• 1
  • 2
2019-06-01, 08:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag och min 10-åring satt på en parkbänk i Malmö. Hon tittar ner under bänken, och där ligger två ovikta 500-lappar. Kolla pappa! Vi tar upp dem och väntar 10 minuter på bänken ifall någon ska dyka upp, men ingen kommer. När jag kommer hem funderar jag på alternativen

1) Behålla pengarna. Den som tappat dem har slarvat och får stå sitt kast. 10-åringen kan få dem, jag behöver inga pengar.

Men tänk om det är en pensionär som tagit ut sitt veckobehov för att köpa mat? Vem annars håller på med sedlar nuförtiden?

2) Lämna in dem till polisen, ifall någon hör av sig.

Men vem som helst kan säga att han tappat två femhundringar?

Å andra sidan borde han kunna ange området till i närheten av parkbänken i Malmö.

Men kostnaden för samhället att polisen tar sedlarna, låser in dem, de passerar säkert 5 olika polisers händer och register, är sannolikt 1000-tals kronor? Dvs en ren förlust för samhället och i slutändan mig som skattebetalare. Bättre att polisen utreder brott.

Vad hade ni gjort?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-01 kl. 08:54.
Citera
2019-06-01, 09:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ta du hem slantarna men utan att säga något till ditt barn.
Citera
2019-06-01, 09:02
Medlem
Oj varför frågar du ens, ta pengarna gör nått kul med dottern och tänk inte mer på de.
Du har väl gjort något bra i livet, Karma belönar dig
Citera
2019-06-01, 09:03
Medlem
Behåll dem såklart. Du kan ju bjuda flickan på gröna lund eller något.

Eller donera pengarna till typ röda korset.

Det blir förmycket att hålla på å tjafsa om 1000 till polisen och så.
Hade det varit 100 000 så hade jag nog lämnat det ifred.
Citera
2019-06-01, 09:05
Medlem
Lämna in till polisen, är det en pensionär så frågar de säkert där.
Citera
2019-06-01, 09:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Behåll dem såklart. Du kan ju bjuda flickan på gröna lund eller något.

Eller donera pengarna till typ röda korset.

Det blir förmycket att hålla på å tjafsa om 1000 till polisen och så.
Hade det varit 100 000 så hade jag nog lämnat det ifred.
Hade det varit 100k så hade jag nog snabbt smugit därifrån. Utan pengarna. Hade jag hittat dem nergrävda hade jag nog behållit dem, det är skumt men utan fara då kan de vara bortglömda.
Citera
2019-06-01, 09:17
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag och min 10-åring satt på en parkbänk i Malmö. Hon tittar ner under bänken, och där ligger två ovikta 500-lappar. Kolla pappa! Vi tar upp dem och väntar 10 minuter på bänken ifall någon ska dyka upp, men ingen kommer. När jag kommer hem funderar jag på alternativen

1) Behålla pengarna. Den som tappat dem har slarvat och får stå sitt kast. 10-åringen kan få dem, jag behöver inga pengar.

Men tänk om det är en pensionär som tagit ut sitt veckobehov för att köpa mat? Vem annars håller på med sedlar nuförtiden?

Å andra sidan borde han kunna ange området till i närheten av parkbänken i Malmö.

Men kostnaden för samhället att polisen tar sedlarna, låser in dem, de passerar säkert 5 olika polisers händer och register, är sannolikt 1000-tals kronor? Dvs en ren förlust för samhället och i slutändan mig som skattebetalare. Bättre att polisen utreder brott.

Vad hade ni gjort?

Vad hade jag gjort?

Ja, hade jag inte behövt pengar, som du sa, så hade jag lämnat tillbaka dom på samma plats.. Alternativt väntat där ett tag, ett par gånger, för att se om någon letar efter pengarna. Eller så hade jag lämnat dom till polisen.
Och hade jag verkligen inte behövt dom, så hade jag gett dottern "hittelön" för att visa henne att det är rätt att lämna in pengarna, antingen är summan precis samma som den summa hon hittade eller lite lägre. Samt så får jag antingen lämna in pengarna till polisen, vänta på att någon kommer och letar efter dom eller posta i en lokal grupp på Faecbook för att se om någon trovärdig har glömt dom.

Hade jag dock behövt pengarna själv så hade jag behållit dom.
Citera
2019-06-01, 09:19
Medlem
Såklart att du ska ta med ditt barn lämna in pengarna hos Polisen för om 3mån kommer ni få ett brev från Polisen att ni har hittegods att hämta ut hos polisen.

1. Du visar vad rätt och fel är för ditt barn.
2. Moraliskt dilemma...
3. Karma
Citera
2019-06-01, 09:22
Medlem
InnesIs avatar
Det viktiga här kan jag tycka är att visa dottern vad som är rätt beteende. Jag skulle tro att varken du eller den som tappat pengarna är i största behov av dem och att det därför i praktiken inte spelar så stor roll om du behåller dem själv/ger dem till dottern eller om du lämnar in dem.

Men som en lärdom tycker jag att ni ska meddela polisen - låt gärna dottern vara med när ni gör det. Det blir inte bara en lärdom i vad som är rätt och fel utan kan också bli praktiskt roligt och intressant (speciellt om ni kan göra anmälan på plats).

Sedan kan du ge hittelön till henne så kan ni gå på bio eller något.
Citera
2019-06-01, 09:23
Medlem
FB-Wannabes avatar
Lämnar du in dem till polisen och ingen gör anspråk på dem under en begränsad tid (minns inte hur länge) får du behålla pengarna.

Var visst en historia för 10 talet år sedan, om några barn som hittade 10000 gömda i skogen.
Pengarna fick dom behålla efter några månader då ingen hörde av sig till polisen.
Citera
2019-06-01, 09:26
Medlem
Förmodligen knarkpengar, gräv lite till under bänken och du kan hitta en 10a brunt.
Citera
2019-06-01, 10:30
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Vad hade ni gjort?
Jag skulle behållit dem, men jag skulle också ge polisen möjlighet att kolla ursprung, 90 dagar ska de vara i förvar (skulle också ringt polisen och frågat om detta gäller för pengar) innan inlämnare får hämta ut dem.
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Wannabe
Lämnar du in dem till polisen och ingen gör anspråk på dem under en begränsad tid (minns inte hur länge) får du behålla pengarna.

Var visst en historia för 10 talet år sedan, om några barn som hittade 10000 gömda i skogen.
Pengarna fick dom behålla efter några månader då ingen hörde av sig till polisen.
90 dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in