2019-05-31, 07:46
Medlem
Mullrets avatar
Vill man bli lurad så varsågod. Nigeriabrev typ.
Citera
2019-05-31, 08:15
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att gå in som de sista i ett pyramidspel eller en tulpanlöks spekulation är sällan lyckat...
Pyramidspel kräver någon som driver projektet som tjänar på att få in nya medlemmar. Bitcoin är ett open source protokoll bara för pengar. Värdet kommer ifrån utbud och efterfrågan.

Bitcoin har funnits i 10 år nu och priset återhämtar sig ständigt. Mer och mer kapital flödar in och Bitcoin mer mer och mer erkänd ifrån större och större investerare.

Bitcoin är en begränsad tillgång på marknaden precis som vilken annan som helst.. Guld till exempel.

Du kan använda samma argument för guld som du säger för Bitcoin. Det är en enda stor tulpanlöksspekulation. Varför köper folk guldtackor och coins och sparar hemma? De är helt värdelösa, de går inte äta eller använda för att köpa saker med.

Man köper för att man kan tro man kan sälja dyrare i framtiden helt enkelt, guld som Bitcoin.
Citera
2019-05-31, 08:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Pyramidspel kräver någon som driver projektet som tjänar på att få in nya medlemmar. Bitcoin är ett open source protokoll bara för pengar. Värdet kommer ifrån utbud och efterfrågan.

Bitcoin har funnits i 10 år nu och priset återhämtar sig ständigt. Mer och mer kapital flödar in och Bitcoin mer mer och mer erkänd ifrån större och större investerare.

Bitcoin är en begränsad tillgång på marknaden precis som vilken annan som helst.. Guld till exempel.

Du kan använda samma argument för guld som du säger för Bitcoin. Det är en enda stor tulpanlöksspekulation. Varför köper folk guldtackor och coins och sparar hemma? De är helt värdelösa, de går inte äta eller använda för att köpa saker med.

Man köper för att man kan tro man kan sälja dyrare i framtiden helt enkelt, guld som Bitcoin.

Det är skillnad på att spara o spekulera.

Spara är uppskjuten konsumtion.

Guld är en konstant som gällt i mer än 5000 år. Man sparar i guld för att inte förlora eller förlora mindre. En defensiv investering.

Tylipanlökarna var ren spekulation. Inget annat.

Nu är även guldet osunt högt.

Vi lever i en osäker tid. Speciellt i Sverige. Allt är bättre än kronor på banken.
Citera
2019-05-31, 09:37
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Har på sistone överösts av reklam och ”goda” röster som uppmanar mig att gå in och investera i kryptovaluta, vilket tydligen skall leda till garanterad rikedom. Innan jag ödslar tid och energi på att sätta mig in i området djupare vill jag ha era bästa argument till att bara ta och skita i alltihop!
Så låt höra, tack!

Skit i det pyramidspelet, har du konto på Avanza?
Citera
2019-05-31, 10:23
Medlem
Smackbangs avatar
Du kan skryta för dina framtida barn att du inte blev lurad att köpa Bitcoin.
Citera
2019-05-31, 10:27
Medlem
Smackbangs avatar
Om du köper Öl för alla dina besparingar då har du tomburkarna som garanti för att inte alla dina besparingar är borta..

Med smarta investeringar tillhör du A laget..
Citera
2019-05-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu är även guldet osunt högt.

Nej det är FIAT-valutorna som är osunt låga och kommer bli än lägre på sikt pga det sjuka monetära system som vi har.

Några anledningar till att inte gå in är pga att det är ett nollsummespel, lätt att bli lurad, du är för sen, det kan komma något som ersätter alla befintliga krypto och bli den ny standarden och därmed göra dagens valutor värdelösa etc.

Finns dock tusen anledningar till varför du bör gå in men det hör inte till denna tråd.
Citera
2019-05-31, 10:46
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Har på sistone överösts av reklam och ”goda” röster som uppmanar mig att gå in och investera i kryptovaluta, vilket tydligen skall leda till garanterad rikedom. Innan jag ödslar tid och energi på att sätta mig in i området djupare vill jag ha era bästa argument till att bara ta och skita i alltihop!
Så låt höra, tack!

1. Du har inte bemödat dig att ta reda på något själv.
2. Finns inget som heter garanterad rikedom, isåfall hade alla sysslat med det.
3. Eftersom du inte orkar ta reda på fakta själv så kommer du bli ägd av SKV i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Skit i det pyramidspelet, har du konto på Avanza?

Hur får du en valuta till pyramidspel?
Citera
2019-05-31, 12:17
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Så låt höra, tack!

Därför att det är gambling. Om det argumentet inte biter, därför att du är en gamblare av naturen så kan nog ingen hjälpa dig. Då är ditt öde att söka dig till gambling och där göra slut på dina pengar och absolut ingenting kan hindra detta. När du är pank och skuldsatt kommer du sluta, därför att du helt enkelt inte kan fortsätta.

Alla som tror att det finns snabba pengar är fattiga som kyrkråttor. Och som fattiga kyrkråttor fortsätter de tro att det finns en snabb "fix" tillbaka.
Citera
2019-05-31, 20:33
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Därför att det är gambling. Om det argumentet inte biter, därför att du är en gamblare av naturen så kan nog ingen hjälpa dig. Då är ditt öde att söka dig till gambling och där göra slut på dina pengar och absolut ingenting kan hindra detta. När du är pank och skuldsatt kommer du sluta, därför att du helt enkelt inte kan fortsätta.

Alla som tror att det finns snabba pengar är fattiga som kyrkråttor. Och som fattiga kyrkråttor fortsätter de tro att det finns en snabb "fix" tillbaka.

Hur mkt ”gambling” är det då? Att köpa Bitcoins. Om vi sätter rysk roulette på ena sidan av en tiogradig skala och en aktie i Kinnevik på andra sidan. Var hamnar Bitcoins då?
Citera
2019-05-31, 21:50
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Så låt höra, tack!

Det främsta argumentet till att inte kliva in i kryptovärlden är att risken finns att du går back. Detsamma gäller för övrigt även på börsen och Solvalla.
Citera
2019-06-01, 02:12
Medlem
Trillskes avatar
Diverse icke insatta vänner och bekanta har varit på mig med "Ska jag köpa? Ska jag köpa?! Vad ska jag köpa??".

Det brukar sluta med att jag svarar "OM du nu ska köpa: endast bitcoin och/eller ether, sälj aldrig"
"Aldrig...?"
"Aldrig."
"??"
"Assymetri: uppsidan med placeringen är att den kan öka >100x pengarna. Om den gör det kommer du skita på dig, inte glömma att förvalta placeringen. I alla andra lägen ska du inte sälja. Välj summa därefter."
"Aldrig?"
"Aldrig."
"Mm, okej, jag tror jag fattar"

Vad tror du de gjorde förra året...?

Det är en bra anledning att inte köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in