• 1
  • 2
2019-06-03, 04:55
Medlem
Jag har haft en Lenovo Y520T stationär dator i knappt ett år. Den har 1tb HDD, och jag har ca 400gb filer på den HDD:n (markerar alla -> egenskaper). Jag har känslan av att mer och mer utrymme fattas/är upptaget av något jag inte ser. Jag får plocka bort mer än jag fyller på med. Papperkorgen töms regelbundet. Vet någon vad detta kan vara?

Just nu: 376gb filer/mappar. 20gb/931 är ledigt. Har kört ccleaners gratisrensning.
Citera
2019-06-03, 05:07
Medlem
Hittade nyss gamla säkerhetskopior som jag tog bort. Nu endast en på 60gb. Nu är mina filer + en säkerhetskopia = 435gb. Men 600gb är ockuperat på HDD:n nu. Så vad kan tänkas ockupera de ca. 160gb jag inte ser?
Citera
2019-06-03, 05:50
Medlem
Mansingens avatar
160gb är storleken på Windows 10.
Citera
2019-06-03, 06:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tar reda på vart alla lagringsfiler ligger med hjälp av mjukvaruprogrammet - TreeSize.

Kör en Diskrensning med hjälp av Windows egna verktyg, se om detta kan hjälpa dig. I annat fall så kan du använda ett tyngre mjukvaruprogram där det verkligen städar bort allt onödigt - PrivaZer.

Bägge programmen ligger som gratis version.
Citera
2019-06-03, 08:06
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Jag har haft en Lenovo Y520T stationär dator i knappt ett år. Den har 1tb HDD, och jag har ca 400gb filer på den HDD:n (markerar alla -> egenskaper). Jag har känslan av att mer och mer utrymme fattas/är upptaget av något jag inte ser. Jag får plocka bort mer än jag fyller på med. Papperkorgen töms regelbundet. Vet någon vad detta kan vara?

Just nu: 376gb filer/mappar. 20gb/931 är ledigt. Har kört ccleaners gratisrensning.
Dum fråga men du har väl ändrat inställningar så du ser dolda filer?

Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Vad snackar du i, det är inte alls storleken på Windows 10.
Citera
2019-06-03, 08:24
Medlem
paerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen

Närmare 16gb efter installation.
Citera
2019-06-03, 08:57
Medlem
YP4XQs avatar
Ladad ner TreeSize så ser du precis allt som tar plats. Dolda filer och mappar med mera.
Citera
2019-06-03, 09:32
Medlem
EricVikings avatar
Citat:

https://www.pcworld.com/article/3078...tart-menu.html

https://www.tomshardware.com/news/ho...-10,36929.html
Citera
2019-06-03, 12:53
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Hittade nyss gamla säkerhetskopior som jag tog bort. Nu endast en på 60gb. Nu är mina filer + en säkerhetskopia = 435gb. Men 600gb är ockuperat på HDD:n nu. Så vad kan tänkas ockupera de ca. 160gb jag inte ser?

En gamingdator med Nvidiakort?
Kopior av nvidias ständiga och gigantiska drivrutinsuppdateringar blir liggande för evigt i Windows Driverstore, kan bli många GB per år.
Kolla hur mycket som finns i c:\Windows\system32\driverstore\ och kör DriverStoreExplorer för att rensa bort gamla drivers.

https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer
Citera
2019-06-04, 20:06
Medlem
Tack för alla svar! Ska testa med några av förslagen här.
Citera
2019-06-05, 10:34
Bannlyst
Har du dolt nån mapp du inte vill att nån ska se och glömt kanske? typ bögporr lr liknande :P
Citera
2019-06-06, 03:37
Medlem
x12s avatar
Citat:
mer och mer utrymme fattas/är upptaget av något jag inte ser.
Börja med att aktivera visning av allt som windows normalt sett gömmer. Du vill se ALLT. Du vill se dolda filer, systemfiler, filändelser, precis allt.

När du kommit så långt, titta efter det vanligaste felet när hundratals gig diskutrymme plötsligt försvinner; CBS.log
Jag tror de ligger i C:\Windows\Logs\CBS\ i alla windowsversioner.
Hittar du nån fil där som är större än 2 gig? hundratals eller tusentals filer som är identiska i storlek, oftast 100-300 MB vardera och med likartade namn? Isåfall har du nog hittat lösningen på mysteriet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in