2019-06-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mina pensionärsföräldrar säger aldrig fika när de bara menar kaffe.

Det krävs väl minst att man erbjuds mjölk i kaffet för att det ska kunna kallas fika, socker räcker inte, då är det en kaffe.
Citera
2019-06-05, 15:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Det krävs väl minst att man erbjuds mjölk i kaffet för att det ska kunna kallas fika, socker räcker inte, då är det en kaffe.

Exakt. Inte ens mjölk/grädde räknas som fika.
Citera
2019-06-05, 15:15
Medlem
Citat:
Exakt. Inte ens mjölk/grädde räknas som fika.

Tycker du är lite hård som inte räknar mjölken som fika, det är ju mer uppstyrt att hämta nåt ur kylen än sockerskålen som oftast finns lättillgänglig.
Citera
2019-06-05, 15:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Tycker du är lite hård som inte räknar mjölken som fika, det är ju mer uppstyrt att hämta nåt ur kylen än sockerskålen som oftast finns lättillgänglig.

Ah, du tänkte så. Jag utgick från mina föräldrar och deras syskon födda 1910-1940). Där har ingen mjölk eller grädde i vanligt bryggkaffe eller kokkaffe. Så fika = dryck med tilltugg plus eventuell sockerbit, men ingen mjölk/grädde.
Citera
2019-06-05, 15:25
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ah, du tänkte så. Jag utgick från mina föräldrar och deras syskon födda 1910-1940). Där har ingen mjölk eller grädde i vanligt bryggkaffe eller kokkaffe. Så fika = dryck med tilltugg plus eventuell sockerbit, men ingen mjölk/grädde.

Det är den vanligaste uppfattningen i dagsläget, ja, men den egentliga betydelsen är än så länge att enbart dricka kaffe.

https://www.synonymer.se/sv-syn/fika
Citera
2019-06-05, 15:29
Medlem
hakro807s avatar
Fika för mig är tilltugg + dryck. Finns det bara te/kaffe frågar jag uttryckligen "vill du ha en kopp te/kaffe". Fika behöver verkligen inte innehålla kaffe eller te, bland yngre är ju det självklara istället saft eller läsk.
Citera
2019-06-05, 15:29
Avstängd
HarryScheinens avatar
Somliga säger ju:

- Ska du ha en kopp fika?
- Nu är det morgonfika (istället för frukost)

Fika är väl i grunden kaffe och något bröd till, som man intar i lugn och ro, själv eller ihop med någon. Att enkom dricka en slät kopp kaffe, är något annat (läs: dricka kaffe).
Citera
2019-06-05, 15:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armon
Det är den vanligaste uppfattningen i dagsläget, ja, men den egentliga betydelsen är än så länge att enbart dricka kaffe.

https://www.synonymer.se/sv-syn/fika

Ja absolut. Fika är ju en lek med bokstäverna från kaffe/kaffi.

Men jag bara återger vad jag vuxit upp med för tolkning av fika. Och hur det tolkas nu. Det är ju inget ovanligt att ord ändrar betydelse en smula. Länge betydde mobil en hängande prydnad. Nu är ordet synonymt med mobiltelefon.
Citera
2019-06-05, 15:31
Medlem
Citat:

Kokkaffe dricks väl mest norrut och där räknas nog kaffeost som en gräns för vad som kan kallas fika.

Undrar om det räknas som fika om man tar sig tid att sörpla kaffet från fatet med eller utan en sockerbit mellan tänderna, eller är det bara kaffe om det bara är kaffe under alla omständigheter?
Senast redigerad av Bananrepublikan 2019-06-05 kl. 15:33.
Citera
2019-06-05, 15:34
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ja absolut. Fika är ju en lek med bokstäverna från kaffe/kaffi.

Men jag bara återger vad jag vuxit upp med för tolkning av fika. Och hur det tolkas nu. Det är ju inget ovanligt att ord ändrar betydelse en smula. Länge betydde mobil en hängande prydnad. Nu är ordet synonymt med mobiltelefon.

Precis, som jag nämnde i tidigare inlägg är det säkert bara en tidsfråga innan definitionen av fika ändras även i uppslagsverken.
Citera
2019-06-05, 15:37
Medlem
Ja, ty fika är slang för kaffe. Man kan för tydlighets skull bjuda på kaffe med dopp.
Citera
2019-06-05, 15:39
Medlem
MaxDLs avatar
Detta är något jag stört mig på lol

Fika är enligt mig kaffe/te med någonting till och då någonting sött inte mat.

Vissa tolkar även fika som lunch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in