2019-06-03, 20:33
Medlem
DjPuttes avatar
Det är simpelt hennes Morsa Marlena går till en PR byrå med en idé som går ut på att hennes dotter passar perfekt som front figur för dessa utsläpp och annat som förstör miljön, PR byrån sväljer det med hull och hår dem vet detta kommer ge dem mer framtiden då Greta bär passé som frontfigur!

Man tillsätter dem som skriver tal etc etc allt läggs så snyggt tillrätta och alla köper skiten som ungen säger, Man spelar bra på folks känslor och dem vet alla kommer tycka synd om henne så ung och har det fulla intresset för miljöeffekterna fast hon själv har INTE en susning vad hon surrar om men publicitet får hon och morsan rider i bakvattnet och får en nytid som sångerska i rampljuset!
2019-06-03, 20:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jaså? Tror du inte på döden eller katastrofer? Jorden är skapt av katastrofer och hela universum handlar om katastrofer. Döden blir inte värre för att den drabbar alla på en gång, snarare tvärt om eftersom inga sörjande blir kvar i livet. Framför allt så är inte döden osannolik eller orimlig.
Döden kommer till oss alla, förr eller senare. Katastrofer händer när man minst anar det. Men Gretas domedagspredikningar saknar all kontakt med verkligheten & är att betrakta som psykotiska fantasier.

Att Greta utnyttjas av mörka krafter är mest tragiskt. Detta kan bara sluta på två sätt. Antingen tar hon livet av sig, eller blir hon mördad av någon galning som tycker att hon inte är tillräckligt radikal.
2019-06-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är väl ingen större nyhet att CO2 är en växthusgas, som används just i växthus för att det ska växa bättre.

Här kommer dessutom en forskningsstudie från Lunds universitet som visar att temperaturhöjningen (till följd av CO2?) med tidigare vårar kan ha fördelar:

https://www.lu.se/article/tidigare-var-okar-skogarnas-kolupptag

"Eftersom växtsäsongen startar allt tidigare innebär det enligt studien att träden genom sin fotosyntes ökar sitt upptag av koldioxid från luften."

”I ljuset av den allt tidigare ankomsten för våren skulle skogarnas kolupptag då ytterligare bidra till att dämpa ökningen av växthusgaser i atmosfären.”

Bland annat professor emeritus från KTH, Peter Stilbs, har försökt förklara att det finns fördelar med ökade CO2-halter.

Men det är givetvis oerhört komplicerade resonemang som inte jag förstår. Knappast en 16-åring heller.

Att förlöjliga Stilbs går däremot bra.
Artikeln tar inte upp några fördelar med CO2 eller temperaturhöjning, förstår inte var du får det ifrån?
– Trots att vi bara befinner oss i början av en klimatförändring så kan vi redan nu se effekter av den på hur ekosystemen fungerar. Det ser jag som en varningssignal att verkligen ta klimatförändringarna på allvar, säger Anders Lindroth.
2019-06-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Döden kommer till oss alla, förr eller senare. Katastrofer händer när man minst anar det. Men Gretas domedagspredikningar saknar all kontakt med verkligheten & är att betrakta som psykotiska fantasier.

Att Greta utnyttjas av mörka krafter är mest tragiskt. Detta kan bara sluta på två sätt. Antingen tar hon livet av sig, eller blir hon mördad av någon galning som tycker att hon inte är tillräckligt radikal.
Det värsta är att du inte trollar. Du är nog sån. Vi som inte är styrda av Jimmie Åkesson & Co ser Greta Thunberg som ett underbarn, en stor begåvning som studerat klimatologi sedan hon var tio år.
2019-06-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det här är den graf som är ett av de starkaste argumenten FÖR att FORTSÄTTA elda fossilbränsle. Jag förstår inte riktigt varför du tog fram den? Det var ju bra för att nyansera, har du ändrat dig och lämnat Greta-sekten? 🤔
Fortsatt ökad CO2 leder till fortsatt tillförsel av värmeenergi till haven, värmeenergi som inte går att trolla bort och som kommer att förändra vårt klimat. Men tyvärr så förstår du nog inte.

https://1.bp.blogspot.com/-6vfxl4oysEQ/XOo0nWX8unI/AAAAAAAABFI/2liveKEeKWElwsfagzb19iWetjtan7HVwCLcBGAs/s1600/gohc.jpg
2019-06-03, 23:14
Medlem
belfs avatar
Citat:
Fortsatt ökad CO2 leder till fortsatt tillförsel av värmeenergi till haven, värmeenergi som inte går att trolla bort och som kommer att förändra vårt klimat. Men tyvärr så förstår du nog inte.

https://1.bp.blogspot.com/-6vfxl4oysEQ/XOo0nWX8unI/AAAAAAAABFI/2liveKEeKWElwsfagzb19iWetjtan7HVwCLcBGAs/s1600/gohc.jpg
Du menar att ett km tjockt istäcke över norra halvklotet är att föredra framför Gretas fantasier om framtiden och dina fantastiska kokande hav som är ovetenskapliga science fiction fantasier. Istiden är däremot verklighet.
Om din fantasi om havet var verklig skulle det hänt massa gånger tidigare i historien. Det har jag inte sett belägg för. En ny glacial är det värsta som kan hända mänskligheten just nu i klimatväg, så är det bara. CO2 i atm blir snabbt mättat på strålning, vi måste upp i många tusen ppm innan vi får märkbar effekt. Du kan räkna 1-2C ungefär per dubbling CO2 och hur vi än gör kommer vi aldrig dubbla CO2 från 400 ppm. till 800. Inte om vi försöker ens. Jag tror det blir svårt att nå 500.
2019-06-03, 23:43
Medlem
Prodelins avatar
Hela Greta rörelsen är bara en religion skapad för fanatiska pajaser, inget annat.
2019-06-03, 23:45
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Det värsta är att du inte trollar. Du är nog sån. Vi som inte är styrda av Jimmie Åkesson & Co ser Greta Thunberg som ett underbarn, en stor begåvning som studerat klimatologi sedan hon var tio år.

Människa kom ner på jorden, du är hjärntvättad, fårskocken som du tillhör kan inte tänka själva.

Herregud vilka sjuka grupper det skapats i Sverige, men er domedag kommer, sanna mina ord, uppvaknandet kommer göra jävligt ont.
2019-06-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Du menar att ett km tjockt istäcke över norra halvklotet är att föredra framför Gretas fantasier om framtiden och dina fantastiska kokande hav som är ovetenskapliga science fiction fantasier. Istiden är däremot verklighet.
Om din fantasi om havet var verklig skulle det hänt massa gånger tidigare i historien. Det har jag inte sett belägg för. En ny glacial är det värsta som kan hända mänskligheten just nu i klimatväg, så är det bara. CO2 i atm blir snabbt mättat på strålning, vi måste upp i många tusen ppm innan vi får märkbar effekt. Du kan räkna 1-2C ungefär per dubbling CO2 och hur vi än gör kommer vi aldrig dubbla CO2 från 400 ppm. till 800. Inte om vi försöker ens. Jag tror det blir svårt att nå 500.
Ett kokande hav är din fantasi. Googla på 'ocean heat content' om du vill läsa om min "fantasi". Byfåne!
2019-06-03, 23:54
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Delar den uppfattningen.
Men vad kan det bli av henne. Eller rimligare. Hon har nåt sin Peak nu. Blir en föredetting redan vid 17 års ålder.

Javisst det var du som höll på med klimatfrågor, kommer man att säga om henne.
Och hon själv? Om 10 år. Greta: "Äh, jag är så trött på att kopplas ihop med vad jag gjorde då. Jag vill bli uppskattad för den jag är NU - (tandläkare, moderator på Flashback eller flygvärdinna... ). Det är nya tider. FATTA! Vi måste ta tekniken på allvar! Det var rätt då med klimatet. Nu röstar jag på SD. Vi måste värna om det svenska."
2019-06-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det tragikomiska är att dessa dårar aldrig själv hade överlevt ett sådant samhälle, medan jag lätt hade kunnat livnära mig på den ekologiska odling & jakt som jag redan har körande.

Så är det ju dessa människor skulle dö fort.
2019-06-04, 01:03
Medlem
Citat:

En 10-åring förstår ju knappast någonting så avancerat som våra klimatsystem och kan inte studera det heller. Det blir ju bara löjligt att hävda det. Malena och Svante lät dokumentärer om klimatet vara barnvakt samt lite DN på det. Det gör inte någon till expert på klimatet. Greta har snöat in på klimatet så som människor med asperger gör, all fokus på en sak och ser allting i svart och vit.
Greta tar ju inte ens upp grundproblemet med överbefolkningen och Kinas ökade utsläpp och nybyggnation av 1600 kolkraftverk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in