HANDBOK FÖR HEMMET - FRÅGA MIG! (Ingeborg Velinder, 1909)
Jag eftersöker liknande titlar (från 1850-1960) som ovanstående (som i feminismens tidsålder är att anse som kätteriböcker som skall brännas upp) titel.
Vad finns det för några sådana här böcker att rekommendera?
Vad kan vi lära oss idag av dessa böcker?
Finns det ö h t kvar viktig information i dessa böcker, eller ska dom enbart förpassas till historiens skräphög?
"HUSMODERNS BOK" av Kerstin Wenström!
"NIO OLIKA AFDELNINGAR hvaribland GUSTAVA BJÖRKLUNDS KOKBOK" Wilh. Siléns förlag.
Helt fantastisk bok tryckt 1908. 950 sidor!
Bla ett recept på kräftsoppa, det står att man ska röra i soppan en timme medsols, därefter en timme motsols...
"Huskurer för de vanligaste krämpor", bla Difteri, Döfhet och Fotsvett. Riktig underhållning, rekommenderas!
HANDBOK FÖR HEMMET - FRÅGA MIG! (Ingeborg Velinder, 1909)
Jag eftersöker liknande titlar (från 1850-1960) som ovanstående (som i feminismens tidsålder är att anse som kätteriböcker som skall brännas upp) titel.
Vad finns det för några sådana här böcker att rekommendera?
Vad kan vi lära oss idag av dessa böcker?
Finns det ö h t kvar viktig information i dessa böcker, eller ska dom enbart förpassas till historiens skräphög?
Här är lite bloggskriverier om gamla husmodersböcker. Jag orkar inte knacka ner titlarna, det får räcka med inklistrade länkar. Jösses, vilka roliga saker!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!