Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Ja, men de lever fortfarande efter tanken (som är vanlig i kretsar mer extrema än AFS) att det här med att "ta avstånd" är något man inte bör göra. Tänket att "alla som håller med oss är välkomna". Man har väl blivit bränd i SD som använder avvikande åsikter som grund för uteslutning men jag tror också att man måste skaffa sig en egen väljarbas och inte appellera för mycket till Det Fria Sverige, Nordisk Alternativhöger eller ha annat löst folk från NS-kretar i och runt partiet.
Det finns tecken på att AfS börjat fatta det. Den näsklistrande antisemiten Hagwall blev t.ex. avpolletterad efter valet, och Jeff Ahl har tagit avstånd från NMR, vilket retat upp den bruna svansen här på Flashback. Men jag undrar om det inte är för lite och för sent.
Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Fast att det skulle bli så stor skillnad från riksdagsval till EU-val förvånar mig. Tyckte de syntes mer inför EU-valet också. De skulle dock behöva ett starkt namn. Tycker inte Sadé är den partiledaren de behöver. Sedan förstår jag varför de välkomnar Alexander Bard just som starkt namn i debatter men jag tror inte Bard är en person som lockar de röster som MED potentiellt söker.
Bard är en driven debattör, men knappast vad MED behöver just nu. Han har ju hoppat som en groda över hela den politiska spelplanen. Så sent som för fyra år sedan var han med i den nyliberala Stureplanscentern, och nu stöder han alltså ett invandringskritiskt parti.
Det parti som Bard själv grundade - liberaldemokraterna - sprack dessutom på grund av interna bråk där Bard spelade en inte oväsentlig roll.
Om MED ska ha någon chans att överleva måste de plocka upp den boll som AfS tappade. Fokusera på restriktiv invandring, ett suveränt och oberoende Sverige samt en tydligare EU-kritik än SD.
NATO-medlemskap och krig i andra länder är inget som lockar de väljare MED vill nå.