2019-06-02, 19:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Detta var alltså ett svar på min fråga...? Ehum ok.. jag var otydlig.

Jag ska omformulera.

Ta i beaktande att jag förstår bankens "affärsidé". Du behöver ej förklara detta närmare.

Omformuleringen av frågan lyder;

skulle bankväsendet fortsätta kunna ta betalt för sina"tjänster"(alltså kreditgivning) och skulle detta vara lönsamt (på samma nivå som idag) om inflationen (1987års definition) skulle minska drastiskt? Är (statligt reglerad/påverkad) inflation negativt eller positivt för banken i lönsamhets aspekt?

Nej jag har flera gånger uttryckt att jag inte tror bankerna kommer kunna behålla sin lönsamhet, de hotas på så många områden av nya aktörer som blir expert på en liten del av de traditionella bankernas verksamhet. Bra för kunderna men dåligt för bankernas aktieägare och därför förvånar det inte mig att de har gått knackigt på börsen men detta är bara början. Fler frågor?
2019-06-02, 21:10
Medlem
Vad tror folket. Jag tänker så här om framtiden: Så länge räntorna fortsätter vara historiskt låga så fortsätt investera i aktier och fastigheter . Varför satsa stålarna i ett konto med noll i ränta?
2019-06-02, 21:14
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Vad tror folket. Jag tänker så här om framtiden: Så länge räntorna fortsätter vara historiskt låga så fortsätt investera i aktier och fastigheter . Varför satsa stålarna i ett konto med noll i ränta?
Att köpa bostad just nu för att investera tror jag inte på. Men om du vill köpa för att bo så tycker jag att du ska göra det.
2019-06-02, 21:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Att köpa bostad just nu för att investera tror jag inte på. Men om du vill köpa för att bo så tycker jag att du ska göra det.

Folk i den här tråden har varit negativ till det sedan tråden startade år 2010.
2019-06-02, 22:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Folk i den här tråden har varit negativ till det sedan tråden startade år 2010.
Och hur tycker du att marknaden har utvecklas sedan 2017?
2019-06-02, 22:04
Medlem
Citat:
Nej jag har flera gånger uttryckt att jag inte tror bankerna kommer kunna behålla sin lönsamhet, de hotas på så många områden av nya aktörer som blir expert på en liten del av de traditionella bankernas verksamhet. Bra för kunderna men dåligt för bankernas aktieägare och därför förvånar det inte mig att de har gått knackigt på börsen men detta är bara början. Fler frågor?

Nu är ju vi " bostadsbubbel tråden" och här är banker intressanta i primärt en aspekt (krediter),men visst det föreligger i stort sett allmän konsensus om att de traditionella bankerna har svårt att behålla marknadsandelar inom vissa områden. Men varför du tar upp det är för mig mycket märkligt,visste jag inte bättre så skulle jag tro att du undviker att svara på det jag vill veta. Vi försöker en gång till.

Skulle det vara positiv eller negativt för banker vars främsta "affärsidé"/verksamhet är att tillhandahålla krediter om staten/central bankerna slutar med QE och trycka ner räntan, eller tom lägger sin verksamhet och låter marknaden själv komma fram till räntenivåer för hypotekslån?

Vad ex sk affärsbanker eller sk fintech gör med sina courtage och finansiellaprodukter är i detta sammanhang totalt ointressant( om det nu inte är så att du har fått nys om nåt svenskt subprimeliknande upplägg, då får du gärna dela med dig).

Svara gärna ja eller nej med en kort saklig motivering till ditt svar.
2019-06-02, 22:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och hur tycker du att marknaden har utvecklas sedan 2017?

Ungefär som den gjorde 2009 och 2011, en snabb nedgång som dock återtogs relativt snabbt. Ni var många som bara sa att raset skulle eskalera men nu ser vi redan att ca halva nedgången har återhämtats. Det är inte många på marknaden som sitter med förluster nu, bara ett fåtal som köpte exakt på toppen men om det fortsätter som efter tidigare ras ligger de snart också på plus.
2019-06-02, 22:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ungefär som den gjorde 2009 och 2011, en snabb nedgång som dock återtogs relativt snabbt. Ni var många som bara sa att raset skulle eskalera men nu ser vi redan att ca halva nedgången har återhämtats. Det är inte många på marknaden som sitter med förluster nu, bara ett fåtal som köpte exakt på toppen men om det fortsätter som efter tidigare ras ligger de snart också på plus.
Eller översatt, en nedgång som tillfälligt tuffar upp för att dyka igen när priserna inte orkar lyfta uthålligt.
2019-06-02, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Nu är ju vi " bostadsbubbel tråden" och här är banker intressanta i primärt en aspekt (krediter),men visst det föreligger i stort sett allmän konsensus om att de traditionella bankerna har svårt att behålla marknadsandelar inom vissa områden. Men varför du tar upp det är för mig mycket märkligt,visste jag inte bättre så skulle jag tro att du undviker att svara på det jag vill veta. Vi försöker en gång till.

Skulle det vara positiv eller negativt för banker vars främsta "affärsidé"/verksamhet är att tillhandahålla krediter om staten/central bankerna slutar med QE och trycka ner räntan, eller tom lägger sin verksamhet och låter marknaden själv komma fram till räntenivåer för hypotekslån?

Vad ex sk affärsbanker eller sk fintech gör med sina courtage och finansiellaprodukter är i detta sammanhang totalt ointressant( om det nu inte är så att du har fått nys om nåt svenskt subprimeliknande upplägg, då får du gärna dela med dig).

Svara gärna ja eller nej med en kort saklig motivering till ditt svar.

Om du formulerar frågorna som du vill ha svar på så dåligt att du inte får de svar du vill ha får du väl bättra dig. Jag har flera gånger svarat på vad jag tror om bankernas framtid men du verkar inte gilla svaren, det är ditt problem. Jag tror som sagt var inte att bankerna har en ljus framtid och köper därför inte bankaktier, den uppfattningen har jag haft i flera år och det har visat sig vara klokt.
2019-06-02, 22:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eller översatt, en nedgång som tillfälligt tuffar upp för att dyka igen när priserna inte orkar lyfta uthålligt.

Var det så 2009 och 2011?
2019-06-02, 22:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Var det så 2009 och 2011?
Du råkar missa att det hänt lite både gällande amorteringskrav och RB’s möjligheter att fortsätta stimulera upp bopriserna.
Den stora orsaken till det sista rekordåren före det kom grus i maskineriet hösten 2016 var RB’s flödande av marknaden med obligationsköp.
Men visst, vi har en valuta som tappat kraftigt i värde, det ger en stötdämpning. Men vad skall pressa upp bopriserna uthålligt?
2019-06-02, 22:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du råkar missa att det hänt lite både gällande amorteringskrav och RB’s möjligheter att fortsätta stimulera upp bopriserna.
Den stora orsaken till det sista rekordåren före det kom grus i maskineriet hösten 2016 var RB’s flödande av marknaden med obligationsköp.
Men visst, vi har en valuta som tappat kraftigt i värde, det ger en stötdämpning. Men vad skall pressa upp bopriserna uthålligt?

Det är annorlunda den här gången?
Gå tillbaks till 2011 i tråden och läs vad ni skrev då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in