2019-05-30, 22:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man får inte skyddade personuppgifter för att man tycker att det vore trevligt.
Man måste ansöka om det och man får det bara om man lever under hot.
Om det nu var så att LW ville få skyddade uppgifter, tror du att det beror på att hon blev hotad av SD?

Vilka beslut tror du att LW tog på jobbet som kunde göra människor arga?
Det har inte skrivits något sådant i tråden men du kanske har mer information?

Nu kan jag ha fel men som jag fattat det så jobbade LW på ett hem för ensamkommande barn. Dvs, hon jobbade inte på Migrationsverket med att ta några som helst beslut om deras asylrätt. Jag har inte utifrån tråden fått intrycket av att hon hade den typen av ansvarsuppgifter. Med tanke på hennes bakgrund som pastor och energiska framtoning har jag tänkt mig henne mer som en person som jobbar socialt vårdande med unga människor. Men detta kanske Sh.Holmes eller någon annan som kände henne kan svara på?

Sedan. Jobbar man med unga människor som kommer från svåra prövningar kan man kanske anta att det finns en del riskmoment, dvs barn/unga som inte mår bra och som ev skulle kunna bli utåtagerande om de inte får bra stöd. En del kanske är desperata också i sin livssituation och en del kan vara på väg att hamna snett. Så visst kan det ha funnits risker och möjlighet att hon hanterat arga människor men jag tror inte att det hör till vanligheterna att få någon form av skyddade uppgifter i ett sådant yrke. LW var dessutom ju via alla möjliga sociala medier mycket öppen med sitt liv, var hon vistades och vad hon höll på med. Jag tror att hon som pastor kunnat ha hamnat i värre situationer då hon antagligen ägnat sig åt själavårdande uppgifter och då kunnat hamna i en del knepiga situationer utifrån vad folk anförtrott sig åt henne med, samt infekterade situationer som kan uppstå i en församling.
Citera
2019-05-30, 22:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, där har vi ett iaf!
Tack!
Men någonstans känns det som att det var ett inlägg som specificerade mer i detalj (typ sms eller något ditåt) vad det gällde.

Jag vet hur jobbigt det är att lte på mobilen så jag tackar dig jättemycket ändå för att du fick fram det här.

Holmes:
"Jag vill inte förstöra utredningen, men LW kände på sig att något kunde hända och såg till att fler visste vad som hänt.
Utredarna har allt.[...]"

Så när jag läser den meningen och det att LW bytte låset för att SD vägrade att lämna tillbaka nyckeln... ja då kanske det var så att hon trodde hon skulle försvinna från Ratsit (om det nu stämmer) för att det skulle hända henne något?

En varning till andra?
Men varför följer hon med ut på mordnatten då?

Blir inte klok på det...

Två helt långsökta funderingar ifall ratsit-grejen inte har med SD att göra:

1. Hur var det nu med ryktet i tråden om att UW via jobbet var säkerhetsklassad? Var detta sant eller bara en trådsanning? Ifall det var sant, kanske LW och UW var på väg tillbaka till varandra och LW snart skulle ingå i denna säkerhetsklassning igen? Inget mer dramatiskt än så? Vild, kanske dålig, spekulation som jag antar någon kan avfärda snabbt.

2. Med tanke på gränslösheten i MHs blogg och agget mot LW, kan denna (GM eller ej) ha stalkat LW och utgjort ett sådant obehag att LW velat skydda sina uppgifter på något vis? Också bara en långsökt spekulation men, ponera att barnen W och UW alla haft egen nyckel hem och MH haft tillgång till denna då hon under en tid var styvmamma till barnen W... När UW meddelade att han ville skiljas från MH och hon verkade ta det mycket illa och även hängde ut LW, kan hon ha uppsökt denna med "sin" nyckel och betett sig på ett sätt som gjort att LW velat byta lås? Dessa frågor om låset betyder kanske inte lika mycket för polisen som antagligen redan har hört LWs anhöriga om vad låsbytet berodde på får man hoppas. Det som talar mot denna spekulation är väl att MH aldrig verkade bo ihop med UW under deras äktenskap. Minns jag rätt om de var typ särbos pga praktiska omständigheter, barn osv?
Senast redigerad av Philomena 2019-05-30 kl. 22:47.
Citera
2019-05-30, 22:46
Medlem
Någon som vet varför SD var och fixade cachen på lekplatsen till Mini på hans födelsedag? Jag tycker det känns grymt mot pojken att den som misstänks för mordet på hans mamma gör detta.
Mini fyllde ju 13 och vill han ha sina cacher i ordning är han stor nog att ordna dem på egen hand.
Citera
2019-05-30, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Någon som vet varför SD var och fixade cachen på lekplatsen till Mini på hans födelsedag? Jag tycker det känns grymt mot pojken att den som misstänks för mordet på hans mamma gör detta.
Mini fyllde ju 13 och vill han ha sina cacher i ordning är han stor nog att ordna dem på egen hand.

Okänsligt skulle jag säga.

Oavsett om det är SD som har varit med och gjort den eller inte.
Och oavsett om han är skyldig eller inte.

Distanslöst.
Citera
2019-05-30, 23:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Man får inte skyddade personuppgifter för att man tycker att det vore trevligt.
Man måste ansöka om det och man får det bara om man lever under hot.
Om det nu var så att LW ville få skyddade uppgifter, tror du att det beror på att hon blev hotad av SD?

Vilka beslut tror du att LW tog på jobbet som kunde göra människor arga?
Det har inte skrivits något sådant i tråden men du kanske har mer information?
Jag får erkänna att jag inte har klart för mig hur den här uppgiften om "skyddade uppgifter" förts in i tråden. Är det bara det att hon sagt att hon skulle "försvinna från Ratsit"?

Om det var SD som var hotet så skulle det alltså krävts att hon flyttat till ny adress, avbrutit all kontakt med honom och slutat sprida uppgifter om sig själv på sociala medier. Det här hade krävts rent "formellt" för ansökan om skyddade personuppgifter men även i praktiken också förstås.
Citera
2019-05-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Okänsligt skulle jag säga.

Oavsett om det är SD som har varit med och gjort den eller inte.
Och oavsett om han är skyldig eller inte.

Distanslöst.

Respektlöst för andras känslor.

Minns du vem som noterade att NW:s tidigare profilbild med UW var tagen vid polishuset? Den fanns på hans IG för inte så länge sen.

Finns det inga i tråden kvar som har insyn på riktigt som kan berätta lite?
Citera
2019-05-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Respektlöst för andras känslor.

Minns du vem som noterade att NW:s tidigare profilbild med UW var tagen vid polishuset? Den fanns på hans IG för inte så länge sen.

Finns det inga i tråden kvar som har insyn på riktigt som kan berätta lite?

Det fetade; det var Carinah78 som hade noterat detta.
Citera
2019-05-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Det fetade; det var Carinah78 som hade noterat detta.

Synd att hen är på semester. Jag skulle vilja veta hur hen kunde se att det var den byggnaden. Det kanske någon har frågat om? Visst var det så att bilden inte var en selfie och tagen av en tredje person?

Någon som vet om UW har en ny partner efter MH?
Citera
2019-05-31, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Två helt långsökta funderingar ifall ratsit-grejen inte har med SD att göra:

1. Hur var det nu med ryktet i tråden om att UW via jobbet var säkerhetsklassad? Var detta sant eller bara en trådsanning? Ifall det var sant, kanske LW och UW var på väg tillbaka till varandra och LW snart skulle ingå i denna säkerhetsklassning igen? Inget mer dramatiskt än så? Vild, kanske dålig, spekulation som jag antar någon kan avfärda snabbt.

2. Med tanke på gränslösheten i MHs blogg och agget mot LW, kan denna (GM eller ej) ha stalkat LW och utgjort ett sådant obehag att LW velat skydda sina uppgifter på något vis? Också bara en långsökt spekulation men, ponera att barnen W och UW alla haft egen nyckel hem och MH haft tillgång till denna då hon under en tid var styvmamma till barnen W... När UW meddelade att han ville skiljas från MH och hon verkade ta det mycket illa och även hängde ut LW, kan hon ha uppsökt denna med "sin" nyckel och betett sig på ett sätt som gjort att LW velat byta lås? Dessa frågor om låset betyder kanske inte lika mycket för polisen som antagligen redan har hört LWs anhöriga om vad låsbytet berodde på får man hoppas. Det som talar mot denna spekulation är väl att MH aldrig verkade bo ihop med UW under deras äktenskap. Minns jag rätt om de var typ särbos pga praktiska omständigheter, barn osv?

Va inne på din tankegång ett tag, men det faller nog då
UW själv finns på ratsit.
Citera
2019-05-31, 02:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hade hon inte nyligen bytt arbete? Jag minns tre mobiltelefoner på en bild.

Om hon skulle få börja fatta beslut om ensamkommande så ville hon nog ha skyddad id. (min spek.)

"Gästspel på gamla arbetsplatsen. Nya telefoner. Bland annat"
5 januari 2018

https://www.instagram.com/p/Bdj_L7elsE-/
Citera
2019-05-31, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
99.9% säker att det var mer än vänskap mellan LW och JH.

SD ska tydligen inte trott det, kanske inte velat tro det, på samma sätt som han inte trodde/visste att LW och ML hade en relation. SD är ju en som stod henne väldigt nära (på gott eller ont), så om det är förnekelse eller vetskap är svårt att bedöma.

Det finns ju vissa ”morbida” historier som kan ha en sanningshalt, att SD ska smugit på LW, men då borde han ha vetskap att hon hade relationer, långt tidigare.
Så moment 22, även i betraktelsen att varför han inte gick till handgripligheter redan då?!

Med dom vi pratat med som har en viss yrkeskunskap i beteenden så finns det mycket i den tänkta motivbilden mot SD som inte stämmer.

Han hade sin fru (även om det fanns grus i maskineriet) att hitta tillbaka till, han var inte lämnad ensam, om det är så att LW gett kalla handen. Svartsjukemord sker oftast när ena partnern lämnas och blir ensam, vilket inte stämmer på SD, men på andra i hennes närhet.

Han borde (fast han förnekar det) haft vetskap att hon haft andra partners under deras on-off förhållande. Varför triggades inte han redan då?
Det är tydligen sällan en bägare sakta rinner över när det gäller svartsjuka, det smäller momentant mer eller mindre.

Å andra sidan så både mentalt sjuka och kärlek ställer till det, alla fall är unika.
I Ditt inlägg från 6/6, sid 597 skriver Du:

"Ja han visste att LW hade ny partner enl honom själv"

I detta inlägg skriver Du

"han borde (fast han förnekar det) haft vetskap att hon haft andra partners under deras on-off förhållande"

Du kanske ska fråga honom hur han ska ha det?
Citera
2019-05-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja bryr mig inte det minsta om att övertyga men från och med nu kommer jag att säga ifrån när ostyrkta uppgifter om SD sprids som sanningar här.

Ingen annan gör det. Inte ens du som moraliserar övet att man inte ska skapa och sprida trådsanningar. Glömde du att detsamma gäller om samtliga ostyrkta uppgifter om SD, inte bara de om Lena?

Du deltar frivilligt i tråden sedan jag informerade om att jag är här i forskningssyfte.
Ingen tvingar dig att fortsätta delta.
Forskningsregler och dylikt får du kolla upp själv. Min skyldighet var bara att informera att tråden ingår i en socialpsykologisk forskning.
Eftersom jag är pensionär och har tid att leta i tråden (ej söka) så har jag nu kollat fram till sidan 600 och läst alla Dina inlägg... så långt har det inte framkommit någon info från Din sida om att tråden ingår i en socialpsykologisk forskning.

Du skriver "ingen tvingar dig att fortsätta delta"... delta i vadå? Kan man frånsäga sig Din sk forskning?

Jag känner att för Din egen trovärdighet borde det ligga i Ditt intresse att ta fram inlägget.
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-05-31 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in