Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
i grunden handlar detta om rena skyddskläder som krävs för att utföra ett arbete utan att skada sig.
dvs handskar, stålhätteskor, byxor och tröjor som skyddar etc etc, skyddskläder helt enkelt.
alltså, du ska inte behöva betala för utrustning som krävs för att utföra ditt jobb på ett säkert sätt - helt rätt resonerat.
sedan har detta blivit lite mer uppluckrat och idag får många som jobbar på golvet betalda kläder fast dom egentligen inte ska få det. jobbar du på ett vanligt plocklager så är det inget som säger att företaget ska stå för dina kläder. men det har mer eller mindre blivit kutym att jobbar du på golvet så får du kläder.
den här frågan har varit uppe för diskussion så många gånger med skatteverket gällande att få köpa kostym eftersom tjänsten kräver det, resonemanget är då att man kan använda kläderna civilt och därför ska dom förmånsbeskattas - vilket också är rätt resonerat.
skatteverket ser dock mellan fingrarna i fall företaget köper skjortor eller piké med TYDLIG logotype
så kläderna inte kan användas civilt. måste då vara en broderad logo på bröstet eller dylikt.
folk har försökt brodera logga på baksida av kragen och sånt för att komma runt, naturligtvis inte godkänt av skatteverket.
naturligtvis går rena kostym-uniformer, t.ex. flygbolag, bort här också eftersom det blir svårt att använda civilt.
Fast det beror säkert också på att företagen vill ha lite koll på vad folk har på sig på jobbet...ger de sina arbetare kläder så är chansen rätt stor att de kommer använda dessa, istället för att ta på sig sina gamla t-shirts med tryck som "Orgasmdonator" eller vad det nu kan stå.
Däremot vet jag inte hur vanligt det är att de KRÄVER att arbetskläderna ska användas...i vår bransch kräver chefen att vi ska ha skyddsskor på, vilket kanske i verkligheten bara behövs några gånger om året, så det slarvas det givetvis med hos vissa.
Jag använder de kläder som jag får genom jobbet, eftersom jag givetvis inte vill stå för detta själv och även pga vetskapen att om något skulle hända och jag inte skulle ha på mig godkända skyddsskor så skulle jag inte få ut ett skit på försäkringen.
De som envisas med att gå i vanliga sneakers får väl helt enkelt hålla tummarna att de inte råkar ut för något.