2019-06-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Aldrig att den som är misstänkt för mord, men inte åtalad, får ut en kopia av någon handling.

Citat:
Nej, inte om ärendet inte går till åtal.

Men när polisen/åkl tar något i beslag så måste de ju (väl?) fatta ett beslut om det och det beslutet går (väl?) att överklaga och för att det skall vara möjligt så måste ju den vars saker tagits i beslag underrättas om beslutet (få en kopia).
Eller?
Citera
2019-06-03, 20:27
Medlem
I reportaget från 19/6 nämns att två
anhöriga till SD beklagat sig över att
polisen tagit i beslag bl a en dator och
andra tillhörigheter från en
sommarstuga.

Enligt tråden har HD:s föräldrar en
sommarstuga.

Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Vems sommarstuga skulle det vara då?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.svt.se%2Fnyheter%2Fl okalt%2Forebro%2Fefter-intern-kritik-utredare-for- kvinnomord-petas
Citera
2019-06-03, 20:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Aldrig att den som är misstänkt för mord, men inte åtalad, får ut en kopia av någon handling.
Jag vet inte hur det fungerar men tycker att det borde vara självklart, att om polisen beslagtar ens ägodelar, så får man en lista på vad de har beslagtagit.
Citera
2019-06-03, 20:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så kan det säkert vara. Men frågan till EGT gällde ju (som jag förstod det) specifikt vilka grejer man tagit/återlämnat till SD.
Frågan gällde väl hur EGT hade fått se protokollet?
Citera
2019-06-03, 21:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det där stämmer inte. I t.ex. Kevinfallet i Arvika lyckades de misstänkta få ut kopior på hela förundersökningen.
Citera
2019-06-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Ja, det var den saken jag kommenterade. Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Jo, men 'grundfrågan' var denna:

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
/--/
EGT, du har tydligen viss insyn om SD från flera håll - är det uppgifter från honom direkt och/eller från någon av hans närstående?

/--/
Nu kanske jag upprepar tidigare fråga, men visst skrev du i vintras att du visste att en del beslagtaget gods var återlämnat till SD? Därför undrar jag (igen?) om du vet vilket gods utredarna har behållit?
Vet du t ex om hans cykel/cyklar har varit på analys? Berätta gärna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Vems sommarstuga skulle det vara då?

Varje bostadsägare där polisen gör beslag ifrån får en lista över de gods dom har rätt att återfå från polisen. Normalt skall bpde ägaren och polisen skriva under den. Gäller samma vid en häktning.
Citera
2019-06-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där stämmer inte. I t.ex. Kevinfallet i Arvika lyckades de misstänkta få ut kopior på hela förundersökningen.

Vad det inte via advokaten. Barnen var underåriga. Då träder vårdnadshavaren in.

Efter åtal är FUP offentlig bortsett från de delar som är under sekretess,vilket borde varit merparten då barnen är involverade. Följde inte fallet särskilt när det hände.
Senast redigerad av Remark 2019-06-03 kl. 21:29.
Citera
2019-06-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske Holmes också berättat det, men mitt minne om det kommer från mirdidjul66. Även MV har nämnt att LW har berättat om det för HD.

Det här med LW idé att bjuda HD på fika för att berätta sanningen är väldigt intressant..och då kommer några frågor upp som jag hoppas att någon kan svara på:

1) Fått intrycket att denna fika LW bjöd in HD till, att det inte var något de brukade göra och inte var så tighta med varann, är det så?

(Tänker att de borde ju umgåtts flitigt tidigare med tanke på att LW vigde paret D, och dessutom hade samma intressen och bodde i samma kvarter.)

2) Är det sant att HD visste om att SD haft andra under äktenskapet och att HD inte brydde sig om hans prassel?
Visste hon i så fall tom vilka de var utan att bry sig? Eller ville hon aldrig veta vilka de var?

3) När i tid skedde denna fika? Före eller efter HD OCH SD separerat?
Citera
2019-06-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varje bostadsägare där polisen gör beslag ifrån får en lista över de gods dom har rätt att återfå från polisen. Normalt skall bpde ägaren och polisen skriva under den. Gäller samma vid en häktning.

Jaha ok, ja det har du alldeles rätt i om rutiner vid beslagtaget gods! Men jag undrade vems sommarstuga VigosRos syftade på? Men du kanske svarade fel person?
Citera
2019-06-03, 21:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad det inte via advokaten. Barnen var underåriga. Då träder vårdnadshavaren in.

Efter åtal är FUP offentlig bortsett från de delar som är under sekretess,vilket borde varit merparten då barnen är involverade. Följde inte fallet särskilt när det hände.
Där tog det väl tjugo år innan de misstänkta själva till slut fick ta del av förundersökningen. Har för mig att det var journalisterna på DN eller SVT som hjälpte till med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in