2019-06-04, 01:56
Medlem
Conams avatar
Lustigt hur många som tror dom kan dra snuten vid näsan nja, dra den om Rödluvan också!
Blev stoppad häromåret på moppe som var oförsäkrad, och att dom inte brydde sig var för att de enda uppdrag dom hade var nykterhet och körkort.
Citera
2019-06-04, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakenewsmedia
Jag skulle nog våga påstå att man kör bättre olagligt än lagligt, mycket på grund av att man verkligen inte vill bli stoppad eller göra något knasigt.

Så alla som inte har körkort kan alla trafikregler och hur man kan/ska hantera och agera i den mängd olika situationer som vår vardagliga trafikmiljö kan bjuda på?

Hur menar du att alla skulle ha lärt sig det även om de aldrig gått i körskola?

Vi ser ju dagligen exempel på att även de med körkort har fått för sig nåt, glömt nåt, som de absolut borde kunna då det lärs ut av körskolorna, men du menar att folk som inte ens gått i körskola, som inte har körkort, på nåt magiskt sätt kan allt detta instinktivt.

Och hur kan det komma sig att folk bevisligen inte klarar teorin eller praktiken på första försöket när de går på körskola utan får traggla det hela om och om igen innan de nått nivån för att vara klara för examen?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-06-04 kl. 05:07.
Citera
2019-06-04, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så alla som inte har körkort kan alla trafikregler och hur man kan/ska hantera och agera i den mängd olika situationer som vår vardagliga trafikmiljö kan bjuda på?

Hur menar du att alla skulle ha lärt sig det även om de aldrig gått i körskola?

Vi ser ju dagligen exempel på att även de med körkort har fått för sig nåt, glömt nåt, som de absolut borde kunna då det lärs ut av körskolorna, men du menar att folk som inte ens gått i körskola, som inte har körkort, på nåt magiskt sätt kan allt detta instinktivt.

Och hur kan det komma sig att folk bevisligen inte klarar teorin eller praktiken på första försöket när de går på körskola utan får traggla det hela om och om igen innan de nått nivån för att vara klara för examen?

Nej det påstår jag verkligen inte. Däremot tror jag man kommer långt på sunt förnuft. Idag när jag har körkort är jag inte alls lika brydd över att göra fel, köra för fort, köra avställt etc.
Citera
2019-06-04, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underutvecklad
Finns det ens någon tråd där man bara kan klaga på Sveriges fordonsmyndigheter och allt annat inom det området?

Hur som helst.

Jag vill tillägna denna tråden till alla oss 'misslyckade' människor som antingen är för lata eller bara har 'misslyckats' allt för många gånger i det här jävla förargelseväckande PK landet så att vi har gett upp på körkortet så att vi helt enkelt kör utan.

Till alla er som kör utan alltså.

Är ni oroliga när ni kör därute? Har ni en känsla av rädsla på något vis över att ni ska bli stoppade?

Själv har jag ingen känsla för oro alls. Har kört utan ett bra tag nu. Typ 2 år. Skiter i om jag blir stoppad och drar bara upp en fet lögn. Om jag får böta så kommer jag ändå fortsätta köra. Hur ofta blir man egentligen stoppad ändå...

Finns det någon annan här i samma sits?

Du bryr dig alltså inte om konsekvenser? Anta att du kör på någon som dör? Inga försäkringar
gäller och du kan bli åtalad för vållande till annans död. Dessutom när du åker fast för tredje eller
fjärde gången är det inte böter utan fängelse, jag vet, det finns inget bättre för mig än att döma en sådan som dig till fängelse.
Citera
2019-06-04, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fakenewsmedia
Jag skulle nog våga påstå att man kör bättre olagligt än lagligt, mycket på grund av att man verkligen inte vill bli stoppad eller göra något knasigt.

Du kör bra om du kör bra. Kör du bra så är den inplastade pappersbiten ovidkommande utom för den typiske Svensson, som älskar att vara slav och älskar förbud och restriktioner, körkort, vapenlicenser, totalförbud mot narkotika, sexköpslag, HMF-lag, etc etc etc.
Citera
2019-06-04, 16:50
Bannlyst
Det var någon idiot som tidigare skrev i tråden att det blev billigare att ta böterna om man åker fast än att betala ett körkort. :-(
Jag vet inte om han räknar med att bara köra den korta tiden till han åker in i en rassia.....
Citera
2019-06-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Det var någon idiot som tidigare skrev i tråden att det blev billigare att ta böterna om man åker fast än att betala ett körkort. :-(
Jag vet inte om han räknar med att bara köra den korta tiden till han åker in i en rassia.....

Nja vet inte riktigt om det blir billigare i långa loppet, väldigt tveksamt rill det, Polisen kanbeslagtar bilen vid upprepade tillfällen.

För att inte räkna med böket överlag.
Citera
2019-06-04, 21:20
Medlem
Ztazzs avatar
Böter är väl det minsta problemet rent ekonmiskt. Jag känner till en som krockat och skador på fordon och annat blev en kostnad på 1,4 miljoner av försäkringsbolag alltså sk "regressrätt" varit I KFM register I 18 nu och får ingen skuldsanering.

Nästan billigare köra rattfull och ha död på ngn cyniskt att skriva detta sista men tyvärr är det så.
Hade omtalad I detta varit känd av polis innan kanske det blivit annorlunda PS: Han skulle köra upp
och hade förmodligen klarat det, Otålig tog han nycklar på arbete körde runt fler ggr innan tills allt rasade då den sista ggn.
Citera
2019-06-05, 00:12
Medlem
Förr eller senare åker man dit. Tänk på att det finns civila överallt också. De griper sällan in men spanar, dokumenterar, fotograferar, märker reg numret mm. Allt finns registrerat. Enda anledningen att man skulle kunna slippa undan är för att de inte pallar. Att de har viktigare saker för sig.

Men sticker det i ögonen på något sätt hos grisen. Då kommer de ta en förr eller senare.
Citera
2019-08-16, 20:44
Medlem
Musik.mannens avatar
Men det har blivit både dyrare och svårare att ta körkort så om man inte har ekonomi till det så har man inte.
Man är dum om man skyltar här i tråden då dom flesta poliser går in och läser på flashback men moped ska väl inte vara någon fara egentligen beroende på vart man kör!
Citera
2019-08-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Men det har blivit både dyrare och svårare att ta körkort så om man inte har ekonomi till det så har man inte.
Man är dum om man skyltar här i tråden då dom flesta poliser går in och läser på flashback men moped ska väl inte vara någon fara egentligen beroende på vart man kör!

Beror på ålder. Vuxen person på moped är oftast en varningsklocka för poliser. Ju äldre man är, ju mer misstänktsamt är det.

När det gäller själva diskussionen. En majoritet av förare som kontrolleras görs genom trafikkontroller. Sådana är svåra att skydda sig ifrån, hur bra man än kör.
Citera
2021-03-16, 13:38
Medlem
Bum1s avatar
Hörde från en vän i veckan att man kunde vägra tala om sin identitet om man blev stoppad av polisen när man körde utan körkort. På så vis kunde inte polisen göra något.

Är man inte skyldig att uppge sin identitet om man kör bil? Jag tycker det verkar jätteskumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in