Citat:
Ursprungligen postat av
SierraBlue
"Hushållsalmanackan" var väl en klassiker. Men jag vet inte om den fanns redan på 60-talet (eventuellt minns jag titeln fel).
De mer konkreta tipsen i dessa böcker (hur man skurar golv eller gör en riktigt luftig sockerkaka) är antagligen både okontroversiella och användbara (både för feminister och andra). Mer stötande är kanske idéer om hur arbetet ska fördelas. Frågan är om det argumenteras för en viss arbetsfördelning, eller om det helt enkelt ansågs för självklart för att nämnas.
Halv-OT, så hittade jag en gång en 50-talsbok som hette "äktenskapets sexualliv" eller dylikt. Utöver en del lustiga tips (smörj kuken med paraffinolja) så vill jag minnas att den fokuserade rätt mycket på att mannen skulle vara lyhörd och lyssna in kvinnans behov. Möjligen var det då en ovanligt progressiv inställning.
Husmoderns Köksalmanacka för 1961 finns i bokhyllan, flottig och sönderläst men mycket info om hur burksoppor och pulvermos ska piffas till.
Vill man ha rejäla styckningsschema för köttdjur, veta hur man får kokkaffe klart och icke-sumpigt, samt tillreder en god aladåb, eller blanc-Mange, finns
Hemmets Kokbok ( med Carl Larssons hembiträde på omslaget) på antikvariat.
OT: Danskan Olga Golbaek gav ut
Vi unga på fyrtio 1957. En woman-to-womantalk. Enligt principen ”Beröm hans förtjänster och ha överseende med hans svagheter!” Då håller man sig attraktiv för mannen. Ansiktskirurgi och starka hormonkrämer i ansiktet är inte heller att förakta. Är läkaren så konservativ att han inte vill hjälpa sin patient, är det bara att söka en ny. Fru Golbaek vet att de finns.
I tillägg lär man sig blanda egna parfymer, hur plattfot och mjäll ska åtgärdas...och allt annat. Låt bara inte maken få insyn i procedurerna. Då kan han förlora respekten för Er!