2019-06-02, 14:12
Medlem
Prokrastineras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalconAlkoholfri
Aftonbladet och Expressen har som syfte idag att vilseleda de idioter som fortfarande läser dessa "nyhets"sidor. Därför skrivs inget där.

Att detta har kunnat ske visar på samhällets misslyckande. Vi har en socialtjänst här i landet för att skydda de som inte kan skydda sig själva, svaga och kanske särskilt barnen. Uppenbarligen har detta inte fungerat, och det under väldigt lång tid.

Jag skulle inte bli förvånad om det finns fler sådana här familjer i landet, där barn utsätts för vanvård, men där socialtjänsten lägger fokus på ekonomiska migranter sk asylsökare istället för svenska barn och unga.

Jag kan relatera lite till det här faktiskt. Jag är autistisk, och när jag senast gick i skola fick jag prata med kuratorn. Min story snöade in lite på det här med att leva utanför samhället, och när kuratorn hörde min berättelse berättade han för mig om en annan familj dit jag förstod att han av någon anledning varit på besök, och där blivit förvånad att det fanns en autistisk son. Sonen fanns inte i några register någonstans.

Jag funderade på samma sak då. Om han aldrig funnits i några register på något sätt, eller om han avregistrerats som i det här fallet. Det lutar väl åt det senare, och jag undrade även då hur det kan va möjligt.

Så det här händer nog lite då och då i Sverige om man inte gör så mycket ljud ifrån sig, och skolplikten som tidigare påpekats tas inte på allvar.
Citera
2019-06-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Om det inte går att bevisa att de slagit barnen eller haft nåt sexuellt på gång är det svårt att få dem dömda.
Jag menade mer en utredning av myndigheterna.

Minst ett barn klagade ju på övergrepp, brott mot skolplikten, instängda, vanvård.

Klart som fan det inte ska va lagligt att stänga in och vanvårda sina barn till den grad att dom inte kan gå i trappor eller skala en banan?
Citera
2019-06-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det ter sig mycket svårt att betrakta en 18-åring som växt upp under dessa förhållanden som speciellt självständig och förmögen att ta beslut på egen hand. Troligen är dennes liv lika begränsat och isolerat idag som innan soc besök.

håller med till fullo, har mött en hel del "vuxna" personer i mitt jobb som socialsekreterare. Det finns inget mer frustrerande att se deras behov, motsvarande ett barn/ungdoms, men lagen sätter handfängsel på mig och tvingar mig till att bemöta dem som vuxna. Det är enklare om det rör sig om en tonåring där det redan finns en etablerad kontakt, för då kan jag som myndighetsperson bearbetat ungdomen inför myndighetsdsgen och förklarat ingående alla alternativ och vad som är att rekommendera. Men i en sådan här situation, ja i bästa fall berätta att det finns en värld utanför och lämna kontaktuppgifter. Försöka locka ungdomen ut ur huset på alla sätt, och börja bygga på en relation. Men det tar tid och är väldigt svårt
Citera
2019-06-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delldimwit
Men alltså va? Hur kan inte det finnas en större kontroll på sånt här i byråkratilandet Sverige. Du kan typ inte göra något här utan att lämna in en blankett på 20 myndigheter.

Sen Skatteverket avregistrerar? Bara what? Okej dessa 5 barn från samma familj har bara försvunnit, finns det ett dödsattest? nej, Har de någonsin flyttat?, nej. Är de saknade?, nej. Ähh vi trycker Delete de finns nog inte men skiter i att kolla upp det. Att 5 barn försvinner under 18 års tid lisom är väl inget konstigt.

Blir inte barn också automatiskt placerade till en skola i kommunen då vi har skolplikt?

Men vakna upp, Sverige är inte som på 60 talet då man omöjligt kunde försvinna. Nu invandrar det och försvinner folk hela tiden. De återuppstår med nya namn, uppträder med flera identiteter. Alla berörda myndigheter har låtit kontrollen falla inför dessa nya fenomen. Då blir det så här man godtar att ingen gör avtryck och man antar då att de reste vidare eller bytte namn och inför nya regler avregistrering.

Medborgare NN tycks ha försvunnit och avregistrera härmed. Det kan hända dig om PK-maffian tycker du är för besvärlig.
Citera
2019-06-02, 14:18
Medlem
Kardnialvokals avatar
Ni kan sluta spekulera och läsa domen istället. Det är en allmän handling och betydligt mindre dramatisk än Sydsvenskans beskrivning. Ni som förväntar er Fritzl-liknande omständigheter och som spekulerar i amerikanska sekter kommer bli besvikna.

Målnummer 4999-18

Familjen heter Br*nd*stam
*e
Citera
2019-06-02, 14:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Ny info presenterats.
Senast redigerad av RudyardKipling 2019-06-02 kl. 14:29.
Citera
2019-06-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru-Dahlia
Men det tar tid och är väldigt svårt
Det kan jag tänka mig. Man vet vad man har men inte vad som väntar. Har man dessutom blivit rejält indoktrinerad i omvärldens alla hemskheter så är det nog ännu läskigare att sticka ut näsan utanför huset, familjen, församlingen, sekten, mm.
Citera
2019-06-02, 14:25
Medlem
-Emmanuels avatar
Detta är en mycket otrevlig historia. Vi får fler detaljer när utredningen är klar, förmodar jag.

Jag spekulerar och gissar att föräldrarna är religiösa tokar, sektmedlemmar kanske. psykiskt sjuka eller förståndshandikappade. De har då intellektuella och/eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Att ingen upptäckte betyder att föräldrarna i alla fall delvis har isolerat sig från samhället, det vet vi, men det är illa att samhället inte upptäckte. Så är det föräldrar med jobb som kan hålla fasad? Då är det inte förståndet som är fel.
Så, störda sadister som Fritz? Religiösa fanatiker verkar annars mest troligt, i nuläget.
Citera
2019-06-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Ni kan sluta spekulera och läsa domen istället. Det är en allmän handling och betydligt mindre dramatisk än Sydsvenskans beskrivning. Ni som förväntar er Fritzl-liknande omständigheter och som spekulerar i amerikanska sekter kommer bli besvikna.

Målnummer 4999-18

*e
H, P och sonen O kvar hemma?
Citera
2019-06-02, 14:27
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal

Målnummer 4999-18

*e
Tack. Jag skrev mitt inlägg innan jag såg detta
Citera
2019-06-02, 14:28
Medlem
Så familjen bor/bodde precis utanför Löderup. Konstigt att inga grannar har reagerat under alla år. Konstigt även att skolan/samhället inte heller har reagerat.

Får se om domen kommer upp så småningom så man kan läsa om vad det är för hippies.
Citera
2019-06-02, 14:29
Medlem
Hur uppdagades det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här