Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Nej jag har flera gånger uttryckt att jag inte tror bankerna kommer kunna behålla sin lönsamhet, de hotas på så många områden av nya aktörer som blir expert på en liten del av de traditionella bankernas verksamhet. Bra för kunderna men dåligt för bankernas aktieägare och därför förvånar det inte mig att de har gått knackigt på börsen men detta är bara början. Fler frågor?
Nu är ju vi " bostadsbubbel tråden" och här är banker intressanta i primärt en aspekt (krediter),men visst det föreligger i stort sett allmän konsensus om att de traditionella bankerna har svårt att behålla marknadsandelar inom vissa områden. Men varför du tar upp det är för mig mycket märkligt,visste jag inte bättre så skulle jag tro att du undviker att svara på det jag vill veta. Vi försöker en gång till.
Skulle det vara positiv eller negativt för banker vars främsta "affärsidé"/verksamhet är att tillhandahålla krediter om staten/central bankerna slutar med QE och trycka ner räntan, eller tom lägger sin verksamhet och låter marknaden själv komma fram till räntenivåer för hypotekslån?
Vad ex sk affärsbanker eller sk fintech gör med sina courtage och finansiellaprodukter är i detta sammanhang totalt ointressant( om det nu inte är så att du har fått nys om nåt svenskt subprimeliknande upplägg, då får du gärna dela med dig).
Svara gärna ja eller nej med en kort saklig motivering till ditt svar.