2019-06-03, 14:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McVegan
I morgonens artikel i Sydsvenskan fick vi sammanfattningsvis ...
Bra sammanfattning. Det verkar förresten som media gjort nån sorts uppgörelse om att inte skriva om detta förrän efter ungefär ett år (inväntan på vad?). Har hört om såna uppgörelser förr i tiden, men lite vågat i dagens medialandskap.
Citera
2019-06-03, 14:49
Medlem
Flashig78s avatar
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-0...om-hort-rykten

Har nån lagt upp länken redan, så ber jag om ursäkt. Då tar jag bort den.

– Jag blev illa till mods och frågade mig så klart varför jag inte gjort mer. Men detta var andra- och tredjehandsuppgifter och du vet hur det kan snackas om folk som är lite udda,
Göran Göransson säger att snacket började rätt snart efter att familjen flyttade till huset på landet – vilket var 2003.

– Sen kunde det vara tyst ett tag och sen drog det igång igen. Men jag har mig veterligen aldrig stött på familjen eller sett något med egna ögon. Då hade jag säkert agerat annorlunda, hoppas jag i alla fall. Det är ju lätt att säga nu.
Han säger också att i pratet om familjen framkom att folk har reagerat och slagit larm.
– Men det verkar inte som att de har nått fram. Det är tur att skolchefen Dennis Hjelmström vågade vara obekväm och reagerade, tänk om någon hade gjort det tidigare. Och då pratar jag om mig själv också.
Citera
2019-06-03, 14:49
Medlem
FarbrorAgges avatar
Vad tror ni att föräldrarna får för straff? Jag skulle gärna se tvåsiffriga fängelsestraff men vet att det är rent önsketänkande.
Citera
2019-06-03, 14:50
Medlem
HerrMannlichtManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det finns massor av trashiga svenskar därute. Vi är 10 milj pers, varav.... 2 miljoner (?) invandrare. Att nån miljon föräldrar har välstädade hem och är bra föräldrar är en utopi. Och det finns, som vi sett i Bjärredtråden, ca 5000 s k hemmasittare (officiellt). Mörkertal kan säkert finnas.

Ironin kanske gick förlorad där man brukar ju säga att barn och personer med aspergers inte förstår sånt. Svårt det där med intonationen på flashen.
Citera
2019-06-03, 14:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Vad tror ni att föräldrarna får för straff? Jag skulle gärna se tvåsiffriga fängelsestraff men vet att det är rent önsketänkande.
De får inget straff. Utredningen handlade om LVU. Och straffet blev att bli av med barnen. Det äldsta bor fortfarande hos föräldrarna.
Citera
2019-06-03, 14:51
Medlem
McVegans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det fetade, var står det nånstans, har du en länk?
Citat:
”Varför har hon inte låtit oss gå i skolan?”, säger ett av barnen om sin mamma efter omhändertagandet
Från den första artikeln i Sydsvenskan.
Citera
2019-06-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofand1987
Det där är väl inte sonen. Varför skulle han vara på framsidan av Nöjesguiden tillsammans med R&F? Har jag missat något...?
Namnet Brendestam togs 1951 av S.Bs (modern) morfar och hans bror. Bröllopskortet tror jag inte är morfadern (länken funkar inte just nu) , han hette Harry. SBs mor tog tillbaka efternamnet, SBs far hette Persson.

Fadern i familjen har konstant tagit sina hustrurs efternamn, han hette Karlsson som liten.
Citera
2019-06-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Uppgiften om att barnet är argt för att inte tidigare ha fått skolundervisning kommer från förvaltningsrättens dom, som i sin tur har fått uppgiften från socialtjänstens utredning där socialtjänsten antagligen har fått uppgiften från någon ur skolpersonalen, som givetvis talar i egen sak. Det behöver inte betyda att uppgiften inte stämmer, det är en sådan sak som en trettonåring mycket väl kan tänkas säga. Men det säger inte särskilt mycket om barnets relation med föräldrarna. Föräldrarna har ju sagt att barnen ska gå i skolan nu när kommunen sent om sider har underkänt deras hemskolningsupplägg. Så barnet i fråga kommer inte gå miste om någon undervisning för att han bor hos sina föräldrar istället för på barnhemmet.

Angående de neuropsykiatriska besvären så är det svårt att säga något om dem då de mer eller mindre ignoreras i socialtjänstens utredning. Föräldrarna hävdar att de har neuropsykiatriska besvär och socialtjänsten hävdar att de har besvär med föräldrarna. Jag kan inte bedöma riktigheten i något av det men jag kan inflika att socialtjänsterna har en lång historia av att missbedöma barn med neuropsykiatriska besvär och skylla deras problem på föräldrarna. Något som Autism- och aspergerförbundet har påpekat offentligt i många år. I det här sammanhanget kan det vara värt att nämna att barn med autism ofta har tarmproblem, särskilt förstoppning, något som i sådana fall skulle kunna förklara vissa av barnens toalettproblem och föräldrarnas kontrollerande av kosten. Jag säger inte att det är det som är bakgrunden eftersom jag inte vet det, men det låter som en plausibel förklaring och det låter som en förklaring som socialtjänsten, vars kompetensnivå när det gäller autism inte är särskilt hög, mycket väl kan ha missat och istället vinklar sin utredning till att handla om att föräldrarna är knäppa.

Jag måste redan nu tacka dig å det varmaste för att du erbjuder dig att göra detta. Tråden du pratar om startade jag för över ett år sedan:
(FB) Bo Vinnerljung och annan forskning om samhällsvårdade barn
Jag ser redan fram emot dina inlägg där och jag lovar att svara utförligt.

Socialtjänsten arbetar inte godtyckligt och de följer lagstiftningen. Skulle den agera på det sätt som du beskriver skulle det inte gå att dölja med tanke på så många familjerättsjurister som är inblandade och massmedias granskning.
Citera
2019-06-03, 14:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McVegan
Från den första artikeln i Sydsvenskan.
Ok tack. Uppenbarligen får man leta efter länkarna själv här, när andra citerar. Men tack ändå. Förjävligt att försumma barnen på det viset.
Citera
2019-06-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Uppgiften om att barnet är argt för att inte tidigare ha fått skolundervisning kommer från förvaltningsrättens dom, som i sin tur har fått uppgiften från socialtjänstens utredning där socialtjänsten antagligen har fått uppgiften från någon ur skolpersonalen, som givetvis talar i egen sak. Det behöver inte betyda att uppgiften inte stämmer, det är en sådan sak som en trettonåring mycket väl kan tänkas säga. Men det säger inte särskilt mycket om barnets relation med föräldrarna. Föräldrarna har ju sagt att barnen ska gå i skolan nu när kommunen sent om sider har underkänt deras hemskolningsupplägg. Så barnet i fråga kommer inte gå miste om någon undervisning för att han bor hos sina föräldrar istället för på barnhemmet.

Angående de neuropsykiatriska besvären så är det svårt att säga något om dem då de mer eller mindre ignoreras i socialtjänstens utredning. Föräldrarna hävdar att de har neuropsykiatriska besvär och socialtjänsten hävdar att de har besvär med föräldrarna. Jag kan inte bedöma riktigheten i något av det men jag kan inflika att socialtjänsterna har en lång historia av att missbedöma barn med neuropsykiatriska besvär och skylla deras problem på föräldrarna. Något som Autism- och aspergerförbundet har påpekat offentligt i många år. I det här sammanhanget kan det vara värt att nämna att barn med autism ofta har tarmproblem, särskilt förstoppning, något som i sådana fall skulle kunna förklara vissa av barnens toalettproblem och föräldrarnas kontrollerande av kosten. Jag säger inte att det är det som är bakgrunden eftersom jag inte vet det, men det låter som en plausibel förklaring och det låter som en förklaring som socialtjänsten, vars kompetensnivå när det gäller autism inte är särskilt hög, mycket väl kan ha missat och istället vinklar sin utredning till att handla om att föräldrarna är knäppa.

Jag måste redan nu tacka dig å det varmaste för att du erbjuder dig att göra detta. Tråden du pratar om startade jag för över ett år sedan:
(FB) Bo Vinnerljung och annan forskning om samhällsvårdade barn
Jag ser redan fram emot dina inlägg där och jag lovar att svara utförligt.
Det enda som framkommer angående diagnos är att ett av de äldre barnen skulle ha utretts vid 6-års ålder av någon nu pensionerad psykolog Norge. Sannolikheten att alla 5 har diagnos lär ju vara liten och dessutom är det orimligt att fortsätta skaffa barn om man har 2-3 st som har så svåra funktionshinder att de inte kan vistas utanför hemmet, inte söka om vårdbidrag och hjälp av vårdinstanser
Citera
2019-06-03, 15:06
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Låter som en sekt.... Hoppas de inte kröp på sina barn fanskapen.
Citera
2019-06-03, 15:08
Medlem
Flashig78s avatar
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-0...fran-omvarlden

Särskilt det äldsta som efter omhändertagandet försöker kontrollera sina småsyskons mat- och toalettvanor i så stor utsträckning att socialtjänsten går in och bryter kontakten mellan syskonen.
Ett av barnen berättar också att hen har utsatts för smärtfulla övergrepp som gör det svårt att minnas delar av barndomen.

"Det äldsta" hänsyftas nog här på M-a, eftersom 19-åringen inte blev omhändertaget.

Hur är allt detta ens möjligt? Hur kan flera barn i 2000-talets moderna Sverige ha levt utanför samhället under stora delar av barndomen?
Varför har inte skolan slagit larm?
Svaret är enkelt.
Barnen har aldrig fått gå i skolan. Aldrig någonsin. Det yngsta barnet är inte skolpliktigt, men har aldrig gått i förskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in