En av livets stora funderingar är huruvida det räknas som att fika om man bara har kaffe eller the?
Te.x :
Fikar jag varje morgon när jag dricker kaffe?
Blir det fika om jag har sällskap vid frukosten?
Blir det fika på jobbet?
Fikar man när man dricker kaffe på maten?
Om någon bjuder på kaffe, fikar vi då?
Att fika var ursprungligen (och betyder egentligen fortfarande vad jag vet) synonymt med att dricka kaffe, men nu har det felaktigt länge använts i tron om att det krävs fikabröd för att räknas som en fika att definitionen säkert ändras även i uppslagsböckerna. Det är smått ironiskt då det heter fikabröd just för att det är tilltugg man har till fikat, d.v.s. kaffet. Försöka bjuda en pensionär på fika och många kommer tro att du enbart vill bjuda på kaffe.
Fika har för mig alltid varit lika med dryck plus fikabröd (bulle, kaka, smörgås etc). Har aldrig hört i mins hemtrakter att fika används bara för dryck.
- Ska vi ta (en) fika? (Obligatoriskt med tilltugg även om det bara är torra Mariekex)
- Ska vi ta lite kaffe ? Dags för en kaffepaus? (Brukar som regel bara vara dryck)
Att fika var ursprungligen (och betyder egentligen fortfarande vad jag vet) synonymt med att dricka kaffe, men nu har det felaktigt länge använts i tron om att det krävs fikabröd för att räknas som en fika att definitionen säkert ändras även i uppslagsböckerna. Det är smått ironiskt då det heter fikabröd just för att det är tilltugg man har till fikat, d.v.s. kaffet. Försöka bjuda en pensionär på fika och många kommer tro att du enbart vill bjuda på kaffe.
Mina pensionärsföräldrar säger aldrig fika när de bara menar kaffe.