2019-06-01, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
klart företaget ska stå för dina arbetskläder även om du är VD, annars kan du ju komma i mjukisbrallor och metallica t-shirt?
Visst kan de så göra, men blir då en icke avdragsgill kostnad och den anställde får ett förmånsvärde som det skall skattas för. I övrigt se vad brutefish förklarat några inlägg ovan.
Citera
2019-06-01, 11:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
i grunden handlar detta om rena skyddskläder som krävs för att utföra ett arbete utan att skada sig.
dvs handskar, stålhätteskor, byxor och tröjor som skyddar etc etc, skyddskläder helt enkelt.
alltså, du ska inte behöva betala för utrustning som krävs för att utföra ditt jobb på ett säkert sätt - helt rätt resonerat.

sedan har detta blivit lite mer uppluckrat och idag får många som jobbar på golvet betalda kläder fast dom egentligen inte ska få det. jobbar du på ett vanligt plocklager så är det inget som säger att företaget ska stå för dina kläder. men det har mer eller mindre blivit kutym att jobbar du på golvet så får du kläder.

den här frågan har varit uppe för diskussion så många gånger med skatteverket gällande att få köpa kostym eftersom tjänsten kräver det, resonemanget är då att man kan använda kläderna civilt och därför ska dom förmånsbeskattas - vilket också är rätt resonerat.
skatteverket ser dock mellan fingrarna i fall företaget köper skjortor eller piké med TYDLIG logotype
så kläderna inte kan användas civilt. måste då vara en broderad logo på bröstet eller dylikt.
folk har försökt brodera logga på baksida av kragen och sånt för att komma runt, naturligtvis inte godkänt av skatteverket.

naturligtvis går rena kostym-uniformer, t.ex. flygbolag, bort här också eftersom det blir svårt att använda civilt.
Fast det beror säkert också på att företagen vill ha lite koll på vad folk har på sig på jobbet...ger de sina arbetare kläder så är chansen rätt stor att de kommer använda dessa, istället för att ta på sig sina gamla t-shirts med tryck som "Orgasmdonator" eller vad det nu kan stå.

Däremot vet jag inte hur vanligt det är att de KRÄVER att arbetskläderna ska användas...i vår bransch kräver chefen att vi ska ha skyddsskor på, vilket kanske i verkligheten bara behövs några gånger om året, så det slarvas det givetvis med hos vissa.

Jag använder de kläder som jag får genom jobbet, eftersom jag givetvis inte vill stå för detta själv och även pga vetskapen att om något skulle hända och jag inte skulle ha på mig godkända skyddsskor så skulle jag inte få ut ett skit på försäkringen.
De som envisas med att gå i vanliga sneakers får väl helt enkelt hålla tummarna att de inte råkar ut för något.
Citera
2019-06-01, 12:52
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Fast det beror säkert också på att företagen vill ha lite koll på vad folk har på sig på jobbet...ger de sina arbetare kläder så är chansen rätt stor att de kommer använda dessa, istället för att ta på sig sina gamla t-shirts med tryck som "Orgasmdonator" eller vad det nu kan stå.

Däremot vet jag inte hur vanligt det är att de KRÄVER att arbetskläderna ska användas...i vår bransch kräver chefen att vi ska ha skyddsskor på, vilket kanske i verkligheten bara behövs några gånger om året, så det slarvas det givetvis med hos vissa.

Jag använder de kläder som jag får genom jobbet, eftersom jag givetvis inte vill stå för detta själv och även pga vetskapen att om något skulle hända och jag inte skulle ha på mig godkända skyddsskor så skulle jag inte få ut ett skit på försäkringen.
De som envisas med att gå i vanliga sneakers får väl helt enkelt hålla tummarna att de inte råkar ut för något.
händer något och en fot krossas så kommer vdn få ett jävla problem med arbetsmiljöverket. inte bara det att de ska förse er med rätt skyddskläder, de ska också delvis ansvariga för att ni faktiskt bär plaggen. man borde ju tycka att det ligger i den anställdes intresse och ansvar att faktiskt använda skyddsutrustningen, men tyvärr är det inte riktigt så enkelt.
Citera
2019-06-01, 13:39
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Fy fan det var det bonnigaste jag har hört.
Måste vara profilkläder isf?

På min arbetsplats är där krav på "profilkläder", alternativt ID-bricka hängande väl synlig om vi är på någon avdelning vi normalt inte har vår dagliga gång... Och jo, en del av dessa profilplagg är av utmärkt kvalitét, och ville utan logga skämmas för sig någonstans.

Jag går inte så högt upp i kläder, så jo, jag använder dessa plagg privat också - på sätt och vis en ren gratistjänst till firman när jag kravlar runt på alla fyra och undrar var faan jag ställde ölen.
Citera
2019-06-01, 15:47
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
händer något och en fot krossas så kommer vdn få ett jävla problem med arbetsmiljöverket. inte bara det att de ska förse er med rätt skyddskläder, de ska också delvis ansvariga för att ni faktiskt bär plaggen. man borde ju tycka att det ligger i den anställdes intresse och ansvar att faktiskt använda skyddsutrustningen, men tyvärr är det inte riktigt så enkelt.

Precis, folk är helt enkelt korkade ibland.
Citera
2019-06-01, 16:29
Medlem
Det är säkert lite olika beroende på
företag, men jag kan tycka dom borde betala kläderna själv då dem inte är ute och sliter och gör grov jobbet.
Citera
2019-06-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Det är säkert lite olika beroende på
företag, men jag kan tycka dom borde betala kläderna själv då dem inte är ute och sliter och gör grov jobbet.
Det är skattelagstiftningen som avgör, ingenting annat. Grundprincipen är att persedlar vilka även kan användas utanför tjänsten ej är avdragsgill kostnad för företagen.
Citera
2019-06-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är skattelagstiftningen som avgör, ingenting annat. Grundprincipen är att persedlar vilka även kan användas utanför tjänsten ej är avdragsgill kostnad för företagen.

Ok, det visste jag inte.
Senast redigerad av Doiten 2019-06-01 kl. 18:01.
Citera
2019-06-01, 17:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Jobbar som tjänsteman. Byter kostym 2ggr i kvartalet typ. Jobbet betalar.
Varför skulle jag betala för mina arbetskläder..

Lika sugen på att betala för det som du är för att betala för din skyddsutrustning.

Mina privata kostymer är betydligt mer attraktiva.

Antar att dina jobbkostymer i så fall har någon företagslogga på. Dvs. "jobbets logga". Annars torde dina gratiskostymer beskattas som löneförmån.
Citera
2019-06-01, 20:47
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Antar att dina jobbkostymer i så fall har någon företagslogga på. Dvs. "jobbets logga". Annars torde dina gratiskostymer beskattas som löneförmån.

Inga logotyper så långt ögat kan se.
Citera
2019-06-01, 20:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Då är det en löneförmån. Vet att skådespelare och TV-hallåor i alla fall förr fick dra av kostymer/klänningar som arbetskläder. Men sitter man bara på kontor med helt civila kostymer utan logga på man fått "gratis" av arb.giv. så är det förmånsskatt på sådant.

Vet av egen erfarenhet av revisorn, köpte in jackor som jag fick trycka diskret logga på så det blev "legit" att dela ut gratis på jobbet skattefritt.
Citera
2019-06-01, 22:32
Medlem
Citat:

Borde ju vara en logga som det är på dom som
får bära företagens arbetskläder med logga.

Utan logga kan ju tex kostymerna användas privat vilket inte arbetskläderna kan göras.

Så låter mer som en löneförmån som Kraftfoder. nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in