Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag och min 10-åring satt på en parkbänk i Malmö. Hon tittar ner under bänken, och där ligger två ovikta 500-lappar. Kolla pappa! Vi tar upp dem och väntar 10 minuter på bänken ifall någon ska dyka upp, men ingen kommer. När jag kommer hem funderar jag på alternativen
1) Behålla pengarna. Den som tappat dem har slarvat och får stå sitt kast. 10-åringen kan få dem, jag behöver inga pengar.
Men tänk om det är en pensionär som tagit ut sitt veckobehov för att köpa mat? Vem annars håller på med sedlar nuförtiden?
2) Lämna in dem till polisen, ifall någon hör av sig.
Men vem som helst kan säga att han tappat två femhundringar?
Å andra sidan borde han kunna ange området till i närheten av parkbänken i Malmö.
Men kostnaden för samhället att polisen tar sedlarna, låser in dem, de passerar säkert 5 olika polisers händer och register, är sannolikt 1000-tals kronor? Dvs en ren förlust för samhället och i slutändan mig som skattebetalare. Bättre att polisen utreder brott.
Vad hade ni gjort?
Vad hade jag gjort?
Ja, hade jag inte behövt pengar, som du sa, så hade jag lämnat tillbaka dom på samma plats.. Alternativt väntat där ett tag, ett par gånger, för att se om någon letar efter pengarna. Eller så hade jag lämnat dom till polisen.
Och hade jag verkligen inte behövt dom, så hade jag gett dottern "hittelön" för att visa henne att det är rätt att lämna in pengarna, antingen är summan precis samma som den summa hon hittade eller lite lägre. Samt så får jag antingen lämna in pengarna till polisen, vänta på att någon kommer och letar efter dom eller posta i en lokal grupp på Faecbook för att se om någon trovärdig har glömt dom.
Hade jag dock behövt pengarna själv så hade jag behållit dom.