2019-06-04, 23:25
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Det jag menar är att det är inte optimalt för hälsan att träna för optimala resultat på t.ex. gymmet, sätskilt när man kommer till en hög nivå, då det är slitsamt för kroppen. Viktigaste är att röra sig mycket i vardagen och träna några gånger i veckan om man bara vill vara hälsosam.

Därför går ämnet egentligen inte att diskutera! Ordet "optimal" och "optimal träning" nämns inte i trådstarten! Utan det var din tolkning! Vad är optimal träning för dig? Vad är optimal träning för mig? o.s.v..... Vad är "hård" träning? Var drar man gränsen?

Som sagt: Det blir för subjektivt, för spekulativt och fullt med "åsikter" men väldigt lite fakta.
Citera
2019-06-04, 23:34
Medlem
448s avatar
Förutom rätt käk så är god lång sömn med massa proteiner viktig.
Träning är extremt viktigt - har bytt mc semestrar mot vandring med ryggsäck på +30kg t.ex

Låt polarna käka sallad,dricka silver o ha yoga kristaller i röva som samlar helande kraft från solen
Citera
2019-06-05, 00:03
Medlem
Grollarens avatar
Är man ful när man är gammal alltså?
Jaha.
Där ser man.
Det tycker inte jag iallafall.
Citera
2019-06-05, 00:21
Medlem
JustZlatans avatar
Så sant. Det är därför många som springer mycket utvecklar diabetes 1. Hård träning är inte hälsosamt!
Citera
2019-06-05, 00:26
Medlem
Som med allt så ska det göras i måttliga doser. Träningsnarkomaner ser äldre och slitnare ut, ja. Men det innebär inte att träning är dåligt. Samma sak med dina örttéer. Sänk 5 liter om dagen så ser du inte så fräsh ut heller efter ett par år.
Citera
2019-06-05, 00:32
Medlem
Du har rätt till viss del. Celldelning leder till åldrande.

Det största anledningen till åldrande genom ökad celldelning är dock överätning. Vill man leva länge och vara frisk är kalorirestriktion det bästa man kan göra. Tillsammans med motion i lätt till medeltempo.
Citera
2019-06-05, 00:37
Medlem
mendokses avatar
Tror också detta stämmer, man stressar kroppen när man regelbundet tränar hårt. Speciellt skadligt tror jag långdistanslöpning är eller att lyfta väldigt tunga vikter.
Musklerna bryts ner och måste byggas upp igen vilket tar energi. Detta gör också att man behöver äta mer vilket också åldrar kroppen snabbare.
Dock är motsatsen ännu värre, att bara sitta stilla. Det bästa är att varje dag promenera, stretcha och på något sätt få upp pulsen en kort stund så att hjärtat pumpar snabbare och syrerikt blod rusar runt i kroppen. Att göra några korta sprintar varje dag tror jag är nära nog optimalt för att få blodet att rusa.
Citera
2019-06-05, 00:47
Medlem
Ja exakt. Kolla bara på Mike Ohearn hur gammal och sliten han är nu snart 50 år gammal. Verkligen komiskt hur det kan gå så långt utför.
Samma om man jämför Stefan löfven med den 7 år äldre hårdtränande David Duke. Löfven lär se bra mycket bättre ut i den åldern.
Har vi några fler goda exempel. Ingmar Stenmark vs soffpotatisen och anorektiske skrynkelgubben Jacob Hård?
Senast redigerad av Perlmutter 2019-06-05 kl. 01:05.
Citera
2019-06-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Tror också detta stämmer, man stressar kroppen när man regelbundet tränar hårt. Speciellt skadligt tror jag långdistanslöpning är eller att lyfta väldigt tunga vikter.
Musklerna bryts ner och måste byggas upp igen vilket tar energi. Detta gör också att man behöver äta mer vilket också åldrar kroppen snabbare.
Dock är motsatsen ännu värre, att bara sitta stilla. Det bästa är att varje dag promenera, stretcha och på något sätt få upp pulsen en kort stund så att hjärtat pumpar snabbare och syrerikt blod rusar runt i kroppen. Att göra några korta sprintar varje dag tror jag är nära nog optimalt för att få blodet att rusa.

Jag anser att den långdistanslöpning som krävs för att springa marathon, det vill säga att ligga över 10 mil i veckan, kan vara skadlig. Däremot lite varierad träning för att vara bra på 5 eller 10 kilometer, utan en massa mängdträning, kan vara mycket nyttig.
På motionsnivå eller elitmotionsnivå. Riktig elitnivåträning sliter för hårt. Jag menar på att korta pass på mellan 20-30 minuter är nyttiga och att man varierar.

Vad gäller kosten är jag inte för varken vegan eller vegetarian, eller helt köttätande. Jag menar man skall äta allt, dock minska skräpmaten. Människan är allätare men vi utvecklades när vi började äta kött och fisk. Jag tror på en tallriksmodell med lika delar kött, fisk, grönsaker och frukt. Det verkar dock som att fisk-konsumtionen minskar.
Citera
2019-06-05, 00:55
Medlem
Hej alla närings, och hälso experter..
Bäst var Alexx inlägg. , Mycket vacker logisk kullerbytta ,nästan som en sån där japansk dikt .. haiku tror jag det heter..
Du sa precis ingenting med det, egentligen så skrämmer såna individer skiten ur mig..
För att din konfabulerande retorik låter rimlig i ditt alltför tröga huvud gör det inte till en sanning..
Sen det här med att möta ett påstående med extrem positioner. Vad vill du säga med det egentligen.. mer än generaliseringen att inget är bra i excess .
Jag tänker ibland på om en typ som du skulle råka gå förbi en nödsituation, säg en bilolycka..
Och du kommer till undsättning som den inbillade gudagåva du tror du är,
Det hade inte gått så bra det..
Titta dig i spegeln din otränade lilla valp,, titta dig själv i ögonen och upprepa mantrat , jag är värdelös om och om igen... Gör det minst fem gånger om dagen i fem år och kom tillbaka den..
Som en bättre och upplyst människa...
Mvh
Citera
2019-06-05, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Så du menar att det inte skulle påverka kroppen negativt att t.ex. springa ett marathon per dag eller knäböja 300kg flera gånger i veckan?

Klart det är farligt att överträna så pass att man drabbas av rabdomyolys. Men hur många gör det?
Det är farligare att jobba natt. Sen fins det gener som styr åldrande och hur snabbt dina telomrer förkortas. Att man lever längre för att man stramaråt sitt kaloriintag, är så 2008. Det är inte så kroppen fungerar och lite mer som spelar in. Glykosirap bör, bränt och processat kött bör man i alla fall se upp med. Den här analysen är töntig som att om att man kommer dö i förtid om man dricker mjölk och referera till "the china study"

Och självklart är det osunt att springa marathon och ta stora mängder anabola. Men finns många som trycker steroider och lever längre än renlevnadstöntar.
Citera
2019-06-05, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Hälsa din hippiekompis att han har helt fel.

Det enda som gäller för att hålla sig ung är hård träning och kött. Riktigt hård träning. Inte ofta dock men högintensitetsträning. Det gäller både kondis och styrka. Det är det enda som egentligen betyder nåt, ökar testosteron, IGF-1, tillväxthormon och diverse andra hormoner.

Det finns ingen anledning för någon människa att träna lugnt. Man måste upp i hög puls för att det ska ge effekt. Detta finns det otalet studier och forskning på.

Kött i mängder är också bra om man vill hålla sig ung och hälsosam. Fett från djur och kött. i massor. Helst utan grönsaker och frukt. Veganer däremot åldras fort och blir tillslut psykiskt sjuka. Jag skojar inte.

Andningen sköter sig själv. Kan man inte andas dör man. Den som tror att man måste lära sig andas ”rätt” är lurad. Ännu mer lurad om man tror andningen påverkar organens kapacitet eller sätt att fungera.

Det är nog aldrig bra att översta och fasta är också bra för att hålla sig ung. Skippa frukost så har du det.

Håller med! Äter själv 1 kg fettrikt kött om dagen ungefär och min kropp har aldrig mått bättre. Min hy är mycket fräschare, har förlorat allt överflödigt fett, ser vältränad ut hela tiden utan att behöva träna speciellt ofta, har ett jämnt blodsocker hela dagen alltså inga toppar och dalar. Listan kan göra lång. Köttätande har även räddat mig från kronisk värk och magbesvär.

Jag äter däremot grönsaker till mina måltider, inga stora mängder med det jag tål och kan hantera. Mår bra av det, har experimenterat i 2 år ungefär. Vissa människor mår bättre helt utan grönsaker så det är nog individuellt vad man tål. Däremot är kött något alla bör äta, det är vår huvudföda i naturen och har alltid varit det.

Socker är människans största fiende idag. På 1700 talet åt man 0.4kg sockerarter per år per person. På 1800 talet ökade det till 4kg om året och nu på 2000 talet äter en person ca 50kg om året!! Det är galet. Vi är inte anpassade för att hantera alla kolhydrater. Idag är 5% av Sveriges befolkning diabetiker! En sjukdom som var sällsynt bara för några hundra år sen. Vi får även massvis med cancer som man vet livnär sig på socker! Vi är överviktiga och sjukdomar idag har blivit normaliserade, det är en pandemi.

Genom att äta det vår kropp mår bäst av, kött, hålls kroppen yngre och friskare. I många grönsaker och baljväxter finns lektiner som förgiftar en om man inte har ett skydd mot lektinerna. Kött innehåller inte någon antinutrient som växter gör och stressar därför inte kroppen då vi bryter ner och tar upp köttets näring bäst av alla livsmedel.

Hoppas fler får upp ögonen för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in