2019-05-30, 12:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Skulle nog inte ens påstå att Liberalierna är socialliberala längre inte sedan de hoppade i säng med Centern och speciellt Maud.

Hon och Reinfeldt drev alla våra konservativa partier till att bli marknadsliberala eller rent av nyliberala med ett fokus på att gynna företagsverksamheten istället för folkets bästa.

Liberalerna behöver aktivt hitta hem igen om de ska överleva i framtiden, KD överlever för att de har börjat vakna till och inse att om de ska överleva så måste de gå bort ifrån direkt skadlig politik.

Exakt. Det finns dessutom en betydande begreppsförvirring i den svenska debatten. Liberalernas tongivande Stockholmsfraktion, som DN och övriga MSM kallar för "socialliberaler" är som du säger snarare nyliberaler, vilket också förklarar varför nyliberala DN älskar dem.

Vi socialliberaler av den gamla stammen har MSM döpt till "kravliberaler". Ett utomordentligt fånigt ord. Socialliberalism är inte kravlöshet och det innebär inte heller att man i alla lägen ska krypa för sossarna.
Citera
2019-05-30, 13:03
Medlem
Reguluss avatar
4,09% med 5514 av 6305 valdistrikt räknade. Liberalerna konvergerar mot det preliminära resultatet.
Citera
2019-05-30, 13:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Exakt. Det finns dessutom en betydande begreppsförvirring i den svenska debatten. Liberalernas tongivande Stockholmsfraktion, som DN och övriga MSM kallar för "socialliberaler" är som du säger snarare nyliberaler, vilket också förklarar varför nyliberala DN älskar dem.

Vi socialliberaler av den gamla stammen har MSM döpt till "kravliberaler". Ett utomordentligt fånigt ord. Socialliberalism är inte kravlöshet och det innebär inte heller att man i alla lägen ska krypa för sossarna.

Håller helt med dig där, även jag som har starka sympatier till socialliberalismen av den gamla skolan har inget riktigt hem i den svenska politiken anno 2019 så jag tvingas att söka det näst bästa alternativet vilket blir antingen Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet.

Och då vi vet att Socialdemokraterna är för fragmenterat så faller de egentligen bort de med, vilket är fruktansvärt synd för Sverige behöver genuin politik nu och inte två klumpar med utstickande partier svävande runt dem.

För det är där vi är idag tack vare blockpolitiken, S suger in allt vad MP, C och L heter idag genom att sälja ut sin själ, detta gjorde de redan under 1990-Talet när de gick i smyg gick i säng med Centern fram tills Alliansen uppstod.

M tror jag inte går att rädda, de är för fragmenterade och behöver splittras för att kasta ut Reinfedlt fraktionen som har tagit över partiet.

L måste kasta ut de som vill fortsätta vara nyliberaler medan Socialdemokraterna behöver bli ett arbetarparti igen, för i dagsläget så börjar Vänsterpartiet ta över den rollen genom att locka till sig rödsossarna samtidigt som de börjar klättra allt närmre en socialdemokratisk politik samt retorik.

Den dagen det blir ordning på den svenska politiken är den dagen V, SD och MP hamnar på en stabil nivå av att vara där som viktiga påminnelser om att tänka på folket, men de blir aldrig tillräckligt starka för att tvinga politikerna till att agera likt huvudlösa hönor.

För det är där vi är idag, nyliberalerna tvingade in den svenska politiken på den bana som vi ser idag, då det var deras fruktansvärt skadliga politik som skadade den svenska välfärdsmodellen som i sin tur gav SD vad de behövde för att komma in i riksdagen.

Oavsett vad så måste vi göra oss av med nyliberalismen innan den dödar den svenska nationalstaten, för det är den som är problematiken, det är den som har gett oss Nya Karolinska, hur försäkringskassan och arbetsförmedlingen fungerar samt att det är den som har gett oss en icke fungerande invandringspolitik.
Citera
2019-05-30, 14:28
Avslutad
Citat:
Håller helt med dig där, även jag som har starka sympatier till socialliberalismen av den gamla skolan har inget riktigt hem i den svenska politiken anno 2019 så jag tvingas att söka det näst bästa alternativet vilket blir antingen Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet.

Och då vi vet att Socialdemokraterna är för fragmenterat så faller de egentligen bort de med, vilket är fruktansvärt synd för Sverige behöver genuin politik nu och inte två klumpar med utstickande partier svävande runt dem.

För det är där vi är idag tack vare blockpolitiken, S suger in allt vad MP, C och L heter idag genom att sälja ut sin själ, detta gjorde de redan under 1990-Talet när de gick i smyg gick i säng med Centern fram tills Alliansen uppstod.

M tror jag inte går att rädda, de är för fragmenterade och behöver splittras för att kasta ut Reinfedlt fraktionen som har tagit över partiet.

L måste kasta ut de som vill fortsätta vara nyliberaler medan Socialdemokraterna behöver bli ett arbetarparti igen, för i dagsläget så börjar Vänsterpartiet ta över den rollen genom att locka till sig rödsossarna samtidigt som de börjar klättra allt närmre en socialdemokratisk politik samt retorik.

Den dagen det blir ordning på den svenska politiken är den dagen V, SD och MP hamnar på en stabil nivå av att vara där som viktiga påminnelser om att tänka på folket, men de blir aldrig tillräckligt starka för att tvinga politikerna till att agera likt huvudlösa hönor.

För det är där vi är idag, nyliberalerna tvingade in den svenska politiken på den bana som vi ser idag, då det var deras fruktansvärt skadliga politik som skadade den svenska välfärdsmodellen som i sin tur gav SD vad de behövde för att komma in i riksdagen.

Oavsett vad så måste vi göra oss av med nyliberalismen innan den dödar den svenska nationalstaten, för det är den som är problematiken, det är den som har gett oss Nya Karolinska, hur försäkringskassan och arbetsförmedlingen fungerar samt att det är den som har gett oss en icke fungerande invandringspolitik.
Jag tror inte man kan skylla den icke fungerande invandringspolitiken på nyliberalismen.

Socialliberalismen är minst lika delaktig där.

Socialliberalismen och nyliberalismen är två sidor av samma mynt!

Det är därför socialdemokratin kommer så bra överens med centern och liberalerna. Moderaterna agerar kontrollerad opposition.
Citera
2019-05-30, 14:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag tror inte man kan skylla den icke fungerande invandringspolitiken på nyliberalismen.

Socialliberalismen är minst lika delaktig där.

Socialliberalismen och nyliberalismen är två sidor av samma mynt!

Det är därför socialdemokratin kommer så bra överens med centern och liberalerna. Moderaterna agerar kontrollerad opposition.

Centern och Moderaterna var de som var mest drivande dock och Centern är genuin Nyliberalism idag medan Reinfeldt är den svenska nyliberalismens ansikte utåt, så jag håller inte med dig där.

Socialliberalism är inte den andra sidan av myntet, Marknadsliberalismen är det då Nyliberalismen är en extremare form av idéen om den osynliga handen som ska leda samhället.

Nyliberalismen är liberalismens motsvarighet till Kommunism, de är fina på papper men totalt icke fungerande på nationalekonomisk nivå och rent av farlig om den implementeras utan att ta in den mänskliga faktorn i ekvationen.
Citera
2019-05-30, 15:52
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bard är en driven debattör, men knappast vad MED behöver just nu. Han har ju hoppat som en groda över hela den politiska spelplanen. Så sent som för fyra år sedan var han med i den nyliberala Stureplanscentern, och nu stöder han alltså ett invandringskritiskt parti.

Det parti som Bard själv grundade - liberaldemokraterna - sprack dessutom på grund av interna bråk där Bard spelade en inte oväsentlig roll.

Ja, Bards inhopp i politiken har alltid varit på liberal grund. Med honom som (inofficiell) representant blir då MED ett nyliberalt, i viss mån libertarianskt, parti vilket jag också tror är helt fel väg att gå. Det finns, eller fanns åtminstone, utrymme för ett mer konservativt parti. Men den delen tycker jag har polerats bort alltmer från MED.
Citera
2019-05-30, 16:14
Avslutad
Citat:
Centern och Moderaterna var de som var mest drivande dock och Centern är genuin Nyliberalism idag medan Reinfeldt är den svenska nyliberalismens ansikte utåt, så jag håller inte med dig där.
Det stämmer inte, socialdemokratin och vänstern i stort har varit minst lika drivande i invandringsfrågan. Historiskt sett om inte annat.

Citat:
Socialliberalism är inte den andra sidan av myntet, Marknadsliberalismen är det då Nyliberalismen är en extremare form av idéen om den osynliga handen som ska leda samhället.

Nyliberalismen är liberalismens motsvarighet till Kommunism, de är fina på papper men totalt icke fungerande på nationalekonomisk nivå och rent av farlig om den implementeras utan att ta in den mänskliga faktorn i ekvationen.
Nää, du vet inte vad du talar om.
Citera
2019-05-30, 19:08
Medlem
Epimaness avatar
Hur kommer det sig att Västra Götaland är så sega med räknandet? De var väl iofs ganska sega även i riksdagsvalet...

Men Södermanlands län, de brukar väl inte vara såhär sega?
Citera
2019-05-31, 12:00
Medlem
Bu77ens avatar
Nu är samtliga 6305 valdistrikt räknade, men valresultatet är inte fastställt än.
Citera
2019-05-31, 12:40
Medlem
Inga kryssade gick före. Inte negern i Liberalerna heller, alltså. Trots klan och så.
Citera
2019-05-31, 18:41
Medlem
KalleXs avatar
En intressant observation:

2014
Antal giltiga röster: 3.716.778
Antal röster på SD: 359.248
Antal röster på andra än SD: 3.357.530

2019
Antal giltiga röster: 4.151.470
Antal röster på SD: 636.877
Antal röster på andra än SD: 3.514.593

Förändring
Antalet röster på SD: +277.629
Antalet röster på de övriga: +157.063

Man kan alltså säga att SDs ökning stod för 64% av den totala ökningen av valdeltagandet.
Citera
2019-05-31, 21:31
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det tror jag också om de inte lägger om strategi och börjar bygga underifrån. Att lansera ett parti bara månader före ett riksdagsval och gå ut med att målet är 4% är galenskap. Visst har det funnits sådana exempel, nu senast Brexitpartiet, men det är i regel partier med helt andra förutsättningar. Om AFS inte lägger om taktik kommer de hela tiden mötas av fiaskosiffror jämfört med de egna ställda målen.

För hade de inte sagt 4% i riksdagsvalet anser jag att 0,3% är helt ok för ett nybildat och ganska radikalt parti. Och starkt att öka i EU-valet. men det ses ändå som en flop för att anhängarna var övertygade om 4% och riksdagsinträde.

De skjuter sig själva i foten.

Ja, du kan ha rätt. KD har börjat tilltala en mer konservativ väljarbas igen. Det kan ha gjort MED överflödiga, åtminstone för stunden.

Jag skulle nog inte säga att det är "starkt". Valdeltagandet är BETYDLIGT LÄGRE i EU-val. Och trots detta klarar de knappt något promille bättre.

Sedan skulle jag knappas beskriva MED som något konservativt parti, snarare klassiskt liberal och borgerlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in