2019-05-28, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tvbimbo
Jag har alltid en batong med mig och jag har använt den när muslimer har viftat med kniv och gett mig ett "erbjudande" de ansåg vara bra. Om man drar kniv mot mig, tar jag fram batongen i självförsvar. Det finns olika räckvidder men de som är bra säljs vara till de som har papper på att de får ha dem. Den fiungerar om man vet hur man ska hantera den. Om man den tas fram i självförsvar och det finns dokumenterat att man blivit anfallen så har man inget att oroa sig över.

Jag har alltid siktat in mig på leder, handleder, knän och armleder. det ska göra ont och man ska inte glömma att man attackerar och försöker råna civila som inte vill ha med en att göra.

Om du som privatperson slår någon med teleskopbatong ute på stan åker du dit för brott mot knivlagen även om det var i nödvärn.

Det är egentligen ingen skillnad på en ASP eller ESP batong, de är precis lika effektiva.
Möjligtvis att Bonowi kan vara snäppet vassare, och de säljs som sagt inte till privatpersoner.

Som väktare, polis m.m lär man sig att inte slå mot huvudet, utan mot armar, ben osv.
Det är dock helt fel teknik då jag själv bevittnat dörrvakter i slagsmål som slagit folk i huvudet utan att få personen ur spel.
Är personen tillräckligt påverkad av diverse substanser krävs det ett enormt övervåld för att få ner personen.
Så ska du slå, slå mot huvudet, slå hårt, mata slag efter slag och ge dig inte förrän personen är satt ur spel, död eller levande, vem bryr sig?
Citera
2019-05-28, 20:44
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodyHarry
Om du som privatperson slår någon med teleskopbatong ute på stan åker du dit för brott mot knivlagen även om det var i nödvärn.

Det är egentligen ingen skillnad på en ASP eller ESP batong, de är precis lika effektiva.
Möjligtvis att Bonowi kan vara snäppet vassare, och de säljs som sagt inte till privatpersoner.

Som väktare, polis m.m lär man sig att inte slå mot huvudet, utan mot armar, ben osv.
Det är dock helt fel teknik då jag själv bevittnat dörrvakter i slagsmål som slagit folk i huvudet utan att få personen ur spel.
Är personen tillräckligt påverkad av diverse substanser krävs det ett enormt övervåld för att få ner personen.
Så ska du slå, slå mot huvudet, slå hårt, mata slag efter slag och ge dig inte förrän personen är satt ur spel, död eller levande, vem bryr sig?

Rätten?
Citera
2019-05-31, 10:08
Medlem
Citat:

I tråden diskuterar folk batongernas ”effektivitet” (eller snarare ineffektivitet) som om de var framtagna för att ta livet av folk med ett endaste slag..

(Och naturligtvis om man slår hårt och har lite tur och träffar precis rätt så är det väl teoretiskt möjligt med en ASP. Det förstår vuxna människor).

Men de är väl snarare framtagna som tjänstevapen för proffesionellt bruk, avsedda att användas av människor i uniform. Människor med regelbunden träning i handgemäng, som i regel uppträder minst två och två. Och som dessutom oftast har annan beväpning att tillgå som back-up!

Inte för att lättkriminella människor ska ha nåt dödligt tillhygge till hands när de går runt på stan..
Senast redigerad av Macke85 2019-05-31 kl. 10:18.
Citera
2019-05-31, 12:28
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Knivlagen är inget förbud mot att bära teleskopsbatong, bara snäva riktlinjer.
Citera
2019-05-31, 12:59
Medlem
ComplicatedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Inte nödvändigtvis. Knivlagen är inget förbud mot att bära teleskopsbatong, bara snäva riktlinjer.
Är du verkligen säker på det?

Citat:
"Med en licensfri teleskopbatong menas att batongen inte har något krav på att köparen måste ha en behörighet, exempelvis förordnande för att få köpas. Dessa batonger är lagliga för privatpersoner att köpa och äga i hemmet som ett samlarvapen. För privatpersoner är det däremot olagligt att bära batong på allmän plats, då detta är ett brott mot knivlagen/lagen om farliga föremål."
https://www.vaktbutiken.se/utrustning/batonger/licensfria-teleskopbatonger

Citat:
"Om vi skulle träffa på batongen hos någon ute på stan blir det omedelbart en polisanmälan för brott mot knivlagen, säger Jan Wäring, chef för tillståndsgruppen vid Malmöpolisen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ldV5K/nya-super-batongen-till-salu-i-vanlig-butik
Citera
2019-05-31, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComplicatedMan
Är du verkligen säker på det?

https://www.vaktbutiken.se/utrustning/batonger/licensfria-teleskopbatonger

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ldV5K/nya-super-batongen-till-salu-i-vanlig-butik

Ja. Läs förarbetena och definitionen av gatustridsvapen. Att polisen upprättar en anmälan är inget konstigt. Brottet ska bevisas och du ska dömmas i en domstol, vilket inte kommer ske om du följt riktlinjerna som finns i förarbetena till knivlagen.
Citera
2019-05-31, 13:37
Medlem
ComplicatedMans avatar
Citat:
Ja. Läs förarbetena och definitionen av gatustridsvapen. Att polisen upprättar en anmälan är inget konstigt. Brottet ska bevisas och du ska dömmas i en domstol, vilket inte kommer ske om du följt riktlinjerna som finns i förarbetena till knivlagen.
https://www.lawline.se/answers/knogjarn-och-batong-brott-mot-knivlagen
Citat:
"Huvudregeln är att det är förbjudet att inneha föremål som faller under knivlagen på allmän plats (se 1 § första stycket lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen)). Knogjärn och batong är sådana föremål faller in under knivlagen, eftersom de genom sin konstruktion är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. De är typiskt sett avsedda för våldsanvändning och har därför inte något annat naturligt legitimt användningsområde."
Du får gärna ta och visa vad det är för något du syftar på, för även Lawline är ju av uppfattningen att bärande av teleskopbatong faller under knivlagen för civilister.

Citat:
"Lagen medger dock ett undantag som innebär att förbudet inte gäller om innehavet är att betrakta som befogat (se 1 § andra stycket knivlagen). När man bedömer vad som är att betrakta som ett befogat innehav tar man hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter (exempelvis om föremålet behövs för arbete eller friluftsaktiviteter)."
Är det dessa undantag du menar, när föremålet behövs för arbete eller friluftsaktiviteter?

Jag har i så fall lite svårt att se vad man ska använda en teleskopbatong till annat än att slå folk med och hålla den dold fram till dess att den används.
Jag tror även att det skulle vara ganska svårt att få rätten att köpa någon förklaring till varför man har en sådan på sig.
Citera
2019-05-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComplicatedMan
https://www.lawline.se/answers/knogjarn-och-batong-brott-mot-knivlagen
Du får gärna ta och visa vad det är för något du syftar på, för även Lawline är ju av uppfattningen att bärande av teleskopbatong faller under knivlagen för civilister.

Är det dessa undantag du menar, när föremålet behövs för arbete eller friluftsaktiviteter?

Jag har i så fall lite svårt att se vad man ska använda en teleskopbatong till annat än att slå folk med och hålla den dold fram till dess att den används.
Jag tror även att det skulle vara ganska svårt att få rätten att köpa någon förklaring till varför man har en sådan på sig.

Det där är inte förarbetena. Ge mig lite tid så återkommer jag.
Citera
2019-05-31, 14:30
Medlem
franges avatar
Citat:
Det där är inte förarbetena. Ge mig lite tid så återkommer jag.

Publicera gärna fall där någon åtalad privatperson har blivit friad för brott mot knivlagen (eller motsvarande) - efter att ha blivit påkommen av polis med att ha burit teleskopbatong "på stan".
Citera
2019-05-31, 14:49
Medlem
Just nu kan jag inte skriva ett helt rättsligt försvar åt dig, men om vad jag skriver nu inte gör det klart för dig så ska jag ta mig tiden att göra det. Om någon har hamnat i klammeri md rättvisan pga bärande av teleskopsbatong så kan ni pm:a mig om du vill ha hjälp med försvaret om jag inte redan har postat det i tråden.

https://lagen.nu/prop/1989/90:129#sid12

Förarbetena väger alltid tyngre än lagen. Utan att citera(jag utgår från att du tänker läsa det) så kan jag säga att det framhävs starkt att ett visst antal rekvisit ska uppfyllas innan polis eller domstol får ingripa eller dömma. Bland dessa återfinns risknivå på platsen, tiden och personen ifråga. En ostraffad person som en vardagseftermiddag går till affären i ett bra område riskerar även vid poliskontakt mindre misstanke än en av polisen känd person med våldsamma tendenser utanför en krog vid stängningsdags. Det här var åtminstonne tanken när lagen skrevs, polisen har frångått den här tanken numera, men eftersom det är domstolen som dömmer spelar det ingen större roll vad polisen tycker.

Vi har alltså klargjort att en skötsam person i en miljö där låg risk för våld förekommer tillåts bära med sig det mesta om det kan anses befogat. Slidknivar av typ mora nämns som exempel på knivar som ska accepteras utan större knussel.

Nu får vi försöka passa in teleskopsbatongen i farlighetsgrad. Vi vet att gatustridsvapen som saknar legitima syften inte får säljas till privatpersoner i Sverige. Batonger säljs fritt i landet och anses därför ha ett legitmit syfte, precis som knivar som inte faller under definitionen av gatustridsvapen. De gatustridsvapen som använder trubbigt våld är främst blydaggar och knogjärn, båda orsakar en mycket högre nivå av skador än en teleskopsbatong då de främst används mot huvudet till skillnad mot teleskopsbatongen. De ger heller inte någon extra räckvidd åt brukaren, något som är väldigt viktigt för att ett vapen ska kunna anses vara defensivt. Summering; en teleskopsbatong har en mycket lägre risk för skador än knivar och gatustridsvapen. De ger också räckvidd för att kunna hålla en knivman på avstånd eller för att kunna avväpna knivmannen med mindre risk för att bli skuren eller stucken. Ljudet vid utfällande kan anses vara desarmerande.

Kärnan i knivlagen är att stävja våldsbrott som utnytjar offensiva redskap för att orsaka större skada vid redan olagliga aktiviteter. Kniv nämns förvisso som ett föremål man inte kan ursäkta med att man bär med sig för självförsvar, men skillnaden mellan effekten av en kniv och teleskopsbatong är monumental. En kniv är dödlig, en teleskopsbatong är det inte. En kniv ger heller ingen extra räckvidd utan kräver att man är väldigt nära sitt offer eller angripare, detta är ett bevis på dåligt planerst självförsvar, och det är heller inte tillåtet att (med vissa undantag) använda dödligt våld för att avvärja ett icke dödligt angrepp.

Knivlagen förbjuder som bekant allting som kan användas som vapen, om tanken är att använda det som vapen. En laglig försvarssprej som används vid ett överfall är grund för att dömmas för brott mot knivlagen men det är helt okej att bära den i rätt syfte. Samma sak gäller för teleskopsbatonger.
Citera
2019-05-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Publicera gärna fall där någon åtalad privatperson har blivit friad för brott mot knivlagen (eller motsvarande) - efter att ha blivit påkommen av polis med att ha burit teleskopbatong "på stan".

De flesta som påträffas med batong på stan är kriminella eller annat löst folk. De hederliga människorna som ertappats med batong har antingen godkänt strafföreläggande eller gått bet på att tingsrätten är full med politruker som inte kan eller bryr sig om lagen. Precis som polisen som anmäler alla de får nys om. Det var inte tanken med lagen, vilket du kan läsa i mitt tidigare inlägg. Att få hederliga människor bär batong, och att ännu färre eller ingen har tagit upp det i rätten med den riktiga kunskapen om lagen är inte ett bevis på att lagen förbjuder det.
Citera
2019-05-31, 14:56
Medlem
franges avatar
Citat:
De flesta som påträffas med batong på stan är kriminella eller annat löst folk. De hederliga människorna som ertappats med batong har antingen godkänt strafföreläggande eller gått bet på att tingsrätten är full med politruker som inte kan eller bryr sig om lagen. Precis som polisen som anmäler alla de får nys om. Det var inte tanken med lagen, vilket du kan läsa i mitt tidigare inlägg. Att få hederliga människor bär batong, och att ännu färre eller ingen har tagit upp det i rätten med den riktiga kunskapen om lagen är inte ett bevis på att lagen förbjuder det.

Så du har alltså inget fall att komma med - där en person friats för att ha burit teleskopbatong på stan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in