2019-06-05, 10:44
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Orsaken till landsbygdens nedgång är i huvudsak politisk. Reformera skatte och administrativa system, decentralisera och tvinga riksdagen att finansiera sina egna reformer och beslut.
Orsaken till bostadsbubblan är även den i huvudsak skapad av centrala beslut och oförmåga att ändra i osunda strukturer.
Det är bara resa över till Norge så hittar man en landsbygd som faktiskt mår rätt hyfsat.
Norges välmående landsbygd är artificiellt skapad genom ett ännu starkare utjämnings system än det som finns i Sveige. Ett system som till stor del finansieras av oljan.

Eller hur förklara du att de har samma livstandard i små norska fiskebyar som i Oslo?
2019-06-05, 11:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det där är väl bara positivt. Bankerna och institutionerna förstog att kreditgivningen var för frikostig och satte restriktioner i form av amorteringskravet som satte stor press på marknaden. Numera verkar marknaden ha hittat sitt nya jämviktsläge, huruvida det är ett rimligt läge kan diskuteras.

I mina öron låter det bara positivt att det nu inte kommer att gå och göra ”bostadskarriär” och att priserna mer utvecklas efter inflation och löneutveckling. På så sätt så är vi påväg mot en sundare marknad. Min högst anektodeiska observation från vardagen bekräftar detta. Det är inga galna budgivningar längre, folk är försiktiga och säljarna har infunnit sig i den nya verkligheten. Visst är det något centralt objekt här och där som drar iväg ibland men det är inga fantasisummor längre.

Sentimentet med hela ditt argument är att folk köper bostad för att bli rika, det är inte sant. Vill man bo i en av våra tre största kommuner och inte har två siffriga antal år i den kommunala bostadskön så är det väldigt svårt att inte ta lån för en bostad. Man kan ha åsikter om det, men det är en annan diskussion. Folk handlar inte bostäder som om det vore värdepapper.
Visst är det sunt, men givetvis var en del i uppgången spekulationsdriven. Vinster genererade av uppgången möjliggjorde och möjliggör prisnivåerna. Dock har den hissen i stort stannat av. Det kommer i sig leda till att dyra objekt förblir osålda om de inte sänks i pris.
2019-06-05, 12:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Norges välmående landsbygd är artificiellt skapad genom ett ännu starkare utjämnings system än det som finns i Sveige. Ett system som till stor del finansieras av oljan.

Eller hur förklara du att de har samma livstandard i små norska fiskebyar som i Oslo?
Oljans överskott fonderas, det norrmännen gör är att styra skatterna där de hör hemma dvs lokalt och att staten tar ansvar för bottenplattan.
I Sverige tas all skatt in centralt sen fördelas det ut. Ansvaret för bottenplattan faller på kommunen.
En helt kontraproduktiv ordning.
2019-06-05, 13:13
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Oljans överskott fonderas, det norrmännen gör är att styra skatterna där de hör hemma dvs lokalt och att staten tar ansvar för bottenplattan.
I Sverige tas all skatt in centralt sen fördelas det ut. Ansvaret för bottenplattan faller på kommunen.
En helt kontraproduktiv ordning.

Vad menar du med att staten tar ansvar för bottenplattan? Menar du att staten betalar sjukvård, skola, hemtjänst, dagis och övrig välfärd?

Ett sådant system är då mer centraliserat än det svenska systemet.

I sverige får regionerna och kommunerna ta ansvar för välfärden dvs detta system är mindre centraliserat än Norge.

Dock håller jag med dig jag hade gärna sett ett förstatligande av välfärden. Den fria marknaden har söndrat tillräckligt inom svensk skola, sjukvård och övrig välfärd
2019-06-05, 14:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Vad menar du med att staten tar ansvar för bottenplattan? Menar du att staten betalar sjukvård, skola, hemtjänst, dagis och övrig välfärd?

Ett sådant system är då mer centraliserat än det svenska systemet.

I sverige får regionerna och kommunerna ta ansvar för välfärden dvs detta system är mindre centraliserat än Norge.

Dock håller jag med dig jag hade gärna sett ett förstatligande av välfärden. Den fria marknaden har söndrat tillräckligt inom svensk skola, sjukvård och övrig välfärd
Nej, inte om kommunerna behåller sina egna skatteintäkter. I Sverige tar staten allt och kommunen får in ett snitt av sin skattekraft. Det gör att det är meningslöst för en kommun att få folk i arbete, det lönar sig på kortsikt att fylla kommunen med analfabeter. Kommunen kan inte styra bidrag eller service fullt ut.
2019-06-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej vi får väl se men kursen har redan fallit med ca 90% på börsen, hur mycket har det påverkat bopriserna?
Det är obligationslånen som är problemet, får inte OP igång försäljningen så kan OP inte refinansiera sina skulder. Det är problemet.
2019-06-05, 16:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det är obligationslånen som är problemet, får inte OP igång försäljningen så kan OP inte refinansiera sina skulder. Det är problemet.

Att det är ett problem för OP är det ingen tvekan om men nu talar vi om problem som orsakar prisfall på marknaden som helhet.
2019-06-05, 16:17
Medlem
Citat:
Att det är ett problem för OP är det ingen tvekan om men nu talar vi om problem som orsakar prisfall på marknaden som helhet.
Jag gissar att när ett så omskrivet bolag slutligen kollapsar så sänder det en signal om att tiderna är sämre. Jag gissar att andra mindre utvecklare kommer få sämre villkor när de refinansierar sig.
Lägg ihop det med andra negativa nyheter som inbromsande konjunktur, fallande krona etc. så riskerar det sänka humöret hos köparna. Vilket kan leda till större försiktighet och till fallande priser. Men jag tror inte på ett ras utan att det i så fall sjunker sakta.

Är OP ett nytt Nyckeln, nej det tror jag inte.
2019-06-05, 16:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Jag gissar att när ett så omskrivet bolag slutligen kollapsar så sänder det en signal om att tiderna är sämre. Jag gissar att andra mindre utvecklare kommer få sämre villkor när de refinansierar sig.
Lägg ihop det med andra negativa nyheter som inbromsande konjunktur, fallande krona etc. så riskerar det sänka humöret hos köparna. Vilket kan leda till större försiktighet och till fallande priser. Men jag tror inte på ett ras utan att det i så fall sjunker sakta.

Är OP ett nytt Nyckeln, nej det tror jag inte.

"Sänder ut en signal...", det får nog allt vara betydligt mer konkret än så om finans och bomarknaden som helhet ska skakas. OP är inget stort bolag och varför skulle privata bostäder skakas av deras finansieringsproblem eller konkurs? Det är inte direkt så att säljare av bostadsrätter sänker priset för att OP har problem.
2019-06-05, 16:39
Avslutad
Citat:
"Sänder ut en signal...", det får nog allt vara betydligt mer konkret än så om finans och bomarknaden som helhet ska skakas. OP är inget stort bolag och varför skulle privata bostäder skakas av deras finansieringsproblem eller konkurs? Det är inte direkt så att säljare av bostadsrätter sänker priset för att OP har problem.
Visst, dom behöver inte sänka priset. Men då får dom inget sålt heller !

Utbud och efterfrågan. Borde du veta.
2019-06-05, 16:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Visst, dom behöver inte sänka priset. Men då får dom inget sålt heller !

Utbud och efterfrågan. Borde du veta.

För OPs bostäder ja men nu är det fortfarande inte OPs situation vi pratar om utan marknaden som helhet. Varför skulle priset på befintliga BRF ändras pga OPs problem, frågan kvarstår.
2019-06-05, 16:45
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Nej, inte om kommunerna behåller sina egna skatteintäkter. I Sverige tar staten allt och kommunen får in ett snitt av sin skattekraft. Det gör att det är meningslöst för en kommun att få folk i arbete, det lönar sig på kortsikt att fylla kommunen med analfabeter. Kommunen kan inte styra bidrag eller service fullt ut.

Nej, det är fel. Kommunutjämningen är gravt dysfunktionell och tar bort mycket initiativ för kommunerna men att ha folk i arbete är ett av få sätt de kan påverka sin ekonomi (dvs genom att inte ha arbetslösa analfabeter boende där). Jag kan varmt rekommendera Hans Jenseviks föreläsningar om systemet på Youtube. Sjukt allmänbildande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in