2019-05-31, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
För att förtydliga mitt förra inlägg så tycker jag inte att det är en bra väg att gå utifrån polisens synpunkt, men polisens insatser kan vara kontraproduktiva. Polishatet kan öka bland supportrarna vilket jag tror är bra för fotbollen. Konsekvenser kan t ex vara mindre golande vid supporterbråk, så att inte alla fighter måste förläggas till en grusgrop 5 mil ifrån arenan. Klackarna kan bli mera involverade i våldsamma situationer och annat som skapar ett positivt mervärde för upplevelsen att gå på fotboll.

Det sker inget golande i nuläget heller. Alla åtal som uppstår efter stök runt omkring arenan är efter att polisen har upprättat anmälningar.

Supporterpolisen har en hög personkännedom över alla risksupportrar. Således räcker det att en utav supporterpoliserna ser en risksupporter begå en brottslig handling och sedan gå och vittna om vad denne sett i rätten så blir vederbörande dömd, tyvärr.
Citera
2019-05-31, 21:46
Medlem
snillet_1s avatar
Sef och SvFF har träffat Björn Eriksson och diskuterat det som har skrivits om hans kopplingar till säkerhetsbranschen:

Citat:
Idag träffade Björn Eriksson fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson och Sefs ordförande Lars-Christer Olsson. Efter mötet förklarade Nilsson att han var nöjd med Erikssons redogörelse.
– Det var väldigt viktigt att klargöra rollerna, vem som gör vad. RF har ett övergripande ansvar och specialförbunden sköter det operativa. Jag tycker att vi fick en bra redogörelse av Björn, säger Karl-Erik Nilsson till SVT Sport.
...

Lars-Christer Olsson är inte lika övertygad. Men Sef kommer inte att driva frågan aktivt i fortsättningen, meddelar han.
– Björn hävdar att det är en nidkoppling. Jag tycker fortfarande att Björn får reda ut hur kontakterna har sett ut. Men sedan är det en fråga för honom och medlemmarna i RF. Vi kommer inte att gräva i det.

https://fotbollsthlm.se/nyhet/karl-erik-nilsson-backar-bjorn-eriksson-kanner-inget-tvivel/
Citera
2019-05-31, 22:51
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Tio första minutrarna mellan AIK och Hammarby ska alltså vara tysta för att visa hur tråkigt det blir på läktaren utan bengaler.

Jösses

Det går liksom att skapa stämning utan tomtebloss och trummor.
Citera
2019-05-31, 23:11
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Tio första minutrarna mellan AIK och Hammarby ska alltså vara tysta för att visa hur tråkigt det blir på läktaren utan bengaler.

Jösses

Det går liksom att skapa stämning utan tomtebloss och trummor.
Ja för det är endast vad denna protest handlar om

EDIT: Om du inte är insatt i denna debatt, varför uttalar du dig?
Citera
2019-06-01, 08:19
Medlem
Pajasmicras avatar
Det handlar om att måla upp en medial bild av ett stort behov för ökad bevakning så att vaktbolag får mer pengar av skattekakan och polisen kan äska mera dollars. Finns antagligen en del aktörer, som den gamle rikspolischefen och hans fd. kollegor inom polis och politik, som är regelrätt köpta av branschen. Följ pengarna...
Citera
2019-06-01, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Det handlar om att måla upp en medial bild av ett stort behov för ökad bevakning så att vaktbolag får mer pengar av skattekakan och polisen kan äska mera dollars. Finns antagligen en del aktörer, som den gamle rikspolischefen och hans fd. kollegor inom polis och politik, som är regelrätt köpta av branschen. Följ pengarna...

Follow the money...

Fast så där är ju Allsvenskan också. Pengar, pengar, pengar... Värva billigt och sälj dyrt.

Det är inte sällan som supportrar går i taket och jublar över att fått bra pröjs för en såld spelare istället för som mer normalt vore fallet, deppa över att en bra spelare lämnar laget.
Citera
2019-06-01, 08:50
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:

Det är inte sällan som supportrar går i taket och jublar över att fått bra pröjs för en såld spelare istället för som mer normalt vore fallet, deppa över att en bra spelare lämnar laget.

Sopa. Det är inte sällan en klubbs existens vilar på att få in pengar på spelarförsäljningar. En spelare är ersättningsbar de är inte klubben.
Citera
2019-06-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Sopa. Det är inte sällan en klubbs existens vilar på att få in pengar på spelarförsäljningar. En spelare är ersättningsbar de är inte klubben.

"Sopa"... En riktig kat-C på internet verkar vi ha här

Som sagt, det kokar ner i "pengar, pengar, pengar..." En tråkig utveckling.

Kolla IFK Göteborg. 1982 vann de UEFA-cupen med hela laget anställda som förrådsarbetare, brandmän, poliser m.m. Det är knappast möjligt nu.

Vidriga Barcelona kan värva Allsvenskans bästa spelare bara för att få bättre tempo på sina träningar, sen aldrig låta denne spela.

Åter till bengaler. Löjligt skit. Som anglofil kommer jag aldrig att tycka att vare sig tomtebloss eller trummor har nått på en fotbollsarena att göra.
Citera
2019-06-01, 10:14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
För att förtydliga mitt förra inlägg så tycker jag inte att det är en bra väg att gå utifrån polisens synpunkt, men polisens insatser kan vara kontraproduktiva. Polishatet kan öka bland supportrarna vilket jag tror är bra för fotbollen. Konsekvenser kan t ex vara mindre golande vid supporterbråk, så att inte alla fighter måste förläggas till en grusgrop 5 mil ifrån arenan. Klackarna kan bli mera involverade i våldsamma situationer och annat som skapar ett positivt mervärde för upplevelsen att gå på fotboll.

Nu golas det ju knappast ändå...

Sedan gynnar det ingen med en återgång till upplopp i större omfattning på/kring arenorna.
Det var sannerligen ingen höjdare förr och det kommer garanterat inte gynna någon (förutom det fåtal som enbart gillar att slåss) med en sådan återgång.
Det blir avsevärt färre åskådare på läktarna, mindre pengar in, mindre intresse generellt och en nedåtgående spiral.

Det var inte kul för 25-30år sedan på vanliga allsvenska läktare när det var typ 3-4000 där och det regnade grejer mellan sektionerna på Ullevi t.ex...
Citera
2019-06-01, 10:57
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Åter till bengaler. Löjligt skit. Som anglofil kommer jag aldrig att tycka att vare sig tomtebloss eller trummor har nått på en fotbollsarena att göra.

SÅ du välkomnar en utveckling som gör att vi rör oss mot hur det ser ut i England idag? För nästa steg kommer vara att man avskaffar ståplats helt.
Citera
2019-06-01, 11:06
Medlem
kofotleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaaah
Nån härinne som vet varför det inte blir någon marsch från MFF i Helsingborg?

En vild gissning är att ultras tröttnat på att göra det lätt för gorgin och hans blåa polare efter allt skit deras chefer ställt till med på senaste...
Citera
2019-06-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
SÅ du välkomnar en utveckling som gör att vi rör oss mot hur det ser ut i England idag? För nästa steg kommer vara att man avskaffar ståplats helt.

Har jag sagt det? Jag är uppvuxen med tipsextra och har som sagt var aldrig sett tjusningen vare sig med bengaler eller med trummor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in