2019-06-03, 16:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Namnet Brendestam togs 1951 av S.Bs (modern) morfar och hans bror. Bröllopskortet tror jag inte är morfadern (länken funkar inte just nu) , han hette Harry. SBs mor tog tillbaka efternamnet, SBs far hette Persson.

Fadern i familjen har konstant tagit sina hustrurs efternamn, han hette Karlsson som liten.

OK, moderns sida alltså. Fragile X överförs via X-kromosomen och drabbar därför oftare manligt kön (som inte har någon annan X-kromosom att kompensera med). Men det kan överföras via modern.

Och eftersom det är hennes beteende som verkar ha varit mest "problematiskt" är Fragile X huvudspåret, som råkar ha symptom som hamnar inom autismspektret. Men där vanliga utseendeförändringar (långsmalt ansikte, stor panna, spetsig haka) skiljer sig från vanliga utseendeförändringar bland personer inom autismspektret.

Också rörelseproblemen stämmer

Citat:
Postural Instability

Ätproblem, i flera avseenden

Citat:
Mouth Stuffing
,
Citat:
Picky Eaters
,
Citat:
Mealtime Chaos

https://fragilex.org/treatment-and-i...and-fragile-x/

Ytterligare en effekt av Fragile X är regelbundna diaréer på grund av (självvald) ensidig kost. Föräldrar uppmanas hålla koll på när barnet behöver gå och styra upp besöken

Citat:
Encourage parents to track the child’s toileting schedule. It is generally easiest to start
with bowel training. Once a pattern has been established, they should begin placing the
child on the toilet around the time she usually has a bowel movement. (Initially the
parent rather than the child will be trained!

https://www.fragilex.org/wp-content/...me2012-Oct.pdf
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-06-03 kl. 17:17.
Citera
2019-06-03, 17:01
Medlem
McVegans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hur kan Skatteverket veta hur mycket mat man handlar?
Kan synas på kontouttdrag, vilka de skulle kunna ha fått då de sökt sjukersättning? Annars vet jag att det i tidigare fall förekommit att matvarubutiker lämnat ut köphistorik utifrån medlemskort.
Citera
2019-06-03, 17:03
Medlem
Och jag tror att ingen av föräldrarna är tillräckligt sjuk för att få årslånga bidrag utan att detta är en medveten strategi för att stanna hemma och få en inkomst. De har också velat vara hemma, och inte bara barnen.
Och som vissa andra i tråden säger så är det märkligt att de har varit både kontrollerande men också slappa och smutsiga. Det går inte ihop.

Och vad har man kontrollerat vid toalettbesök? Mängden avföring som indirekt indikerar mängden mat?
Citera
2019-06-03, 17:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Och jag tror att ingen av föräldrarna är tillräckligt sjuk för att få årslånga bidrag utan att detta är en medveten strategi för att stanna hemma och få en inkomst. De har också velat vara hemma, och inte bara barnen.
Och som vissa andra i tråden säger så är det märkligt att de har varit både kontrollerande men också slappa och smutsiga. Det går inte ihop.

Och vad har man kontrollerat vid toalettbesök? Mängden avföring som indirekt indikerar mängden mat?

Det här låter kusligt. Har barnen levt på svältkost, och de kontrollerar så att ingen fuskar?
Citera
2019-06-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag har funderat på detta. Är det så lätt att hålla ungarna från skolan att man bara behöver uppge att de hemskolas eller går distansutbildning?
Skolan i Kalifornien har bara bekräftat att mamman har beställt kurslitteratur och handledning men aldrig påbörjat någon kurs. Det känns som en väldigt medveten strategi att mamman kunde vifta med böckerna inför rektorn och visa hur förbereda de var för sina distansstudier om de skulle fråga. Att inte skolan begär att de ska uppvisa ett samlat betygsdokument efter varje år eller på något sätt visa att de får en likvärdig utbildning.
Alla kontakter med rektor och skola kan ha skett genom korta mail eftersom familjen vid varje kontakt påstått sig vara utomlands och inte ger sig en rektor i väg för att knacka dörr vanligtvis om barnen inte ens börjat i den skola de borde gå i. Huset såg ju tom. obebott ut med fördraget för fönstren och lås på grinden precis som man bommar för när man ger sig på resa så hade inte den nya rektorn sett att det fanns sopor skulle detta kunnat fortgå
Citera
2019-06-03, 17:06
Medlem
Citat:

Inte en aning. Låter märkligt. Har de kollat med banken för att få ta del av kontoutdrag? Borde väl krävas misstanke om brott för det i så fall. De kanske utreddes för bidragsfusk också?
Citera
2019-06-03, 17:07
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Namn?
Citera
2019-06-03, 17:15
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Om de inte är svartskallar , så måste de vara romer och är de inte romer så *tada* miljöpartister
Ge dig.
Om det inte är invandrare eller zigenare så återstår i stort sett bara hippies/veganer/miljöpartister som förklaring. Innan jag blir anklagad för att vara rasist och klimatförnekare så måste jag skriva att jag inte trodde ett dugg på invandrar- eller zigenarspåret när jag hörde talas om fallet.

Vilken av subkulturerna som hör till de andra partierna skulle det kunna vara enligt dig? Vänsterpartister som tycker att det är borgerligt att låta sina barn gå på toaletten själva? Sverigedemokrater som menar att skola är sådant som invandrare sysslar med? Låter dessa scenarion rimliga?
Citera
2019-06-03, 17:17
Medlem
Hehehe du börja bra med att försöka bena ut vad vi vet. Sen gissar du. Första stycket verkar stämma.
Sen tycker jag det märkliga kommer. Skolplikten måste de komma runt. Fast jag vet att det är enklare än man tror. Har du ett barn med adhd och vägrar gå till skola, kanske är störig, bråkig osv på skolan. Hur tror du rektorn hanterar dem? Jag vet. De gör vad de kan för att hjälpa de barn som drabbas av de stökiga adhd barnen. Skolan, kommunen tar inte första steget för att hjälpa barnet med adhd. Föräldrarna måste hela tiden ligga på. Men den orken tar också slut, helt plötsligt har du ett barn som sitter hemma hela tiden utan någon bryr sig om skolplikten. Läraren i detta aktuella fall har ju också uttalat sig att han bara vänta på att det skulle komma ut. Så han har vetat. Det är inget jag hittar på tyvärr utan en i familjen som har det väldigt tufft med ett av sina barn. Det är såklart en väldigt kort version av historien. Men att barn kan avregistreras det trodde jag bara gick om man flytta eller dog.
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
OK, men låt oss bena upp det vi vet hittills.

Skolundervisning
Barnen har, enligt uppgift, fått undervisning i hemmet via webben och/eller annan form av undervisningsmaterial. Webben/materialet ska vara från USA. Ett två föräldrar, födda i Sverige helt utan någon form av amerikanskt påbrå, skull använda material från USA är i min värld otänkbart. Så kallade "Home schooling" är inte helt ovanligt i vissa stater i USA, och där inte direkt kontroversiellt så fenomenet i sig förkommer. Dock verkar den aktuella familjen i detta fall inte hanterat det på korrekt sätt, eller inte gjort det alls.

Varför barnen flugit under radarn
En anledning till att barnen totalt verkar ha flugit under radarn här är säkert att föräldrarna tydligtvis inte haft problem med alkohol/droger. Om så vore fallet hade t.ex. socialen säkert stött på familjen mycket tidigare.

Ett alternativ är att alla barn har fötts i hemmet. Hur sannolikt det är vet jag inte, men genom att göra så vet ingen annan än föräldrarna att barnen existerar.

Ett annat alternativ: barnen har fötts utomlands, t.ex. i USA, och sedan har familjen flyttat till/tillbaka till Sverige. Jag har ingen aning om hur systemet för detta ser ut, alltså vilka kontroller som görs så här får någon gärna fylla på med fakta. Barnen måste ha haft pass för att ta sig ur landet där de föddes (om de nu fötts utomlands) och för att komma in i Sverige. Men, vad händer sedan?

Barnen har fötts i Sverige, men föräldrarna hävdar att alla, var för sig, dött i t.ex. plötslig spädbarnsdöd. Fast, då förutsätter jag att man själv inte bara kan rapportera till t.ex. Skatteverket eller folkbokföringen att en person har dött utan att någon form av polisanmälan eller annat måste upprättas?
Citera
2019-06-03, 17:19
Medlem
Citat:

Kanske för att en viss del av bidraget är öronmärkt för matinköp? Spekulerar bara.
Citera
2019-06-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilial
Kanske för att en viss del av bidraget är öronmärkt för matinköp? Spekulerar bara.

Familjefaderns sjukersättning (="förtids-/sjukpension)!?? Den använder man precis som man själv vill.
Citera
2019-06-03, 17:26
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vilken av subkulturerna som hör till de andra partierna skulle det kunna vara enligt dig? Vänsterpartister som tycker att det är borgerligt att låta sina barn gå på toaletten själva? Sverigedemokrater som menar att skola är sådant som invandrare sysslar med? Låter dessa scenarion rimliga?

Jag tror helt enkelt att eventuell partitillhörighet inte har ett skit med saken att göra.
Vad i deras livsstil signalerar MP menar du?
Det har spekulerats om att de kan vara dreadlocksförsedda, veganer , antroposofer etc men jag har inte sett något som tyder på det.
Jag funderade i de banorna men de verkar inte vara veganer och mannen verkar gilla hårdrock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in