2019-05-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Utrustningen på fordonet är i sig själv föreskriven larmanordning. Det är just det som är poängen. För att bli fälld för att ha användt föreskriven larmanordning på ett fordon utan utr-reg skall fordonet ha varit utrustat med både ljus och ljud. Alltså vet vi vad lagen menar med föreskriven larmanordning och vi vet då vad Trf vill med att man ska lämna fri väg för forodn med föreskriven larmanordning.
Det är er tolkning, ser inget som stöder den dock.

Ett kort stycke från Transportstyrelsen: "Fri väg för utryckningsfordon. Enligt Trafikförordningen ska trafikanter lämna fri väg för utryckningsfordon, som signalerar med siren och/eller ljussignal."
Senast redigerad av Nordiad 2019-05-11 kl. 22:23.
Citera
2019-05-29, 15:57
Medlem
Mest irriterande.... var ska jag börja?! Jag får nog fundera. Mest irriterande idag. Blev tagen för fortkörning på 110-väg (motorväg). Körde i 130 när jag skulle om en lastbil. 2800kr i böter. Känner mig som en riktig brottsling. En gangster. Al Capone. Scarface. För fan.. 130 på en 110väg när man kör om... Sanslöst. Sverige suger. Hade varit bättre om de bötfällt gubben i keps som låg i 70 på samma väg och sicksackade mellan vänster och höger fil.
Citera
2019-05-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejtillskatt
Mest irriterande.... var ska jag börja?! Jag får nog fundera. Mest irriterande idag. Blev tagen för fortkörning på 110-väg (motorväg). Körde i 130 när jag skulle om en lastbil. 2800kr i böter. Känner mig som en riktig brottsling. En gangster. Al Capone. Scarface. För fan.. 130 på en 110väg när man kör om... Sanslöst. Sverige suger. Hade varit bättre om de bötfällt gubben i keps som låg i 70 på samma väg och sicksackade mellan vänster och höger fil.

Lägger polisen krut på sånt idag? Säkert bara i norrland
Citera
2019-05-30, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Lägger polisen krut på sånt idag? Säkert bara i norrland

Tyvärr är det så. Det måste ju va det med olyckstalen under 2018 som spökar. Dom tar ju alltid det som ursäkt för att få ta lite resurser från andra ställen till att terrorisera bilister.
Dom har varit extrema fittor under nu under våren. Det är t o m så jag varit lite skraj för att vara ute och undvikit att köra så mycket under våren. Jag har väldigt dålig ekonomi för tillfället - så en böter skulle kännas rejält bara det (förutom risken att bli av med körkortet).
Köra lagligt ser jag inte ens som ett alternativ. Bättre åka gratis med kollektivtrafiken (jag brukar alltid planka) och spara lite pengar istället, då. Hela nöjet mad bil försvinner liksom ifall man ska köra så långsamt.

Här kan man följa dom hur dom håller på i Stockholmsområdet (kolla där innan man ska ut, minskar ju i alla fall risken rejält):
https://www.facebook.com/groups/278930805477311/

Antar det ser liknande ut i andra delar av landet - särskilt i storstadsområdena (t ex Göteborg). Linköping-Nyköping är också ett riktigt snuthål (en jag följer på YouTube, torskade där nyligen). Om man kan så är det också bra att undvika att köra vardagar mellan kanske 8-20 - för det är då dom är mest ute. Bra också att ta småvägar framför motorvägarna, om man har möjligheten. Motorvägarna verkar ha blivit lite av en favorit för civilarna.
Förhoppningsvis blir det lite bättre sen - brukar ju gå i vågor sånt här
Citera
2019-06-04, 20:58
Medlem
Folk som står längst fram i ett rödljus, skall börja fippla med att lägga i växel när det slår om till grönt. Går 5 sek innan första bilen ens rört sig.

Folk som tvärnitar på gult vid trafikljusen.

Folk som inte blinkar höger i rondellen.

Folk som ligger i 115 km/h i vänsterfil på en 110-motorväg.

Folk som blir nervösa av andra trafikanter och blir "impulsiva".
Citera
2019-06-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Folk som står längst fram i ett rödljus, skall börja fippla med att lägga i växel när det slår om till grönt. Går 5 sek innan första bilen ens rört sig.

Folk som tvärnitar på gult vid trafikljusen.

Folk som inte blinkar höger i rondellen.

Folk som ligger i 115 km/h i vänsterfil på en 110-motorväg.

Folk som blir nervösa av andra trafikanter och blir "impulsiva".
Vart ska de som ligger i 115 ligga då när de har bilar framför sig i högerfilen?
Citera
2019-06-05, 11:01
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vart ska de som ligger i 115 ligga då när de har bilar framför sig i högerfilen?

De ska hålla sig i högerfilen, kommer man tex i 130 ska du flytta dig snällt till höger, det är så lagen är.

Vad såna som du vill är att jävlas med andra bakom för du tror dig vara viktig på nåt sätt men du bryter mot lagen.
Citera
2019-06-05, 11:06
Medlem
De som kör moped i 50 km/h på gångbanor.
Citera
2019-06-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
De ska hålla sig i högerfilen, kommer man tex i 130 ska du flytta dig snällt till höger, det är så lagen är.

Vad såna som du vill är att jävlas med andra bakom för du tror dig vara viktig på nåt sätt men du bryter mot lagen.
O det är sånna som du som visar på vilken låg intelligens som krävs för att få tillptelse att ens skriva här.
Vart har jag skrivit att jag kör på detta vis? Att du är skelögd o mitt uppe i ett knarkrus är en förklaring jag köper.
Men till skillnad mot dig så har jag fler pedaler än bromsen o om någon som kör i 115 väljer att köra om än att baksmälla en lastbil så kan jag faktiskt sänka min hastighet.
Så, frågan kvarstår. Vart ska de som kör i 115 på 110-väg köra?
Citera
2019-06-05, 14:26
Medlem
Citat:

Super duper....
Men kan du länka till den lagen där hastighets begränsingen är 110 och du får använda vänsterfilen att köra 130 på...dvs tillåtet överskrida hastighets begränsningen.
Citera
2019-06-05, 14:35
Medlem
Citat:

Jag tror det är dags för dig att gå tillbaka till körskolan, uppenbarligen är det vitala delar av utbildningen du inte tagit till dig.
Men kommer du i ett utryckningsfordon och ljus eler ljud varning så har du rätt.
Citera
2019-06-05, 17:02
Bannlyst
Stör mig på avsaknaden av fartkameror på motorvägarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här