2019-05-30, 10:14
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Vem är Henrik Sundström (M) och hur kommer det sig att han ökar från typ plats 25 till tre?

Tror Aron Flam bl.a kampanjade för killen i sin pod. De flesta väljare personkryssar kanske inte så det verkar ju ha lyckats.
Citera
2019-05-30, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som liberal föredrar jag naturligtvis en tillnyktring. Sverige behöver ett socialliberalt parti, men med en helt annan profil än den som framför allt Stockholmsliberalerna drivit i många år.

Hur tror du Sabuni kommer hantera JÖK om hon blir partiledare? Med tanke på att det inte kommer leda direkt till extra val även om L bryter den så kanske Sabuni vill positionera sig som ett borgerligt parti igen? Sedan kan det såklart leda tlll extra val under mandatperioden ändå med tanke på att den rödgröna sidan i sådana fall "bara" har 175 mandat och det räcker med en enda politisk vilde för att spräcka majoriteten.
Citera
2019-05-30, 10:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Liberalernas dåliga resultat är såklart intressant. Jag önskar att det hade att göra med deras galet EU-vänliga riktning men jag tror att det lika mycket bottnar i det inrikespolitiska läget med sveket att rösta på en socialdemokratisk regering.

Inrikespolitiken spelade säkert en stor roll, men man ska inte underskatta effekten av den galna EU-federalism som Cecilia Wikström drev igenom mot partistyrelsens vilja. Helt fel budskap i tider som dessa.

Citat:
Annars är det intressant med Fi's kollaps. Väldigt väntad men vi får se om partiet repar sig alls efter detta. Det känns trångt ute på den moderna vänsterkanten. Fi försöker bredda sig med att tala om fler rättigheter (mänskliga rättigheter och djurens rättigheter samt mer miljötänk). De har också problem med sina toppnamn som tenderar att göra bort sig och till skillnad från SD verkar de bli straffade på grund av detta.

Jag tror tvärtom att Fi måste fokusera på kärnbudskapet om de ska ha någon chans att överleva. Helst ser jag att de inte gör det, då identitär politik både till höger och vänster splittrar samhället. Att börja dribbla med alla möjliga andra frågor är precis samma misstag som PP gjorde. Det har gått bättre för piraterna i Tyskland och Tjeckien som höll sig till kärnfrågorna.

Citat:
Annars har vi AFS som verkar landa på runt 0,44%. Större andel än i riksdagsvalet och vore det inte för att man satte orealistiska mål i förra valet tror jag detta hade setts som ett bra resultat. Men även här satte man ett för högt mål på 1%.

AfS måste klippa banden med extremhögern om de ska ha någon chans alls att växa. Det räcker inte med att slänga ut enstaka antisemiter. Så länge det kryllar av nazister och fascister på deras valmöten kommer vanligt folk aldrig att rösta på dem.

Citat:
MED däremot gjorde väldigt dåligt ifrån sig - 0,15%. Jag är lite förvånad över det stora tappet från riksdagsvalet (där man låg tätt inpå AFS). I hasorna ligger Vändpunkt, som jag tror inte har någon framtid alls (de känns överflödiga).

Att MED aldrig slog igenom förvånar mig inte. Det finns ingen naturlig väljarbas i Sverige för ett neokonservativt parti.

Vändpunkt tror jag har större potential med sitt radikala miljöbudskap. Man talar ju om Gretaeffekten i hela Europa nu. I det här valet var de dock för sent ute.
Citera
2019-05-30, 10:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur tror du Sabuni kommer hantera JÖK om hon blir partiledare? Med tanke på att det inte kommer leda direkt till extra val även om L bryter den så kanske Sabuni vill positionera sig som ett borgerligt parti igen? Sedan kan det såklart leda tlll extra val under mandatperioden ändå med tanke på att den rödgröna sidan i sådana fall "bara" har 175 mandat och det räcker med en enda politisk vilde för att spräcka majoriteten.

Jag tror inte att Sabuni aktivt skulle motarbeta JÖK:en. Det skulle bara splittra partiet. Men hon kommer inte heller att lyfta ett finger för att rädda den. Med de inbyggda motsättningar som finns är chansen att JÖK:en håller valperioden ut nog mikroskopisk med Sabuni vid rodret. Tveksamt om den ens skulle hålla under Ullenhag, men han skulle åtminstone försöka rädda den.
Citera
2019-05-30, 10:40
Medlem
Citat:
Inrikespolitiken spelade säkert en stor roll, men man ska inte underskatta effekten av den galna EU-federalism som Cecilia Wikström drev igenom mot partistyrelsens vilja. Helt fel budskap i tider som dessa.

Jag tror tvärtom att Fi måste fokusera på kärnbudskapet om de ska ha någon chans att överleva. Helst ser jag att de inte gör det, då identitär politik både till höger och vänster splittrar samhället. Att börja dribbla med alla möjliga andra frågor är precis samma misstag som PP gjorde. Det har gått bättre för piraterna i Tyskland och Tjeckien som höll sig till kärnfrågorna.

AfS måste klippa banden med extremhögern om de ska ha någon chans alls att växa. Det räcker inte med att slänga ut enstaka antisemiter. Så länge det kryllar av nazister och fascister på deras valmöten kommer vanligt folk aldrig att rösta på dem.

Att MED aldrig slog igenom förvånar mig inte. Det finns ingen naturlig väljarbas i Sverige för ett neokonservativt parti.

Vändpunkt tror jag har större potential med sitt radikala miljöbudskap. Man talar ju om Gretaeffekten i hela Europa nu. I det här valet var de dock för sent ute.

Och bli som SD menar du?
Citera
2019-05-30, 10:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shello
Och bli som SD menar du?

Vilket av partierna vi diskuterar syftar du på?
Citera
2019-05-30, 10:44
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Ja, för deras skull är det nödvändigt att fokusera på kärnfrågan. De har problem så fort de rör sig utanför den. Men jag tror de är överflödiga faktiskt. Det är för många andra partier som klampar in på deras mark och de har ännu inte kompetensen i sin organisation.

Citat:

Ja, men de lever fortfarande efter tanken (som är vanlig i kretsar mer extrema än AFS) att det här med att "ta avstånd" är något man inte bör göra. Tänket att "alla som håller med oss är välkomna". Man har väl blivit bränd i SD som använder avvikande åsikter som grund för uteslutning men jag tror också att man måste skaffa sig en egen väljarbas och inte appellera för mycket till Det Fria Sverige, Nordisk Alternativhöger eller ha annat löst folk från NS-kretar i och runt partiet.

Citat:

Fast att det skulle bli så stor skillnad från riksdagsval till EU-val förvånar mig. Tyckte de syntes mer inför EU-valet också. De skulle dock behöva ett starkt namn. Tycker inte Sadé är den partiledaren de behöver. Sedan förstår jag varför de välkomnar Alexander Bard just som starkt namn i debatter men jag tror inte Bard är en person som lockar de röster som MED potentiellt söker.
Citera
2019-05-30, 10:45
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Liberalernas dåliga resultat är såklart intressant. Jag önskar att det hade att göra med deras galet EU-vänliga riktning men jag tror att det lika mycket bottnar i det inrikespolitiska läget med sveket att rösta på en socialdemokratisk regering.

Annars är det intressant med Fi's kollaps. Väldigt väntad men vi får se om partiet repar sig alls efter detta. Det känns trångt ute på den moderna vänsterkanten. Fi försöker bredda sig med att tala om fler rättigheter (mänskliga rättigheter och djurens rättigheter samt mer miljötänk). De har också problem med sina toppnamn som tenderar att göra bort sig och till skillnad från SD verkar de bli straffade på grund av detta.

Annars har vi AFS som verkar landa på runt 0,44%. Större andel än i riksdagsvalet och vore det inte för att man satte orealistiska mål i förra valet tror jag detta hade setts som ett bra resultat. Men även här satte man ett för högt mål på 1%.

MED däremot gjorde väldigt dåligt ifrån sig - 0,15%. Jag är lite förvånad över det stora tappet från riksdagsvalet (där man låg tätt inpå AFS). I hasorna ligger Vändpunkt, som jag tror inte har någon framtid alls (de känns överflödiga).

En del jag minns från 2014 röstade för FI pga att de var anti-vaxxers. Och pratade en del om hur vaccinerna hade drabbat småflickor. Så de hade nog en del frågor som inte hade med den moderna vänstern att göra. Men nu drev de bara sina gamla frågor.

AfS gissar jag kommer att läggas ner inom ett år. De har gjort ett stort väsen av sig. Men sanningen är att de inte existerar utanför FlashBack. De är en upprepning av ND och SvP.

Att MED gjorde sämre i det här valet än i Riksdagsvalet har att göra med KD och Ebba. Hur det går för MED beror mycket på hur de borgerliga partierna sköter sina kort framöver. MED sitter även i 4 stolar i 3 olika kommuner och har möjligheten att driva politik och få uppmärksamhet den vägen också.
Citera
2019-05-30, 10:52
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
AfS gissar jag kommer att läggas ner inom ett år. De har gjort ett stort väsen av sig. Men sanningen är att de inte existerar utanför FlashBack. De är en upprepning av ND och SvP.

Det tror jag också om de inte lägger om strategi och börjar bygga underifrån. Att lansera ett parti bara månader före ett riksdagsval och gå ut med att målet är 4% är galenskap. Visst har det funnits sådana exempel, nu senast Brexitpartiet, men det är i regel partier med helt andra förutsättningar. Om AFS inte lägger om taktik kommer de hela tiden mötas av fiaskosiffror jämfört med de egna ställda målen.

För hade de inte sagt 4% i riksdagsvalet anser jag att 0,3% är helt ok för ett nybildat och ganska radikalt parti. Och starkt att öka i EU-valet. men det ses ändå som en flop för att anhängarna var övertygade om 4% och riksdagsinträde.

De skjuter sig själva i foten.

Citat:
Att MED gjorde sämre i det här valet än i Riksdagsvalet har att göra med KD och Ebba. Hur det går för MED beror mycket på hur de borgerliga partierna sköter sina kort framöver. MED sitter även i 4 stolar i 3 olika kommuner och har möjligheten att driva politik och få uppmärksamhet den vägen också.

Ja, du kan ha rätt. KD har börjat tilltala en mer konservativ väljarbas igen. Det kan ha gjort MED överflödiga, åtminstone för stunden.
Citera
2019-05-30, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Tror Aron Flam bl.a kampanjade för killen i sin pod. De flesta väljare personkryssar kanske inte så det verkar ju ha lyckats.

Lyckats och lyckats, han har ju inte fått 5% så kryssen spelar ju inte någon egentlig roll.
Citera
2019-05-30, 12:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Som liberal föredrar jag naturligtvis en tillnyktring. Sverige behöver ett socialliberalt parti, men med en helt annan profil än den som framför allt Stockholmsliberalerna drivit i många år.

Skulle nog inte ens påstå att Liberalierna är socialliberala längre inte sedan de hoppade i säng med Centern och speciellt Maud.

Hon och Reinfeldt drev alla våra konservativa partier till att bli marknadsliberala eller rent av nyliberala med ett fokus på att gynna företagsverksamheten istället för folkets bästa.

Liberalerna behöver aktivt hitta hem igen om de ska överleva i framtiden, KD överlever för att de har börjat vakna till och inse att om de ska överleva så måste de gå bort ifrån direkt skadlig politik.
Citera
2019-05-30, 12:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, men de lever fortfarande efter tanken (som är vanlig i kretsar mer extrema än AFS) att det här med att "ta avstånd" är något man inte bör göra. Tänket att "alla som håller med oss är välkomna". Man har väl blivit bränd i SD som använder avvikande åsikter som grund för uteslutning men jag tror också att man måste skaffa sig en egen väljarbas och inte appellera för mycket till Det Fria Sverige, Nordisk Alternativhöger eller ha annat löst folk från NS-kretar i och runt partiet.

Det finns tecken på att AfS börjat fatta det. Den näsklistrande antisemiten Hagwall blev t.ex. avpolletterad efter valet, och Jeff Ahl har tagit avstånd från NMR, vilket retat upp den bruna svansen här på Flashback. Men jag undrar om det inte är för lite och för sent.

Citat:
Fast att det skulle bli så stor skillnad från riksdagsval till EU-val förvånar mig. Tyckte de syntes mer inför EU-valet också. De skulle dock behöva ett starkt namn. Tycker inte Sadé är den partiledaren de behöver. Sedan förstår jag varför de välkomnar Alexander Bard just som starkt namn i debatter men jag tror inte Bard är en person som lockar de röster som MED potentiellt söker.

Bard är en driven debattör, men knappast vad MED behöver just nu. Han har ju hoppat som en groda över hela den politiska spelplanen. Så sent som för fyra år sedan var han med i den nyliberala Stureplanscentern, och nu stöder han alltså ett invandringskritiskt parti.

Det parti som Bard själv grundade - liberaldemokraterna - sprack dessutom på grund av interna bråk där Bard spelade en inte oväsentlig roll.

Om MED ska ha någon chans att överleva måste de plocka upp den boll som AfS tappade. Fokusera på restriktiv invandring, ett suveränt och oberoende Sverige samt en tydligare EU-kritik än SD.

NATO-medlemskap och krig i andra länder är inget som lockar de väljare MED vill nå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in