Citat:
Ursprungligen postat av
eggshells
Någon här som använder Smart-STB? Jag har den via min LG-TV.
Smart-STB.tv är den bästa appen för Smart-TVs (finns för LG och Samsung), och kan allt som en MAG-box kan... FÖRUTOM ATT ÄNDRA SPRÅK PÅ LJUDET ELLER TEXTNINGEN!
Det sistnämnda är en dealbreaker för många! Till exempel om ni är i "video on demand" och strömmar en film... Då kan Smart-STB ENBART visa FÖRSTA textspåret (ofta arabiska eftersom det språket är alfabetiskt först). Det går EJ att byta språk. Och utvecklaren av Smart-STB har via tickets bekräftat att de aldrig kommer ha stöd för att ändra undertext-språk, eftersom det ej stödjs av LGs "webOS" system för apputvecklare.
Dessutom är Smart-STBs VOD-videospelare seg och sunkig, med väldigt mycket lagg och seghet i att spola, pausa etc... Typ 10 sekunders paus med svart skärm för att buffra medans man hoppar runt i videon. Det är ingen bra upplevelse, men det duger väl om man inte behöver textning och inte behöver snabbaste/smidigaste appen.
Men jag VILL ha textning och snabb videospolning etc...
Ville dock inte ge typ 1600-2000kr för en dedikerad streamingbox som enbart klarar 1 funktion (IPTV) och vars utvecklare kan försvinna/sluta uppdatera den när som helst... Ville heller inte ha en sunkig extra fjärrkontroll till en låst liten enhet. Blä.
Så istället valde jag en helt öppen "Android TV"-baserad (Android 7) enhet, där man FÖR ALLTID kan installera appar och byta ut genom åren varteftersom bättre/andra appar och uppdateringar släpps!
Så... jag köpte en FireTV 4K (gjord av Amazon), för ca 900kr, sedan aktiverade jag "allow apps from unknown sources" och la in appen "Downloader" från Amazon App Store (vilket är en webbläsare som låter dig installera APK-filer). Sedan smidigt sideloadar jag en reggad version av StbEmu Pro som jag hittade på apk4all (man har inget val... kommer aldrig tillåtas att säljas på Amazons appstore, och det går ej att lägga in Google Play Store på stickan för att betala, och går inte heller att kopiera din betalda APK-fil av köpta Pro-versionen från en annan Android-enhet, eftersom FireTV saknar "Google Play Services" (licenshanterings-systemet som Google Play appar kräver) och kommer ej kunna starta isåfall; så jag köpte det på Play store på min telefon för att ge utvecklaren pengar, men använder ful-reggade versionen på FireTV eftersom INGET ANNAT SÄTT existerar, men så länge man även har betalat för det så är detta HELT moraliskt rättvist och ENDA SÄTTET!).
Med StbEmu Pro får man det bästa av alla världar: Perfekt MAG-emulator, med perfekt stöd för alla video/ljudformat och för att switcha ljudspråk och undertextspråk! Och allt är supersnabbt, med hög prestanda!
För att styra StbEmu så använder jag 2 metoder: Det ena är via min Smart-TVs fjärrkontroll (LG) med HDMI-CEC aktiverat, vilket gör att TVns fjärrkontroll direkt styr FireTV. Det andra är FireTVs egna remote. Jag ställde in båda två i StbEmu!
Under keymappings så ska man välja "add" och där kunde jag sedan klicka på LG-fjärrkontrollens röda/gröna/gula/blåa knappar, och sedan välja funktionen "RED" etc, så att de färgade knapparna på LG-kontrollen direkt styr knapparna i StbEmus portalmenyer.
Och vad gäller FireTV remote så satte jag rewind/fast forward-knapparna som Green (rewind), Yellow (fast forward), Red (rewind, long press), Blue (fast forward, long press). "Long press" är en kryssruta man har i "add keymapping"-fönstret och innebär att om man håller inne knappen extra lång tid så körs den funktionen istället. Så, de absolut viktigaste knapparna (grönt och gult) är direkt bundna på snabba klick på rewind/fast forward, och vill man komma åt de mer sällsynta funktionerna (red och blue) så håller man inne de knapparna längre. På så sätt har FireTVns fåtal tillgängliga knappar lyckats styra alla 4 kontrollknapparna som en MAG-emulator behöver!

Vad gäller att faktiskt spola fram/tillbaka? Det gör man med navigeringshjulet högst upp på kontrollen! Så därför var de dedikerade knapparna helt onödiga och perfekta för att ändras/mappas till de färgade funktionerna istället!
Denna FireTV 4K är underbar. Du kan lägga in SVT Play, TV4 Play, Netflix, TED TV, YouTube, KODI etc på den också. Det är för mig bättre än en dedikerad streamingbox, eftersom stickan låter dig installera allt på samma enhet.
Med Kodi har jag t.ex. strömning av alla mina nätverksutdelade film-mappar, direkt på TVn.
En FireTV 4K med StbEmu + Kodi så är livet perfekt sen. Ger det 10a i betyg. Och älskar fjärrkontrollen, och inbyggda Alexa ljudstyrning i kontrollen så man kan typ säga "Who is Adolf Hitler?" och få en röstuppläst beskrivning.

Alexa är enormt mycket mer kraftfullt och avancerat än Apples Siri, och kan göra mycket mer... (Har haft en AppleTV i flera år och den är rätt värdelös på röststyrning...).
För att lägga in OFFICIELLA VERSIONER AV GRATIS-APPAR så ska man använda apkmirror.com, vilket är en site driven av "Android Police" (anti-pirater / security team). De lägger upp APKer för alla gratisversioner av alla Google Play-appar (ENBART gratisappar finns där), med 100% garanterat identiska filer som i Play Store och därmed helt virusfria.
En FireTV 4k har CPUn "armeabi-v7a", och ni ska alltid välja det när apkmirror ibland listar flera olika CPU-variant-länkar för en viss app. Och om ni ser en "Android TV"-version av en app så ska ni ALLTID välja DEN versionen för bästa design på appen.
Här är de appar jag installerade:
- Downloader: Från FireTVs inbyggda app store: https://www.amazon.com/AFTVnews-com-Downloader/dp/B01N0BP507
- Netflix: Från FireTVs inbyggda app store: https://www.amazon.com/Netflix-Inc/dp/B00OGRMULA
- TED TV: Från FireTVs inbyggda app store: https://www.amazon.com/TED-Conferences-TV/dp/B00QJ8DQZ8
- StbEmu Pro (se texten ovan) för IPTV-tjänsten
- SVT Play för Android TV: https://www.apkmirror.com/apk/sveriges-television-ab/svt-play-android-tv/
- TV4 Play: https://www.apkmirror.com/apk/tv4-ab/tv4-play/
- YouTube for Android TV: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/youtube-for-android-tv-android-tv/ (Denna app har 2 problem, men i övrigt funkar allt PERFEKT (inkl subtitles, 4k streaming etc). Små-problemen är: 1. Du kan ej logga in (FireTV har ej Google Account Services, så gissar att det är därför), men jag använder den i icke-inloggat läge och är nöjd. 2. Dess navigationsljud sprakar, så jag stängde av navigation sound i settings.) -- OBS OBS OBS: En OFFICIELL YouTube-app från Google själva ÄR PÅ VÄG till FireTVs app store men finns ej ute ännu just nu (finns bara massa inofficiella appar)... Men i framtiden kan ni som läser kolla i FireTVs egna app store och hämta en fullt anpassad version där istället, och då kommer loginfunktion i appen äntligen fungera så klart!
- KODI home theater / media center-program: https://kodi.tv/download (skaffa Android-versionen för armeabi-v7a... obs denna webbsida funkar ej i Downloaders webbläsare, så använd istället http://mirrors.kodi.tv/releases/android/arm/ för att direkt kolla på senaste filerna, och plocka hem SENASTE filen (översta filen; de är arrangerade i tidsordning) med armeabi-v7a i namnet).
Alla appar funkar underbart bra! Blev t.ex. förvånad hur perfekta SVT Play och TV4 Play är, eftersom mycket gammal information på nätet säger att de inte fungerade på FireTV. Bullshit, de funkar PERFEKT på FireTV 4K numera. Superstabilt, 4K-kvalitet, perfekta GUIs etc. Till och med bättre än de officiella AppleTV-varianterna av de tjänsterna!
OBS: För att söka i Amazons Appstore, så använder ni sökfunktionen i enhetens huvudmeny! Man går alltså EJ in under "Apps". Man går in och SÖKER globalt efter en apps namn så kommer det upp förslag. Sedan klickar man på förslaget, och ser man då appen så är det bara att markera den och gå vidare med installationen. Allt som man installerar via Amazon har auto-uppdateringar.
OBS: Det man side-loadat (via Downloader) kommer ej ha auto-uppdateringar. Så jag tipsar att ni lägger webbsidorna till Favorites i Downloader-appen (via -- meny-knappen på fjärren och sedan Add to Favorites) på alla APK-sidorna ovan, för att kunna ladda hem nyare APK då och då, ifall det behövs (men rekommenderar enbart att göra det om appar buggar eller säger "du behöver senaste versionen för att kunna spela upp detta" eller liknande; i övrigt tänker jag bara låta allt som fungerar vara som det är). När man sedan vill uppdatera så går man in i Downloader, till Favorites, går in på sidan, hämtar senaste APK, och väljer Install igen, och sen frågar den "vill du uppdatera? detta skriver över din gamla app men alla dina inställningar för appen behålls". Svara ja. Så installeras senaste versionen och man förlorar ingenting som man ställt in i appen, det är alltså helt tryggt att uppdatera!
PS: FireTV 4K har riktigt bra prestanda och flyt. INGENTING laggar överhuvudtaget. Inte ens 4K-innehåll. Menyer och alla appar flyger framåt! Superbt värde för pengarna! Ni behöver INTE köpa en dyr och snobbig "NVIDIA Shield TV" eller andra 2000krs-Androidboxar. Denna FireTV 4K-sticka kostar bara runt 900kr i dagsläget, med superb prestanda, och en otroligt liten och smidig enhet att ta med sig till bekanta i fickan!
Ha det så kul ni som kör FireTV!