• 1
  • 2
2019-06-01, 13:59
Medlem
Om exakt två dagar ska jag ta studenten. Dagen som alla har väntat på, dagen som folk har pratat om enda sen den började på gymnasiumet. Jag vill känner tvärt om. Jag är mer orolig än förväntatnsfull. Och anledningen till det är pga att jag vet att min student kommer att bli misslyckad. Jag vet att jag låter som en riktigt pessimesser, men jag har mina anledningar.

Jag kan ju börja redan att säga att vi har ingen som helst gemenskap i klassen. Vi är bara 16 st (alla är killar) eller lättare sakt vi var 16st. Många har slutat genom åren och många kommer inte skolan överhvudtaget. Vi har varit bara 7 personer på de flesta lektionerna. Så ni kan tänka er hur det ser ut.

Jag vet att studenten inte behöver bli den bästa dagen i ditt liv, även om många nämner det. Många tycker även att dagen är onödig och inte bryr sig ett skit om den. Jag själv önskar att jag var en av dem. Men det är jag inte. Alla som jag känner som har tagit studenten sa att det var en av dem bästa dagarna och de hade skit roligt, de berättar om hur dagen var och hur ledsamt det vara att ta förväl till sin klass mm. Och mina föräldrar och släktingar är också hypade över min student och kan inte sluta tjata om den. Vilket gör att jag har mer ångest över den ;(

Vi ska inte ens ha en champangefrukost. Jag trodde verkligen att vi skulle ha en, men hade inte hört något. Så jag messade snubben som jag trodde hade allt om klassen. Men skrev att vi inte skulle ha någon och att han skulle ha en med B klassen. Jag hade velat också gå på den men jag känner ingen därifrån. Finns det någon slags frukost bar i göteborg som öppnar runt 6 tiden som man kan dra ditt med några polare?

Sedan kommer utspringet. Fyfan känns som det kommer bli så pinsammt att springa ut med sin klass som knappt är mer än 10 pers. Man får väll dricka så sjukt full att man inte bryr sig.

Egentligen vill jag inte ens bry mig om studenten och göra den till en big deal. Vara en som bara går ditt för betygen och säga adjö that is it. Men det går inte när man har släkt och vänner som hade en grym student och föräldrar som har peppat detta ögonblick flera veckor innan. Jag orkar inte höra på släkten prata om hur deras studenten var medans jag själv skämms över min. Jag vet att man inte heller ska gemnföra sin med andra, men det går verkligen inte när man vet att ens kommer bli skit och alla kommer tycka och prata om hur min student var tråkig och att deras var mycket bättre ;(

Hur kan man göra denna situationen bättre? Man kan man istället göra för champange frukost, tänkte kolla om det fanns någon bar I Göteborg som hade öppet tidigt på morgonen (vilket jag inte tror) och fråga polare. Heller ska man bara gå med flowet och se fram imot kvällen?
Citera
2019-06-01, 14:20
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Försök att fixa något, dra ihop klassen och bestäm något tillsammans. Våga fråga runt. De andra vill säkert också göra något, då kan ju den där svikaren få skämmas också som gick till B-klassen. Lycka till, hoppas du får en rolig student! Grattis till att du klarade det !!!
Citera
2019-06-01, 15:29
Medlem
Som en man som nu närmar sig 40-strecket har jag svårt att fatta hypen med studenten. Det är bara en övergång av många som vi kommer att ha i våra liv.

För min del så var det rätt så likt TS. Gick ett yrkesprogram på en mindre ort på landet med ett tiotal andra killar. Inga tjejer på den skolan så någon bal var det aldrig tal om. Champangefrukost? Nepp, en del gick runt och smuttade på cola med hemkört, räknas det?

Utspring? Någon lärare från musikskolan spelade en fanfar på trumpet, vi gick ut genom huvudentrén och rektorn höll något tal. Tror att det spelades lite mer musik, minns faktiskt inte.

Studentmössa? Nej, något sånt hade vi aldrig. Har faktiskt aldrig fattat grejen med den där lilla fåniga skärmmössan. Den är en relik från ett helt annat utbildningssystem, du vet på den tiden då en studentexamen faktiskt var en merit. Nu kan vilken halvpanna som helst ta sig igenom gymnasiet.

Åka flak var inte heller något som förekom där jag bodde. Var och en åkte hem till sina familjer och senare på kvällen samlades den lilla klassen för grillat och mer hemkört. Minnesluckor.

Vaknar bakfull dagen efter och skriver in mig på arbetsförmedlingen. Sedan den kvällen har jag inte haft någon form av kontakt med någon i min gamla gymnasieklass, kan inte påstå att jag saknar någon av bonnläpparna. I december samma år var det dags för militärtjänst (detta var på den tiden då mer eller mindre alla friska unga män kallades in)

Något år senare flyttade jag för gott från hemorten och har aldrig längtat tillbaka.

Min slutsats, slappna av. Livet går vidare med eller utan någon episk studentdag.
Citera
2019-06-01, 15:48
Medlem
Studentexamen var stort i mitten av 1900-talet. Nu är det bara en skolavslutning och mellanstation. Hela 20-årsåldern ägnar folk ju åt att plugga/resa/ströjobba/hänga/hitta sig själva. I Sverige finns ju en massa andra chanser också, högskoleprovet/komvux/folkhögskola. Och vad gäller vänner så umgås jag inte med en jäkel från gymnasiet, det är ju först efter den fasen man gör riktiga val och sätter sin agenda. Så du behöver inte noja, livet väntar på dig, och det är den riktiga skolan!
Citera
2019-06-01, 16:02
Medlem
Om din största oro är att det ska bli lite klent med sammanhållning i klassen vid studenten så kommer det gå bra, oroa dig inte mer än du behöver. Du har din familj, dina släktingar och dina vänner som bryr sig om dig. Skit i om det kommer vara pinsamt att göra ett utspring med 7 pers eller ej, dina föräldrar kommer vara lika stolta över dig ändå. I deras värld gör det ingen som helst skillnad.

Jag tog studenten för ganska exakt 8 år sedan (2011) och är idag 27. Det jag minns med värme från min student är inte utspringet eller någon champanjefrukost. Det jag minns och bär med mig är vännerna och familjen som fanns runt mig. Nu gick jag visserligen i en stor klass med otroligt god sammanhållning och visst bär jag med mig många fina minnen från den klassen. Men det har ingenting med studenten att göra. Om ni haft dålig sammanhållning fram tills nu så kommer en gemensam grej på studenten inte ändra på det, tyvärr.

Mitt råd är att se det du faktiskt har istället för det du saknar. Du tycks ha vänner som bryr sig om dig och vill fira med dig, du har släktingar och familj som är stolta över dig. Se det för vad det är, för det är värt oerhört mycket!

Med det sagt, fan messa runt lite och kolla om klassen vill klämma en flaska billig cava och någon jordgubbe på morgonen. Om de säger nej så är det inte mer med det
Citera
2019-06-01, 18:06
Bannlyst
Vem bryr sig, jag skippade det där tramset och drog hem två fruntimmer istället. Knullefest med brännvin och koks är mycket skojigare än att stå på något flak och se dum ut

Med vänlig hälsning
Citera
2019-06-01, 18:31
Medlem
Etta.Places avatar
Varför fixar inte du champagnefrukost om den är viktig för dig? Nej, det lär inte finnas någon bar som är öppen kl 6 på morgonen. Men låter som du hänger upp dig på det där med att klassen är liten, det är väl ingen big deal egentligen, man hinner ändå inte umgås med alla på riktigt i en större grupp.
Citera
2019-06-01, 19:38
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Som en man som nu närmar sig 40-strecket har jag svårt att fatta hypen med studenten. Det är bara en övergång av många som vi kommer att ha i våra liv.

För min del så var det rätt så likt TS. Gick ett yrkesprogram på en mindre ort på landet med ett tiotal andra killar. Inga tjejer på den skolan så någon bal var det aldrig tal om. Champangefrukost? Nepp, en del gick runt och smuttade på cola med hemkört, räknas det?

Utspring? Någon lärare från musikskolan spelade en fanfar på trumpet, vi gick ut genom huvudentrén och rektorn höll något tal. Tror att det spelades lite mer musik, minns faktiskt inte.

Studentmössa? Nej, något sånt hade vi aldrig. Har faktiskt aldrig fattat grejen med den där lilla fåniga skärmmössan. Den är en relik från ett helt annat utbildningssystem, du vet på den tiden då en studentexamen faktiskt var en merit. Nu kan vilken halvpanna som helst ta sig igenom gymnasiet.

Åka flak var inte heller något som förekom där jag bodde. Var och en åkte hem till sina familjer och senare på kvällen samlades den lilla klassen för grillat och mer hemkört. Minnesluckor.

Vaknar bakfull dagen efter och skriver in mig på arbetsförmedlingen. Sedan den kvällen har jag inte haft någon form av kontakt med någon i min gamla gymnasieklass, kan inte påstå att jag saknar någon av bonnläpparna. I december samma år var det dags för militärtjänst (detta var på den tiden då mer eller mindre alla friska unga män kallades in)

Något år senare flyttade jag för gott från hemorten och har aldrig längtat tillbaka.

Min slutsats, slappna av. Livet går vidare med eller utan någon episk studentdag.
Så var det (på ett ungefär) för mig också och du har helt rätt i att det i backspegeln spelar kvitta... men det DU missar är att idag finns Instagram, Snapshot, bloggar ect och ALLA vill visa upp en "perfekt" bild av sig och sitt liv.

Det var enklare för oss 70/80-talister att gå vidare i livet/växa upp, idag ska man vara ung (och bevisa detta/visa upp sitt perfekta liv "på nätet") tills man är i övre medelåldern, minst..

Ta det lugnt Ts! Studenten är en bagatell här i livet, det du kommer göra härnest/efter tramset är däremot viktigt...
Senast redigerad av SurTrollet 2019-06-01 kl. 19:42.
Citera
2019-06-01, 19:52
Avstängd
Adelaides avatar
Studenten är ingen big deal, tro mig.
För mig var studenten ungefär som vilken supardag som helst, enda skillnaden var att man hade kostym och mössa på sig.

Om några hak har öppet på morgonen vet jag inte, men tror inte det. På eftermiddagen tycker jag dock du ska sätta dig nånstans på Avenyn och dra en pilsner med några polare bara för att fira att ni inte behöver plugga mer på ett tag iaf.

Edit: varför är champagnefrukost så viktigt för dig? Min klass hade det, men jag tyckte inte det var något speciellt ändå. Man sitter ju bara och dricker champagne och pratar liksom.
Senast redigerad av Adelaide 2019-06-01 kl. 20:07.
Citera
2019-06-01, 19:53
Medlem
Jag tog aldrig studenten men jag hade flera polare som gjorde det och själva studentfesterna de hade med släkten var ganska trevliga. Uppklädda, god mat, alkohol. Fyllefesten på krogen efteråt och champagnefrukosten är ju inte hela grejen. Har du nån slags grej med familjen och vänner så kan det bli rätt kul bara det.

Det blir ju inte den studenten du drömt om men det kan ju vara rätt trevligt ändå.
Citera
2019-06-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Så var det (på ett ungefär) för mig också och du har helt rätt i att det i backspegeln spelar kvitta... men det DU missar är att idag finns Instagram, Snapshot, bloggar ect och ALLA vill visa upp en "perfekt" bild av sig och sitt liv.

Det var enklare för oss 70/80-talister att gå vidare i livet/växa upp, idag ska man vara ung (och bevisa detta/visa upp sitt perfekta liv "på nätet") tills man är i övre medelåldern, minst..

Ta det lugnt Ts! Studenten är en bagatell här i livet, det du kommer göra härnest/efter tramset är däremot viktigt...

Du har helt rätt, så jävla tacksam för att jag fick växa upp utan (a)sociala medier. På den tiden då telefonen satt fast i väggen och man fick säga neger.

Nu är man gammal nog för att genomskåda hela den här grejen du beskriver med att visa upp en perfekt fasad. Man vet att bakom finns en rätt så trist och grå vardag.
Citera
2019-06-01, 20:43
Medlem
sluskjohans avatar
Men vafan häll i dig en liten flaska skumpa eller en öl på morgonen, drick öl på lastbilen och njut av musik och fylla! Varför ens bry sig så mycket? Va lite självständig och ta ansvar för att DU har roligt. Sen när du kommer hem bemöts du av familjen och därefter gå ut och festa på krogen. Studenten handlar egentligen bara om att bli full och arbetslös
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in