Citat:
Ursprungligen postat av
vemla
Tack för ett bra svar och till dem intressanta länkarna!
Hur ser ni på tanken om att det är en risk att lägga hela sitt sparande på börsen? Tänk om... Ja, att det hela faller, även om det kanske inte är en jätte stor risk på tanke på de historiska händelserna men att förlita sig på det helt är väl ändå lite tokigt? Om det vänder och går åt skogen, så att säga? Hur ser tänkandet ut där? Bör man förlita sig på sådana saker eller hur gör ni? Vad är plan B i sådana fall?
Jag har läst en del sen tidigare om FIRE = Financial Independence, Retire Early - intressant koncept och strategi tycker jag. Dock går jag lite med den tanken personligen om att man kanske inte tjänar så otroligt mycket på det som det låter i början utan att ha den vetskap om att priserna också stiger i allmänhet, detta argument har då även tagits upp en hel del på bl a Reddit och här på Fb men absolut en strategi att kanske ta ställning till efter att försökt se helheten och om det verkligen är aktuellt att satsa på.
Snöbollseffekten är också något jag försökt mig på med mindre summor i aktier, men är det något klokt sätt att gå efter, tro? Det mesta som händer mig är att det går mest bara minus på de värdepapper jag har idag, fonder känns lite mer säkrare, speciellt i längden? Kanske handlar jag fel, kanske inte. Har ni tips kring vad man bör satsa på, läkemedel eller fastigheter kanske? Vad säger ni som handlar aktier? Vad bör man satsa på och vad bör man akta sig för?
Om jag förstod er rätt, bör jag alltså försöka satsa mer på börsen, t ex fonder och inte ha så mycket i mitt privata sparkonto jag har på banken eftersom jag inte har någon ränta alls där - men samtidigt är det ju i princip 99% säkert att dem alltid kommer att finnas kvar och inte tappa sitt värde, jag kan känna mig säker helt enkelt. Hur ser ni på det?
Tänk om, ja. Tänk om. Rent statistiskt har du en mycket god chans att gå plus efter 15 - 20 år om du investerar i breda, billiga indexfonder som exempelvis S&P500 som följer de 500 största bolagen på den amerikanska marknaden. Då menar jag att du hittar en bred, billig indexfond och kontinuerligt, helst via autogiro, köper mer av fonden varje månad. Men då måste du också ha den tidshorisonten i ditt sparande - du struntar i vad marknaden gör och kollar din portfölj ett par gånger om året, inte mer.
Att kolla börsen hela tiden och oroa sig över att du ligger minus är inte en bra strategi, särskilt inte för en genomsnittlig småsparare. Genom att köpa varje månad kommer du dra nytta av det som kallas Dollar Cost Averaging (DCA), vilket betyder att du köper både när börsen är högt värderad men även när den är lågt värderad. I slutändan jämnar det ut sig och du får både ett "bättre" och ett "sämre" genomsnittligt inköpspris, beroende på hur man vill se på det. I grund och botten är det lönsamt, i längden, och kräver inget mer av dig än regelbundna fondköp.
Förstår inte vad du menar när du skriver om FIRE som en strategi. Kan du utveckla? Hursomhelst, FIRE tar hänsyn till inflationen. Att priserna stiger spelar ingen roll när man utgår från de förutsättningar FIRE-folk gör, eftersom börsen kommer avkasta tillräckligt för att täcka inflationen & ditt leverne. Det jag ställer mig lite skeptisk till är just 4%-regeln, som kanske skulle behöva vara 3.5%-regeln istället.
Känns som att du lockas av att investera i läkemedel/fastigheter. Stämmer det, och isåfall varför? Hur mycket & vilka aktier äger du idag tack vare denna 'snöbollseffekt'?
Nej, du kan inte känna dig helt säker med pengarna på sparkonto. Du tappar 2% varje år pga inflationen.