nu, och alla andra ska hatas enligt dem. Enligt dem är "mättat fett" boven och kött "ger cancer" osv osv. Går att hitta massa belägg för vad de säger genom köpta forskare och WHO/Livsmedelsverket som hjärntvättar dem med sin fejkade världsbild.

Hur som, vad äter du för kött? Har svårt för fett i kött så brukar tillsätta sås/smör istället, men bra med tips

Ja, du har helt rätt gällande hjärntvätten, tyvärr, veganer har ett ett självskadebeteende och det drabbar bara dem i det långa loppet. Ibland undrar jag om de verkligen tror att vi är apor. Brukar säga till dem att de kan fortsätta äta växter i ett par hundra eller tusen generation till så kanske de utvecklats till apor och får en stor mage med samma magsyra som apor har. Förmodligen har deras hjärna också krympt till en apas storlek och då blir de enklare att hantera

Biff, högrevsfärs, fet fisk, karré, kyckling, ägg om man tål det, nötfärs med mera. Tillsätt sås och smör om du mår bra av det! Jag använder bara lite smör när jag steker köttet, funkar bäst för mig, köttet steks ju redan i sitt eget fett.
Citera
2019-06-05, 11:42
Medlem
DeMo_Ds avatar
Citat:
Härligt, testa i 30 dagar minst! Jag är inte jätte strikt så jag äter sås till och kryddar mitt kött, saltar det dock inte. Vissa mår bättre med salt, vissa utan. Äter all typ av kött men gärna det som är rikt på fett som biff, högrevsfärs, fet fisk, karré med mera. Broccoli tål jag inte rått, med kokt funkar fint. Nästan alla andra grönsaker tål jag som tur är. Ät på men se till att kött är basen på din tallrik.

Ja, du har helt rätt gällande hjärntvätten, tyvärr, veganer har ett ett självskadebeteende och det drabbar bara dem i det långa loppet. Ibland undrar jag om de verkligen tror att vi är apor. Brukar säga till dem att de kan fortsätta äta växter i ett par hundra eller tusen generation till så kanske de utvecklats till apor och får en stor mage med samma magsyra som apor har. Förmodligen har deras hjärna också krympt till en apas storlek och då blir de enklare att hantera

Biff, högrevsfärs, fet fisk, karré, kyckling, ägg om man tål det, nötfärs med mera. Tillsätt sås och smör om du mår bra av det! Jag använder bara lite smör när jag steker köttet, funkar bäst för mig, köttet steks ju redan i sitt eget fett.

Funkar griskött? Det är lite dyrt med ox, sen är väl oxkött generellt fettsnålare vilket du säger man inte ska sikta på?
Citera
2019-06-05, 11:46
Medlem
Citat:
Funkar griskött? Det är lite dyrt med ox, sen är väl oxkött generellt fettsnålare vilket du säger man inte ska sikta på?

Det blir lite ironiskt med att göra det pga hälsan när vi vet hur mycket rött kött ökar cancerrisken.

Vitt kött är det bästa och fettet i kött är ganska dåligt för kroppen om vi bortser från svindyrt ekologiskt ”grass fed”. Då är det bättre att få fettet från olja, nötter och tex avokado.
Citera
2019-06-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Klart det är farligt att överträna så pass att man drabbas av rabdomyolys. Men hur många gör det?
Det är farligare att jobba natt. Sen fins det gener som styr åldrande och hur snabbt dina telomrer förkortas. Att man lever längre för att man stramaråt sitt kaloriintag, är så 2008. Det är inte så kroppen fungerar och lite mer som spelar in. Glykosirap bör, bränt och processat kött bör man i alla fall se upp med. Den här analysen är töntig som att om att man kommer dö i förtid om man dricker mjölk och referera till "the china study"

Och självklart är det osunt att springa marathon och ta stora mängder anabola. Men finns många som trycker steroider och lever längre än renlevnadstöntar.

Att träna hårt sliter på kroppen och du KOMMER åldras snabbare om du lägger onödig press på din kropp. Det behöver inte vara ett marathon per dag. Som sagt, att träna för optimala resultat på t.ex. gymmet är inte optimalt om man bara vill vara hälsosam.
Citera
2019-06-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Bara för att träning är bra för hälsan betyder det inte att det inte går att träna för mycket

Den risken är försumbar för gemene man.

Jag skulle våga påstå att 90% inte ens skulle kunna träna så pass mycket även om de försökte.

Att elitsatsningar sliter på kroppen betyder inte att träning 6 dagar i veckan gör det.

Hur många är det som förstår att tex de som tränar för Tour de France tränar 6-8h på en cykel per dag?
Citera
2019-06-05, 12:08
Medlem
Citat:

Griskött funkar utmärkt, äter själv en hel del då det är relativt billigt. Visst är biff/nötkött dyrt, speciellt svensk sådan. Willys och Ica brukar ha biff/entrecote kött från Brasilien som kostar ca 100 kr/kg. EU har ganska hårda krav på importerat kött så det borde inte vara något konstigt med det. Svenskt ekologiskt kött är att föredra med det har man inte alltid råd med. Jag försöker alltid leta efter nötkött med mycket fett men det är inte alltid man hittar det. Har blivit många högrevsburgare senaste tiden då de har lagom mycket fett och smakar gott.

En annan sak som är värd att nämna är att äta benmärg och lever emellanåt. Benmärg är väldigt nyttigt, väldigt fettrikt och billigt! Kroppen mår toppen av det. Brukade göra benmärgsbuljong en gång i veckan men orkar inte koka i flera timmar längre så nu tar jag bara ut ett märgben ur frysen, låter det tina, gröper ur fettet och äter det rått.
Citera
2019-06-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Har mest med kött att göra faktiskt. Man fungerar jättedåligt utan kött efter ett tag. Både mentalt och fysiskt. Inifrån och ut. Det är det värsta man kan göra mot sig själv om man vill behålla vitaliteten, styrkan, mentala hälsan, energin och utseendet.

Det finns heller inte en enda studie som bevisar att enbart rött kött i stora mängder är skadligt på något sätt. Man kan envart hitta vissa samband, men har då inte justerat för flera faktorer och variabler som garanterat spelar in. Som tex att stora köttkonsumenter lever ohälsosammare, tränar mindre, äter annat skit och dricker och röker i betydligt högre grad osv.

Jag vet att några av mina exempel saknar vetenskaplig evidens och är anekdotiska bevis, men det är så extremt talande och set slår aldrig fel. Efter att jag själv gått över till en nästan bara köttdiet så är jag helt överbevisad.

Har test det mesta och kött är det som gäller. 2 kg fet jävla entrecote om dagen ned en fet klick smör. Varje dag, året om. Lite fisk och lever ibland. Lite örter och bär ibland. I några år nu. Blir bara bättre och bättre. Både hälsomässigt och utseendemässigt.

Läste ditt inlägg i morse och sen på lunchen gick jag o unnade mig en oxfilé plankstek och en stor stark till det. Mådde jävligt bra hela eftermiddan faktiskt men det kan ju berott på ölen iofs

Själv käkar jag kött kanske 2-3 gånger i veckan. Eller kanske 4-5 om man räknar med kyckling (?). Är lite sugen på att prova att öka intaget dock. Men alltså.. 2 kg om dagen låter jävligt hardcore? Bortsett från fettet som steks bort, hur mycket väger det när du trycker i dig det? Käkar du inget annat än det du skrev där? Typ bröd o ost till frukost? Frukt? Juice? Vad dricker du? Vore intressant om du kan redogöra för måltiderna under en vanlig dag.

Själv tror jag helt klart att kött ger mera lyster till huden, man ser mer levande ut helt enkelt jämfört med veganer som ser gråa ut med sprött hår och ihåliga ögon. Frågan är bara hur stort intag som är optimalt?
Citera
2019-06-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Det blir lite ironiskt med att göra det pga hälsan när vi vet hur mycket rött kött ökar cancerrisken.

Vitt kött är det bästa och fettet i kött är ganska dåligt för kroppen om vi bortser från svindyrt ekologiskt ”grass fed”. Då är det bättre att få fettet från olja, nötter och tex avokado.

Ja vad fan är det som gäller egentligen? Lagom av allt är nog bäst. För mycket intag av grönsaker är jag skeptisk till. Vissa typer av sallad som ruccola och liknande smakar ju giftigt. Skulle inte förvåna mig om det kommer nån studie om 20 år som visar att ruccola är hälsofarligt. Håller mig till den till lite snällare varianten isbergssallad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in