2019-05-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så du har alltså inget fall att komma med - där en person friats för att ha burit teleskopbatong på stan?
Jag kan på rak arm inte komma på något fall, nej. Det är inte direkt som att det finns en databas att slå upp det i. Men du begår ett misstag om du tror att bristen på rättsfall innebär ett förbud. Knivlagen reglerar till största del VEM som får bära kniv och andra föremål. Inte vilka föremål som får bäras. Jag diskuterar laglydiga människor som inte ertappas på fyllan. Själv har jag aldrig blivit stannad på väg hem från jobbet eller närbutiken, så även om jag hade blivit friad kommer du aldrig få det på pränt, för det är bara pundare och slödder som blir visiterade till att börja med. Klicka på min länk om du är intresserad. Eller posthorar du bara?
Citera
2019-05-31, 15:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Jag kan på rak arm inte komma på något fall, nej. Det är inte direkt som att det finns en databas att slå upp det i. Men du begår ett misstag om du tror att bristen på rättsfall innebär ett förbud. Knivlagen reglerar till största del VEM som får bära kniv och andra föremål. Inte vilka föremål som får bäras. Jag diskuterar laglydiga människor som inte ertappas på fyllan. Själv har jag aldrig blivit stannad på väg hem från jobbet eller närbutiken, så även om jag hade blivit friad kommer du aldrig få det på pränt, för det är bara pundare och slödder som blir visiterade till att börja med. Klicka på min länk om du är intresserad. Eller posthorar du bara?

Nej, jag vill se faktiska bevis för det du sitter och svamlande påstår här i långa haranger. I nuläget så liknar det nämligen mest bara fria fantasier från någon tangentbordsgangster som sitter och skryter om att han vet så mycket bättre än alla andra.

Påstår du en sak får du räkna med att styrka den med faktiska bevis, svårare än så är det inte.

Alltså, du påstår följande;
Citat:
Inte nödvändigtvis. Knivlagen är inget förbud mot att bära teleskopsbatong, bara snäva riktlinjer.

Leverera då bevis som styrker ditt påstående i form av friande rättsfall.
Citera
2019-05-31, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, jag vill se faktiska bevis för det du sitter och svamlande påstår här i långa haranger. I nuläget så liknar det nämligen mest bara fria fantasier från någon tangentbordsgangster som sitter och skryter om att han vet så mycket bättre än alla andra.

Påstår du en sak får du räkna med att styrka den med faktiska bevis, svårare än så är det inte.

Alltså, du påstår följande;

Leverera då bevis som styrker ditt påstående i form av friande rättsfall.

En friande dom kan inte vara ett krav då det inte är säkert att ett fall som ska leda till friande dom har tagit sig till rätten. Så enkelt är det. Läs länken.
Citera
2019-05-31, 18:32
Medlem
Citat:
De flesta som påträffas med batong på stan är kriminella eller annat löst folk. De hederliga människorna som ertappats med batong har antingen godkänt strafföreläggande eller gått bet på att tingsrätten är full med politruker som inte kan eller bryr sig om lagen. Precis som polisen som anmäler alla de får nys om. Det var inte tanken med lagen, vilket du kan läsa i mitt tidigare inlägg. Att få hederliga människor bär batong, och att ännu färre eller ingen har tagit upp det i rätten med den riktiga kunskapen om lagen är inte ett bevis på att lagen förbjuder det.

Ingen normalt fungerande skötsam människa skulle väl få för sig att GP runt med en batong på stan. Intresse finns inte
Citera
2019-05-31, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ingen normalt fungerande skötsam människa skulle väl få för sig att GP runt med en batong på stan. Intresse finns inte

Jag vet ett fåtal fungerande och skötsamma personer som faktiskt går runt med batong sent på kvällarna.
Allt handlar om var man bor och hur stort våldskapital man har i övrigt.
Och du Macke, skulle man torska kan man alltid ringa åklagaren
Citera
2019-06-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Precis. Några tror jag allt finns, men totalt sett så handlar det om så få personer som dessutom aldrig har kontakt med polisen att det är skrattretande att förvänta sig att det ska finnas drivor av friande domar.
Citera
2019-06-01, 03:30
Medlem
WordWarriors avatar
En teleskopbatong KAN VARA effektiv mot fysiska attacker. Om man vet hur den används. När kniv eller skjutvapen är involverade så är en teleskopbatong INEFFEKTIV i de flesta fall!
Citera
2019-06-01, 05:18
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
En teleskopbatong KAN VARA effektiv mot fysiska attacker. Om man vet hur den används. När kniv eller skjutvapen är involverade så är en teleskopbatong INEFFEKTIV i de flesta fall!

Återigen en länk till den klassiska videon:

https://www.youtube.com/watch?v=js0haocH4-o
Citera
2019-06-01, 08:52
Medlem
bigbadbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Ja.
Nu minns jag inte exakt men en ASP har ungefär 900 newton i fullkraft om man slår och en gummiklubba har flera tusen. Kan kolla mina anteckningar sen, men en ASP är helt värdelös vid kravaller och liknande. Räcker med att man har en tjock jacka så står polisen och matar med slag och ingenting händer. Det hände ju i Göteborg, slutade med att polisen gick till sina bilar och hämtade gummiklubban och då började det ge resultat.

Exakt problemet med teleskopbatonger överlag. De är för lätta för att skapa tillräcklig kraft oavsett hur hårt du slår. Med gummibatong kan du i stort sett stoppa en GM med slag i bröstet. Med teleskop och slag mot huvud som ger frakturer på kraniet uppstår inte ens alltid hjärnskakning, dvs våldsverkare kan svårligen stoppas.
Anledning till teleskop är snarare avskräckande, lättare att bära med sig och bättre ergonomi vid gång, bilfärd och in och ut ur bil.
Citera
2019-06-01, 16:28
Medlem
HRTs avatar
Som tidigare nämnt går teleskopbatong under knivlagen om den hittas på person i fordon eller väska, på allmän plats. Den kommer beslagtas och förstöras.
En skruvmejsel likaså = brott mot knivlagen

När vi jobbade med ASP och bar utrustning till och från jobbet var det fullt lagligt. Då utbildad personal får använda dessa i tjänsten. Att bära dem generellt som (skydd) är att betraktas som brott mot knivlagen. Folk här på FB tycks tro att man får gå med knivar och utrustning som gäller för tjänsteutbildad personal det är fel.
Det är bara löjligt att intala sig och har erfarenhet av att plockat både kniv, mejslar och batonger av folk.
Allt gick i beslag och förstördes utom en polis som fick tillbaka en kniv, med en varning om högst olämpligt att ha den i jackan på krogen. Alla anmäldes för brott mot knivlagen och beroende på bakgrund, version, individ fick de olika påföljder.
Citera
2019-06-04, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Som tidigare nämnt går teleskopbatong under knivlagen om den hittas på person i fordon eller väska, på allmän plats. Den kommer beslagtas och förstöras.
En skruvmejsel likaså = brott mot knivlagen

När vi jobbade med ASP och bar utrustning till och från jobbet var det fullt lagligt. Då utbildad personal får använda dessa i tjänsten. Att bära dem generellt som (skydd) är att betraktas som brott mot knivlagen. Folk här på FB tycks tro att man får gå med knivar och utrustning som gäller för tjänsteutbildad personal det är fel.
Det är bara löjligt att intala sig och har erfarenhet av att plockat både kniv, mejslar och batonger av folk.
Allt gick i beslag och förstördes utom en polis som fick tillbaka en kniv, med en varning om högst olämpligt att ha den i jackan på krogen. Alla anmäldes för brott mot knivlagen och beroende på bakgrund, version, individ fick de olika påföljder.

Du har fel. Att dra exempel från när du plockat tillhyggen av fyllon som ska in på krogen är meningslöst eftersom det är tydligt att det är en plats med förhöjd risk för våld och därför bryter personerna mot knivlagen. En skötsam Svensson som inte har ett riskbeteende eller befinner sig på en plats med risk för våld bryter inte mot lagen. Punkt.

Det är fritt fram för vem som helst utan ett kriminellt register att bära både kniv och teleskopsbatong till vardags om syftet är att bruka dem i lagliga sammanhang.
Citera
2019-06-04, 12:45
Medlem
HRTs avatar
Nej helt fel. Har jobbat med detta sedan -94
Privat personer får INTE ha kniv eller batong på sig ute på stan!
Man kan få äga men inte bruka vad fan tar du för piller har du ingen koll alls?
Om Sten Åke blir stoppad på bensinmacken med ett metspö och kniv anses det legitimt att denne faktiskt ska fiska. Går du med kniv på stan och hamnar i en koll dvs att polisen eller ordningsvakter gör en koll på vem du är och gör en skyddsvisitation och hittar en kniv eller batong så görs beslag omedelbart om inte ett synnerligen särskilt ändamål finns ex fiske, jakt men hänger man på stan var är då metspöt, eller fiskeredskapen?
Det är så jävla dumt och skriva att man får det när man helt saknar insikt i kring hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in