2019-05-30, 22:07
Medlem
particulum1s avatar
Jag undrar varför användare på Flashback tycker mord, våldtäkter och generella sexualbrott är så intressant? Jag har varit medlem ett tag på detta forum och varje gång jag scrollar igenom huvudsidan på detta forum så domineras "nyheter" framförallt av trådar som tar upp dessa händelser och ämnen.

Givetvis sätter jag mig inte emot friheten att diskutera och engagera sig i vad varje individ anser att den själv vill diskutera och engagera sig i, men jag finner detta ändå intressant dels för att jag själv inte finner något intresse i det alls.

Tack.
Senast redigerad av particulum1 2019-05-30 kl. 22:24.
Citera
2019-05-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag undrar varför användare på Flashback tycker mord, våldtäkter och generella sexualbrott är så intressant? Jag har varit medlem ett tag på detta forum och varje gång jag scrollar igenom huvudsidan på detta forum så domineras "nyheter" framförallt av trådar som tar upp dessa händelser och ämnen.

Givetvis sätter jag mig inte emot friheten att diskutera och engagera sig i vad varje individ anser att den själv vill diskutera och engagera sig i, men jag finner detta ändå intressant dels för att jag själv inte finner något intresse i det alls.

Tack.

För att då kan man skylla på invandrare. Oftast handlar trådarna inte så mycket om själva handelsen utan man lägger all energi på att en viss grupp måste va skylldig.
Citera
2019-05-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
För att då kan man skylla på invandrare. Oftast handlar trådarna inte så mycket om själva handelsen utan man lägger all energi på att en viss grupp måste va skylldig.
Ja, det är korrekt. Redan i rubriken på många sådana trådar står det ”afghanen”, ”somaliern” och dylikt. Det är ett led i demoniseringen av invandrare. Om det inte anges redan i rubriken så kommer förslaget att gärningsmannen är en invandrare mycket snart, oavsett om det då finns fog för det eller inte.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag tror människor i allmänhet intresserar sig för det. Inte bara de som är på Flashback.

De stora tidningar i t ex Sverige, UK och USA frontar gärna med sånt, böcker och filmer handlar om det samt på youtube finns det kanaler som sysslar med att framställa filmer om specifika mord/mördare eller våldtäkter/våldtäktsmän. Och låt oss inte glömma Wikipedia som har speciella sidor om olika mord.

Om man tittar i en gammal, gammal dagstidning, så ser man att mord och rättegångar alltid varit på första sidan.
Citera
Medlem
Yllevantars avatar
Tror att det kan vara bra att ha ett forum där man faktiskt ännu får prata om dessa saker med främmande människor. Sen att det ofta är en jakt på etnicitet bidrar väl inte så mycket alla gånger - men det är klart att det kan vara en intressant faktor.

Sen finns det många som bor i närheten och ser/hör saker, det är ju spännande att läsa om.
Citera
2019-05-30, 22:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort

Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Ja, det är korrekt. Redan i rubriken på många sådana trådar står det ”afghanen”, ”somaliern” och dylikt. Det är ett led i demoniseringen av invandrare. Om det inte anges redan i rubriken så kommer förslaget att gärningsmannen är en invandrare mycket snart, oavsett om det då finns fog för det eller inte.

Sant. Har modererat i ABoK. Först bestämmer man sig för att det är en invandrare och ondgör sig över muslimer och negrer i 20-30 sidor - eller mer. När MGM visar sig ha ett svenskt namn börjar man undra över om han är adopterad. Är han inte det, så är han förmodligen tattare och man söker efter bevis för det. Dådet hamnar i skymundan.
Citera
2019-05-30, 22:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Slå på TVn så sitter du snart framför någon deckare. Morden i Sandhamn på fyran, Falk på Fyran. Sedan är det Law & Order och gud vet vad. Flashback är som samhället är i stort. Detta är saker som fascinerar folk. Liten extra krydda när det är i verkligheten så man kan leka deckare själv.
Citera
2019-05-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Sant. Har modererat i ABoK. Först bestämmer man sig för att det är en invandrare och ondgör sig över muslimer och negrer i 20-30 sidor - eller mer. När MGM visar sig ha ett svenskt namn börjar man undra över om han är adopterad. Är han inte det, så är han förmodligen tattare och man söker efter bevis för det. Dådet hamnar i skymundan.
Precis. Dådet som sådant upprör egentligen inte. Överlag är uppfattningen nämligen samtidigt att kvinnor och flickor får skylla sig själva. Offren får skylla sig själva. Det är vanligtvis fel på dem. På det hela taget kanske inte en specifikt xenofob eller rasistisk syn, utan en generellt misantropisk sådan. De enda man kan gilla och känna samhörighet med är de som stämmer in i kören. Flashback är en intressant ”ekologisk” nisch, mumma för sociologer och antropologer, egentligen. Eller kanske trivial, vad vet jag, sociolog till trots. Men jag fascineras i alla fall (om än att det är en smula tröttande och förutsägbart).
Citera
2019-05-30, 22:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Slå på TVn så sitter du snart framför någon deckare. Morden i Sandhamn på fyran, Falk på Fyran. Sedan är det Law & Order och gud vet vad. Flashback är som samhället är i stort. Detta är saker som fascinerar folk. Liten extra krydda när det är i verkligheten så man kan leka deckare själv.

Ja, exakt. Det är en gigantiskt business. Ska man bli rik som författare ska man skriva deckare. Edgar Allan Poe var den förste som skrev en deckare av den typen som är så vanlig nu. Och sedan dess har det funnits ett intresse av att inte bara läsa om riktiga mord och ta reda på alternativt få reda vem som är mördare, utan även läsa om mord som bara finns i fantasin. Flashback är perfekt - här står namn och alla smaskiga detaljer. Man kan även följa fallen på första parkett.

Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Precis. Dådet som sådant upprör egentligen inte. Överlag är uppfattningen nämligen samtidigt att kvinnor och flickor får skylla sig själva. Offren får skylla sig själva. Det är vanligtvis fel på dem. På det hela taget kanske inte en specifikt xenofob eller rasistisk syn, utan en generellt misantropisk sådan. De enda man kan gilla och känna samhörighet med är de som stämmer in i kören. Flashback är en intressant ”ekologisk” nisch, mumma för sociologer och antropologer, egentligen. Eller kanske trivial, vad vet jag, sociolog till trots. Men jag fascineras i alla fall (om än att det är en smula tröttande och förutsägbart).

Du sammanfattar vad jag upplevt. Dådet är inte det intressanta. Kvinnan i form av brottsoffer får för övrigt skylla sig själv om hon inte röstat på SD. Nej, det viktigaste är hudfärg och/eller nationalitet. Och att få vara med i kören av hatare. Om förövaren är etnisk svensk/nordisk/engelsman överger man tråden och söker sig vidare till en tråd där man återigen får skrika i kör.

Ett tydligt exempel på det är tråden om Kim Wall. Det första ubåtsmordet. En sadistisk mördare som stack kniven i kvinnans underliv medan hon levde. Ändå har hatkören undvikit den. Mördaren är ju etnisk dansk. Därför är tråden inte intressant trots att mordet är ett av de mest extrema och exceptionella någonsin i Norden.

Nej, lynchmobben söker sig vidare till trådar som blir stora enbart av att det skriks ut hat mer än diskuteras detaljerna i dådet.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-05-30 kl. 22:53.
Citera
2019-05-30, 22:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Du sammanfattar vad jag upplevt. Dådet är inte det intressanta. Kvinnan i form av brottsoffer får för övrigt skylla sig själv om hon inte röstat på SD. Nej, det viktigaste är hudfärg och/eller nationalitet. Och att få vara med i kören av hatare. Om förövaren är etnisk svensk/nordisk/engelsman överger man tråden och söker sig vidare till en tråd där man återigen får skrika i kör.

Ett tydligt exempel på det är tråden om Kim Wall. Det första ubåtsmordet. En sadistisk mördare som stack kniven i kvinnans underliv medan hon levde. Ändå har hatkören undvikit den. Mördaren är ju etnisk dansk. Därför är tråden inte intressant trots att mordet är ett av de mest extrema och exceptionella någonsin i Norden.

Nej, lynchmobben söker sig vidare till trådar som blir stora enbart av att det skriks ut hat met än diskuteras detaljerna i dådet.

Men kollar vi "toppen":

Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (8321)
Quarrel
99 850 svar
18 646 276 visningar
Idag 02:42
av Loveaffair
Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid (6978)
Kenty-59
83 728 svar
8 022 861 visningar
2019-05-27 13:50
av zxcvb45
Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11) (5162)
Mogna-Meloner
61 933 svar
9 418 416 visningar
2019-05-25 17:51
av ottoplommon
Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda) (5114)
Fagerhult
61 361 svar
17 742 543 visningar
Idag 22:49
av 57Emma
Filipstad - pedofilernas paradis. 11-årigt flickoffer låstes in bland våldtäktsmän (3962)
D.Norberg
47 533 svar
4 570 264 visningar
2017-12-15 12:24
av drink.luder
Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet (3919)
Rock N Roll

Detta alltså de trådar som skapat mest intresse i form av inlägg. Wall trea = dansk etnisk mördare. Marina = etnisk svensk mördare. Vatchareeya = etnisk svensk mördare. Så detta stämmer inte rikitgt. Det är fall med etniska svenskar som blir mest omdebatterade. Precis som med Lisa Holm, fall med en vit svensk kvinna = megaintresse.
Citera
2019-05-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Citat:
Ja, exakt. Det är en gigantiskt business. Ska man bli rik som författare ska man skriva deckare. Edgar Allan Poe var den förste som skrev en deckare av den typen som är så vanlig nu. Och sedan dess har det funnits ett intresse av att inte bara läsa om riktiga mord och ta reda på alternativt få reda vem som är mördare, utan även läsa om mord som bara finns i fantasin. Flashback är perfekt - här står namn och alla smaskiga detaljer. Man kan även följa fallen på första parkett. ...
Helt klart finns det en genuin fascination och genuint intresse för grövre vålds- och sexualbrott. Inte minst för att man kan ta del av just ”smaskiga detaljer”. Men det förklarar inte det massiva intresset att delta i sådana trådar med kommentarer om framför allt invandrare.
Citat:
... Du sammanfattar vad jag upplevt. Dådet är inte det intressanta. Kvinnan i form av brottsoffer får för övrigt skylla sig själv om hon inte röstat på SD. Nej, det viktigaste är hudfärg och/eller nationalitet. Och att få vara med i kören av hatare. Om förövaren är etnisk svensk/nordisk/engelsman överger man tråden och söker sig vidare till en tråd där man återigen får skrika i kör.

Nej, lynchmobben söker sig vidare till trådar som blir stora enbart av att det skriks ut hat met än diskuteras detaljerna i dådet.
Ja, det är sant. Grövre vålds- och sexualbrott där gärningspersonen inte är invandrare (på något sätt) från förhatliga så kallade ”shithole countries”, de överges snabbt. Det kan nog vara så att xenofobin är starkare än misantropin när det gäller viljan att delta i trådarna.
Citera
2019-05-30, 23:20
Medlem
FarbrorBerits avatar
Jag kan bara svara för mig själv. Anledningen i mitt fall är att jag här på Flashback får hela bilden, d.v.s. ta del av:

- Förhandsinformation,
- Dagboksblad.
- Häkningsframställan.
- Förundersökningsprotokoll.
- Domar.
- Överklaganden.
- Bred mediaövervakning.
- O.s.v.

Eller om man så vill - allt det som MSM vägrar skriva om i detalj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in