Citat:
Ursprungligen postat av
Infinity1
Vad det har med saken att göra? Ja jag speglar helt enkelt vad jag varit med om när en downie lekt med en replika. Tänkte inte direkt att han springer runt med en glock importerad från balkan! Ska jag förtydliga ytterligare? Har du erfarenhet hur personer med Downs resonerar eller tänker? Tycker situationen kunde undvikits om man använde sitt förstånd istället för att bli kåt av att använda sitt vapen som en färsking snut.
Att skylla situationen och följderna på polisen är patetiskt. De agerade efter bästa förmåga i en situation de upplevde som livsfarlig. Visst, de gjorde en del misstag. Hade de varit mer erfarna så hade det inte behövt bli en så utdragen utredning kring skjutningen.
Med tre erfarna poliser på plats hade den hotfulla mannen inte blivit skjuten i ryggen eftersom han hade varit död innan dess. Muppen hade fortfarande varit död, men vi hade sluppit den långa utredningen eftersom utredning av skjutningen då hade varit en formsak. Han sköts till döds i självförsvar.
Man kan spekulera om alla möjliga alternativa förlopp, vad som borde eller kunde ha gjorts annorlunda. Eller så kan man titta på det som hänt. Börjar man vid dödsögonblicket och arbetar sig bakåt genom händelsekedjan hittar man garanterar enstaka misstag. Inget av dem allvarligt i sig självt, men tillsammans kan de ha bidragit. För att hitta var det verkligen gick fel, vilken enskild faktor som kunde ändrat allt så att skotten aldrig fallit, får man söka djupare.
Om man inte har skygglappar bör insikten komma, att om folk höll sina olika varianter av efterblivna jättebebisar inlåsta ordentligt när de inte hålls under uppsikt så skulle de utgöra en mindre fara för både sig själva och andra. Grundorsaken till alltihop är alltså att någon bekväm snubbe inte orkade passa sitt husdjur, men ändå ville behålla det. Hade inte muppen smugit omkring mitt i natten, synligt beväpnad i ett bostadsområde, så tror jag inte att han hade skjutits heller.
Om någon borde hållas ansvarig är det väl ändå den som startade alltihop. Att han gavs möjlighet att rymma själv är den utlösande faktorn. Den som hade ansvaret där är som jag ser det skyldig till åtminstone framkallande av fara för annan & vållande till annans död. Utan hans dåliga kontroll hade inget hänt.